Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
Web design/UX na przełomie 2019/2020 podsumowują: Maria Połońska z Kreatik, Piotr Schmidtke z KERRIS Group, Paweł Dunia z Artegence, Maciej Miłanowski z MakoLab, Natan Jabłoński z Kamikaze.
Maria Połońska #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
CEO w agencji digitalowej Kreatik
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2019 roku
- TikTok. W 2019 roku aplikacja osiągnęła 1,5 miliarda pobrań w App store i Google Play. W pierwszym kwartale ub. r. TikTok był najczęściej pobieraną aplikacją w App store. Swój sukces aplikacja zawdzięcza opanowanym do perfekcji mechanizmom uzależniania swoich odbiorców. Machine learning zastępuje wyszukiwanie i upraszcza nawigację, gdy z każdym ruchem kciuka bardzo skutecznie podpowiada coraz bardziej dopasowane wideo. A z drugiej strony, coraz to nowe sposoby tworzenia kreatywnych treści przez młodych (i nie tylko) twórców. Będziemy o TikToku dużo słyszeć w 2020. Facebooku strzeż się!
- 2019 rok był prawdziwym przełomem, jeśli chodzi o ekotrendy. Jasne, już wcześniej usłyszeliśmy o zero waste czy modzie eko, ale w tym roku ten trend bardzo przybrał na sile. I słusznie. W związku z tym pojawiło się kilka ciekawych propozycji. Good on you to aplikacja, która pozwala trochę lepiej poznać nasze ulubione brandy modowe i ich (nie)etyczne aspekty produkcji ubrań.
- W 2019 roku dbanie o zdrowie psychiczne w końcu nie jest tematem tabu. Duża część instagramowych influencerów otwarcie przyznaje się do psychoterapii. To powoduje, że coraz więcej osób interesuje się tematem i również rozważa pójście na terapię. Nie każdy jednak jest tak odważny, nie każdego na to stać. Dla takich właśnie osób powstała aplikacja Youper – pięknie zaprojektowane i oparte o interfejs konwersacyjny narzędzie do monitorowania i dbania o zdrowie psychiczne.
2 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design
- Rok 2019 to zdecydowanie rok Dark Mode, nagle zaczął pojawiać się wszędzie. Ma swoich zwolenników, którzy przekonują, że zmiana wyglądu aplikacji na taki z ciemnym tłem niesie szereg korzyści: zmniejsza zużycie energii oraz co najważniejsze chroni nasze oczy. Przeciwnicy ostrzegają, że dark mode zmniejsza czytelność tekstu, a całodzienna praca w dark mode może powodować depresję lub przynajmniej SAD (choroba afektywna sezonowa). Kto ma rację? Jeszcze przez jakiś czas się nie dowiemy. Pewne jest natomiast to, że jego rosnąca popularność spowoduje, że niektóre aplikacje trzeba będzie projektować w dwóch wersjach kolorystycznych.
- Coraz więcej zastosowań Machine Learningu, które znajduje zastosowanie w usprawnianiu poszczególnych funkcji lub doświadczeń. Upraszcza szukanie, nawigację, podsuwa odpowiednie treści. Zaczynamy coraz częściej widzieć konkretne, praktyczne zastosowania. Nadal jednak jest to czarna skrzynka, której mechanizmy działania nie są jasne i zrozumiałe, zwłaszcza z perspektywy użytkownika. Musimy tak projektować, aby użytkownik zawsze czuł kontrolę nad produktem, z którego korzysta.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku
- Projektowanie pod kątem KPI biznesowych. Do tej pory często projekty stron czy aplikacji oceniane były jedynie pod kątem grafiki i estetyki. Coraz częściej zaczynamy rozumieć, że ich głównym celem jest realizacja założeń biznesowych. Zmienia to rozmowę z „podoba mi się” na „mam dane na to, że działa”.
- Synchronizacja pomiędzy urządzeniami. Omnichannel experience nie jest już nowym określeniem, ale wciąż często niedoścignionym. Aby marki mogły zaproponować swoim konsumentom prawdziwie multikanałową ścieżkę zakupową, projektanci muszą zapanować nad prowadzeniem tej ścieżki na różnych urządzeniach i to w trybie ciągłym tu i teraz. Użytkownicy chcą móc przeskakiwać pomiędzy interfejsem głosowym, telefonem i watchem bez utraty dynamiki interakcji.
- ZeroClick Searches. W 2019 roku ponad połowa wyszukiwań na Google nie kończyła się kliknięciem. Dlaczego? Dlatego, że Google udzielił odpowiedzi. Twoje narzędzie pracy staje się Twoją konkurencją. Jak sprawić aby użytkownicy jednak klikali? Jak monetyzować wyszukiwania, które nie kończą się kliknięciem? Aby nie stracić użytkowników i ruchu będziemy musieli szukać dywersyfikacji źródeł ruchu, a najlepiej zachęcić konsumentów do bezpośredniego wejścia na nasze strony i aplikacje. To będą wyzwania, z którymi będziemy mierzyć się w przyszłym i kolejnych latach.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku
- Nowe ścieżki zakupowe. Dostepność nowych możliwości dokonywania zakupów takie jak Instagram checkout, maile z wykorzystaniem technologii AMP, czy wspomniane wcześniej zero click searches wymuszają nowy sposób planowania ścieżek zakupowych i doświadczeń klienta z tym związanych.
- Voice. 50% wyszukiwań w Internecie w 2020 będzie wyszukiwaniami głosowymi wg ComScore. Z uwagi na to że każdy z nas trzyma już w ręku sprzęt, na którym możemy zainstalować mówiącego do nas asystenta, Voice tak naprawdę już tu jest. Wyzwanie to znalezienie wykorzystania tej technologii, które będą wspierać realizację wyznaczonych celów biznesowych a nie będzie tylko ciekawostką.
- Lighthouse. Zadaniem projektantów jest nie tylko prowadzić konsumentów po naszych upragnionych ścieżkach zakupowych. Projektanci mają też olbrzymie rolę w tworzeniu stron na które w ogóle nowi użytkownicy będą mogli trafiać. Narzędzie Google pozwala sprawdzać czy nasza strona jest dobrej jakości (co wprost wpływa na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania). Projektanci powinni pracować razem z programistami tworząc rozwiązania i wzorce, które będą wspierać efektywność stron i aplikacji webowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Piotr Schmidtke
lead UX designer KERRIS Group
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2019 roku
- Strona produktowa Apple Airpods Pro (www.apple.com/pl/airpods-pro) – pięknie zaprojektowana, świetnie grająca obrazem, animacjami i tekstem.
- Nowe Android Auto – nie tylko dlatego, że zostało bardzo dobrze zaprojektowane, ale też dlatego, że z racji popularności Androida ma duży potencjał na poprawę doświadczeń kierowców i pasażerów. Tym bardziej, że znakomita większość systemów dotykowych stosowanych obecnie w samochodach (również marek premium) jest mało użyteczna i zwyczajnie brzydka.
- Tryb astrofotografii w Pixelu 4 – Google ponownie pokazało, że jest w stanie wycisnąć ze smartfonowych aparatów więcej niż ktokolwiek inny. Zastosowanie może i niszowe, ale zapierające dech w piersiach.
3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design
- Zakończenie okresu przejściowego dyrektywy PSD2 – z jednej strony daje ona bankom i ich klientom nowe możliwości. Jednak z drugiej wprowadza dodatkowe utrudnienia i ograniczenia, jak choćby skrócenie czasu sesji (poważne wyzwanie ze względu na dostępność cyfrową) czy dodatkowe zabezpieczenia logowania i płatności. Na naszym rynku wymogi zostały już spełnione, jednak możliwości otwartej bankowości dopiero przed nami i pierwszy krok na tej drodze postawiło np. ING.
- Subskrypcje wszędzie! A to dobrze i źle:
– w grach (Apple Arcade, Google Play Pass, Google Stadia) – mam nadzieję, że wpłynie to pozytywnie na rynek gier i ukróci trochę rozpasane mikropłatności;
– w filmach (tylko w tym roku wystartowało Apple TV+ i Disney+, na początku 2020 ma wystartować HBO Max) – to z kolei internetowy krok wstecz – większość produkcji jest dostępna na wyłączność i ograniczona regionalnie, co jest zwyczajnie antykonsumenckie. Piracki „sukces” The Mandalorian każe przypuszczać, że czekają nas czasy wielkiego powrotu torrentów;
– w telefonii (były wcześniejsze próby, ale dopiero Orange Flex ma szansę utrzymać się na polskim rynku) – myślę, że to naturalna oraz prokonsumencka ewolucja oferty, swoisty pomost między abonamentem i prepaidem;
– w produktach (Plan kawowy Nespresso) – inicjatywa ciekawa, ale czy się przyjmie? - Pękająca bańka startupowa – wraz z początkiem ery startupów rozpoczął się złoty okres dla web i UX designerów, ponieważ każdy nowy podmiot na rynku potrzebował strony internetowej i/lub aplikacji. Jednak burza informacji dotyczących WeWork, która niedawno przetoczyła się przez media, w mojej opinii zapoczątkowała czas spadku zaufania społecznego do startupów i bańka zaczęła pękać. Jeśli trend ten będzie postępował, może to oznaczać zmniejszenie zapotrzebowania na usługi z obszaru web designu i UX.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku
- Dostępność – niby nic nowego, ale dostępność cyfrowa nadal jest w powijakach. Twórcy stron częściej stawiają na rozbuchane wizualia niż na to, by każdy mógł z nich swobodnie korzystać. Jeszcze parę lat temu krzywe instalacji aplikacji bankowych pikowały dla użytkowników starszych niż 45 lat, ale ta cezura będzie się z roku na rok przesuwać. A więc osoby, które obecnie korzystają z aplikacji, po 45. roku życia też będą chciały to robić i to aplikacje będą musiały się do nich dostosować np. wprowadzając opcję z większym fontem. Warto też zauważyć, że projektanci mają szansę tworzyć usługi, z których im samym będzie się za tę parę lat wygodnie korzystać – grzech nie skorzystać.
- Odpowiedzialność – „z wielką mocą przychodzi wielka odpowiedzialność” – projektanci mają tę moc i najwyższy czas zacząć z niej korzystać. Produkty cyfrowe muszą dbać o użytkowników i ich prywatność, nie wykluczać i nie uzależniać, szczególnie dzieci. Muszą też być zwyczajnie etyczne i uczciwe oraz funkcjonować dzięki realnym modelom biznesowym, a nie pieniądzom inwestorów. Spektakularne katastrofy w światku startupowym (WeWork) dają nadzieję, że w końcu zacznie się coś zmieniać.
- Cyfrowy dobrostan – to oczywiście jest powiązane z powyższym, ale zasługuje na osobny punkt. Technologia daje nam niesamowite możliwości, ale wykorzystywana jest niewłaściwie. Zamiast zdejmować z ludzi obowiązki, dokłada im problemów, takich jak: przesyt informacji, bombardowanie powiadomieniami czy przeniesienie interakcji międzyludzkich do chmury (że o osłabieniu wzroku i hodowaniu garbów nie wspomnę). Czas z tym skończyć i projektanci mogą w tym pomóc, tworząc rozwiązania z myślą o dobrostanie cyfrowym. Na swój sposób łączy on dwa podejścia do czasu, używane w projektowaniu – czas oszczędzony i czas dobrze spędzony. A więc rozwiązania zaprojektowane z myślą o dobrostanie cyfrowym pozwalają nam spędzać mniej czasu w wirtualnym świecie, jednocześnie sprawiając, że jest on wykorzystany bardziej efektywnie, a co za tym idzie – oszczędzać nasz czas realny.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku
- UX writing – na świecie coraz powszechniejszy, u nas wciąż traktowany po macoszemu. Mamy już piękne usługi cyfrowe, mamy dopracowane i intuicyjne interfejsy (no dobra, miewamy), teraz czas zadbać o język. Niech będzie prosty, zrozumiały (patrz „Dostępność”), atrakcyjny i niech będzie to język polski, a nie polskawy.
- Odchodzenie od aplikacji – to trend światowy, ale u nas nadal większość chce „mieć aplikację”. Niezwykle istotne jest, by nie dokładać do cyfrowego śmietnika i rozmawiać o problemach, które są do rozwiązania, zamiast skupiać się na narzędziach, które do ich rozwiązywania niekoniecznie służą, bo choć czasami aplikacje są właściwym środkiem do celu to przecież dalece nie zawsze.
Paweł Dunia
head of design / board member w Artegence
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2019 roku
Uruchomienie serwisu GOV.PL będącego pierwszą udaną i dojrzałą realizacją z gatunku e-administracji w naszym kraju. Po raz pierwszy, mając interakcję w portalem rządowym o takiej skali, nie mamy poczucia obcowania z produktem przestarzałym i wykonanym wbrew obowiązującym w cyfrowym świecie zasadom.
Aplikacja Żappka sieci Żabka, zaprojektowana przez wybitne i uznane na świecie studio UENO. Świetny, czysty i odważny design oraz fakt, że polskie produkty cyfrowe nieczęsto bywają projektowane przez firmy tej klasy.
3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design
Moim zdaniem jednym z najbardziej istotnych, choć mało zauważonych, wydarzeń był eksperyment z ukryciem liczby like’ów przez Facebooka i Instagrama, by przeciwdziałać rywalizacji na popularność w mediach społecznościowych. Jest to jasny sygnał, że najwięksi gracze wchodzą w fazę dojrzałości, w której oprócz skali działania zaczyna liczyć się jakość naszych cyfrowych relacji – poszukują więc nowych sposobów, w jakich mielibyśmy prowadzić nasze digitalowe życie.
Konieczność mierzenia się z tzw. postprawdą przez największe serwisy contentowe i społecznościowe. Facebook wprowadził komunikaty informujące o tym, że dane wideo (z treściami politycznymi) zostało bądź nie zostało potwierdzone przez niezależnych weryfikatorów. YouTube na dziesięciu rynkach, min. w Hong Kongu, wprowadził w playerze informację o tym, kto (jaki koncern medialny) stoi za danym materiałem, potwierdzając jego autentyczny charakter. Funkcjonalnie temat nie jest znaczący – ale zapowiada pojawienie się całkiem nowego zjawiska i terytorium dla branży UX.
2019 rok zdecydowanie należał do Dark Mode. Wszyscy pragnęli, by ich ulubione aplikacje dostały w update’cie tryb ciemny, projektanci planowali jego dodawanie do swoich propozycji lub opowiadali o nim w prezentacjach benchmarków i trendów. Cały ten hype wytworzony wokół nieistotnej, w gruncie rzeczy, funkcjonalności pokazuje, jak bardzo jesteśmy podatni na modę. Te technologiczne drobnostki są w stanie rozpalić nasze serca i zapanować nad przekazem w sieci.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku
Na progu drugiej dekady XXI wieku chyba nikt już nie wierzy, że coś jest w stanie zatrzymać rewolucję interfejsów głosowych. Dziś to wciąż jeszcze nieuchronna przyszłość, ale ich masowa ekspansja może wręcz wybuchnąć lada dzień. Jak zwykle wszystko zależy od największych – rewolucja nabierze rozmachu, gdy będziemy mogli porozumiewać się z maszynami w naszych językach narodowych, nie tylko globalnych. Kiedy do tego dojdzie, branżę UX czeka trzęsienie ziemi. Giganci technologiczni jak Google będą musieli wypracować i dostarczyć nieznane jeszcze standardy tworzenia interfejsów, niezależnie od tego, czy jest to interfejs ekranowy, czy głosowy. Jest to niezbędne, by konkretna aplikacja była spójna w dziedzinie interfejsu, procesów i – co wydaje się najtrudniejsze – by równie spójnie komunikowała charakter produktu, niezależnie czy obsługujemy ją na dowolnym ekranie, czy głosowo. Czekają nas standardy analogiczne do np. dzisiejszego material design, stworzonego dla utrzymania spójności doświadczenia na ekranach o dowolnej wielkości i sposobie interakcji. Wyobraźmy sobie, że w naszej ulubionej aplikacji, wychodząc z domu, zaczniemy jakiś proces głosowo, potem w pracy dokończymy go na ekranie mobilnym, a następnie w drodze do domu znów tę samą aplikację obsłużymy głosowo, tym razem dzięki integracji z samochodem. Potrzebujemy takich standardów, by w tych wszystkich miejscach użytkownik miał poczucie obcowania z jedną i tą samą aplikacją. Ich powstanie mocno odmieni branżę UX i sam proces tworzenia produktów cyfrowych.
Kolejną nieuniknioną zmianą, jaka nas czeka – możliwe, że już w 2020 roku – jest wysyp i wejście w fazę dojrzałości narzędzi do projektowania, które generują gotowe, działające komponenty front-endowe. Już dziś umożliwia to choćby FramerX. W tej dziedzinie kierunek zmian także wydaje się jasny, a ich skala oraz impakt na branżę są trudne do przewidzenia.
Kolejnym trendem, z jakim się zmierzymy, będzie hiperpersonalizacja. Dziś personalizacja dotyczy głównie doboru contentu – widzimy to, co wg algorytmów jest dla nas właściwe. Już za chwilę wejdziemy o poziom wyżej – każdy z nas dostanie inną wersję danego kawałka contentu: filmu, artykułu, opisu produktu w sklepie, komunikatów w aplikacji – tak jak dziś każdy z nas widzi inne miniaturki danego filmu w Netflixie, w zależności od tego jakie filmy ogląda i preferuje. Co więcej, spersonalizowane będą także całe procesy, ścieżki użytkownika i zakupowe, dostosowane do naszego profilu behawioralnego. Jako projektanci musimy wyjść na wyższy poziom ogólności, myśleć nie tylko procesami i customer journey (jednej z person), ale i czymś, co można by określić meta-procesami. Zatem projektować tak, by tworzyć bardziej system niż konkretne rozwiązanie. Standardy i frameworki do takiej pracy są dopiero przed nami.
W sferze wizualnej rok 2020 będzie należał do maksymalizmu. O ile w świecie projektowania wnętrz pożegnaliśmy minimalizm już parę lat temu (nawet IKEA!), świat designu cyfrowego dopiero teraz wejdzie w nowy cykl na większą skalę. Dotychczas obserwowaliśmy to głównie na niszowych, designerskich sajtach www – teraz czeka nas atak maksymalizmu na design korporacyjny. Wielość kolorów, bogactwo styli ilustracji, różne fonty w ramach jednego produktu – to wszystko z czasem dotknie także projektowania interfejsów.
Maciej Miłanowski
UX designer w MakoLab
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2019 roku
Rok 2019 był kolejnym rokiem jasnych, żywych kolorów i wzorów, które walczyły o uwagę użytkownika. Nietrudno zauważyć, że marki używały większej liczby neonowych kolorów w 2018 roku, królowały krzykliwe błękity i czerwienie. Adobe jest doskonałym przykładem wkroczenia dynamicznych kolorów do projektów.
Witryna Seriously Unsweetened jest zgodna z najnowszym trendem w kierunku czystego, minimalistycznego projektowania. Wykorzystanie obrazów i tekstu nagłówka równie dobrze skaluje się na urządzenia mobilne, jak i komputery stacjonarne. Nawigacja jest prosta z zaledwie czterema opcjami. Cała strona jest skupiona przede wszystkim na produkcie.
Google Cloud Showcase zajmuje ostatnie miejsce w moim zestawieniu najlepszych witryn internetowych 2019 r. Obrazkowe przedstawienie „kroków” życia aplikacji w Cloud Run. Proste i czytelne, świetnie wpisuje się w system projektowy material design.
3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design
Poprawa interakcji dla starszych osób
Interakcja ma podstawowe znaczenie dla doświadczenia użytkownika. Wskazówki wizualne są często niezbędne dla pozytywnych doznań. Szczególnie ma to zastosowanie w przypadku starszych osób. Aktualnie coraz częściej kładzie się nacisk na czytelne wskazówki nawigacyjne. Umiejętności motoryczne spadają wraz z wiekiem, co sprawia, że złożone gesty stają się trudniejsze do wykonania.
Minimalizm nigdy nie wyjdzie z mody
Minimalizm nie polega na usuwaniu elementów, ale na dodawaniu wystarczającej ich ilości. Podejście minimalistyczne, nie oznacza usunięcia tożsamości aplikacji lub witryny. Oznacza po prostu podejście skupiające całą uwagę na wybrane elementy.
Alan Cooper sformułował to słowami: „As great as your user interface is, it would be better if there were less of it.”
UX copywriterzy
W zeszłym roku przewidywaliśmy wzrost liczby badaczy UX – a tendencja do zdobywania specjalistycznych stanowisk pracy będzie prawdopodobnie kontynuowana do 2020 r. Szczególną rolę, która przyciąga wiele uwagi jest copywriter UX. Firmy takie jak Google, Amazon i YouTube mają już UX writerów w swoich zespołach projektowych, a wyszukiwanie „copywriter UX” na Indeed.com zwraca setki ofert pracy.
Istnieje kilka powodów, dla których popyt na copywriterów UX nadal rośnie. Jak wspomniano powyżej, marki szukają nowych sposobów na wyróżnienie się jednocześnie skupiając się na jak najlepszym odbiorze użytkownika. W ten sposób zdają sobie sprawę, że copywriting jest równie ważny dla ogólnego wizerunku produktu, jak siatka, prototypy i elementy interfejsu użytkownika.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku | Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku
Głosowy interfejs użytkownika
Interfejs użytkownika głosowego jest jednym z rosnących trendów, który będzie dominował w 2020 r. Według badań 41% dorosłych korzysta już z kontroli głosowej na co dzień, a w 2020 r. prognozowany jest wzrost do poziomu 50%. Interfejs głosowy odnosi się do korzystania z technologii rozpoznawania mowy lub zamiany tekstu na mowę, aby ułatwić użytkownikom interakcję z aplikacją internetową za pomocą głosu. Kilka przykładów interfejsu głosowego obejmuje inteligentne głośniki, takie jak Alexa, których używamy w codziennym życiu.
Sztuczna inteligencja
AI już od dawna działa w branży tworzenia oprogramowania. Jednak wiele firm wciąż jest daleko w tyle, jeśli chodzi o wdrażanie jej w swoich witrynach biznesowych.
Istotne są tutaj dwie kwestie. Po pierwsze, użycie AI jako technologii do automatyzacji kilku aspektów projektowania stron internetowych, takich jak przeprowadzanie zautomatyzowanych testów aplikacji w różnych przeglądarkach. Narzędzia oparte na chmurze, takie jak LambdaTest, ułatwiają firmom automatyzację testów w różnych przeglądarkach.
Drugim benefitem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji jako technologii kontekstowej, dzięki której witryna staje się bardziej ludzka. Interpretuje zachowania użytkowników i zapewnia indywidualnie dostosowanie się do ich potrzeb.
Nowa stara typografia
Typografia ma podobny wpływ na postrzeganie użytkownika jako kolory. Typografia mówi głośniej niż słowa – to stwierdzenie ma ponad 5 milionów wyników wyszukiwania Google. Ale czy typografia naprawdę ma znaczenie? Cóż, pomimo coraz większego nacisku na alternatywne sposoby komunikowania się z użytkownikami, takie jak animacja i interfejs głosowy, tekst pozostaje główną metodą przekazywania kluczowej idei aplikacji i motywowania użytkowników do działania. Czas, kiedy tekst był wyświetlany w linii prostej, w tym samym rozmiarze i czcionce, upłynął dawno temu. Teraz nadszedł czas, gdy na pierwszym miejscu jest typografia, po niej następuje tekst. Głównym celem typografii jest wyróżnienie pomysłów w aplikacji, które mają najwyższy priorytet.
Natan Jabłoński
art director, Kamikaze
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2019 roku
Asystent Google
Tej aplikacji nie trzeba nikomu przedstawiać. Asystent Google po polsku zadebiutował na początku roku i wzbudził ogromne zainteresowanie użytkowników. To pierwszy tak zaawansowany asystent w naszym rodzimym języku.
Aplikacja Żappka
To aplikacja, która zaliczyła udany debiut na rynku mobilnym. Obecnie aplikację z samego sklepu Google Play pobrano ponad milion razy. Żappka to dobrze zaprojektowana aplikacja z programem lojalnościowym polegającym na zbieraniu punktów (żappsów). Wielki plus za przemyślany design aplikacji.
Orange Flex
To innowacyjna oferta na rynku operatorów sieci komórkowej. Według mnie rozwiązanie, którego brakowało. Wygoda, brak umów i możliwość załatwienia wszystkiego przez aplikację to duży krok naprzód ze strony Orange.
3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2019 roku na web/UX design
Voice control
Według mnie, sporym krokiem naprzód było wprowadzenie na polski rynek asystenta Google w języku polskim. Po dużym sukcesie inne marki poszły za ciosem. Obecnie na polskim rynku jest już dostępny Asystent Huaweia, a bank PKO BP jest w fazie testów wykorzystania technologii głosowej w swojej aplikacji mobilnej IKO. Voice control to niewątpliwie kierunek, który będzie się rozwijał w dynamicznym tempie. Według Comscore w 2020 roku 50 % zapytań będzie odbywało się za pomocą głosu.
Dark mode
Tryb ciemny był już znany dużo wcześniej, a to za sprawą YouTube. Jednak według mnie wypuszczenie przez Apple systemu macOS Mojave pod koniec ubiegłego roku przyczyniło się do trendu na ciemny interface. Potwierdziła do premiera iOS 13. Niedługo trzeba było czekać, aby inne marki poszły w tym kierunku. Pierwszy był Google Chrome, następnie Instagram, Messenger i Samsung. Takie działania, pokazują, jak bardzo zmienił się design w dzisiejszych czasach. To już nie tylko ładne obrazki a żyjący organizm, który musi przewidywać i reagować na wydarzenia codzienne.
Nowy Gmail
Wiadomości e-mail jakie znamy teraz odchodzą w niepamięć. Gmail wkracza w nową erę poczty internetowej i prezentuje dynamiczne e-maile. Chodzi tutaj dokładnie o rozwiązanie AMP (accelerated mobile page). Teraz mając konto w domenie gmail.com będziemy mogli wypełnić ankietę, przeglądać podstrony, a nawet zaakceptować zgody marketingowe, a to wszystko bezpośrednio z maila. To nowa innowacja ze strony Google’a dla swoich użytkowników.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2020 roku
5G
A dokładniej jego brak. Żyjemy w czasach kiedy mamy potężne urządzenia, które potrafią wiele. Niestety obecna prędkość przesyłu danych nie wystarcza. Rozwiązaniem jest 5G, które jest 100x szybsze od 4G. Badania przeprowadzone przez firmę Cisco pokazują, że do 2020 roku 12% światowego ruchu danych mobilnych pochodzić będzie z połączeń 5G.
AR i VR
Według badania około 46% sprzedawców detalicznych planuje zintegrować technologię AR/VR z zakupami w 2020 roku. Dzięki AR/VR możemy już: skanować produkty, identyfikować nazwy obiektów, mapować, a także tłumaczyć. To niewątpliwie technologia, która w nowym roku wystrzeli, ale aby tak się stało, musi być bardziej dostępna dla twórców i projektantów.
Badania użytkowników
Kolejnym trendem, który zawita w nowym roku to jeszcze większy nacisk na personalizację treści. Aby zrobić to dobrze, niezbędne są badania użytkowników. Niestety to ciągle pomijany temat w naszej branży. Wierzę, że w 2020 roku to się zmieni i badania użytkowników będą czymś, bez czego nie zaczynamy pracy.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2020 roku
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja jest powszechnie znana za sprawą asystentki mowy – Siri. Stosowana jest w smartfonach jako asystent głosowy oraz do odblokowywania twarzy, upiększania i inteligentnego fotografowania. Wydaje się, że podążając za tym trendem, funkcje głosowe i wizyjne będą jeszcze bardziej zaawansowane w nowym roku. Jestem ciekawy, co nowego przyniesie rok 2020. Wierzę, że sztuczna inteligencja będzie miała jeszcze większe znaczenie.
Synchronizacja urządzeń
To najnowszy trend. Niezależnie czy korzystamy ze smartfona, zegarka lub laptopa, potrzebujemy dynamicznych możliwości na wszystkich urządzeniach. Najlepszym przykładem jest aplikacja Uber. Za jej pomocą możemy zamówić kierowcę poleceniem głosowym, a zakończyć za pomocą aplikacji lub zegarka. W ten sposób pojedyncza operacja może być wykonywana nieprzerwanie na różnych urządzeniach.
Animacja/3D
Elementy 3D będą jeszcze bardziej przewijać się w interfejsach użytkownika. Oprócz świeższych wrażeń wizualnych, podejście 3D może również lepiej służyć do wyświetlania „towarów”, zapewniając użytkownikom bardziej intuicyjne zrozumienie produktu.
Projektanci będą mogli wykorzystać ekspresyjną moc 3D, aby lepiej prezentować produkty. Proces obsługi ekranu przez użytkownika zapewnii płynniejsze i bardziej realistyczne wrażenia.