Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, domów mediowych oraz agencji eventowych, przeprowadziła na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR firma IDEA! Human Capital – we współpracy z WillisTowers Watson Data Services EMEA.
Kondycja firm – przychody
Kluczowym wskaźnikiem określającym stan branży jest poziom uzyskiwanych przychodów. 61% badanych firm zakończyło rok 2015 z sukcesem – zwiększając przychody lub co najmniej utrzymując je na dotychczasowym poziomie.
Zobacz również
Pozwala to całej branży patrzeć z optymizmem na bieżący rok, zakładając, że nie nastąpi zmiana w warunkach makroekonomicznych w Polsce i w Europie. (93% firm zakłada, że ich sytuacja będzie w roku 2016 nie gorsza niż w roku minionym).
Tab.1. Przychody prognozowane 2016 i rzeczywiste 2015 członków SKM SAR
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kondycja firm – zatrudnienie
Tempo wzrostu zatrudnienia jest bezpośrednio powiązane ze wzrostem przychodów w agencjach reklamowych i mediowych. Aż 95% badanych organizacji oczekuje, iż zwiększy liczbę pracowników, albo co najmniej utrzyma ją na dotychczasowym poziomie w trakcie roku 2016.
Tab.2. Zmiany liczby pracowników – prognozowane 2016 i rzeczywiste 2015, wśród członków SKM SAR
Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej
W porównaniu z poziomami płac ustalonymi w badaniu 2015, w agencjach reklamowych i mediowych zaobserwowano wzrost rynkowych wartości przeciętnych wynagrodzeń. Dla płacy całkowitej (obejmującej płacę gwarantowaną plus premie/prowizje i honoraria zmienne) – wzrost ten osiągnął średnio poziom 3%, ale wzrost nie dotyczy wszystkich stanowisk.
Dla 53% wycenionych w badaniu stanowisk odnotowano wzrost wynagrodzenia gwarantowanego rok do roku, a dla 26% pozostało ono na stałym poziomie. Spadek przeciętnych płac odnotowano dla 21% stanowisk. Podobny odsetek stanowisk odnotował wzrost, stabilizację lub spadek przy analizie przeciętnej płacy całkowitej.
W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Jest to wartość płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych; dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.
Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne.
Stawki godzinowe
Badanie SKM SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.4.2016), czyli prezentowanych klientom agencji reklamowej lub mediowej na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.
W bieżącym roku stawki godzinowe uległy lekkiemu wzrostowi (o 2%). Pamiętając, iż w roku 2015 odnotowano obniżenie poziomu stawek godzinowych również 2%, można stwierdzić, iż stawki cennikowe wróciły do poziomu z roku 2013.