„W nowym roku będę…” – YouTube sprawdził postanowienia Polaków na 2020 rok

Nowy Rok, nowe postanowienia! Wśród noworocznych deklaracji Polaków króluje zdrowie, czyli „zdrowe odżywianie”, na które wskazało 41% badanych oraz „więcej ćwiczeń” – to zaś obiecuje sobie 39% Polaków. Poniżej prezentujemy wyniki badań YouGov przeprowadzonych na zlecenie YouTube.
O autorze
3 min czytania 2020-01-09

Przełom grudnia i stycznia to moment podsumowań, refleksji, ale i wyznaczania sobie nowych celów na nadchodzący czas. YouTube postanowił sprawdzić jakie zmiany chcą wprowadzić w swoje życie Polacy w 2020 r. Co obiecujemy sobie na nowy rok?

…dbać o zdrowie

Według internetowego badania YouGov zleconego przez platformę, to właśnie chęć prowadzenia zdrowszego trybu życia jest najczęstszym postanowieniem noworocznym Polaków na 2020 rok. Aż 41% badanych zadeklarowało, że planuje „zdrowiej się odżywiać”, a 39% chciałoby „więcej ćwiczyć”. Z bardziej zrównoważonym stylem życia związana jest również chęć nauki gotowania, którą deklaruje 29% respondentów. 

– Każdy moment jest dobry, by zawalczyć o własne zdrowie, a już nowy rok wydaje się do tego celu po prostu idealny. Przejedzeni i przepici po Świętach, Sylwestrze i Trzech Królach, chętniej idziemy na kulinarny odwyk. I nie ma znaczenia, ile razy upadałaś, ile razy łamałeś dane sobie słowo, ważne by podjąć próbę raz jeszcze. Kupić karnet na basen albo na siłownię, dobre buty do biegania, kije do nordic walking. Rzucić w końcu to paskudne palenie, przejść na dietę, wyrzucić z jadłospisu junk food i słodycze. Pójść w końcu na kompleksowe badania lekarskie. Każdy nawet najmniejszy krok ku lepszemu życiu jest na wagę zdrowia – komentuje deklaracje Polaków Katarzyna Bosacka, autorka kanału EkoBosacka na YouTube.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

…podróżować

Na trzecim miejscu wśród postanowień noworocznych Polaków na 2020 rok plasuje się „więcej podróżować”. To, że podróże kształcą, poszerzają horyzonty, rozwijają wyobraźnię i pozwalają znaleźć nowe przyjaźnie udowadniają Kaja Kraska i Mateusz Mękarski z Globstory. Na ich kanale podróżniczym można znaleźć inspiracje do noworocznych planów, np. mniej popularne destynacje, jak Rumunia czy Gambia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– W czasie dalekich podróży trafiamy czasem do miejsc, do których ludzie podróżują niechętnie. (…) Gdzie podróż kojarzy się z trudem, straconym czasem i niewygodą. My, mając w krajach europejskich niesamowity komfort życia, pralki automatyczne (nie deskę w rzece), kuchenki gazowe (nie ognisko obok domu), wanny (nie rzekę) – marzymy o zupełnie innych rzeczach. Nomadzi podróżowali, by przeżyć. Teraz my bywamy nomadami (cyfrowymi), bo po prostu chcemy zobaczyć to co widzimy w Internecie. Globalizacja i technologia niesamowicie zmienia społeczeństwo, bo teraz jesteśmy pod wpływem nie tylko najbliższych, ale dotykamy dalekich kultur bez wychodzenia z domu. Widzimy też naszych bliskich na zdjęciach z podróży – i czujemy, że skoro oni mogą to to nie może być takie trudne, jak wydawać by się mogło wiele lat temu czytając książki Kapuścińskiego – mówią autorzy kanału.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

…uczyć się

Jak się okazuje, w  nowym roku chcemy także znaleźć czas na uczenie się i doskonalenie już nabytych umiejętności: 22% respondentów planuje „zdobywać nowe umiejętności do pracy”, a 16% stawia raczej na „znalezienie nowego hobby”. Spośród wszystkich Polaków, którzy chcą nabyć nowe umiejętności do pracy lub zająć się nowym hobby w 2020 r., 64% planuje poświęcić więcej czasu na „rozwój osobisty”, a w szczególności na działania takie jak medytacja, mindfulness. 59% zamierza zaś „opanować nowy język obcy”. 

Trzecim najpopularniejszym obszarem było zaś ćwiczenie/uprawianie sportu i aż 53% ankietowanych stwierdziło, że to właśnie aktywność fizyczna jest obszarem, w którym chcieliby rozwijać się w 2020 roku.

Jak planować by realizować?

Wyznaczanie osobistych celów na początku roku jest coraz bardziej powszechnym zwyczajem. Wyniki badania YouGov pokazały, że 71% ankietowanych robi postanowienia noworoczne, a 74% spośród nich udało się dotrzymać postanowień i osiągnąć cele założone na początku zeszłego roku. 

Niezwykle pomocna jest inspiracja na początku i motywacja w trakcie. Obie można dziś łatwiej znaleźć dzięki technologii – od cennych porad i pomocnych treści (np. wskazówki treningowe lub przepisy na zdrowe jedzenie) po monitorowanie postępów w osiągnięciu założonych celów (np. pomiar liczby kalorii przy użyciu aplikacji mobilnych). Dorosłe osoby, które kiedykolwiek podjęły postanowienia noworoczne wskazały, że YouTube i media społecznościowe (37%), a następnie aplikacje mobilne (34%) są ważnymi platformami, z których korzystają, aby osiągnąć zamierzone cele. 

Dodatkowo, jak wykazało badanie przeprowadzone przez firmę Kantar w październiku 2019 roku, 79% badanych rozwija wraz z YouTube swoje pasje czy hobby. Wśród nastolatków ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 85%. Filmy, które pomagają spełniać i rozwijać pasję to między innymi wideo związane ze sportem i aktywnością fizyczną, gotowaniem czy motoryzacją.  YouTube to nie tylko źródło inspiracji do poszukiwania nowego hobby, ale również świetne narzędzie do nauki. Aż 73% osób ogląda na YouTube materiały, które popularyzują wiedzę i pomagają w nauce. Dla wielu (69%) to również YouTube jest pierwszym wyborem w poszukiwaniu treści popularnonaukowych i edukacyjnych. Platforma okazuje się być w tej kwestii niezwykle pomocna uczniom i ich opiekunom. Ponad połowa rodziców i aż 2/3 nastolatków (kategoria wiekowa 14-17 lat) korzysta z filmów na YouTube podczas odrabiania prac domowych lub przygotowywania projektów w szkole.