„Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka”: tysiące ekranów DOOH zmieniają się w dzwoniące telefony w kampanii społecznej Fundacji ITAKA

„Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka”: tysiące ekranów DOOH zmieniają się w dzwoniące telefony w kampanii społecznej Fundacji ITAKA
Średnio co 4 godziny w Polsce ginie dziecko. Fundacja ITAKA uruchomiła kampanię, w której ekrany DOOH zmieniają się w dzwoniące telefony. Gdy ktoś dzwoni na 116 000, pojawia się komunikat: „Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka”.
O autorze
2 min czytania 2025-07-22

To kampania, której nie da się przeoczyć. Jej celem jest popularyzacja numeru 116 000 oraz uświadomienie, jak częsty i realny jest problem zaginięć.

W Polsce każdego roku dochodzi do zaginięcia ponad dwóch tysięcy dzieci i nastolatków – wynika z danych Komendy Głównej Policji. Blisko 95% z nich odnajduje się w pierwszych 7 dniach, ale każda godzina, każda minuta w niepewności to dla bliskich ogromny stres. Nikt nie chce myśleć o takim scenariuszu, ale każdy powinien wiedzieć, co zrobić w takiej sytuacji. To właśnie te dramatyczne momenty stały się osią nowej kampanii społecznej, która ruszyła na ekranach w całej Polsce.

– Bliscy, którzy szukają, często nie wiedzą, gdzie zacząć. Dlatego dzwonią. Numer 116 000 czyli Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka to całodobowa, bezpłatna linia interwencyjna – mówi Izabela Jezierska-Świergiel, wiceprezes Fundacji ITAKA, obsługującej infolinię. – Dzwoniący są zagubieni, przerażeni, często nie wiedzą, co robić, jak poradzić sobie z tą sytuacją, a przede wszystkim gdzie szukać pomocy. Chcieliśmy, by te uczucia choć na chwilę wybrzmiały w przestrzeni publicznej – by każdy, kto zobaczy ekran, poczuł, że to dzieje się naprawdę. Tu i teraz.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W ramach kampanii tysiące ekranów w przestrzeni miejskiej zamieniono w gigantyczne, dzwoniące telefony. To nie metafora – layout przypomina wygląd smartfona, tylko w ogromnym formacie.

Zamiast numerów telefonów, na ekranach pojawiają się emocje: „Spanikowana mama”, „Przerażony dziadek”, „Rozżalony tata”. Te poruszające przymiotniki oddają to, co czują bliscy zaginionych, zanim jeszcze padnie jakiekolwiek słowo. Przekaz trafia wprost do przechodniów – niespodziewanie, z zaskoczenia, w zatłoczonej przestrzeni miasta. Dopiero po chwili ekran pokazuje kontekst: „Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kampania obejmuje ponad 100 miast w całej Polsce. Spoty wyświetlane są w lokalizacjach o największym natężeniu ruchu – przy arteriach komunikacyjnych, na dworcach, w przejściach podziemnych, galeriach handlowych i ciągach pieszych. Dzięki charakterystycznej formie – ogromny, migający telefon, który niespodziewanie „dzwoni” – przekaz zatrzymuje uwagę i wzbudza silne emocje.

Numer 116 000 działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Można przez niego zgłosić zaginięcie dziecka lub nastolatka, uzyskać pomoc prawną, psychologiczną, a także przekazać anonimowe informacje o osobie zaginionej.

Akcja jest wynikiem współpracy Fundacji ITAKA i Screen Network, została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Partnerami kampanii są Komenda Główna Policji oraz Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji.

PS Plakaty o „zaginionych” promują projekt influencerów. Fundacja ITAKA: to nieetyczne i społecznie nieodpowiedzialne

PS2 Reserved i Fundacja ITAKA: Jesteśmy dumni z tego, co zrobiliśmy, bo Telefon Zaufania realnie pomaga młodym ludziom