fot. pexels.com
…przesłania tej treści swoje kanały Social Media. Czy warto inwestować w takie działania? Czy przekłada się to na sprzedaż? Co gwarantuje sukces? Na te i wiele innych pytań odpowiadają specjaliści z agencji Think Kong i LifeTube, którzy influencer marketing znają od podszewki.
Zobacz również
Dlaczego warto?
Łukasz Głombicki, Head of Communications, LifeTube
Twórcy internetowi mają przewagę nad telewizyjnymi celebrytami ponieważ społeczność, którą skupiają wokół swoich kanałów, to społeczność lojalnych i zaangażowanych odbiorców. Na wspomnianą lojalność influencerzy pracują każdego dnia, pokazując kulisy swojego życia, pracy i wchodząc z widzami w interakcje. Nie machają do nich zza ekranów telewizorów – wręcz przeciwnie, dają się poznać „tu i teraz” dzięki takim platformom jak YouTube, Instagram, czy Snapchat. Taką komunikację charakteryzuje autentyczność, na którą marki pracują latami. Dzięki współpracy z influencerami, klienci mogą w łatwy sposób burzyć bariery z konsumentami. Co więcej, tworzone z nimi komunikaty docierają precyzyjnie do grupy docelowej i utrzymane są w oryginalnym, typowym dla danego Twórcy stylu. Marka otrzymuje nienachalne, wartościowe treści, które widzowie oglądają z wyboru.
Paula Janas, Influencer Marketing Consultant, Think Kong, Grupa On Board Think Kong Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Influencerzy mają bardzo duży wpływ na ostateczną decyzję o zakupach potencjalnego klienta, ponieważ uczestniczą w każdym etapie procesu sprzedażowego. Inspirują swoich odbiorców, a ich publikacje – filmy, zdjęcia, czy artykuły – stały się źródłem poszukiwań, ich opinie są naturalne, więc działają na odbiorców lepiej niż klasyczne komunikaty reklamowe, ponieważ są im bliższe. Poza tym twórcy internetowi są traktowani bardziej jak wirtualni przyjaciele. A kto pomoże w zakupach lepiej niż przyjaciel? Większość konsumentów przyznaje, że zdarza im się kupić coś dzięki inspiracji znalezionej na blogu czy ulubionym kanale YouTube. Do takich samych wniosków dochodzimy w agencji, kiedy sprawdzamy, jak kampania z twórcami internetowymi odbierana jest przez ich publiczność. Najprostszym sposobem potwierdzającym, że treść influencera wpływa na sprzedaż są chociażby komentarze pod publikacjami, które wprost pokazują, że konkretna akcja spowodowała sięgnięcie po produkt.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co zyskuje marka dzięki współpracy z influencerami?
Andrzej Zasowski, SEO & Content Marketing Team Manager, Think Kong
Wpływ influencerów na wzrost sprzedaży można rozważać w dwóch aspektach. Po pierwsze wykorzystanie ich w kampaniach zasięgowych daje oczywiste korzyści pod kątem SEO. Influencerzy w swoich mediach, dzieląc się odnośnikiem do strony WWW promowanej marki wpływają na jej widoczność w Google. Można to traktować jako skutek uboczny, ale również jako cel główny kampanii. Wzrost widoczności w wyszukiwarce Google przekłada się na wzrost ruchu, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży. W drugim aspekcie są to oczywiste korzyści płynące z zainicjowania przez influencera bezpośredniej sprzedaży produktu.
Co gwarantuje sukces?
Weronika Wyrzykowska, PR&Brand Specialist, LifeTube
Podstawą dobrej współpracy jest konkretny i przemyślany brief, w którym marka określa swoje cele i oczekiwania. To istotna wskazówka dla Twórców, którzy na jej podstawie podejmują decyzję o ewentualnej współpracy. Na bazie briefu opracowują też pierwsze koncepcje materiałów, dopasowanych do swoich kanałów komunikacji. Tworzenie dobrych duetów, o największym potencjale marketingowym, jest sztuką. W tym procesie warto bazować na rzetelnych danych m.in. na temat demografii kanałów, a także korzystać ze wsparcia narzędzi analitycznych. Marka, która wybrała już influencera, z którym chce podjąć współpracę, poznała jego twórczość oraz charakter publikowanych treści, powinna pamiętać, że przeforsowywanie na siłę koncepcji, która nie jest spójna z kanałem Twórcy, może przynieść efekty odwrotne do oczekiwanych. Bardzo ważne jest zaufanie, bo to właśnie influencerzy najlepiej znają swoich odbiorców i wiedzą, co zostanie przez nich pozytywnie odebrane. Możliwości komunikowania się na YouTube jest bardzo dużo, a nachalne lokowanie produktu nigdy nie będzie dobrze widziane. Wypracowanie koncepcji, która usatysfakcjonuje markę, Twórcę, a także widzów, jest jak najbardziej możliwe!
Aleksandra Szumska, Head of Management LifeTube
Są dwa podstawowe czynniki owocnej współpracy z influencerami. Z jednej strony jest to zrozumienie przez markę contentu i działalności Twórców, przed rozpoczęciem działań. Z drugiej, zrozumienie przez influencera produktu, idei i celów kampanii.
Gdy ten pierwszy krok jest za nami musimy pamiętać, że zaufanie jest kluczem do sukcesu – ta sama zasada obowiązuje przy współpracy pomiędzy influencerami a agencjami lub klientem.
Skoro już się poznaliśmy i wiemy, co chcemy osiągnąć, musimy zaufać influencerowi. To on wie najlepiej, jak stworzyć content dedykowany marce, a marka powinna podejść do jego pomysłów z otwartą głową, stawiając się w roli odbiorcy danego kanału, gdzie treść jest dopasowana do jego oczekiwań. Bez tego nie uda się zakończyć współpracy sukcesem.
Oczywiście niezwykle ważny jest też kontakt na etapie realizacji projektu. Agencje powinny pamiętać, że szczegółowy i dobry briefing skutkuje zrozumieniem głównych claimów kampanii i oczekiwań klienta. Na tej podstawie influencer jest w stanie stworzyć scenariusz lub konspekt filmu odpowiadający założeniom i oczekiwaniom. Nie mniej ważny jest także bieżący, aktywny kontakt, dzięki czemu na bieżąco można rozwiązać pojawiające się wątpliwości lub weryfikować nowe pomysły. Wtedy obie strony mają poczucie zaangażowania w projekt oraz profesjonalnego podejścia do pracy.
Paula Janas, Influencer Marketing Consultant, Think Kong, Grupa On Board Think Kong
Dobry brief i zaufanie względem influencera to podstawa dobrej współpracy. Istotne są też relacje, czyli to na ile osoba bądź zespół, który pracuje z influencerami ich zna, czy wie, z jakim produktem się do nich zgłosić – tutaj pomocna jest doświadczona agencja, która wie, jak rozmawiać z influencerem, jak negocjować, by obie strony były zadowolone z ostatecznych efektów. Bardzo ważne, o ile nie najważniejsze, jest moim zdaniem indywidualne podejście do każdej kampanii, więcej – do każdego twórcy internetowego. Traktowanie ich jak kanałów jakby były miejscami do zawieszenia reklamy przyniesie jakiś skutek, ale na pewno nie taki, jakiego oczekiwalibyśmy po przeprowadzonej kampanii z influencerami. Mapping influencerów to najważniejszy moment przed startem kampanii i tak naprawdę klucz do sukcesu. Jeśli twórca nie zostanie dopasowany do charakteru marki, jeśli jego przekazy i przekazy marki nie są spójne, to kampania wiąże się z ryzykiem niepowodzenia. W influencer marketingu wszystko rozbija się o naturalność, sprytne wpisanie produktu w pozostałe treści, opublikowane w social mediach influencera. Twórcy sami powtarzają, już przy wstępnych negocjacjach, że dobrze przekazany brief, zaufanie, znajomość jego treści i jego samego oraz indywidualne podejście do kampanii to najważniejsze kwestie, które zagwarantują sukces.
Karol Paciorek, twórca kanału „KWTW” na YouTube
Komunikacja, tłumaczenie z języków klienta na te, którymi operują influencerzy. Jest coraz lepiej, bo i agencje i klienci pozwalają sobie na luz związany z akcjami min. na YouTube. Widzą, że tam można czasem zaszaleć bardziej niż w standardowej kampanii i wykorzystują tą możliwość.
Kampanie z influencerami zawładnęły Internetem i nie zapowiada się, aby ten trend ustał, wręcz przeciwnie – coraz więcej dużych marek liczy się z wpływem influencerów na ich potencjalnych klientów. Jakie korzyści ma marka? To przede wszystkim produkt, przedstawiony w zbliżony do konsumenta sposób i precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. Jak działać bez ryzyka niepowodzenia? O to zadba management influencera lub on sam, w porozumieniu z doświadczoną agencją.