UOKiK uznał, że firma Dell znana ze sprzedaży m.in. laptopów i urządzeń peryferyjnych (np. myszek), mogła zawrzeć porozumienie, którego efektem było ograniczenie konkurencji i nagięcie jej zasad. Porozumienie Dell z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami dotyczyło sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki do przedsiębiorstw i instytucji. Objęło ono także zamówienia publiczne, wśród których znalazły się: serwery, pamięci masowe, macierze dyskowe oraz usługi wsparcia technicznego, a także usługi w chmurze i te dotyczące ochrony danych.
Podejrzany system sprzedaży Dell
Tematem postępowania był system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji za pośrednictwem autoryzowanych sprzedawców. Innymi słowy, w sytuacji, gdy któryś ze sprzedawców zgłaszał w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z wybranym klientem, to na mocy wspomnianego porozumienia – firma Dell mogła zablokować innym firmom prezentację konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi. W ten sposób mogło dojść do niezgodnych z prawem podziałów rynku i osłabienia konkurencji. Decyzja UOKiK zobowiązuje Dell do zmiany opisanego wyżej modelu sprzedaży.
Zobacz również
– Rozumiemy charakterystykę systemu dystrybucji Dell, jednak sprzedaż zawsze musi odbywać się z poszanowaniem reguł konkurencji. W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zmiany w Dell po decyzji UOKiK
Zobowiązanie, które nakłada na Dell decyzja Urzędu Konkurencji i Konsumentów sprawia, że od tej pory o podjęcie współpracy z jednym klientem będzie mogło ubiegać się wielu autoryzowanych sprzedawców sprzętu elektronicznego. Zmianie ulegną też zasady przyznawania firmom rabatów przez Dell. Decyzją UOKiK:
- minimum trzech autoryzowanych sprzedawców/dystrybutorów będzie mogło otrzymać rabat na tę samą transakcję (nie dotyczy to zamówień publicznych),
- w tym przypadku liczyć się będą m.in. kolejność zgłoszenia transakcji i jej prognozowana wartość,
- rabat na specjalny, pisemny wniosek wysunięty przez klienta końcowego, będzie też przysługiwał kolejnym sprzedawcom,
- jak również będzie go można otrzymać w oparciu o tzw. wysiłki przedsprzedażowe.
- Dodatkowo, autoryzowani sprzedawcy i dystrybutorzy zostaną objęci jednakowym rabatem w przypadku zamówień publicznych.
Dell ukarany za nieprawdziwe informacje
Decyzja prezesa UOKiK dotyczy również udzielania przez firmę Dell niezgodnych z prawdą informacji w okresie postępowania wyjaśniającego. Chodzi o odpowiedź na pytania na temat przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta. Takie działanie zostało uznane za utrudniające prowadzenie aktywności z zakresu ochrony konkurencji. Nałożona przez UOKiK na Dell kara wynosi 6 mln złotych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Co istotne, wydane przez UOKiK decyzje nie są prawomocne i przysługuje od nich odwołanie do sądu. Od chwili uprawomocnienia się decyzji, Dell będzie miał 6 miesięcy na wprowadzenie wspomnianych zmian.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
[AKTUALIZACJA] Stanowisko firmy Dell Technologies
Poznaj stanowisko Biura Prasowego Dell Technologies Polska:
„Firma Dell, w drodze porozumienia z Prezesem UOKiK, zobowiązała się do nieznacznej modyfikacji swojego systemu rejestrowania przez Partnerów prospektów handlowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz model dystrybucji jest zgodny ze wszystkimi polskimi i europejskimi wymogami prawnymi.
Etyka i zgodność z prawem leżą u podstaw całej naszej strategii, która opiera się na podejściu zorientowanym na klienta.
Firma Dell w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK od kwietnia 2019 r. i dołożyła wszelkich starań, aby znaleźć i udostępnić organowi całą powiązaną ze sprawą dokumentację oraz udzielić wszelkich żądanych wyjaśnień. Zweryfikowaliśmy dziesiątki tysięcy dokumentów, bardzo wiele z nich przekazaliśmy Prezesowi UOKiK. Proaktywnie oferowaliśmy również dalszą pomoc i dodatkowe informacje. Mimo tego, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej. Analizujemy uzasadnienie tej decyzji Prezesa UOKiK”.
Zdjęcie główne: mat. pras.