UOKiK: kara dla Jura Poland oraz właścicieli sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert

UOKiK: kara dla Jura Poland oraz właścicieli sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert
Prawie 10 lat trwała zmowa pomiędzy spółką Jura Poland i właścicielami sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert. Przedsiębiorcy ustalali wspólnie ceny ekspresów do kawy marki Jura, przez co konsumenci nie mogli kupić taniej tych produktów. Prezes UOKiK nałożył na przedsiębiorców ponad 66 mln zł kar.
O autorze
2 min czytania 2025-03-05

Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura. Postępowanie antymonopolowe wykazało, że spółka wraz z oficjalnymi dystrybutorami, którzy jednocześnie byli sprzedawcami detalicznymi, zawarła porozumienie ograniczające konkurencję.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył łącznie ponad 66 mln zł na Jura Poland i jej czterech istotnych kontrahentów:

  • Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD),
  • Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt),
  • Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt),
  • Terg (m.in. sklepy Media Expert).

Kary nałożone na poszczególnych przedsiębiorców wyniosły:

  • Terg – 30 065 250 zł,
  • Jura Poland  – 12 212 000 zł,
  • Euro-net – 10 500 450 zł,
  • Media Saturn Online – 6 772 000 zł,
  • Media Saturn Holding Polska – 6 549 000 zł.

Z materiału dowodowego, uzyskanego m.in. podczas przeszukania w siedzibie kliku spółek wynika, że przedsiębiorcy uzgodnili minimalne ceny odsprzedaży ekspresów Jura oraz akcesoriów do nich. Tych produktów nie można było kupić taniej niż w cenach ustalanych przez importera. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Przedsiębiorcy zmówili się również co do wysokości cen  stosowanych w promocjach i podczas wyprzedaży, a także rodzajów i wartości gratisów dla konsumentów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała, jeśli próbowali sprzedawać ekspresy w niższych cenach. Informowała wówczas sprzedawców o możliwych konsekwencjach, m.in. wstrzymaniu dostaw lub rozwiązaniu umowy. Sami dystrybutorzy również sprawdzali, czy pozostali uczestnicy zmowy stosują się do jej ustaleń. Wymiana informacji odbywała się za pośrednictwem telefonów, poczty elektronicznej, komunikatora WhatsApp oraz SMS-ów. Uzgodnień dotyczących cen Jura Poland dokonywała także podczas spotkań z dystrybutorami.

Niedozwolone porozumienie trwało co najmniej od lipca 2013 do listopada 2022 r. W pierwszym roku trwania do zmowy, oprócz Jura Poland, należały spółki Media Saturn Holding i Media Saturn Online. W 2014 r. dołączyła spółka Terg, natomiast w 2019 r. spółka Euro-net.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– W efekcie nielegalnego porozumienia przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców w warunkach uczciwej konkurencji. To oznacza, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu tych produktów w cenach niższych niż odgórnie ustalone. Za zmowę rynkową nałożyłem na jej uczestników kary finansowe w łącznej wysokości ponad 66 mln zł – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Prezes UOKiK nałożył również 243 750 zł na Joannę Luto, prezes zarządu Jura Polska w okresie trwania porozumienia, która była bezpośrednio odpowiedzialna za niedozwolone ustalenia.

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS UOKiK: Filip Chajzer, Doda i Małgorzata Rozenek-Majdan ukarani za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych na Instagramie

PS2 UOKiK: Ponad 20 mln kary dla Exim za bezprawne wprowadzanie zmian w warunkach wycieczek