Wyszukiwalność fraz kluczowych – czym jest i jak duży wpływ mogą na nią mieć wydarzenia na świecie

Wyszukiwalność fraz kluczowych – czym jest i jak duży wpływ mogą na nią mieć wydarzenia na świecie
Czym jest wyszukiwalność? Czy wyszukiwalność może ulegać zmianom na przestrzeni miesięcy i lat? Jak duże są to zmiany? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w niniejszym artykule.
O autorze
5 min czytania 2020-10-28

Przytaczane w nim dane pochodzą z Planera słów kluczowych, narzędzia udostępnionego przez Google, głównie z myślą o reklamach Google Ads.

Co to jest wyszukiwalność frazy?

Wyszukiwalność frazy kluczowej (również: wolumen) to liczba określająca, ile razy dane wyrażenie było wyszukiwane, czyli wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkownika. Gdy mówimy o wyszukiwalności danego wyrażenia, najczęściej mamy na myśli średnią wyszukiwalność miesięczną, to znaczy średnią arytmetyczną wyszukiwalności w kilku poprzedzających miesiącach. Należy pamiętać, że w zależności od przyjętego przedziału czasu, wyszukiwalność może się różnić.

Od czego zależy wyszukiwalność?

Wyrażenia ogólne, składające się z jednego lub dwóch słów, zazwyczaj mają większą wyszukiwalność niż te zawierające trzy słowa i więcej. Przykładowo, średnia miesięczna liczba wyszukiwań w okresie sierpień 2019 – lipiec 2020 dla frazy „pozycjonowanie” wynosi 5 400, podczas gdy dla „pozycjonowanie stron internetowych poznań” – 320.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na przestrzeni roku wyszukiwalność fraz kluczowych może ulegać znacznym wahaniom – zmiany te nazywamy sezonowością. Wpływać na to może wiele czynników, między innymi:

  • wydarzenia przewidywalne, jak np. wybory prezydenckie czy parlamentarne,
  • wydarzenia nieprzewidywalne, jak strajki czy wypadki.

Różnice mogą też być związane z popularnością produktów lub usług. Pewne branże cieszą się większym zainteresowaniem w konkretnych okresach – świątecznych, urlopowych czy nawet w zależności od pory roku. Jest to związane właśnie z sezonowością, czyli systematycznie powtarzającymi się co pewien czas sytuacjami.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przykładowo, hasło „wypożyczalnia nart” ma zimą znacznie większą wyszukiwalność (14 800 w styczniu 2020) niż latem (140 w lipcu 2020). Średnia miesięczna liczba wyszukiwań frazy „wypożyczalnia nart” w okresie 01.2020 – 07.2020 wynosiła 3 600.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Liczba wyszukiwań – co oznacza?

Jak wspomniałam wyżej, krótsze frazy kluczowe mają zazwyczaj wyższą wyszukiwalność niż frazy dłuższe, składające się z kilku wyrazów. Nie jest to jedyna zależność: liczba wyszukiwań może również determinować trudność frazy kluczowej oraz wysokość współczynnika klikalności. Zazwyczaj wraz ze wzrostem wyszukiwalności, rośnie trudność promocji frazy kluczowej. Z drugiej strony, im frazy dłuższe i dokładniejsze, tym mogą być łatwiejsze do wypozycjonowania, a ich współczynnik konwersji osiąga zwykle wyższą wartość – u użytkownika jest w takim przypadku silna intencja zakupowa.

Liczba wyszukiwań frazy może wpływać bezpośrednio na ruch na stronie. Dzieje się tak pod warunkiem zdobycia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania dla popularnych haseł. Niemniej warto mieć na uwadze, że obecność w wynikach na dużą liczbę mniej popularnych, a nawet niszowych fraz, może zapewnić podobną, a nawet większą liczbę przejść, niż dla kilku kalorycznych haseł.

Narzędzia do sprawdzania wyszukiwalności

Jeśli jesteś ciekawy, jak zmienia się wyszukiwalność określonych fraz, skorzystaj z dostępnych specjalistycznych narzędzi. Dzięki nim szybko i precyzyjnie określisz poziom zainteresowania dla poszczególnych fraz kluczowych.

1. Planer słów kluczowych

Jest to narzędzie od Google, skierowane przede wszystkim do użytkowników usługi Google Ads. Planer słów kluczowych dostępny jest w zakładce „Narzędzia i ustawienia” i umożliwia zmianę:

  • lokalizacji,
  • języka,
  • sieci wyszukiwania,
  • badanego okresu.

2. Senuto

To polskie narzędzie jest dobrze znane przede wszystkim z modułu umożliwiającego analizę widoczności stron internetowych w wyszukiwarce Google. Zawiera również ogromną bazę słów kluczowych, a także może służyć do monitorowania pozycji.

Nowością jest moduł analizujący sytuację w SERP (obecnie w wersji beta).

Narzędzie wykorzystasz również do doboru słów kluczowych. Po wpisaniu interesującego Cię wyrażenia kluczowego, w sekcji Baza słów kluczowych otrzymasz tabelę ze:

  • zbliżonymi tematycznie frazami,
  • ich średnią miesięczną liczbą wyszukiwań,
  • trendami,
  • liczbą słów, z których się składają.

Po najechaniu kursorem na dane wyrażenie, podświetli się lupka. Gdy w nią klikniesz, przejdziesz do bardziej szczegółowych danych dotyczących słowa kluczowego, pogrupowanych propozycji zbliżonych fraz kluczowych, a także analizy SERP, czyli strony z wynikami wyszukiwania.

3. Semstorm

Semstorm jest kolejnym rodzimym narzędziem i, podobnie jak Senuto, posiada funkcję analizy widoczności stron internetowych. Po wpisaniu adresu witryny, prezentowany jest szereg danych na temat fraz kluczowych, na które ona rankinguje.

Natomiast w zakładce „Narzędzia słów kluczowych” możesz wpisać interesującą Cię frazę. Otrzymasz tabelę z grupą powiązanych tematycznie wyrażeń wraz z informacjami dotyczącymi wyszukiwalności, płatnej konkurencji w SERP, kwoty CPC, trendów oraz podgląd SERP.

4. Ahrefs

Nie tylko zbiera informacje o powiązaniach między witrynami, ale również zawiera narzędzie wykorzystywane przez specjalistów SEO do keyword researchu. Po wpisaniu interesującego Cię wyrażenia i wybraniu kraju, otrzymujesz dane między innymi na temat trudności frazy, jej wolumenu, a także trendów w minionych miesiącach i latach. Ahrefs przedstawia również propozycje fraz zbliżonych pod względem tematyki.

5. Ubersuggest 

Ubersuggest jest narzędziem wykorzystywanym do doboru haseł. Obsługuje również frazy w języku polskim. Po wpisaniu wyrażenia kluczowego otrzymasz na jego temat szereg informacji, między innymi: wolumen, wykres przedstawiający liczbę wyszukiwań w minionym roku, z podziałem na desktop oraz urządzenia mobilne, czy przykłady powiązanych fraz kluczowych.

Przykłady zmian w wyszukiwalności fraz

Poniżej znajdziesz kilka przykładów zmian w wyszukiwalności fraz związanych z tematyką pozycjonowania, tworzenia stron internetowych oraz e-mail marketingu.

#pozycjonowanie

Średnia miesięczna wyszukiwalność w okresie 08.2016 – 07.2020 wynosi 8 100, podczas gdy w okresie 08.2019 – 07.2020 zmalała do 5 400. Najwyższa średnia miesięczna liczba wyszukiwań przypada na wrzesień, październik i listopad 2016 roku oraz styczeń 2017 roku – 12 100, z tego kolejno 997, 1131, 1062 i 1280 na smartfonach. Począwszy od roku 2017, obserwujemy trend malejący – 12 100 wyszukiwań frazy „pozycjonowanie” w styczniu 2017, 6 600 w styczniu 2020.

#pozycjonowanie stron internetowych poznań

Średnia miesięczna wyszukiwalność dla przyjętego zakresu 08.2016 – 07.2020 wynosi 390, natomiast 320 w zakresie 08.2019 – 07.2020. Szczyt wyszukiwalności przypadł na listopad 2018 roku – 1 600 wyszukiwań, z tego aż 1124 wykonano na smartfonach.

#seo

W okresie 08.2016 – 07.2020 średnia miesięczna wyszukiwalność wyniosła 18 100, podczas gdy w miesiącach 08.2019 – 07.2020 wzrosła do 22 200. Począwszy od 2017 roku notujemy trend rosnący. We wrześniu 2017 r. wyszukiwalność wynosiła 12 100, podczas gdy w lipcu 2020 – 18 100. Na wykresie poniżej dobrze widoczna jest również sezonowość frazy. Jej wyszukiwalność rośnie na początku roku: w styczniu 2018, 2019 oraz 2020 wynosiła 27 100.

#sklep online

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań frazy „sklep online” w przedziale czasowym 08.2016 – 07.2020 wynosi 4 400, z kolei w okresie 08.2019 – 07.2020 wartość ta wzrosła do 5 400. Szczyt wyszukiwalności przypada na marzec 2020 r. (18 100) oraz kwiecień 2020 r. (14800).

Niewątpliwie duży wpływ na ten wzrost miał początek pandemii koronawirusa. Zarówno wcześniej, jak i później wyszukiwalność była znacznie niższa. W poprzednich latach utrzymywała się na poziomie około 3000-4000 wyszukiwań miesięcznie.

#tworzenie stron internetowych

Fraza „tworzenie stron internetowych” jest przykładem wyrażenia, dla którego obserwowana jest tendencja rosnąca, szczególnie nasilająca się w ostatnich miesiącach. W maju 2019 roku wyszukiwalność wynosiła 2 900, podczas gdy w maju 2020 roku osiągnęła najwyższą wartość – 6 600.

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań w okresie 08.2016 – 07.2020 to 2 900, natomiast w przedziale 08.2019 – 07.2020 wzrosła do 4 400.

#email mailing

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań w minionym roku (08.2019 – 07.2020), jak i w ciągu ostatnich 4 lat (08.2016 – 07.2020) wynosi 90 500. Największa wyszukiwalność notowana jest w marcu, kwietniu oraz maju 2020 roku – 135 000 wyszukiwań.

#marketing internetowy

Od 2018 roku dla frazy „marketing internetowy” notowana jest delikatna tendencja rosnąca – 1 900 wyszukiwań w styczniu 2018, 2 900 w styczniu 2019, 3 600 w styczniu 2020.

Średnia miesięczna wyszukiwalność w okresie 08.2016 – 07.2020 to 2 400, podczas gdy w minionym roku (08.2019 – 07.2020) wzrosła do 2 900. Najwyższa wyszukiwalność przypadła na październik 2019 roku – 4 400.

#e-mail marketing

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań w obu rozważanych w artykule okresach była taka sama: zarówno w 08.2016 – 07.2020, jak i 08.2019 – 07.2020 wynosiła 1 000. Fraza „e-mail marketing” była najczęściej wyszukiwana w maju 2020 – 1 600 razy.

Focus na wyszukiwalność

Wyszukiwalność fraz kluczowych na przestrzeni miesięcy i lat może ulegać dużym zmianom. Wpływać na to mogą święta, okresy urlopowe, wydarzenia sportowe czy sytuacje nieprzewidywalne, jak np. pandemia koronawirusa. Sprawdzając średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danych słów kluczowych, należy określić przedział czasu, który nas interesuje. Wartość ta nie musi być tożsama z wyszukiwalnością frazy w danym miesiącu.