Trigger, inaczej wyzwalacz, to pewnego rodzaju sygnał wpływający na zmianę ustawień prowadzonej kampanii reklamowej. Może to być jedna wartość lub zakres wartości dowolnego parametru, w oparciu o który prowadzona jest kampania. Przykładowo prowadzisz kampanię produktów-zabawek skierowanych do dzieci w wieku szkolnym. Najlepszym momentem do wyświetlenia im reklamy może być okres pomiędzy 14:00 a 17:00, kiedy skończyły one szkołę, a nie zabrały się jeszcze za odrabianie pracy domowej. W tym czasie są one skupione na korzystaniu z urządzeń elektronicznych i konsumowaniu treści, w tym przekazu reklamowego. W takim przypadku dzięki triggerom (dana godzina) możesz ustawić dokładny czas startu i zakończenia kampanii, która będzie się cyklicznie wyświetlała.
Wyzwalaczem mogą być praktycznie wszelkie dostępne dane, jak godzina i pora dni, aktualna pogoda, natężenie ruchu, czas pozostały do końca oferty specjalnej, czy nawet zmiany kursów walutowych i wyniki wyborów.
Zobacz również
Dlaczego warto stosować triggery w kampaniach?
Wykorzystywanie triggerów w prowadzonych kampaniach to skuteczny sposób na budowanie efektywnej komunikacji z grupą docelową marki. Zastosowanie scenariuszy interakcji użytkownika z wyzwalaczami przede wszystkim pozwala:
- zwiększyć efektywność prowadzonych działań i jednocześnie zoptymalizować budżet poprzez wyświetlanie reklam konkretnym odbiorcom w określonych sytuacjach i przy spełnionych warunkach, jak np. odpowiednia pora dnia czy panujące warunki atmosferyczne – odbiorcy bardzo doceniają reklamę kontekstową i wyświetlaną w idealnym dla nich momencie.
- wpływa pozytywnie na działania brandingowe dzięki przyjaznej i dopasowanej do odbiorcy komunikacji przedstawiającej produkt. Zastosowanie triggerów pozwala spersonalizować przekaz reklamowy i zwiększyć stopień jego zapamiętania przez potencjalnych klientów.
- poszerzyć grono odbiorców komunikacji marki. Wykorzystanie triggerów umożliwia znalezienie dodatkowych segmentów potencjalnych klientów poprzez dobrze ustrukturyzowaną komunikację.
DCO i optymalizacja komunikacji dzięki triggerom
Zastosowanie triggerów w reklamie internetowej pozwala nie tylko na wykorzystanie prostego sygnału wyzwalającego wyświetlanie się kampanii, ale także na budowanie poszerzonych scenariuszy komunikacji. Jednym z wyzwalaczy w ramach takich scenariuszy może być reakcja odbiorcy na wyświetlany mu przekaz reklamowy – w zależności od niej system automatycznie wybierze dla różnych użytkowników inny schemat dalszej komunikacji i interakcji.
Bardzo często w połączeniu z trigerrami wykorzystywane jest tzw. DCO (dynamic creative optimization). Algorytmy wykorzystywane w DCO generują w czasie rzeczywistym spersonalizowany przekaz reklamowy. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji system dokładnie analizuje, która treść i kreacja będzie najlepsza dla danego użytkownika i następnie ją dostosowuje pod niego przed wyświetleniem.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Dzięki wykorzystaniu DCO i triggera w postaci reakcji odbiorcy na reklamę można przypisać danego użytkownika do wybranego segmentu z konkretną treścią reklamową. Przykładowo taka strategia może zawierać poniższe 3 etapy. Na pierwszym z nich należy określić, czy dany użytkownik, który nie zareagował na komunikat reklamowy, powinien zostać wykreślony z grupy docelowej, czy też nie. Następnie odbiorca przenoszony jest do innego segmentu w celu wyświetlenia mu zmienionej kreacji i treści. Jeśli tu również nie nastąpi żadna reakcja, użytkownik zostanie wykluczony z grupy docelowej w celu optymalizacji budżetu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1 etap: zapoznania się z marką
2 etap: „reaktywacja”, koncentruje się na zaletach produktu
3 etap: „reanimacja”, ostateczna próba wzbudzenia zainteresowania produktem
We wspomnianym scenariuszu wykorzystującym triggery, na podstawie pierwszej reakcji na przekaz reklamowy użytkownik zostaje przypisany do określonej grupy w zależności od stopnia zainteresowania produktem. Następnie w zależności od jego wskaźnika zaangażowania może on zostać przeniesiony do kolejnej grupy. Dzięki takiemu kilkupoziomowemu scenariuszowi z jednej strony nie odrzucisz na wstępie użytkowników, którzy zignorowali Twoją pierwszą wiadomość i dasz im szansę na późniejszą konwersję, a z drugiej strony będziesz w stanie w dłuższej perspektywie zmniejszyć budżet przepalany na nieefektywne wyświetlenia.
Wykorzystanie synergii DCO i triggerów reklamowych pozwala na:
- stopniowy rozwój świadomości marki i wiedzy klientów o produkcie;
- progresywne działania ukierunkowane na niezainteresowanych reklamą użytkowników w celu wykluczenia ich z grupy targetowej;
- w dłuższej perspektywie na dezaktywację i wykluczenie niezainteresowanych marką i produktem klientów w celu optymalizacji budżetu reklamowego.
Wykorzystaj triggery w kampaniach dzięki Hybrid.ai
Jak wspomniano wyżej, w ramach triggerów można wykorzystywać przeróżne dostępne dane. Dzięki temu możliwy jest praktycznie nieograniczony wachlarz personalizacji kierowanego przekazu. Tego typu wyzwalacze, targetowanie i personalizację prowadzanych kampanii umożliwia ekosystem reklamowy spółki Hybrid.ai. W jego ramach możesz wykorzystać m.in. triggery:
- Hybrid Weather (pogodowe) – temperatura powietrza, obecność i natężenie opadów, zachmurzenie, czy ciśnienie atmosferyczne;
- Hybrid Air (związane z jakością powietrza) – stopień zanieczyszczenia powietrza (obecność szkodliwych związków);
- Hybrid Allergy (pyłki i alergeny) – występowanie i stopień stężenie pyłków w powietrzu.
Zastosowanie tego typu triggerów w prowadzonych kampaniach reklamowych znacząco pomaga efektywniej wydawać budżety, wpływa korzystnie na rozpoznawalność marki i zaangażowanie się i lojalność odbiorców.
Hybrid.ai jest międzynarodową firmą adtechową, działającą obecnie na kilku rynkach. Dostarcza ona nowoczesne rozwiązania mające na celu m.in. wsparcie w prowadzeniu i zarządzaniu kampaniami reklamowymi w wielu kanałach, analizowaniu wyników działań, targetowaniu reklam, czy też zarządzaniu danymi klientów. Hybrid.ai oferuje także innowacyjne autorskie formaty reklamowe, charakteryzujące się wysoką efektywnością i nowymi możliwościami dotarcia do konsumenta.
Więcej informacji na temat Hybrid.ai i oferowanych przez spółkę rozwiązań znajduje się na stronie www.hybrid.ai.
Artykuł powstał we współpracy z Hybrid.ai.