Współcześni ojcowie przyjmują model świadomego ojcostwa [BADANIE]

Współcześni ojcowie przyjmują model świadomego ojcostwa [BADANIE]
Jak wyniki z przeprowadzonej przez portal Prezentmarzeń sondy, aż 86% Polaków obchodzi 23 czerwca Dzień Ojca. Współcześni ojcowie przyjmują model świadomego i odpowiedzialnego ojcostwa, ale od swoich partnerek potrzebują pomocy i zaangażowania w wychowanie.
O autorze
2 min czytania 2024-06-21

Z badania pt. „Jacy są współcześni ojcowie” przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń wynika, że 86% Polaków obchodzi Dzień Ojca. Mężczyźni na ojcostwo decydują się najczęściej pomiędzy 31. a 35. rokiem życia (28%) lub później: od wieku 36 lat do czterdziestki (25%).

Współcześni ojcowie chętnie przyjmują model świadomego i odpowiedzialnego ojcostwa (71%). Bardziej niż kiedyś angażują się w wychowanie dzieci (33%) i biorą odpowiedzialność za domowe obowiązki (29%). Jednocześnie bardzo ważne jest także dla nich, aby zapewniali poczucie bezpieczeństwa (27%).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ojcowie z relacji z dzieckiem chcą czerpać przede wszystkim szczęście, radość i miłość (39%), poczucie dumy (29%) oraz poczucie spełnienia i satysfakcję (23%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Współczesny tata powinien być przyjacielski i rozrywkowy

Tak twierdzi 31% badanych, a jednocześnie empatyczny i wspierający (27%), edukujący i życiowy (22%). Stosunkowo najmniej osób wskazało, że ważne są takie cechy jak: bycie wymagającym i silnym (20%). Ojcowie czas wolny spędzają dziś, zazwyczaj realizując sportowe pasje (41%) lub z kolegami na męskich wypadach (23%). Co ciekawe, coraz mniej osób relaksuje się przed telewizorem lub komputerem (12%).

– Z okazji Dnia Ojca najczęściej wręczamy drobny upominek (36%), spędzamy dzień z tatą na męskich rozrywkach (31%) albo świętujemy rodzinnie (28%). Z męskich rozrywek najchętniej wybralibyśmy dla taty rajdowe emocje, czyli na przykład jazdę offroad lub samochodem wyścigowym (37%)  lub ekstremalne doznania jak skok na bungee (33%). Zainteresowaniem cieszą się również wodne szaleństwa jak rejs łodzią motorową czy nurkowanie (14%). Na prezent z okazji Dnia Ojca prawie połowa ankietowanych wydaje pomiędzy 200 – 300 zł – mówi Aleksandra Skimina z serwisu Prezentmarzeń.

Czułość i empatia na pierwszym miejscu

Badanie pokazuje, że zmienia się również sposób postrzegania męskiej wrażliwości. Współcześni ojcowie od swoich partnerek oczekują przede wszystkim czułości i empatii (36%) oraz wsparcia i partnerstwa (32%). Ważna jest dla nich również odpowiedzialność i zaradność (17%), a także siła i determinacja (15%). Od mam swoich dzieci, ojcowie potrzebują pomocy i zaangażowania w świadome wychowanie (37%) i współdzielenia obowiązków (35%). Ważne są dla nich również:

  • wskazówki w opiece nad dzieckiem (17%)
  • oraz edukacji w zakresie nowych metod wychowawczych (11%).

Co trzeci ojciec boi się, że nie podoła nowej roli (35%), ponieważ chce również zapewnić utrzymanie rodziny (27%). Mogą czuć się słabi, zmęczeni i bez wiedzy (21%).

Dzień Ojca to święto, podczas którego warto przypomnieć naszym tatom, jak bardzo są dla nas ważni. Już niewielki, symboliczny prezent może sprawić, że tata poczuje się doceniony. Co ciekawe, Dzień Ojca obchodzony jest w różnych zakątkach świata w różnych dniach. W Polsce przypada 23 czerwca, ale już na przykład w Wielkiej Brytanii – w trzecią niedzielę czerwca.

Badanie  „Jacy są współcześni ojcowie” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 527 respondentów w formie ankiety online i w punktach stacjonarnych w czerwcu 2024
Zdjęcia: Prezentmarzeń

PS Najlepsze kampanie o tacierzyństwie okiem ojców-marketingowców cz. 2

Które reklamy związane z postacią taty zapadły w pamięć przedstawicielom branży marketingu, którzy mają dzieci? Którymi po prostu musieli się z nami podzielić? Poprosiliśmy ojców z branży marketingowej, aby opowiedzieli nam o swoich ulubionych reklamach.