Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla Oknoplast opowiada Magdalena Cedro-Czubaj, dyrektor marketingu Grupa OKNOPLAST.
Największy sukces w 2021 roku
Patrząc z perspektywy podsumowania roku mogę śmiało stwierdzić, że mijające 12 miesięcy były dla nas niezwykle pracowite, pełne wyzwań ale też pełne sukcesów, na brak projektów z pewnością nie mogliśmy narzekać.
Dużym sukcesem dla naszej firmy była premiera nowej strategii komunikacji Oknoplast. Może się wydawać, że nie ma tu nic odkrywczego, naturalny kamień milowy w każdej świadomej organizacji. Otóż w przypadku naszej strategii nie ma niczego standardowego, przełamujemy schematy, wyłamujemy się z ram wypracowanych przez branżę. Bardzo mocno odchodzimy od standardowego pokazania okien w kontekście domu i rodziny, zamiast tego pokazujemy emocje i wartości, które wpisują się w pewną filozofię kierującą wyborami naszych konsumentów. Nasze nowe podejście jest dogłębnie przemyślane, opieraliśmy się na wynikach wielu analiz, przeprowadziliśmy też własne badania. Na przestrzeni lat klient się zmienił, oczekuje innych wartości od marki, ale też zupełnie innego poziomu zaopiekowania. Myślę, że mogę swobodnie stwierdzić, że wykonaliśmy pionierski krok dla branży i wyznaczyliśmy nowy sposób myślenia.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Warto też zaznaczyć aktywności prowadzone dla poszczególnych marek, bo tu też działo się dużo i niezwykle ciekawie. Wybierając tylko przykłady: rozpoczęliśmy stałą komunikację marki ALUHAUS, którą pozycjonujemy z sukcesami jako kolejną markę premium w naszym portfelu, uruchomiliśmy stałą komunikację w digitalu i social mediach, również w tym roku stworzyliśmy strategię komunikacji dla naszej hiszpańskiej marki Hermet 10 – AMPUERO, której efekty będzie można zobaczyć już w roku 2022.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Odnosząc się do tego pytania z perspektywy całej firmy, nie tylko działu marketingu, muszę stwierdzić, że w dalszym ciągu największym wyzwaniem dla nas jako firmy produkcyjnej jest pandemia i jej skutki. Z jednej strony mierzymy się z niespotykanymi trudnościami w łańcuchu dostaw, a z drugiej strony mamy w kraju kolejne fale zachorowań. Koniecznością jest utrzymanie ciągłości produkcji a jednocześnie firmy nie mają narzędzi i regulacji mogących w efektywny sposób zabezpieczyć tę potrzebę.
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Z pewnością jako pierwsza przychodzi na myśl strategia marki Oknoplast, o której mówiłam wcześniej, ale myślę, że warto też poświęcić uwagę działaniom, które przeprowadziliśmy wprowadzając na rynek linię okien aluminiowych MIRU3. Wśród aktywacji znalazły się między innymi ogólnokrajowa kampania telewizyjna i digitalowa przeprowadzone na rynku francuskim, co świadczy o naszej dojrzałości biznesowej w tej części Europy, teraz możemy realnie myśleć o budowaniu tam świadomości naszego marki „aluminiowej” u klientów ostatecznych.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Z jednej strony zaskoczyły nas efekty, a z drugiej nie ukrywam, że mieliśmy nadzieję na dobry odbiór – mówię oczywiście o naszej nowej strategii. Przy tak niestandardowym pomyśle i wdrożeniu, jakim jest właśnie nasze nowe podejście do sposobu komunikacji, muszą pojawić się oczekiwania, ekscytacja, trochę zwątpienia czy odbiorcy zrozumieją nasz zamysł a nawet trema. Projekt, któremu poświęcamy wiele miesięcy pracy, godziny przemyśleń i dyskusji „puszczamy w świat”, i sprawdzamy czy nasz konsument w kontakcie ze spotem telewizyjnym czy kreacją digitalową zrozumie nasze przesłanie. Bardzo się cieszymy, że odbiór mamy bardzo pozytywny, nasz przekaz jest tak samo piękny jak i czytelny. Dobre opinie otrzymujemy zarówno od klientów, jak i konkurencji, z którą jesteśmy przecież w kontakcie.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Tutaj z pewnością nie będę oryginalna, jeśli powiem, że najważniejszym kanałem jest cały wachlarz digital – Facebook, Instagram, Google. Większość z nas jest niemal przez cały czas online, telefony są przedłużeniem ręki. To naturalne, że marki chcą się kontaktować ze swoimi odbiorcami w miejscach gdzie oni przebywają najwięcej.
Ale, co może jest trochę przewrotne, w nadchodzących latach będziemy budowali (czy może odbudowywali) relacje w oparciu o H2H, czyli będziemy szukali kontaktu z człowiekiem. Jest to po części spowodowane pewnym wyczerpaniem digitalem oraz ograniczeniami, które nieustannie się pojawiają w sferze marketingu internetowego, ale też tym w jaki sposób przewróciła nasze życia pandemia. Jesteśmy stęsknieni tworzenia relacji, poznawania ludzi, kontaktu osobistego. Powrócą spotkania, eventy, konferencje czy targi – ludzie są tego spragnieni, jaskrawo to widać w B2B, w kanale, w którym my jak i wiele innych firm budowało swoją sieć sprzedaży.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Nasza strategia i pomysł na komunikację marki jest niestandardowy co daje nam szerokie możliwości działania. To co w jej ramach pokazaliśmy do tej pory do dopiero początek, planujemy wiele zaskakujących działań ale nie zdradzę więcej w tym momencie. Nie chcę psuć zabawy, ale jest na co czekać.
Natomiast z perspektywy całej firmy będziemy rozwijać Customer Care, chcemy, żeby zakup naszych produktów, kontakt z marką był dla naszych konsumentów jak najlepszym doświadczeniem i chcemy, żeby nas polecali swoim znajomym – to najlepsza rekomendacja. Przechodzimy też nieustannie przez proces cyfryzacji procesów sprzedażowych, co w przypadku naszych produktów i potrzeb klienta jest procesem skomplikowanym i wrażliwym.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Trendem, ale przede wszystkim silną potrzebą dla nas wszystkich, jest Green Economy. Marki będą musiały ten temat zaadresować i to wcześniej niż później. Na świecie coraz wyraźniej widać, które firmy rzeczywiście troszczą się o klimat, które prowadzą działania pozorne. Na szczęście konsumenci są coraz bardziej świadomi i coraz lepiej wyedukowani w tym zakresie i potrafią wyczuć fałsz. W Polsce to zagadnienie niestety jeszcze raczkuje, wiele firm dopiero przygląda się temu tematowi, wpisuje go w strategie na nadchodzące lata. Myślę, że wszyscy, bez wyjątku, będziemy musieli przyspieszyć swoje aktywności w tym temacie.
Kolejnym trendem widocznym na horyzoncie jest hiperpersonalizacja. Żeby przebić się przez natłok komunikatów będzie potrzeba czegoś więcej niż standardowa personalizacja – to będzie prawdziwe „szycie na miarę”. Ale żeby tak się stało, żeby klient chciał się związać z marką, ta będzie musiała opowiedzieć się za jakimiś wartościami, ideologiami, ruchami społecznymi, nie pozostając już całkiem z boku. Będzie potrzeba wiele odwagi, bo z jednej strony możemy zyskać lojalnych klientów, z drugiej pewna grupa odejdzie i raczej nie powróci.
Budżet na działania digitalowe
Digital to bliskie kontakt z klientem, możliwość dotarcia do wyselekcjonowanej grupy. Nieustanne pogłębiamy naszą aktywność w tym kanale, na ten moment jest to zdecydowane 65% naszych działań sprzedażowych. Warto jednak dodać, że markę budujemy również w takich kanałach jak TV, outdoor, POS – te narzędzia w naszej branży w dalszym ciągu są aktualne i skuteczne.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
W 2022 będzie się działo dużo i ciekawie. Nie zdradzając szczegółów mogę zapewnić, że planujemy rozwój strategii o dodatkowe działania – nie tylko on-line, a także zaimplementowanie jej na pozostałych rynkach Europejskich. Dla marki Hermet10 zaplanowaliśmy rozpoczęcie implementacji strategii komunikacji. I wreszcie – planujemy uruchomienie działań marketingowych na rynku USA. Nie mogę się doczekać!