W jury Effie zasiadali najlepsi na rynku marketerzy, zarówno ze strony agencji, jak i klientów, niezależni konsultanci i badacze. Przyznali oni 103 nominacje. Na Gali wręczono 70 nagród. Zgłaszający mieli do wyboru 30 kategorii konkursowych, w tym wprowadzone w tym roku 3 kategorie odpowiadające porządkowi ESG: Environmental, Social oraz Governence.
Z roku na rok wzrasta liczba zgłoszeń w kategorii specjalnej Marketing & Business Solution, która docenia innowacyjność, przemyślane działanie i dopasowanie rozwiązania do wyzwania biznesowego, a nie tylko strategię komunikacyjną. Jurorami w tej kategorii są obecny oraz byli prezesi i prezeski SAR, IAA a także byłe przewodniczące i byli przewodniczący składów Jury Effie.
Zobacz również
Złote statuetki Effie Awards 2023 otrzymali autorzy kampanii i rozwiązań biznesowych:
– w kategorii Beauty&Care – Pantene. Trzeba mieć siłę, żeby być innym – Procter & Gamble, GREY, EssenceMediacom, Partner of Promotion, GroupM
– w kategorii Finance&Insurace – Bądź kotem płatności! – BLIK, Change Serviceplan, Spark Foundry, Performics, LiquidThread
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– w kategorii Long Term – Maestro. Wszystko czego chcesz od burgera – McDonald’s, DDB Warszawa, OMD
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– w kategorii Marketing & Business Solutions – Kawonament – innowacyjny model sprzedaży – Żabka, Spark Foundry, Ogilvy, Cukier
– w kategorii Social – Stop toksycznej chemii – Clovin, FCB&theMilkman, The Rockets
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższe pozycje zajęli:
- wśród Agencji – DDB Warszawa,
- spośród Agencji Mediowych – Starcom,
- firma roku – McDonald’s.
Pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są na stronie https://awards.effie.pl.
Zanim wręczono nagrody, parę słów o tym co ważnego wydarzyło się i wydarza w komunikacji, przedstawił Marcin Gaworski obecny Prezes SAR oraz Paweł Tyszkiewicz Dyrektor Zarządzający SAR. Zwrócili uwagę, że naszą polską rzeczywistość, zmieniły kampanie profrekfencyjne, których efektem była obecność 74,8% Polaków w wyborach do parlamentu.
W osiągnięciu tego wyniku efektywnie pomogła komunikacja. Organizacje społeczne, inicjatywy obywatelskie wsparte często społeczną pracą branży reklamowej, badawczej i mediów dowiozły kosmiczny wynik – najlepszy w historii 3 Rzeczypospolitej. Naliczyliśmy 8 zorganizowanych kampanii i działań, a jesteśmy pewni, że było ich więcej – dane dalej spływają i wierzę, że doczekają się pełnego raportu – powiedział Marcin Gaworski, Prezes SAR.
Ja chciałbym podziękować za dwie, o których wiem i w które były zaangażowane nasze agencje członkowskie. Pierwsza to kampania profrekwencyjna Inicjatywy Głos Kobiet „To Twój Wybór” – zaprojektowana przez agencję VMLY&R, a mediowo dowieziona przez Mindshare przy wsparciu GroupM, Influensersko Lifetube, PR-owo OneMulti, badawczo Difference. Druga inicjatywa to kampania i fizyczna kontrola wyborów KOD’u – „Wybory Bez Picu” przy wielkim zaangażowaniu agencji Komunikacja Plus i agencji Must be Loud. Osobą – naszą branżową instytucją, która wspierała obie te inicjatywy jest Zosia Sanejko. Nie mamy nadal wszystkich wyników z postbuy, ale dzięki zaangażowaniu OFBOR mamy wyniki rekordowo szybko zorganizowanych badań ilościowych i jakościowych. Dziękuje za błyskawiczną reakcje badawczą GFK, Ipsos, PBS, IQS i Pawłowi Ciackowi za koordynację. Zaangażowanie branży realizuje się w wielu obszarach i reagujemy na atakujące nas kryzysy klimatyczne, polityczne, migracyjne. Zdajemy sobie sprawę, że kolejne kryzysy i nasze działania wymykają się kategoriom konkursowym. Global Effie – nasz licencjodawca – doceniając zaangażowanie branży rekomenduje wprowadzenie w Polsce kategorii Crisis Respons – Critical Pivot, a my postaramy się ja wprowadzić już w kolejnej edycji Effie Poland – powiedział Paweł Tyszkiewicz Dyr. Zarządzający SAR.
Organizatorem wydarzenia jest SAR, a swoim zaangażowaniem Galę Effie Awards 2023 wspierają:
Sponsorzy Strategiczni: TVN Media, Onet, Salesforce, TikTok
Sponsorzy Wspierający: Radio Zet, YouTube, Meta, Adform
Partnerzy Merytoryczni: Media&Leads, AMS, Ipsos, ThinkTank, Fundacja Climates Strategies Poland
Gospodarz Gali: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Partnerzy Gali: Ostoya, Jameson, Ballantine’s, Jacobs Creek, 1664 Blanc, British American Tobacco
Kreacja i strategia: 180hb, Starcom
Doradca prawny: Firma prawnicza SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk
Patroni medialni: Business Insider, Forbes, Noizz, Nowy Marketing, PRoto, Marketing przy Kawie, KampanieSpołeczne.pl
PS Znamy Nominowanych Effie Awards Poland 2023
Przypomnijmy, kto został nominowany do tegorocznych nagród Effie. Jury 24. edycji Effie Awards Poland nominowało 103 kampanie w 30 kategoriach konkursowych. Najwięcej nominacji otrzymały agencje Starcom (15) i DDB Warszawa (12), a wśród reklamodawców McDonald’s (6).
PS2 Kreatywność sprzedaje: McDonald’s – „Mata przejmuje Maka”
W ramach cyklu Kreatywność sprzedaje przybliżamy kampanie nagrodzone w konkursach SAR: KTR, Innovation oraz Effie 2022. Tym razem rozmawiamy z Katarzyną Borowską, marketing manager w McDonald’s, na temat kampanii „Mata przejmuje Maka”.