Dzisiaj wyzwania przed jakimi staje PR – niezależnie od wielkości firmy, czy organizacji – wymagają zdecydowanie innego podejścia do budowania komunikacji, czy wizerunku. Zmieniają się odbiorcy, potrzebna jest redefinicja dotychczasowych narzędzi.
Promowanie wizerunku, dostarczanie informacji i reprezentowanie firmy lub osoby – to zdaniem ankietowanych przez GfK Polonia trzy najczęstsze obszary działania specjalistów z szeroko rozumianej branży public relations. Niezależnie od społecznego postrzegania, to biznesowe zaczyna mocno się zmieniać. Coraz popularniejszy trend content marketingowy, wprost odwołujący się przecież do znanego od dawna content PR, nowe wyzwania stające przed przedsiębiorstwami, czy po prostu większa dywersyfikacja oczekiwań różnych interesariuszy sprawiają, że PR musi się nieustannie zmieniać. Tylko w którą stronę?
Zobacz również
Wyzwanie 1: inny odbiorca – różne oczekiwania
Na rynek wchodzą kolejne pokolenia, których model konsumpcji mediów i kontaktu z markami coraz bardziej różni się od tego prowadzonego przez poprzedników. Z tego powodu dostosowanie nie tylko treści, ale także odpowiednio dobranego przekazu i pola jego prezentacji może okazać się kluczowe. X poszukujące nowego sensu życia, Y zakochane w nowych technologiach i R wychowujące się w XXI wieku, zwane pokoleniem relaksu, od marek oczekują całkowicie innych zachowań. Kluczem do skutecznego PR będzie także odpowiednie poznanie odbiorcy, z którym będziemy rozmawiać. Z całą pewnością budowanie wielopokoleniowego wizerunku będzie jednym z nowych wyzwań przed jakim staną nie tylko specjaliści od komunikacji i reklamy.
Wyzwanie 2: nowa mediocentryczność
Jak dzisiaj postrzegamy działania PR-owców? Głównie przez pryzmat wycinków z gazet, wzmianek telewizyjnych i radiowych czy obecność na portalach. Mediocentryczność w coraz większym stopniu przesunie się nie tylko na rzecz sieci, ale także niezależnych, zamkniętych społeczności funkcjonujących we własnym obiegu informacyjnym. Wąskie specjalizacje, ściśle sprofilowane tematy zainteresowań i nowe podejście do mediów – jako miejsca nie publikacji przekazu, ale dialogu z interesariuszami to z całą pewnością niedalekie wyzwania, które czekają na specjalistów od PR, contentu, czy tworzenia szeroko rozumianych treści.
Wyzwanie 3: społeczne oddziaływanie i odczuwanie
Marka to już nie tylko logo, wyobrażenie, świadomość klienta, ale przede wszystkim osobiste odczucia i doświadczenia. Nie chodzi tutaj wyłącznie o proces zakupowy, miłe skojarzenia z reklamą, ale konkretne działania a także o brak dysonansu między deklarowanymi wartościami a ich codzienną realizacją. Wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju w procesy firmowe, także oparte na komunikacji i public relations, choćby z racji wysokich deklaracji etycznych pokolenia Y, może wymusić na wielu organizacjach konieczność podjęcia rękawicy. W przyszłości będą wygrywać wiarygodni. Także ci, którzy będą budować kontakt z marką na bazie osobistych doświadczeń – czy to z wykorzystaniem rozwiązań eventowych, czy technologicznych, takich jak chociażby rozszerzona rzeczywistość.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Wyzwanie 4: wnętrze równie ważne
Luka kompetencyjna i coraz bardziej odczuwalny brak specjalistów – to jedno z wyzwań, z jakimi już spotykają się pracodawcy w coraz większej ilości branż. Z tego powodu dbałość o pracowników, specjalistów i ekspertów, które posiada firma stanie się jednym z istotnych wyzwań. Utrzymanie i szkolenie pracownika z doświadczeniem wychodzi nie tylko taniej dla organizacji niż poszukiwanie i wdrażanie kolejnego. Zmotywowani pracownicy są także dobrymi ambasadorami marki – także w obszarze produktowym. Dlatego motywacja ludzi związanych z firmą i dbałość o firmowy employer branding będą jedną z istotnych potrzeb, przed jakimi staną PR-owcy, znający się na komunikacji wewnętrznej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyzwanie 5: synergia ekspertów
Przyszłość to zdecydowanie czas specjalistów, często bardzo wąsko wyspecjalizowanych. Jednak kluczem do ich sukcesu, niezależnie od formy powiązania z marką, czy przedsiębiorstwem, będzie umiejętność skutecznej współpracy. Międzyzespołowe wyzwania realizujące cele biznesowe staną się podstawą budowania bieżącej pracy wielu przedsiębiorstw. To siła kompetencji, wiedzy i umiejętności, a także otwartości na potrzeby interesariuszy i ich realizacji będzie coraz bardziej decydowała o sukcesie komunikacyjnym.
Nowe formy komunikacji z otoczeniem, otwartość, autentyczność, dialog i rozumienie potrzeb odbiorców, choć zawsze były istotnymi wartościami, dzisiaj stają się swoistym fundamentem nowego spojrzenia na public relations. Nie chodzi tu wcale o określenie go mianem 3.0., 3.5, czy 4.0. Z całą pewnością spectrum działań w tym obszarze coraz bardziej powinno rozwiązywać nie tylko marketingowe, ale szeroko rozumiane biznesowe potrzeby organizacji.