Zdjęcie royalty free z Fotolia
…konkretna grupa interesariuszy, społeczność lokalna, a czasem – jeśli akcja ma sens – w zdecydowany sposób sama marka.
Zobacz również
Można uznać, że w dobrym tonie jest, aby marka angażowała się w działania na rzecz społeczności lokalnej, wokół której funkcjonuje. Od lat firmy produkcyjne przekazują lokalnym organizacjom swój sprzęt na różnego rodzaju działania charytatywne czy angażują się w organizację różnego rodzaju świąt lokalnych. Chętnie wspierane, także w ramach idei wolontariatu pracowniczego, są lokalne domy dziecka, schroniska czy domy opieki. Czasem tego typu wolontariat jest także okazją do jeszcze skuteczniejszej integracji pracowników z mieszkańcami. Dobrym przykładem tego typu działań są chociażby PZU Trasy Zdrowia, które powstały w kilkudziesięciu miejscowościach w Polsce. Ich celem jest wspieranie aktywności Polaków w różnym wieku, a wykorzystanie wolontariatu do wspólnej instalacji obiektów trasy pozwoliło równocześnie realizować priorytety biznesowe oraz odpowiedzialne wyzwania marki i powiązanej z nią fundacji korporacyjnej.
Pionierem na rynku wspierania aktywności lokalnej powiązanej ze swoją działalnością biznesową jest operator telekomunikacyjny Orange. Samodzielnie oraz za pomocą Fundacji Orange realizuje wiele działań wspierających walkę z wykluczeniem cyfrowym. Jednym z nich są pracownie Orange, których celem jest integracja społeczności lokalnej i ich rozwój technologiczny. Miejsca te, w 50 małych miejscowościach, bardzo często stają się sercem aktywności mieszkańców, zaś marka dba nie tylko o wsparcie technologicznie, ale np. rozwój liderów zarządzającymi tymi przestrzeniami.
Więcej niż akcja
Na działania CSR można patrzeć kompleksowo przez pryzmat różnorodnych działań marketingowych i komunikacyjnych. Coraz bardziej dostrzega to branża centrów handlowych, w której właśnie wydarzeniami specjalnymi często przyciąga się do podjęcia decyzji zakupowych w konkretnym miejscu. Większość działań galerii ciężko uznać za autentycznie CSR-owe, gdyż opierają się głównie na idei sponsoringu. W Polsce jednak także są takie marki, które na swoją działalność patrzą z bardziej odpowiedzialnej perspektywy. Przykładem jest Centrum Handlowe Europa Centralna w Gliwicach, które kompleksowo wdraża różne rozwiązania z obszaru zrównoważonego rozwoju. Od promowania zdrowego stylu życia w formie bezpłatnego lodowiska i akcji biegowych, do działań wspierających najemców z obszaru komunikacji wewnętrznej i szkoleń realizowanych w 2014 roku. Istotnym elementem zaangażowania lokalnego jest też wspieranie III sektora. Narzędziem do tego jest Fundusz Małych Grantów czy różnego rodzaju partnerstwa międzysektorowe budowane wokół aktywności związanych z bieżącym funkcjonowaniem Centrum i jego otoczenia. Co istotne, większość podejmowanych działań nie była jednoroczną inicjatywą, ale na stałe wpisało się także w wyzwania biznesowe tej marki w 2015 roku.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kultura organizacyjna może być też znaczącym wyróżnikiem CSR-owym firmy. O tym na co dzień przekonuje inny gliwicki pracodawca – firma Marco, która nie tylko słynie z wysokiej dbałości o swoich pracowników, ale też z wielu innowacyjnych rozwiązań na rynku produkcyjnym, z obszaru etykiet i akcji CSR-owych, które wdraża w swoim codziennym funkcjonowaniu. Dzięki temu na śląskim i ogólnopolskim rynku zbudowała unikatowy koncept biznesowy łączący, zdaniem wielu przedsiębiorców, pozornie wykluczające się wartości. W dobie coraz większej luki kompetencyjnej, czyli rozwarstwienia potrzeb pracodawców i kształcenia pracowników, to właśnie tego typu działania budują przewagę biznesową firm – również w obszarze komunikacyjnym, gdyż dzięki swojej wyjątkowości marka zaistniała w wielu ogólnopolskich mediach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kompleksowe spojrzenie na działania CSR to już zdecydowanie więcej, niż działania komunikacyjne. Coraz więcej przedsiębiorstw i marek zaczyna traktować ten obszar jako element zarządzania procesami biznesowymi. Dzięki temu lokalne zaangażowanie przekłada się na konkretne korzyści, które odczuwa firma, także na gruncie lokalnym. Potwierdza to najnowsze badanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu realizowane we współpracy z PBS i Deloitte. Ankietowano w nim managerów CSR w naszym kraju. Ponad 80 proc. z nich uznało, że CSR wpływa pozytywnie na działania polskiego biznesu.