Wybór najlepszej agencji SEO i AdWords – co należy wiedzieć, o czym pamiętać i czym się kierować

Wybór najlepszej agencji SEO i AdWords – co należy wiedzieć, o czym pamiętać i czym się kierować
O autorze
7 min czytania 2018-04-10

fot. unsplash.com

Chcesz prowadzić skuteczne działania SEO i reklamę w AdWords, ale brakuje Ci zespołu, wiedzy lub czasu? Najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie agencji. Tylko jak ją wybrać, na co zwracać uwagę, a także czego oczekiwać? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

W erze dominacji internetu większość konsumentów przy wyszukiwaniu produktów czy usług w pierwszej kolejności korzysta z wyszukiwarek internetowych, z czego ponad 90% użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google. Obecnie SEO staje się obowiązkiem każdej firmy, która chce zyskać istotną przewagę nad konkurencją. Warto więc zadbać o wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania, co nie tylko umożliwi zwiększyć generowany ruch – a co za tym idzie przyciągnąć potencjalnych klientów i wpłynąć na zysk firmy – ale także pozwoli na zwiększenie rozpoznawalność strony i przyniesie korzyści wizerunkowo-reklamowe.

W marketingu internetowym równie istotne co SEO jest AdWords – reklama w ekosystemie Google. Ta sieć reklamowa dociera do ponad 90% użytkowników internetu na całym świecie. W jej skład wchodzą serwisy i witryny partnerskie, jak np. YouTube, onet.pl, pudelek.pl, interia.pl, goldenline.pl czy wp.pl. Dzięki tak rozległej sieci, działającej również na stronach w wersji mobilnej, reklamy docierają nawet do osób, które nie korzystają z przeglądarki Google. Niewątpliwą zaletą są także mnogość dostępnych formatów reklamowych, możliwość dokładnego ich targetowania oraz remarketing, a także często niższy koszt za kliknięcie niż w przypadku reklamy w sieci wyszukiwania. Zważywszy na wielkość sieci i jej możliwości i zalety reklamowe, nie sposób nie uznać jej za jeden z obowiązkowych kanałów reklamy.

Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferuje SEO i AdWords i osiągnąć dzięki nim duże korzyści, potrzeba sporo czasu, wiedzy i wysiłku. Dlatego też wiele firm, które nie mają zespołu dedykowanego temu obszarowi, decyduje się na współpracę z agencją. Jednak jeśli już zdecydujemy się na powierzenie agencji naszego SEO i AdWords, powstaje pytanie, jak znaleźć tę najlepszą. A należy pamiętać, że za tego typu działania powinni się brać prawdziwi specjaliści, ponieważ źle prowadzone pozycjonowanie może poważnie zaszkodzić naszej stronie, a nawet wykluczyć ją z wyników wyszukiwania. Co należy więc wiedzieć, na co zwracać uwagę, a także o czym pamiętać przy wyborze odpowiedniej agencji SEO i AdWords?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

1. Lepszy mały czy duży zespół w agencji? Z kim będziemy się kontaktować i jak jest z raportowaniem?

Panuje często przekonanie, że mały zespół w agencji oznacza od razu „indywidualne” podejście do klienta. Niestety, w biznesie AdWords to przekonanie jest mylne. Każda kampania wymaga ciągłego optymalizowania i jedna osoba miałaby duże trudności, aby prowadzić efektywne działania dla kilku klientów na raz i ze stosunkowo niską prowizją. Oznacza to, że klient może i będzie traktowany bardziej indywidualnie, ale specjalista AdWords nie będzie miał wystarczająco dużo czasu na optymalizowanie kampanii, aby poprawić relację poniesionych wydatków do przychodów i konwersji z kampanii. Dlatego tak istotna jest liczba specjalistów dostępnych w ramach agencji.

Z punktu widzenia klienta ważne są także certyfikaty agencji, doświadczenie i partnerstwa z Google. Są to tak naprawdę znaki, które już na pierwszy rzut oka pozwolą ocenić, czy agencja poprawnie wykonuje swoją pracę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Niezwykle istotny jest również kontakt bezpośredni ze specjalistą z zakresu AdWords, który bez pośrednictwa będzie mógł natychmiast reagować na nasze potrzeby i jednocześnie sam rekomendować zmiany zależnie od czasu czy uwarunkowań rynkowych. Mało kto zdaje sobie sprawę, że środowisko Google AdWords jest bardzo dynamiczne. Stagnacja oznacza „przepalanie” budżetów wydawanych na marketing.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W różnych agencjach stosuje się różne modele pracy. Np. agencja Verseo pracuje w modelu, w którym specjalista AdWords jest jednocześnie pierwszą osobą, z którą klient miał kontakt. Często to on wprowadza dany biznes w specyfikę reklamy internetowej. Specjaliści zatem sprzedają usługi, a następnie sami się zajmują ich realizacją. Są zatem bezpośrednio zainteresowani powodzeniem każdej kampanii. W Verseo znajduje się także jeden z większych zespołów pozycjonerów i specjalistów AdWords w Polsce – oznacza to, że żadna kampania nie „śpi”, kiedy np. specjalista udaje się na urlop.

2. Opinie klientów – zarówno te dostępne na stronie agencji, jak i w internecie, np. na mapkach Google czy w social media.

Podczas wybierania agencji przydatne mogą być także opinie o firmie dostępne w internecie. Co prawda, nie zawsze muszą być one zgodne z prawdą – szczególnie, gdy konkurencja chce zaszkodzić i tworzy negatywne komentarze – ale po wnikliwej analizie konta wystawiającego ocenę możemy łatwo ją zweryfikować. Ważna jest również ilość dostępnych opinii. Warto poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie wpisów, co pozwoli wybrać lepszą agencję. Jest to istotne, ponieważ ostatecznie to ona odpowiadać będzie za przychody i redukcję kosztów.

3. Za co w ramach kampanii AdWords odpowiada agencja, co powinna robić?

Niestety, wciąż zdarza się, że agencja odpowiedzialna za kampanię uruchamia ją i jedynie co miesiąc doładowuje. Czasami takie rozwiązanie się sprawdza i klient nie zadaje pytań odnośnie szczegółów działań. Jednakże prawdopodobnie przy odpowiednich ustawieniach i obserwacji ruchu osiągnęlibyśmy większe przychody przy jednoczesnej redukcji kosztów. Dlatego tak ważne jest poprawne przygotowanie struktury kampanii, a następnie analityka ruchu i wprowadzanie odpowiednich modyfikacji. Jeden człowiek ma możliwość wprowadzenia ograniczonej liczby zmian, dlatego też agencje idą o krok dalej i tworzą swoje autorskie programy do optymalizacji kampanii. Przykładem może być Verseo Campaign Manager, oparty na uczeniu maszynowym i opracowany przez Verseo. Program ten wprowadza nawet kilkanaście tysięcy mikro zmian w każdej kampanii na dobę i znacząco wspiera pracę specjalisty AdWords. Jest to narzędzie szczególnie polecane w przypadku sklepów internetowych, które generując duży ruch, dostarczają mnóstwa danych do analityki. Na podobnej zasadzie działa system DoubleClick, który znajduje się w ofercie kilku agencji. W przypadku agencji Verseo, można skorzystać z wyboru między autorskim systemem a platformą DoubleClick.

4. Od czego zależy koszt pozycjonowania – jak zracjonalizować wydatki w tym zakresie?

Zmiennych wpływających na ostateczny koszt i efekty pozycjonowania jest wiele, dlatego też nie należy wierzyć agencjom, które po pierwszym kontakcie zapewniają o pozycji w top3 wyników wyszukiwania po 3 miesiącach. Zanim podejmiemy współpracę w zakresie pozycjonowania, powinniśmy poprosić o audyt naszej strony. Na tym etapie mamy możliwość sprawdzenia, czy agencja zna się na swojej pracy, jakie zmiany proponuje i w jakich ramach finansowych. W pozycjonowaniu konkretnej strony dużo zależy od jej struktury. Dobrze jest więc sprawdzić, czy agencja proponuje indywidualne rozwiązanie, czy też wszystkim oferuje to samo. Warto też zauważyć, że niektóre agencje oferują darmową wycenę usług pozycjonerskich i AdWords.

5. Z czego korzysta agencja optymalizując kampanie? Czy pracują nad tym ludzie, czy soft?

Wyszukiwarka Google, Google AdWords, remarketing, sieć reklamowa, reklamy elastyczne – zarówno te, jak i mnóstwo innych, to narzędzia, które możemy wykorzystywać w reklamie internetowej. Ich ustawienie to jedno, ale poprawna optymalizacja i reagowanie na zwiększone czy zbyt małe konwersje wymaga obserwacji, a na tę człowiek nie zawsze ma czas. Efektem tego specjalista AdWords może się skupić na najważniejszych usprawnieniach, ale także pominąć setki małych zmian, które skumulowane mogłyby dać wspaniałe efekty jakościowe. Dlatego niektóre agencje wykorzystują programy oparte na uczeniu maszynowym, jak np. wspomniany wcześniej Verseo Campaign Manager, który zbiera dane z ruchu historycznego i teraźniejszego, by optymalizować i przekierowywać środki w kanały najlepiej rokujące. To unikalne rozwiązanie jest niebywale skuteczne, o czym świadczą statystyki.

6. Jaki powinien być stosunek prowizji agencji do budżetu przeznaczanego na działania?

Temat kosztów, jakie należy ponieść ze względu na zatrudnienie agencji, dla wielu przedsiębiorców jest kwestią kluczową, a czasami nawet ważniejszą od efektów. Często wybierane są agencje, które pobierają małą prowizję, jednakże zazwyczaj odbija się to na jakości prowadzonych kampanii. Z kolei duża prowizja teoretycznie może dać pewność, że specjalista z agencji będzie się systematycznie zajmował kampanią i zwiększał jej efektywność, tym samym przynosząc nam więcej zysków. Niestety, w tym przypadku również nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Subiektywnie można określić poprawną prowizję na poziomie 20–30% całościowego budżetu kampanii.

7. Poprawne przygotowanie wywiadu z klientem

W celu przygotowania poprawnej kampanii, agencja powinna przeprowadzić z klientem kompletny wywiad, poruszający m.in. kwestie celów, słów kluczowych, typu biznesu, oczekiwań itd. Dopiero po takim rozeznaniu powinna ona zdecydować, czy jest w stanie zrealizować założenia w wyznaczonym zakresie i ewentualnie jakie zmiany pierwotnego planu przewiduje. Jeśli taki wywiad agencja przeprowadza, jest to znak, że podchodzi ona poważnie do tematu i jest nastawiona na długofalową i satysfakcjonującą współpracę. Np. w agencji Verseo taki wywiad przeprowadzany jest każdorazowo po wypełnieniu formularza kontaktowego.

8. Ile powinien wynosić czas umowy?

Zbyt krótki czas trwania pierwszej umowy może nie zobrazować nam potencjału reklam AdWords lub pozycjonowania strony. Jeśli chodzi o Google AdWords, rezultaty widać stosunkowo szybko i po miesiącu można już wyciągać pierwsze wnioski z kampanii. W przypadku kiedy wykorzystywane są dodatkowe programy i uczenie maszynowe, aby w pełni optymalizować kampanię, na rezultaty trzeba poczekać do 3 miesięcy. Przez ten czas algorytmy zbiorą wystarczającą ilość danych i jednocześnie zdążą je wdrożyć, by wykazać swoją pełną moc. Oczywiście wtedy nie jest tak, że przez te 3 miesiące nic się nie dzieje – kampania w tym czasie może osiągnąć wyniki takie same, jak kampania prowadzona w sposób tradycyjny. Na przykład w takim przypadku wspomniany już program Verseo Campaign Manager będzie pracował i zbierał dane w tle, nie naruszając wyników z tytułu normalnej pracy.

Zważywszy na okres potrzebny do osiągnięcia pełnych efektów AdWords, umowy powinny być zawierane na kilka miesięcy. W agencji Verseo wszystkie umowy uwzględniają wykorzystanie wewnętrznego softu opartego na uczeniu maszynowym i są podpisywane na okres 4 miesięcy, by klient mógł po tym czasie ujrzeć w pełni zalety korzystania z częściowej automatyzacji.

9. Dodatkowe korzyści ze strony agencji – darmowe przygotowanie banerów lub inne bonusy.

Przy okazji wybierania agencji warto dowiedzieć się, czy oferuje ona klientom dodatkowe korzyści, np. w postaci projektowania wszystkich banerów do remarketingu czy sieci reklamowej Google. Jest to pewna oszczędność, ponieważ klient nie musi dodatkowo zlecać prac grafikowi, tym bardziej, że formatów banerów w sieci Google jest aż 18.

Warto zatem pytać o dodatkowe korzyści. Do agencji oferujących tego typu bonus należy Verseo, gdzie można uzyskać w cenie banery do sieci reklamowej lub dodatkowe narzędzia wspomagające sprzedaż, jak kreator budowania landing page`ów.

10. Jak jest z kierowaniem reklam na rynki zagraniczne?

Jeżeli chcemy prowadzić nasze kampanie w Polsce to wystarczy oparcie reklam tekstowych o sieć wyszukiwania Google. Jeżeli jednak chcemy kierować swoją reklamę również do innych krajów, to w zależności od specyfiki danego rynku warto wybrać agencję, która wspomoże nasze działania w takich wyszukiwarkach jak Bing czy Yandex. Oczywiście są agencje, jak Verseo, które obsługują wiele wyszukiwarek i rynków reklamy.