To już 9 edycja reklamowego rankingu gwiazd tworzonego przez dom mediowy MullenLowe MediaHub. Wynika z niego, że stacje TV mogą być zadowolone, przychody z ich topowych formatów wzrosły w ubiegłym roku o 17%. Zwyciężczyni rankingu – Magda Gessler – co roku umacnia swoją pozycję najlepszej telewizyjnej lokomotywy reklamowej. W 2018 r. jej „Kuchenne rewolucje” przysporzyły stacji TVN niemal 233 mln zł, to o ponad 33 mln. więcej niż w roku poprzedzającym. Jakby tego było mało, w pierwszej dziesiątce znalazł się drugi program z udziałem Magdy Gessler – „Masterchef”, który w 2018 r. zarobił 55 mln zł Stoi za tym niewątpliwa charyzma najbardziej znanej polskiej restauratorki oraz wciąż popularna wśród Polaków tematyka kulinarna. Jednak część zasług w tym zakresie, należy przypisać stacji TVN.
– Prowadzony przez Magdę Gessler format „Kuchenne Rewolucje” jest maszynką do zarabiania pieniędzy. Treści monetyzowane są poprzez emisję powtórek (ok. godziny 7.00 i 15.00), co w konsekwencji prowadzi do generowania dużej liczby spotów, pod tym względem zajmuje on trzecie miejsce w zestawieniu – wyjaśnia reklamowy sukces „Kuchennych rewolucji” Michał Bakalarczyk, ekspert rynku TV w MullenLowe MediaHub.
Zobacz również
Jednak wspomniane 233 mln zł to nie wszystkie reklamowe przychody tego formatu. W tej edycji badania eksperci zwrócili uwagę na powtórki popularnych formatów na innych platformach należących do dużych stacji. Okazało się, że generują one całkiem spore zyski.
– Warto zauważyć, że większość popularnych formatów ma swoje drugie życie w stacjach tematycznych. Powtórkowe emisje powiększają zarobki stacji o 12%, czyli o blisko 100 mln zł – wyjaśnia Bakalarczyk.
Powtórki „Kuchennych rewolucji” pojawiają się także na takich kanałach jak: TVN Style, czy Food Network.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pierwsza czwórka bez zmian
Kolejność pierwszej czwórki rankingu nie zaskakuje w stosunku do ubiegłorocznych wyników. Na drugim miejscu z przychodami blisko 192 mln. zł. plasuje się teleturniej „Milionerzy”, którego prowadzący Hubert Urbański był w ubiegłym roku „wielkim telewizyjnym powrotem”. Przychody z tego formatu wzrosły aż o 65 mln. zł. w stosunku do roku poprzedniego. Odświeżony format świetnie sobie radzi. Jest chętnie oglądany – jest na pierwszym miejscu pod względem GRP/spot (średniej widowni pojedynczej emisji), co pozwala stacji na windowanie ceny spotów emitowanych przy tym formacie. Pod tym względem zajmuje 5 miejsce w zestawieniu.
Trzecie i czwarte miejsce należą do propozycji telewizji Polsat: „Nasz nowy dom” z prowadzącą Katarzyną Dowbor i popularnego talent show Polsatu „Twoja twarz brzmi znajomo” z całą plejadą celebrytów – zarówno w jury jak i wśród uczestników. Pierwszy zarobił w 2018 r. 125 mln. zł (w 2017 – 110 mln. zł.), zaś drugi mniej niż rok wcześniej – 88 mln. zł. (w 2017 – 91 mln. zł.).
Nowością w zestawieniu jest jeden z pierwszych teleturniejów w Polsce, który po latach doczekał się wielkiego powrotu – „Koło fortuny” (TVP2). Program dziś prowadzony przez duet Rafał Brzozowski oraz Izabella Krzan uplasował się na 5 pozycji rankingu z wynikiem ponad 76 mln. zł. W 2017 r. odświeżony format wystartował dopiero we wrześniu, przez co nie trafił do pierwszej dziesiątki ubiegłorocznego zestawienia (zajął wówczas 27 miejsce). Stacja chce wycisnąć z programu jak najwięcej emitując powtórki nawet dwa razy w ciągu dnia.
Tradycyjnie w pierwszej dziesiątce najbardziej dochodowych programów znalazł się teleturniej muzyczny „Jaka to melodia” (TVP1), z którym od wielu lat związany był prowadzący Robert Janowski, w 2018 r. zastąpiony przez Norbiego. Program w 2018 r. zarobił dla stacji ponad 75 mln. zł.
W rankingu nie zabrakło także Bronisława Cieślaka, bohatera serialu kryminalnego „Malanowski i partnerzy” (Polsat) oraz kolejnych propozycji stacji TVN „Mam talent”, „Masterchef” czy „Ameryka Express”.
Gorzej niż w 2017 roku wypadły nowości Polsatu, które zajmują miejsca na początku trzeciej dziesiątki zestawienia. Jedynie format „World of dance” z Edytą Herbuś, Michałem Malitowskim oraz Rafałem Kamińskim zajął 16 pozycję, wyprzedzając inny topowy program tej stacji „Dancing with the stars – taniec z gwiazdami”.
Rosną zyski stacji telewizyjnych
Analiza przeprowadzona przez dom mediowy MullenLowe MediaHub potwierdza, że rosną zyski z topowych formatów. Rok 2018 przyniósł wzrost przychodów reklamowych z tych programów aż o 17%.
Przychody reklamowe(rate card) TOP 5 formatów TV – emisje w głównych stacjach w latach 2017/2018
O blisko 12% (niemal 100 mln. zł.) rosną zarobki stacji uzyskane dzięki powtórkowym emisjom na antenach tematycznych (na głównych antenach zarobki w 2018 to ok. 714 mln zł, łącznie z powtórkami na innych kanałach prawie 812 mln zł).
Przychody reklamowe (rate card) TOP 5 formatów 2018/2018 – emisje wraz z powtórkami na innych kanałach.
Aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń reklamową wokół topowych formatów, nadawcy umiejętnie zwiększają liczbę emitowanych przy nich spotów reklamowych.
Liczba spotów przy TOP 5 formatach 2017/2018 r.