Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Bosch opowiada Hanna Stajuda, dyrektor działu komunikacji marek Bosch, Siemens, Gaggenau.
Największy sukces w 2021 roku
Największym sukcesem naszej marki Bosch jest fakt, że nowa strategia komunikacji #LikeABosch, którą wprowadziliśmy pod koniec 2020 r., została tak doskonale przyjęta przez polskich konsumentów. W tym roku do reklam pralek, suszarek czy piekarników dołączyły reklamy drobnych sprzętów: odkurzaczy handstick i robotów kuchennych. Udało nam się zrealizować z sukcesem szeroko zasięgowe kampanie dla wielu kategorii. „Live Like a Bosch” można było usłyszeć w telewizji, w Internecie i radiu. Byliśmy obecni w sklepach i e-sklepach, w social mediach i blogosferze. Jednym słowem – na każdym etapie ścieżki konsumenckiej. Najbardziej cieszy nas to, że kampania LAB jest już w tej chwili dobrze rozpoznawalna i lubiana, znakomicie buduje wizerunek marki oraz wspiera nasze cele sprzedażowe.
Dobrze rozwija się również portal Akademia Smaku, który dostarcza odbiorcom wielu inspiracji i porad dotyczących gotowania, urządzania wnętrz czy sprzątania. Na początku roku zaprezentowaliśmy nowych ekspertów Akademii: Agnieszkę Witkowską (@ArchitektPorządku) oraz Julitę Strzałkowską (@WrzącaKuchnia), które – obok naszego wieloletniego ambasadora Mateusza Gesslera – dzielą się inspiracjami i radami. Content poradnikowy jest stale poszukiwany przez Polaków, a trend ten wzrósł jeszcze w czasie pandemii, kiedy większość z nas gotowała i remontowała. Naszej marce Bosch udaje się odpowiadać na te potrzeby, co widać po ilości internautów odwiedzających Akademię Smaku. Cieszymy się, ze użytkowników naszej platformy liczymy już w milionach, a projekt został w tym roku nagrodzony w konkursie Power of Content Marketing.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Innym ważnym wydarzeniem było otwarcie nowoczesnego Studia Kulinarnego w Warszawie. Dzięki tej inwestycji mogliśmy powrócić do projektu Warsztatów Smaku, prowadzonych przez współpracujących z nami, znakomitych szefów kuchni i blogerów kulinarnych. Nasi konsumenci mają możliwość nie tylko poszerzenia swoich umiejętności kulinarnych, ale też przetestowana najnowszych urządzeń marki Bosch podczas gotowania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
To był trudny rok, a problemy były, jak sądzę, wspólne dla wielu branż. Na przykład niesłabnące zapotrzebowanie na wiele produktów m.in. sprzęt AGD, co bardzo cieszy, ale okazało się wyzwaniem w dobie trudności z wieloma komponentami. Niełatwa i bardzo dynamiczna była też sytuacja na rynku mediów, przede wszystkim rynku telewizji. Zmienił się nasz konsument, co oznacza, że również zmienił się sposób, w jaki do tego konsumenta docieramy. Polacy coraz częściej robią zakupy przez Internet – ostatni raport Gemiusa pokazuje, że to już 77% społeczeństwa, ewoluuje też sposób, w jaki gromadzą informacje i podejmują decyzje o zakupie. Coraz mniej czasu chcą też poświęcać na komunikaty marketingowe. Ostatnie badania pokazują, że na dotarcie do konsumenta mamy mniej niż 10 sekund.
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Takich ciekawych aktywności było wiele i dotyczyły one zarówno konsumenta ostatecznego jak i naszych partnerów biznesowych. Rozwijaliśmy naszą partnerską współpracę z influencerami, dzięki której mamy możliwość zaprezentować zalety nowych urządzeń czy funkcjonalności, które nie są jeszcze szeroko znane na polskim rynku np. blendery z systemem próżniowym. Mamy również możliwość obalać mity, które cały czas są obecne w wypadku młodych kategorii produktowych np. suszarek do ubrań, z którymi wielu konsumentów jeszcze się nie zetknęło.
Weszliśmy również w nowe platformy social mediowe np. Tik Tok, gdzie razem z profilem TipTop Chef zaprezentowaliśmy przepisy przygotowywane przez ambasadorów Akademii Smaku. Cieszy nas, że filmy osiągają po kilka milionów wyświetleń.
Interesującym wyzwaniem było również przejście na zdalne szkolenia i targi organizowane z naszymi partnerami biznesowymi. Mimo że odbywały się one zdalnie, musiały być równie interaktywne i efektywne. I tu zastosowaliśmy umiejętnie prowadzony storytelling, dzięki któremu udało przekazać, że za produktami naszych marek kryją się nie tylko parametry techniczne, ale też ciekawe historie.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Uważnie monitorujemy trendy konsumenckie i na ich podstawie dobieramy aktywności, więc nie dajemy się zaskakiwać. Widać stale rosnący popyt na zmywarki i suszarki do ubrań. Społeczeństwo przykłada coraz większą wagę do sprzętów dobrej jakości, które gwarantują bezawaryjna pracę przez wiele lat oraz niskie zużycie wody i energii. To bardzo nas cieszy, ponieważ nasze marki Bosch i Siemens stawiają na zrównoważony rozwój i rozwiązania wodo- oraz energooszczędne. Wspieramy zdrowe życie w zgodzie z naturą, a nasi konsumenci to doceniają.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Niezmiennie digital. Wideo, wyszukiwarki, media społecznościowe, platformy internetowe, e-mail marketing i wspomniany wcześniej content. W dobie wzrastających zakupów internetowych nasi konsumenci oczekują w tym kanale konkretnych informacji i wskazówek, które ułatwią im przejście przez całą ścieżkę zakupową i podjęcie decyzji, z której będą zadowoleni.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Coraz większym zainteresowanie cieszą się formaty audio, dlatego na pewno weźmiemy pod uwagę choćby podcasty. W tym roku sięgnęliśmy też – po raz kolejny – po rozszerzoną rzeczywistość. Uruchomiliśmy specjalną aplikacje VR, dzięki której, za pomocą swojego smartfona, można postawić wirtualny ekspres Siemens w swojej kuchni i sprawdzić, jak komponuje się on na naszym blacie kuchennym. Z pewnością będziemy stale rozwijać się w tym kierunku, by oferować konsumentom jak najlepsze user experience.
Nieustannie rozwijamy rozwiązania w zakresie smart home. Platforma Home Connect, która oferuje użytkownikom możliwość zdalnego zarządzania urządzeniami AGD, jest dostępna dla niemal wszystkich kategorii produktowych urządzeń marki Bosch i Siemens. Aplikacja pozwala sterować i monitorować urządzeniami AGD ze swojego smartfona. Umożliwia ona także bezpłatny dostęp do ciągle rosnącej liczby usług np. zdalnego serwisowania czy dodatkowych programów, rekomendacji dotyczących akcesoriów i inspiracji.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Niewątpliwie ważnym kierunkiem jest green marketing i odpowiedzialność społeczna marek. Chcąc pokazać konsumentom swoje zaangażowanie, marketerzy prześcigają się w pomysłach. Daje to wiele ciekawych case’ów, a co najważniejsze gwarantuje realną pomoc dla środowiska i promuje postawy odpowiedzialne społecznie: oszczędzanie wody, energii, niemarnowanie żywności. Uważamy, że jest to obowiązek dużych marek, które są liderami na swoich rynkach. Musi to być jednak działanie oparte na prawdziwych kompetencjach, konsument nie przyjmie już widowiskowych akcji, za którymi nie stoją fakty. Wiemy wszyscy jak radykalnych zmian wymaga w tej chwili nasza planeta, a naszą rolą jest temu sprostać.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
To był kolejny trudny rok. Coraz większym wyzwaniem staje się długoterminowe planowanie strategii marketingowej w sytuacji niepewności i to niepewności z wielu stron: społecznej, pandemicznej, biznesowej. Trzeba było – i sytuacja ta na pewno nie zmieni się w 2022 roku – wykazać się dużą elastycznością i szybkością działania, sprawnie podejmować decyzje i mieć w zanadrzu kilka scenariuszy.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Celem na 2021 rok było oferowanie konsumentom jak najlepszych rozwiązań, dzięki którym ich codzienne obowiązki staną się łatwiejsze i przyjemniejsze. W 2022 to się nie zmieni. Wciąż, dzięki sprzętom Bosch i Siemens, będziemy promować zdrowsze i bardziej komfortowe życie w zgodzie z otaczającym światem.