TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Universal Music Group rezygnuje ze współpracy z TikTokiem. Piosenki wielu artystów znikną z aplikacji

Universal Music Group rezygnuje ze współpracy z TikTokiem. Piosenki wielu artystów znikną z aplikacji
Na TikToku nie usłyszymy już piosenek artystów należących do Universal Music Group. Taką decyzję podjęła wytwórnia. Dotychczasowa umowa kończy się 31 stycznia 2024 roku.
O autorze
4 min czytania 2024-01-31

Największa wytwórnia muzyczna na świecie kończy współpracę z TikTokiem. Universal Music Group poinformowała o decyzji, jaką podjęto, a jako główne przyczyny podała nieadekwatne wynagrodzeń artystów, brak ochrony artystów przed szkodliwymi skutkami wykorzystania sztucznej inteligencji czy ogólne bezpieczeństwo użytkowników na TikToku.

Wytwórnia Universal Music Group w oficjalnym liście otwartym poinformowała także o tym, jak TikTok próbował zastraszać i zmuszać firmę do przedłużenia umowy, oferując jednocześnie gorsze warunki niż przy poprzedniej współpracy.

List otwarty od Universal Music Group

Wytwórnia muzyczna Universal skierowała list otwarty do społeczności artystów i autorów tekstów z wyjaśnieniem, dlaczego musi ogłosić przerwę we współpracy z TikTokiem.

Nasza podstawowa misja jest prosta: pomagać naszym artystom i autorom piosenek w osiągnięciu ich największego potencjału twórczego i komercyjnego. Aby osiągnąć te cele, nasze zespoły wykorzystują swoją wiedzę i pasję do zawierania umów z partnerami na całym świecie, partnerami, którzy poważnie traktują swoje obowiązki w zakresie sprawiedliwego wynagradzania naszych artystów i autorów piosenek oraz traktują doświadczenia użytkowników z szacunkiem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jednym z tych partnerów jest TikTok, coraz bardziej wpływowa platforma z zaawansowaną technologią i ogromną bazą użytkowników na całym świecie. Podobnie jak w przypadku wielu innych platform, z którymi współpracujemy, sukces TikToka jako jednej z największych platform społecznościowych na świecie został zbudowany w dużej mierze na muzyce tworzonej przez naszych artystów i autorów piosenek. Jej kadra kierownicza z dumą publicznie stwierdza, że ​​„muzyka jest sercem TikTok”, a nasza analiza potwierdza, że ​​większość treści na TikTok zawiera muzykę, częściej niż na jakiejkolwiek innej dużej platformie społecznościowej.

Warunki naszej współpracy z TikTok są określone w umowie, która wygasa 31 stycznia 2024 r. Podczas rozmów o przedłużeniu umowy naciskaliśmy na nich w trzech kluczowych kwestiach: odpowiednim wynagrodzeniu dla naszych artystów i autorów piosenek, ochronie artystów-ludzi przed szkodliwymi skutkami sztucznej inteligencji i bezpieczeństwo użytkowników TikTok w Internecie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wspólnie z innymi partnerami platformy pracowaliśmy nad rozwiązaniem tych i powiązanych problemów. Na przykład nasza inicjatywa Artist-Centric ma na celu aktualizację modelu wynagrodzeń za streaming i lepsze nagradzanie artystów za wartość, jaką dostarczają platformom. W ciągu kilku miesięcy od jej powstania jesteśmy dumni, że inicjatywa ta została tak pozytywnie przyjęta i podjęta przez wielu partnerów, w tym największą platformę muzyczną na świecie. Podjęliśmy także agresywne działania, aby wykorzystać obietnicę sztucznej inteligencji, walcząc jednocześnie o ochronę praw i interesów artystów teraz i w dalekiej przyszłości. Ponadto zaangażowaliśmy szereg partnerów z naszych platform, aby starali się wprowadzić pozytywne zmiany dla ich użytkowników, a co za tym idzie, naszych artystów, zajmując się kwestiami bezpieczeństwa w Internecie. Jesteśmy uznawani za lidera branży w skupianiu się na szerszym wpływie muzyki na zdrowie i dobra kondycja.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jeśli chodzi o kwestię wynagrodzeń artystów i autorów tekstów, TikTok zaproponował płacenie naszym artystom i autorom piosenek po stawce stanowiącej ułamek stawki płaconej przez główne platformy społecznościowe o podobnej lokalizacji. Dziś, jako dowód na to, jak mało TikTok wynagradza artystów i autorów piosenek, pomimo ogromnej i rosnącej bazy użytkowników, szybko rosnących przychodów z reklam i rosnącego uzależnienia od treści muzycznych, TikTok generuje jedynie około 1% naszych całkowitych przychodów. Ostatecznie TikTok próbuje zbudować biznes oparty na muzyce, nie płacąc godziwej wartości za muzykę.

W przypadku sztucznej inteligencji TikTok pozwala na zalanie platformy nagraniami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję, a także opracowuje narzędzia umożliwiające, promujące i zachęcające do tworzenia muzyki opartej na sztucznej inteligencji na samej platformie, a następnie żąda prawa umownego, które pozwoliłoby na masowe rozrzedzenie tych treści pulę tantiem dla artystów-ludzi, co jest niczym innym jak sponsorowaniem zastępowania artystów sztuczną inteligencją.

Co więcej, TikTok nie stara się uporać z ogromną ilością treści na swojej platformie, które naruszają muzykę naszych artystów i nie oferuje żadnych znaczących rozwiązań rosnącej fali problemów związanych z przyleganiem treści, nie mówiąc już o fali mowy nienawiści, bigoterii, zastraszanie i molestowanie na platformie. Jedynym dostępnym sposobem usunięcia treści naruszających prawa lub problematycznych (takich jak pornograficzne podróbki artystów) jest monumentalnie uciążliwy i nieefektywny proces, który można porównać do cyfrowego odpowiednika „Whack-a-Mole”.

Kiedy jednak zaproponowaliśmy, aby TikTok podjął podobne kroki, jak inni partnerzy naszej platformy, aby spróbować rozwiązać te problemy, zareagował najpierw obojętnością, a następnie zastraszeniem.

W miarę kontynuowania naszych negocjacji TikTok próbował nas zmusić, abyśmy zaakceptowali umowę  o wartości mniejszej niż poprzednia, znacznie niższej niż uczciwa wartość rynkowa i nieodzwierciedlającej wykładniczego wzrostu firmy. W jaki sposób próbował nas zastraszyć? Poprzez selektywne usuwanie muzyki niektórych naszych rozwijających się artystów, przy jednoczesnym utrzymaniu na platformie naszych globalnych gwiazd, które przyciągają publiczność.

Taktyka TikToka jest oczywista: użyj swojej platformy, aby skrzywdzić bezbronnych artystów i spróbuj zastraszyć nas, abyśmy zgodzili się na złą umowę, która niedocenia muzykę i szkodzi artystom i autorom piosenek, a także ich fanom. Nigdy tego nie zrobimy.

Zawsze będziemy walczyć w imieniu naszych artystów i autorów piosenek oraz bronić twórczej i komercyjnej wartości muzyki. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie niosą ze sobą działania TikToka, i nie lekceważymy, jakie będzie to oznaczać dla naszych artystów i ich fanów, którzy niestety znajdą się wśród osób, które zostaną narażone na krótkoterminowe konsekwencje niechęci TikToka do uderzenia w cokolwiek w pobliżu rynku. ofertę cenową i w znaczący sposób wywiązać się ze swoich obowiązków jako platformy społecznościowej. Mamy jednak nadrzędny obowiązek wobec naszych artystów, abyśmy walczyli o nowe porozumienie, na mocy którego otrzymają odpowiednie wynagrodzenie za swoją pracę, na platformie szanującej ludzką kreatywność, w środowisku bezpiecznym dla wszystkich i skutecznie moderowanym. Do swoich obowiązków podchodzimy z najwyższą powagą. Zastraszanie i groźby nigdy nie spowodują, że uchylimy się od tych obowiązków.

Co to oznacza dla TikToka i użytkowników aplikacji?

Zakończenie współpracy oznacza nic innego, jak to, że z aplikacji znikną piosenki autorstwa artystów, którzy należeli do Universal Music. Dodajmy, że portfolio wytwórni jest obszerne i znajduje się w nim wiele dobrze znanych wykonawców, np. Beatelsi, Drake, Taylor Swift, Justin Bieber, Adele czy Coldplay. W Polsce wśród artystów należących do Universal Music znajdziemt Young Igiego czy Sobla.

Oświadczenie TikToka

W odpowiedzi na list Universal, TikTok wydał oświadczenie:

To smutne i rozczarowujące, że Universal Music Group przedłożyła własną chciwość ponad interesy swoich artystów i autorów piosenek. Pomimo fałszywej narracji i retoryki Universalu faktem jest, że firma zdecydowała się odejść od potężnego wsparcia platformy z ponad miliardem użytkowników, która służy jako bezpłatne narzędzie promocji i odkrywania ich talentów. TikTok był w stanie osiągnąć umowy „przedstawiciele artystów” z każdą inną wytwórnią i wydawcą. Jest oczywiste, że egoistyczne działania Universalu nie leżą w najlepszym interesie artystów, autorów piosenek i fanów.

PS 30-minutowy klip na TikToku? Trwają testy nowego formatu [OPINIE]

Czy 30-minutowy filmik na TikToku to za dużo? Tego jeszcze nie wiemy, ale wiemy, że trwają testy długiego formatu, który być może niebawem pojawi się w aplikacji.

PS2 Universal Music Group chce walczyć ze sztuczną inteligencją w przemyśle muzycznym

UMG zwróciła się do platform streamingowych, takich jak Spotify czy Apple Music, by te nie udostępniały utworów podmiotom, które korzystają z narzędzi sztucznej inteligencji, pozwalających na gromadzenie danych.