Wkraczamy w erę cynizmu – to główny wniosek wynikający z raportu „Meaningful Brands 2021” Havasu

Wkraczamy w erę cynizmu – to główny wniosek wynikający z raportu „Meaningful Brands 2021” Havasu
Zdaniem badanych mniej niż połowa marek (47%) jest godna zaufania, a 75% brandów można by łatwo zastąpić. Natomiast 71% ankietowanych nie wierzy, w obietnice składane przez marki. Czego jeszcze dowiadujemy się z raportu Havasu?
O autorze
1 min czytania 2021-06-09

Dwunasta edycja badania została przeprowadzona na grupie 395 tys. konsumentów z całego świata. Badani byli pytani o ich stosunek do marek, o to jakim zaufaniem je darzą i czy wierzą w obietnice producentów. Wnioski wynikające z tego badania są jednoznaczne – konsumenci stają się coraz bardziej cyniczni i rozczarowani pustymi obietnicami producentów. Jednocześnie wciąż poszukujemy prawdy w brutalnym świecie biznesu.

Okazuje się, że od czasu rozpoczęcia globalnego badania w 2009 r. znaczenie marki konsekwentnie spada. Badanie przeprowadzone w 2021 r. jasno wskazuje, że 75% brandów nie ma dla konsumentów większego znaczenia i że mogłyby zniknąć z rynku nie wywołując większego żalu. Powód? Na podobnych zasadach działa wiele innych brandów, które mogą je zastąpić. Wniosek jest taki, że niewiele jest marek „niezastąpionych”.

Kolejny ciekawy wniosek z raportu to rosnący brak zaufania do marek –  zjawisko nasiliło się w szczytowym momencie pandemii, która wywróciła system wartości na rynku. Obecnie 71% ludzi nie wierzy, że marki dotrzymają swoich obietnic. Dla porównania jedynie 34% konsumentów uważa, że firmy są przejrzyste, jeśli chodzi o swoje zobowiązania i obietnice.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dane mówiące o niskim zaufani konsumentów są na najniższym poziomie w historii – aktualnie tylko 47% marek jest postrzeganych jako godne zaufania, ale ta liczba cały czas maleje. Pocieszające jest jednak to, że odbiorcy coraz więcej wymagają od producentów, którzy powinni nie tylko skupiać się na swoich finansach, ale także działać dla dobra społeczeństwa i planety.

Konsumenci wymagają również tego, aby firmy zajmowały jasne stanowisko w takich obszarach jak zdrowie publiczne, ekonomia i polityka, w tym kwestie środowiskowe.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Badanie „Meaningful Brands 2021” wymienia również szanse dla marek, które chcą zbudowanie zaufanie u konsumentów. Wśród nich jest m.in.:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Pomoc w czasach kryzysu – 77% konsumentów oczekuje, że marki będą okazywać ludziom wsparcie w czasach kryzysu. 
  • Rozbieżne czynniki kulturowe – mentalność „my” kontra „ja” wpływa na oczekiwania dotyczące osobistych i zbiorowych korzyści w różnych regionach i kulturach świata. 
  • Pokolenie Z oczekuje włączenia – młode pokolenie nie boi się kwestionować zasad, szukać indywidualności i oczekiwać włączenia (inkluzywności). Zet-ki doceniają marki, które przewodzą w kwestiach społecznych i akceptują różnorodność.

Cały raport „Meaningful Brands 2021” Havasu można pobrać ze strony www.meaningful-brands.com