Wizz Air – jeden z liderów w gronie niskokosztowych przewoźników – przyzwyczaił swoich klientów do częstych promocji, podczas których bilety lotnicze do najróżniejszych zakątków świata są dostępne w bardzo atrakcyjnych cenach. W maju ubiegłego roku, z okazji 19. urodzin firmy, linia oferowała loty w cenie 35 zł – opcja obejmowała wylot z polskiego lotniska, opcję bagażu podręcznego oraz losowy przydział miejsca.
Anulowane umowy
Większość osób, która zakupiła wspomniane bilety, niestety nie miała okazji z nich skorzystać. Wszystko przez to, że spółka już następnego dnia od zakupu zdecydowała się anulować wszystkie bilety, powołując się na błąd techniczny i obiecując klientom natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Niektóre zamówienia zostały jednak uznane – ale były to tylko te, które dotyczyły lotów odbywających się w ciągu 72 godzin od momentu dokonania transakcji.
Zobacz również
Po zaistniałej sytuacji do UOKiK wpłynęły liczne skargi, z których wynika, że „linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że cały dzień namawiały do skorzystania z promocji”. Informacja o wyjątkowej promocji rzeczywiście była dystrybuowana wielokanałowo – od baneru na stronie internetowej, przez aplikację, aż po newsletter i serwis Instagram.
– Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni są przyzwyczajeni do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów – podkreśla Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Kolejne zarzuty
Urząd poinformował, że w sprawie Wizz Air toczy się także postępowanie, które dotyczy uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone. Chodzi o usługę Elastyczny towarzysz podróży, która polega na umożliwieniu tworzenia rezerwacji bez konieczności podawania nazwisk wszystkich pasażerów – do czasu odprawy online. Konsumenci w odniesieniu do usługi wskazywali, że przewoźnik nie zwraca opłaty za nią (58 zł od osoby) w sytuacji, gdy lot zostaje odwołany. W trakcie działań prowadzonych przez Prezesa UOKiK Wizz Air zastąpił feralny wzorzec umowy nowym, który jednak nadal wzbudzał wątpliwości. Aktualnie spółka dopuszcza możliwość zwrotu pieniędzy za niezrealizowaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia ją od złożenia przez podróżujących odpowiedniego wniosku.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności – wskazuje Chróstny.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeśli zarzuty się potwierdzą, to za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i stosowanie niedozwolonej klauzuli, spółce Wizz Air Hungary grozi kara wynosząca do 10 proc. rocznego obrotu.
PS Not on my Flight: Wizz Air mówi „dość!” niegrzecznym pasażerom
Linie lotnicze Wizz Air dołączyły do kampanii „Not on my Flight”, organizowanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Celem akcji jest zmniejszenie liczby osób nieodpowiednio zachowujących na pokładzie samolotu podczas lotu.
PS2 UOKiK nałożył karę na sieć DUKA. Do koszyków zakupowych trafiały niechciane przez klientów produkty
Prezes UOKiK nałożył ponad półtora miliona zł na DUKA International za stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.
PS3 Opinia opinii nierówna – OLX z zarzutami Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wobec Grupy OLX. Zarzuty dotyczą nietransparentnych i wprowadzających w błąd określeń przyjętych w systemie zamieszczania opinii. Wątpliwości budzi także algorytm zawyżający oceny, który modyfikuje ich pierwotny charakter.