fot. depositphotos.com
Wakacje.pl pod lupą UOKiK
Podczas wybierania wyjazdu zorganizowanego przez biuro podróży, cena stanowi jedno z najważniejszych kryteriów, które wypływa na ostateczną decyzję konsumenta. Jak podkreśla Tomach Chróstny, prezes UOKiK, „Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność”.
Zobacz również
Okazuje się, że gdańska spółka Wakacje.pl, która prezentuje oferty wyjazdowe pochodzące od różnych biur podróży, dopuściła się zaniżania cen w wynikach wyszukiwania. Prezes UOKiK wyjaśnia, że ceny widoczne w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert różniły się między sobą od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki.
Urząd wskazuje również na jeden z przykładów nieuczciwej praktyki stosowanej przez Wakacje.pl:
„Przykładowo: na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny – 2558 zł”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Nierzetelne prezentowanie cen wycieczek dotyczyło aż 2/3 przebadanych ofert dostępnych na stronie wakacje.pl. Co ciekawe, w około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były zawyżone.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie wyjaśniające wobec spółki rozpoczęło się już w lipcu 2022 roku. Wówczas przy ofertach Wakacje.pl zaczęły pojawiać się specjalne symbole, po rozwinięciu których konsument otrzymywał informację, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić. Prezes UOKiK tłumaczy, że takie działanie nie zmienia faktu, iż konsumenci nadal mogą być wprowadzani w błąd.
Zarzut UOKiK postawiony gdańskiej spółce to pierwsze tego typu działanie na polskim rynku usług turystycznych. Jak zapowiada Tomasz Chróstny, Urząd będzie zwracał szczególną uwagę na sposób podawania cen w tej branży – niezależnie od wielkości danego przedsiębiorstwa.
Spółce Wakacje.pl grozi kara w wysokości do 10% rocznego obrotu.
Wakacje.pl odpowiada na zarzuty
Krótko po opublikowaniu komunikatu przez UOKiK, Wakacje.pl wydało oficjalne oświadczenie w związku z zarzutami:
– Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy. Wakacje.pl S.A. prezentują ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie www.wakacje.pl. Wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży – tłumaczą przedstawiciele firmy.
PS. UOKiK ukarał Pocztę Kwiatową
Poczta Kwiatowa zapłaci 1,6 mln zł kary za stosowanie niedozwolonego postanowienia umownego. Firma zachęcała do składania zamówień na Dzień Babci i Dzień Dziadka, jednocześnie zastrzegając, że nie gwarantuje terminowości dostaw.
PS 2. Czy sklepy prawidłowo oznaczają promocje?
UOKiK sprawdza, jak sprzedawcy internetowi dostosowują się do nowych przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus. Kontroli w sklepach stacjonarnych może spodziewać się także 6 dużych sieci handlowych.