TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

UOKiK: Kara 6 mln zł dla Dell za wprowadzenie w błąd w trakcie postępowanie wyjaśniającego

UOKiK: Kara 6 mln zł dla Dell za wprowadzenie w błąd w trakcie postępowanie wyjaśniającego
Urząd Konkurencji i Konsumentów uznał, że firma Dell mogła naruszać zasady konkurencji. Za to, a także za wprowadzenie w błąd podczas prowadzonego postępowania wyjaśniającego, technologiczny brand został obarczony karą finansową w wysokości 6 mln złotych.
O autorze
2 min czytania 2024-10-14

UOKiK uznał, że firma Dell znana ze sprzedaży m.in. laptopów i urządzeń peryferyjnych (np. myszek), mogła zawrzeć porozumienie, którego efektem było ograniczenie konkurencji i nagięcie jej zasad. Porozumienie Dell z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami dotyczyło sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki do przedsiębiorstw i instytucji. Objęło ono także zamówienia publiczne, wśród których znalazły się: serwery, pamięci masowe, macierze dyskowe oraz usługi wsparcia technicznego, a także usługi w chmurze i te dotyczące ochrony danych.

Podejrzany system sprzedaży Dell

Tematem postępowania był system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji za pośrednictwem autoryzowanych sprzedawców. Innymi słowy, w sytuacji, gdy któryś ze sprzedawców zgłaszał w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z wybranym klientem, to na mocy wspomnianego porozumienia – firma Dell mogła zablokować innym firmom prezentację konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi. W ten sposób mogło dojść do niezgodnych z prawem podziałów rynku i osłabienia konkurencji. Decyzja UOKiK zobowiązuje Dell do zmiany opisanego wyżej modelu sprzedaży.

– Rozumiemy charakterystykę systemu dystrybucji Dell, jednak sprzedaż zawsze musi odbywać się z poszanowaniem reguł konkurencji. W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zmiany w Dell po decyzji UOKiK

Zobowiązanie, które nakłada na Dell decyzja Urzędu Konkurencji i Konsumentów sprawia, że od tej pory o podjęcie współpracy z jednym klientem będzie mogło ubiegać się wielu autoryzowanych sprzedawców sprzętu elektronicznego. Zmianie ulegną też zasady przyznawania firmom rabatów przez Dell. Decyzją UOKiK:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • minimum trzech autoryzowanych sprzedawców/dystrybutorów będzie mogło otrzymać rabat na tę samą transakcję (nie dotyczy to zamówień publicznych),
  • w tym przypadku liczyć się będą m.in. kolejność zgłoszenia transakcji i jej prognozowana wartość,
  • rabat na specjalny, pisemny wniosek wysunięty przez klienta końcowego, będzie też przysługiwał kolejnym sprzedawcom,
  • jak również będzie go można otrzymać w oparciu o tzw. wysiłki przedsprzedażowe.
  • Dodatkowo, autoryzowani sprzedawcy i dystrybutorzy zostaną objęci jednakowym rabatem w przypadku zamówień publicznych.

Dell ukarany za nieprawdziwe informacje

Decyzja prezesa UOKiK dotyczy również udzielania przez firmę Dell niezgodnych z prawdą informacji w okresie postępowania wyjaśniającego. Chodzi o odpowiedź na pytania na temat przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta. Takie działanie zostało uznane za utrudniające prowadzenie aktywności z zakresu ochrony konkurencji. Nałożona przez UOKiK na Dell kara wynosi 6 mln złotych.

Co istotne, wydane przez UOKiK decyzje nie są prawomocne i przysługuje od nich odwołanie do sądu. Od chwili uprawomocnienia się decyzji, Dell będzie miał 6 miesięcy na wprowadzenie wspomnianych zmian.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

[AKTUALIZACJA] Stanowisko firmy Dell Technologies

Poznaj stanowisko Biura Prasowego Dell Technologies Polska:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Firma Dell, w drodze porozumienia z Prezesem UOKiK, zobowiązała się do nieznacznej modyfikacji swojego systemu rejestrowania przez Partnerów prospektów handlowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz model dystrybucji jest zgodny ze wszystkimi polskimi i europejskimi wymogami prawnymi.

Etyka i zgodność z prawem leżą u podstaw całej naszej strategii, która opiera się na podejściu zorientowanym na klienta.

Firma Dell w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK od kwietnia 2019 r. i dołożyła wszelkich starań, aby znaleźć i udostępnić organowi całą powiązaną ze sprawą dokumentację oraz udzielić wszelkich żądanych wyjaśnień. Zweryfikowaliśmy dziesiątki tysięcy dokumentów, bardzo wiele z nich przekazaliśmy Prezesowi UOKiK. Proaktywnie oferowaliśmy również dalszą pomoc i dodatkowe informacje. Mimo tego, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej. Analizujemy uzasadnienie tej decyzji Prezesa UOKiK”.

Zdjęcie główne: mat. pras.