Marketing automation to jedna z szybciej rozwijających się gałęzi marketingu. Wszystko za sprawą przyspieszonej cyfryzacji, która w pandemicznej rzeczywistości stała się dla firm koniecznością. Wykorzystanie narzędzi pozwalających łączyć dane, personalizować komunikację i zwiększać retencję w e-commerce będzie kluczowe w grze o udział w rynku. Jakie trendy będą towarzyszyć rozwojowi technologii marketingowych w nowej gospodarce? Na czym powinny skupić się firmy, automatyzując komunikację?
Od wielu lat w marketingu mówiło się o technologiach, które zrewolucjonizują relację między marką a klientem. A jednak wiele biznesów odkładało na później wdrożenie spójnej komunikacji w e-handlu. Personalizacja była ograniczona do imienia, a retencja i koszt pozyskania klienta schodziły na dalszy plan. Dane były rozsiane po osobnych systemach. Gdy nadszedł czas pandemii, nagle okazało się, że odkładana na później transformacja cyfrowa stała się niezbędna. A wartość globalnego rynku marketing automation, którą w 2020 roku wyceniano na 6,87 mld USA, do 2026 roku ma wynieść 19,66 mld USD dając roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 19,2%.
Wraz z szybkim rozwojem martech pojawia się pytanie: na czym powinny skupić się biznesy w kolejnych 12 miesiącach? Eksperci marketing automation z firmy Vecton dzielą się prognozami, typując 14 trendów na 2021 rok. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich.
Zobacz również
#1 Wyższy wymiar omnichannel
O potencjale strategii omnichannel mówi się od lat. W 2020 roku robiliśmy integracje techniczne kolejnych kanałów komunikacji z użytkownikiem. Stawialiśmy za cel na spójną personalizację dla wszystkich mediów m.in. w social mediach, aplikacjach mobilnych, e-mail, mobile, czy w sklepie internetowym.
2021 rok to pogłębiona cyfrowa rzeczywistość, a omnichannel nabiera nowego wymiaru. Wdrażamy znacznie bardziej złożone automatyzacje, operujące w wielu kanałach równocześnie. Opierając się na single customer view, maksymalizujemy potencjał dotarcia w preferowanym przez klienta miejscu i w odpowiednim czasie. Możliwości narzędzi MA też będą rozwijać się w tym zakresie.
#2 Demokratyzacja martech, czyli rozwiązania no-code
Automatyzacja wkroczyła w obszar tworzenia rozwiązań, które do tej pory wymagały pracy doświadczonych programistów. W 2021 roku zaobserwujemy rozwój modułów, funkcjonalności i opcji „no-code”. Dzięki nim zaawansowane zadania analityczne będą wykonywane bez angażowania data scientistów, a specjaliści marketingu będą samodzielnie projektować i realizować innowacyjne kampanie marketingowe według swojego pomysłu. Tak wdrażane kampanie będą zawierać rozwiązania oparte o AI, raportowanie w czasie rzeczywistym i inne zaawansowane technicznie funkcjonalności. Przygotowanie ich nie będzie wymagać jednak programowania, tylko umiejętnego wykorzystania kreatorów wizualnych, drag&drop i coraz bardziej intuicyjnych interfejsów graficznych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
#3 Bezpieczeństwo danych w czasach online
Naruszenia bezpieczeństwa danych stały się o wiele bardziej realnym zagrożeniem w rzeczywistości, w której niemal wszystko załatwia się elektronicznie. Wdrażanie regulacji prawnych nie nadąża za potrzebami rynku i klientów. W 2021 roku będziemy obserwować rosnący trend dotyczący proaktywnej roli, jaką firmy mogą odgrywać w regulowaniu bezpieczeństwa i prywatności danych. Ustanawianie własnych zasad w tym zakresie może przełożyć się na zdobycie zaufania konsumentów i wzmocnienie wizerunku marki. W 2021 roku spodziewamy się też tego, że dostawcy platform marketing automation oraz innych narzędzi przetwarzających dane, jeszcze bardziej skupią się na rozwijaniu zabezpieczeń wokół tożsamości osoby lub urządzenia żądającego dostępu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Perspektywa długofalowa, reagowanie real-time
Pandemia wymusiła na firmach i konsumentach zmiany we wzorcach zachowań i nawykach, które zostaną z nami na długie lata. Kluczem do uzyskania przewagi konkurencyjnej w postpandemicznej gospodarce jest elastyczność i szybkie reagowanie. Odpowiednio dobrane i wdrożone narzędzia wspierają marketerów w podejmowaniu decyzji real-time opartych na twardych danych. W tym roku plany długoterminowe muszą iść w parze z umiejętnością dostosowania do bieżącej sytuacji.
Zapraszamy do pobrania całego raportu, w którym omawiamy prognozy marketing automation na 2021 rok.