Aktualizacja 30.08.2023 [godz. 10:30]
Zarząd Olimp Labs wydał oświadczenie w związku z decyzją UOKiK o nałożeniu 5 mln kary na spółkę z branży fitness za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych.
Treść oświadczenia:
Zobacz również
„Zarząd Olimp Laboratories sp. z o.o. potwierdza, że w dniu 28 sierpnia br. Spółka otrzymała decyzję Prezesa UOKiK. Spółka nie zgadza się z treścią wydanej decyzji oraz planuje ją zaskarżyć. Spółka podkreśla, że od początku swojej działalności kieruje się zasadą uczciwości w relacjach z konsumentami oraz przestrzega powszechnie obowiązującego prawa. W tym stosuje globalnie przyjęte standardy rynkowe w ramach swojej komunikacji.
Dzisiejsza decyzja oznacza tyle, że komunikacja stosowana przez Spółkę nie spełniła oczekiwań organu. Nie oznacza ona jednak, że oczekiwania te wyznaczają jedyną prawidłową treść komunikacji kierowanej do świadomego konsumenta korzystającego z mediów społecznościowych. Konsument ten rozumie bowiem nie tylko, co kryje się za terminem influencer, ale także, co kryje się za innymi spolszczeniami terminów angielskojęzycznych, które są powszechnie stosowane.
Spółka podkreśla, że w toku postępowania w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK. Ustosunkowała się do wszystkich analizowanych przez organ zagadnień, wychodząc z własną inicjatywą wielu aktywności związanych z komunikacją do konsumentów. Propozycje Spółki nie zostały uwzględnione przez organ. Spółka zwracała też uwagę na precedensowy charakter sprawy. W szczególności na brak przepisów prawa określających sposób oznaczania treści publikacji w mediach społecznościowych, a w związku z tym na potrzebę współpracy oraz dialogu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Wydana decyzja jest zatem dla Spółki o tyle większym zaskoczeniem, że dotyczy oceny działań podejmowanych na długo przed opublikowanym przez Prezesa UOKiK stanowiskiem informującym rynek o oczekiwaniach organu w zakresie oznaczania treści w mediach społecznościowych. Dzięki poszanowaniu interesów konsumentów Spółka zbudowała rozpoznawalną dla konsumentów markę na międzynarodową skalę. Spółka będzie kontynuowała działania na rzecz transparentnego i należytego informowania konsumentów o swoich produktach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W imieniu Spółki,
Zarząd Olimp Laboratories Sp. z o.o.”
Publikacja 28.08.2023
Spółka Olimp Laboratories to firma zajmująca się suplementami diety. Jest jednym z wiodących liderów na rynku branży fitness. Wymierzona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynosi 5 milionów złotych. Ukarano nie tylko spółkę, ale także trzech influencerów, którzy nieprawidłowo oznaczyli treść reklamową w swoich mediach społecznościowych.
– Olimp Laboratories produkuje leki, wyroby medyczne, suplementy diety i żywność specjalnego medycznego przeznaczenia. Od 2015 r. korzysta z reklamy w mediach społecznościowych i ze współpracy z influencerami, którzy mają setki tysięcy obserwatorów – napisano w oświadczeniu UOKiK.
W uzasadnieniu UOKiK pojawiła się informacja odnośnie tego, że influencerzy nie oznaczali marki, z którą współpracowali lub robili to w taki sposób, że nie wskazywały one na sprzedażowy charakter publikacji.
Wspomniani influencerzy to Piotr Lisek, Katarzyna Dziurska oraz Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba. Prezes UOKiK wyznaczył każdemu z nich kary finansowe o łącznej wysokości ponad 40 tys. złotych. Usługi reklamowe, które świadczyli twórcy, zostały opublikowane w serwisie Instagram. W materiałach używano, np. błędnego hashtagu „olimpad”, a niektóre publikacje nie zawierały żadnego oznaczenia, choć mocno wskazywały na reklamowy charakter.
– Opinie i polecenia influencerów mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Z badań wynika, że wśród najmłodszych konsumentów (15-24 lata) blisko 90 proc. zapoznaje się z relacjami influencerów, a ponad połowa kupiła produkt lub usługę po poleceniu obserwowanego twórcy. Odsetek ten wzrasta do 63 proc. w grupie, która regularnie ogląda relacje influencerów. Dzięki wypracowanej relacji z obserwatorami, która bazuje na zaufaniu, wypowiedzi twórców internetowych są odbierane jako wiarygodne i bezstronne. Odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca – wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową – tłumaczy Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
PS Biedronka wprowadza komunikaty dla klientów po karze nałożonej przez UOKiK
W nawiązaniu do sprawy z 2020 r. związanej z nieprawidłowościami cenowymi w sklepach sieci Biedronka, spółka Jeronimo Martins Polska będzie musiała nie tylko zapłacić karę finansową, ale również umieścić w każdym sklepie komunikat informujący o prawach klienta.
PS2 Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo – pierwsze zarzuty Prezesa UOKiK po zmianach przepisów
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stawia pierwsze zarzuty 4 przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji.