Badanie AdEx Benchmark jest podstawowym przewodnikiem po europejskim rynku reklamy cyfrowej, obejmującym 28 państw. W 2019 r. na 21 rynkach odnotowano dwucyfrowy wzrost rok do roku.
Wideo, które odnotowało wzrost o prawie 30%, osiągając wartość prawie 10 miliardów euro, jest napędzane przez reklamę out-stream, która odnotowała indeks na poziomie 36%. Na niektórych rynkach out-stream odnotował wzrost o ponad 40%, na przykład w Finlandii, Grecji i Wielkiej Brytanii. Social wypracował wzrost o 25,6% rok do roku, przy dwucyfrowym wzroście na wszystkich dwudziestu ośmiu rynkach. Search pozostaje największym segmentem reklamy internetowej pod względem przychodów, ze wzrostem o 11,8% i wartością rynkową sięgającą 28 mld euro. Łączne wydatki na reklamy mobilne wzrosły o 24,9%, przekraczając w 2019 r. wartość 30 mld euro, co stanowi prawie połowę (47%) wszystkich wydatków na reklamę cyfrową w Europie.
Zobacz również
– Reklama cyfrowa od lat jest głównym segmentem europejskiego rynku reklamy, a jej udział nadal będzie się zwiększał. Ten trend mocno umacnia się w Polsce, co potwierdzają również wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx – w 2019 roku wydatki na reklamę online wyniosły na naszym rynku prawie 5 mld zł. Oznacza to wzrost nakładów o prawie 500 mln zł względem roku wcześniejszego. Jestem przekonany, że reklama on-line nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji, wywołanej pandemią COVID-19, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Podobnie jak w 2018, największe indeksy wzrostu zanotowano w regionie CEE:
- Serbia – 28,4%
- Ukraina – 28%
- Białoruś – 25,2%
- Chorwacja – 22,3%
- Turcja – 19,1%
Ranking 10 krajów o największej wartości rynku:
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
- Wielka Brytania – 21,4 mld euro
- Niemcy – 9,4 mld euro
- Francja – 6,1 mld euro
- Rosja – 4,9 mld euro
- Włochy – 3,2 mld euro
- Hiszpania – 3,2 mld euro
- Szwecja – 2,3 mld euro
- Holandia – 2,3 mld euro
- Szwajcaria – 1,8 mld euro
- Norwegia – 1,3 mld euro
Badanie AdEx Benchmark dostępne jest tutaj.
Słuchaj podcastu NowyMarketing