Grilling, shading, flexowanie – choć brzmią jak potencjalni laureaci Młodzieżowego Słowa Roku 2024, to w rzeczywistości są anty-słowami wszechczasów. Za tymi terminami kryją się realne niebezpieczeństwa, które dotykają młodych i mają wpływ na ich dobrostan psychiczny. W dzisiejszym świecie cyberprzemoc przybiera różnorodne oblicza: od podszywania się pod inne osoby w celu oszustwa, przez obraźliwe i szkalujące wiadomości, po manipulacje emocjonalne, które mają na celu wykorzystanie naiwności ich ofiary. Świadomość tych zagrożeń jest kluczowa.
Cyberprzemoc – cichy wróg naszych czasów
Niemal 40 proc. nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, a co czwarty z nich był ośmieszany lub poniżany online. Mimo to, niemal 60 proc. rodziców uważa, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy w Internecie1. Cyberprzemoc to jedno z największych zagrożeń dla zdrowia psychicznego młodych ludzi, które w skrajnych przypadkach może prowadzić do wykluczenia społecznego i poważnych problemów emocjonalnych. W obliczu tych alarmujących statystyk, edukacja na temat zagrożeń w sieci staje się niezbędna.
Zobacz również
Avon rusza z kampanią Mów Do Mnie – #TokTuMi
Pierwszym etapem akcji są szkolenia dla nauczycieli. Następnie prowadzone będą zajęcia dla dzieci. Małgorzata Gosztyła, doświadczona terapeutka specjalizująca się w problematyce cyberprzemocy, prowadzi interaktywne wykłady dla nauczycieli. Zajęcia dla uczniów prowadzone są z kolei przez ich rówieśników. Młodzież uczy się, jak rozpoznawać i przeciwdziałać zagrożeniom w sieci. Kampania obejmuje również rodziców, którzy po każdej przeprowadzonej lekcji otrzymują praktyczne wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi o cyberprzemocy i jakie sygnały powinny obudzić ich czujność i ich skłonić do poszukiwania pomocy u specjalisty.


„The Trial”: Lingokids zdejmuje poczucie winy z rodziców, których dzieci spędzają czas przed ekranem
Celem akcji jest nie tylko zwiększenie świadomości społecznej, ale także wskazanie skutecznych metod przeciwdziałania cyberprzemocy oraz profilaktyka zdrowia psychicznego młodych ludzi czy edukacja dorosłych, głównie rodziców i nauczycieli. Docelowo, zajęcia o cyberprzemocy, zainicjowane przez Avon, obejmą około 300 klas i około 2000 uczniów szkół ponadpodstawowych w całej Polsce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Małe zakupy, wielkie wsparcie dla walki z cyberprzemocą
Avon, dołączając do akcji Mów do mnie – #TokTuMi, sfinansował 300 lekcji na temat cyberprzemocy. Dzięki wsparciu klientów i konsultantek może być ich znacznie więcej. W listopadzie i grudniu 100 proc. zysku ze sprzedaży produktów ze znakiem nieskończoności zostanie przeznaczone na kolejne zajęcia. Kupując bransoletkę, kosmetyczkę lub kieszonkowy alarm z tym symbolem, które są dostępne przez cały rok u konsultantek lub na stronie, można wesprzeć kolejne lekcje o cyberprzemocy i pomóc chronić młodzież przed zagrożeniami w sieci.
– Rodzice doskonale rozpoznają pierwsze symptomy przeziębienia u dzieci, wiedzą, że kiedy zaczyna się katar, a gorączka rośnie, trzeba zgłosić się do lekarza. Inaczej wygląda to w przypadku zdrowia psychicznego, gdzie pierwsze sygnały problemów pozostają niezauważone bądź zignorowane przez rodziców ze względu na brak wiedzy w tym obszarze. Rodzice często mylnie interpretują zachowanie nastolatków – drażliwość i niegrzeczne odzywki przypisują głównie złemu towarzystwu, bądź burzliwemu wiekowi dorastania… Życie młodych ludzi toczy się jednak przede wszystkim w Internecie, gdzie często stykają się z przemocą – zarówno jako jej świadkowie, jak i ofiary. Przeciętny nastolatek wzbudza telefon częstokroć aż do 1000 razy dziennie, co oznacza, że tyle samo razy może być narażony na hejt, nękanie, bulling czy inne formy cyberprzemocy. Właśnie dlatego wspólnie z Avon w ramach akcji Mów Do Mnie – #TokTuMi stworzyliśmy moduł poświęcony temu problemowi, aby edukować zarówno dzieci, jak i dorosłych, jak rozpoznawać i reagować na zagrożenia w sieci, a także gdzie i kiedy szukać pomocy. Akcja społeczna Mów Do Mnie – #TokTuMi, w ramach której realizowany jest program przeciwko przemocy została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka – mówi Tomasz Prosiński, współinicjator akcji.
– W tym roku podczas 16 Dni Przeciwko przemocy chcemy zwrócić uwagę na rodzaj przemocy, który dotyka przede wszystkim młodzież i pomóc przełamać ciszę między rodzicami a dziećmi, aby mogli zauważyć jej oznaki, które są trudne do rozszyfrowania, zwłaszcza w czasach, gdy te pokolenia mówią do siebie językiem z dwóch różnych światów. Przemoc karmi się ciszą, dlatego jako Avon od lat prowadzimy kampanie edukacyjne i profilaktyczne, które dodają osobom doświadczającym przemocy siły do tego, by zgłosić się o pomoc – stworzyliśmy m.in. pierwszą w Polsce aplikację przeciwprzemocową Avon Alert, gdzie każdy, kto jej doświadczył, może szukać wsparcia. Teraz, dzięki dołączeniu do akcji społecznej Mów Do Mnie – #TokTuMi, której celem jest profilaktyka szeroko pojętego zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, możemy nie tylko walczyć z problemem, ale także mu zapobiegać, edukując młodych ludzi już na etapie szkoły. Lekcje o cyberprzemocy to kolejny krok w realizacji naszej misji tworzenia bezpieczniejszego świata dla wszystkich – dodaje mówi Ewa Grzech, Head of Integrated Communications Avon Cosmetics Polska.
Więcej informacji na stronie.
1 https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/mlodziez-w-internecie—raport-nastolatki-31
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko