Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

„Wiedza i postawy obywateli europejskich wobec nauki i technologii”: co o AI i badaniach naukowych uważają Europejczycy [RAPORT]

„Wiedza i postawy obywateli europejskich wobec nauki i technologii”: co o AI i badaniach naukowych uważają Europejczycy [RAPORT]
Opublikowano tegoroczny raport „Wiedza i postawy obywateli europejskich wobec nauki i technologii”, który odpowiada na pytanie, co na temat AI i badań naukowych myślą Europejczycy.
O autorze
2 min czytania 2025-07-01

Badanie objęło następujące tematy:

  • wiedza o nauce i technologii,
  • poglądy na temat wpływu nauki i technologii,
  • poglądy na temat zarządzania nauką i technologią,
  • stosunek do naukowców,
  • zaangażowanie obywateli w naukę i technologię,
  • różnorodność,
  • integracja i odpowiedzialność społeczna,
  • poglądy na temat wykorzystania sztucznej inteligencji do badań naukowych.

Pełny raport jest dostępny na stronie.

Wnioski dla Polski

Raport przeanalizowała prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wnioskami podzieliła się w mediach społecznościowych. Wśród nich znajdują się informacje dotyczące Polski.

  • Prawie 40% Polaków nie przyjmuje do wiadomości dowodów świadczących o tym, że ewolucja człowieka jest faktem.
  • 32% uważa, że ludzie żyli z dinozaurami.
  • 52% nie wierzy w antropogeniczne zmiany klimatu.
  • Polacy zajmują pierwsze miejsce (ponad 50% Polaków), jeśli chodzi o przekonanie że „lasery działają poprzez skupianie fal dźwiękowych”. Jest to wzrost o 8% względem poprzedniego badania.
  • 50% Polaków uważa że „wirusy są produkowane w laboratoriach rządowych, aby kontrolować naszą wolność”.
  • 51% Polaków twierdzi, że antybiotyki zabijają tak samo wirusy, jak i bakterie.
  • 45% Polaków uważa, że lek na raka istnieje, ale wiadomość ta jest ukrywana przez lobby farmaceutyczne.
  • Polska zajmuje drugie miejsce (54%) jeśli chodzi o przekonanie, że nauka jest nam niepotrzebna w życiu codziennym albo nie ma wpływu na nasze codzienne życie.

Najważniejsze wnioski

  • Wpływ nauki i technologii na społeczeństwo: 83% obywateli uważa, że ogólny wpływ nauki i technologii jest pozytywny. 67% w równym stopniu zgadza się, że nauka i technologia sprawiają, że nasze życie jest łatwiejsze, zdrowsze i wygodniejsze.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Poglądy na temat nauki i technologii: Respondenci najczęściej podawali, że odnawialne źródła energii (87%), technologie informacyjne i komunikacyjne (79%) oraz szczepionki i zwalczanie chorób zakaźnych (77%) będą miały pozytywny wpływ na nasz styl życia w ciągu najbliższych 20 lat.

  • Zaufanie i równość w nauce: W badaniu przeanalizowano również szersze kwestie dotyczące zaufania i równości w nauce. Wyniki pokazują, że 77% respondentów zgadza się, że nauka i technologia powinny uwzględniać potrzeby wszystkich grup ludzi podczas opracowywania nowych rozwiązań i produktów, podczas gdy kolejne 72% uważa, że rząd powinien wziąć odpowiedzialność za zapewnienie, że nowe technologie przynoszą korzyści wszystkim.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Udostępnianie wyników badań naukowych: Jeśli chodzi o udostępnianie wyników badań naukowych i angażowanie opinii publicznej, 80% zgadza się ze stwierdzeniem, że wyniki badań finansowanych ze środków publicznych powinny być udostępniane bezpłatnie online.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Sztuczna inteligencja: Badanie skupiało się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) w badaniach naukowych, ujawniając mieszane poglądy obywateli w tym zakresie. 38% twierdzi, że ufa badaniom naukowym i odkryciom stworzonym przy pomocy sztucznej inteligencji, podczas gdy jedna czwarta (25%) nie ufa tego typu badaniom.

źródło: European Union

PS #NMInsights Między ciekawością a niepewnością – co Polacy myślą o sztucznej inteligencji [RAPORT]