TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Żabka otwiera Eko Smart – pierwszy w Polsce sklep łączący ekologię z technologią

Żabka otwiera laboratorium innowacji ekologicznych wzbogaconych o rozwiązania smart. W Żabce Eko Smart zastosowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych – w tej przełomowej technologii powstały tzw. cenówki oraz żaluzje z ogniwami perowskitowymi.
O autorze
5 min czytania 2022-09-08

Placówkę Eko Smart wyposażono w systemy do zdalnego zarządzania oświetleniem oraz znajdującymi się w sklepie urządzeniami (Smart Shop Control), a przy stoisku z kawomatem ułożono płytki wykonane z fusów i łusek po kawie. Zamykane, izolowane matami z konopi siewnymi lodówki pozwalają na dużą oszczędność energii, podobnie jak wypełnione glikolem półki w szafie mroźniczej. Wkrótce Żabka planuje uruchomienie jeszcze trzech tego typu sklepów, w różnych częściach kraju.

Nowy sklep wpisuje się w Strategię Odpowiedzialności Grupy Żabka, której jednymi z głównych obszarów są troska o środowisko naturalne, w tym osiągnięcie neutralności klimatycznej do końca 2025 r. i zredukowanie intensywności emisji w sklepach o 70% do końca 2026 r., oraz podniesienie poziomu satysfakcji franczyzobiorców ze współpracy z siecią. Żabka Eko Smart to kontynuacja projektu realizowanego od 2020 r., kiedy to w Warszawie przy ul. Lewandów sieć uruchomiła pierwszy sklep w 100% zasilany zieloną energią. Warszawska placówka ma charakter laboratorium, w którym Żabka – niejednokrotnie jako pierwsza firma na świecie – testuje blisko 20 przyjaznych środowisku rozwiązań, pokazując kierunek, w jakim rozwijać się będzie przyszłość handlu. Kolejnym krokiem było uruchomienie w kwietniu 2022 r. Żabki Smart przy ul. Półwiejskiej w Poznaniu, w której badane są nowe rozwiązania technologiczne, mające na celu usprawnienie pracy franczyzobiorców. Teraz sieć łączy i wzbogaca oba projekty, rozwijając unikalny projekt – pierwsza Żabka Eko Smart zlokalizowana jest w Poznaniu przy ul. Powstańców Wielkopolskich 2. 

– Na bazie doświadczeń z pilotażowych programów prowadzonych w naszym laboratorium w Warszawie, wprowadziliśmy do sieci nowe rozwiązania, dzięki którym zredukowaliśmy emisje gazów cieplarnianych o ponad 1,3 tys. t CO₂, a także zmniejszyliśmy zużycie energii elektrycznej o prawie 261 MWh. Aktualnie wkraczamy w kolejny etap projektu i uruchamiamy Żabkę Eko Smart, czyli pierwszą w Polsce placówkę, w której łączymy kwestie związane z ekologią z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, usprawniającymi pracę franczyzobiorców i ich pracowników. Prezentując nowe rozwiązania, zachęcamy także klientów do pozyskiwania zupełnie innych doświadczeń zakupowych. Liczymy, że w ten sposób dodatkowo zasiejemy w nich ciekawość i zachęcimy do proekologicznych działań – mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich, Grupa Żabka.  

Zastosowane w Żabce Eko Smart rozwiązania typu smart są nie tylko efektywne energetycznie, ale również znacznie usprawniają codzienną pracę franczyzobiorcy i obsługi sklepu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Nieustannie wspieramy franczyzobiorców wieloma narzędziami, dzięki którym prowadzenie biznesu jest łatwiejsze. Żabka Eko Smart jest wręcz naszpikowana innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi opartymi na sztucznej inteligencji, które współpracują z obsługą sklepu. „Komunikują się” one z franczyzobiorcą i sprzedawcami oraz „wykonują” niektóre czynności w placówce. Czujniki zalania, automatyczny pomiar temperatury w sklepie, pomiar zużycia energii uwalniają ich czas, pozwalają skupić się na obsłudze klienta, a przy tym są przyjazne dla planety. To kolejny krok w realizacji strategii franczyzocentryczności, zgodnie z którą Żabka tworzy innowacyjne rozwiązania pomagające przedsiębiorcom prowadzić lokalny biznes, dodatkowo robiąc to w sposób jak najbardziej przyjazny środowisku. Realizacja naszych celów nie byłaby możliwa bez dobrej współpracy z Urzędem Miasta Poznania i Miejskim Konserwatorem Zabytków. Dzięki otwartości urzędników na innowacje i proekologiczne rozwiązania nasi klienci, franczyzobiorca Żabki Eko Smart oraz jego pracownicy mogą w praktyce testować nasze pomysły – mówi Adam Manikowski, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający Żabka Polska. 

Technologie zastosowane w Żabce Eko Smart skupiają się wokół pięciu kluczowych kategorii: zielona energia, drugie życie, czyste powietrze, zielony transport oraz smart rozwiązania.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zielona energia

Energia, z której korzysta Żabka Eko Smart w Poznaniu, pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł. W placówce zastosowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych. To przełomowa technologia fotowoltaiczna, generująca zieloną energię zarówno ze światła słonecznego, jak i sztucznego. Wykonano w niej żaluzje pokrywające jedną ze ścian budynku oraz zainstalowane w placówce listwy cenowe, tzw. cenówki, co dodatkowo pozwala na oszczędność papieru. Na dachu sklepu zamontowano także 15 modułów paneli fotowoltaicznych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W sklepie znaleźć można nowoczesne, zamykane lodówki, ograniczające zużycie energii niezbędnej do schłodzenia towaru, a ich izolacja wykonana z mat z konopi siewnych ma bardzo dobre właściwości termiczne. Jest to obiecująca alternatywa dla powszechnie stosowanej pianki poliuretanowej, gdyż konopie – jako materiał pochodzenia naturalnego – są w pełni biodegradowalne. Zainstalowane wewnątrz szaf mroźniczych półki glikolowe wypełnione są glikolem, który pozwala magazynować chłód i oddawać go w najbardziej krytycznych momentach pracy urządzenia, co zwiększa bezpieczeństwo przechowywanych produktów podczas zewnętrznych awarii. 

Z zielonej energii mogą bezpośrednio korzystać również klienci – przed sklepem stanęła ławka solarna, dzięki której można naładować telefon. 

Drugie życie

Ścianę przy kawomacie pokryto płytkami z fusów i łusek kawowych, będących odpadem powstającym na etapie palenia i parzenia kawy, połączonych z żywicą. 

Przed poznańską Żabką Eko Smart nie mogło zabraknąć EKOmatu, czyli urządzenia do zbiórki butelek i puszek po napojach. Z zebranych w ten sposób zużytych, pustych opakowań powstaną nowe opakowania produktów marek własnych Żabki, np. Od nowa, Dobra Karma, Foodini, które mają o 33% mniejszy od tradycyjnego opakowania ślad węglowy. Żabka z pomocą EKOmatów zebrała już 600 tys. butelek. 

Żabka nie zapomniała o franczyzobiorcy i jego pracownikach, dla których przygotowano koszulki wykonane w 100% z bawełny organicznej, farbowanej ekologicznymi, certyfikowanymi barwnikami.  

Czyste powietrze

Aby ograniczyć ilość pyłów i szkodliwych substancji, które trafiają do atmosfery, jedna ze ścian budynku, w którym znajduje się Żabka Eko Smart, została pokryta roślinami. Nie tylko produkują one tlen, ale też pochłaniają kurz i szkodliwe związki z powietrza. Łącznie w 280 donicach posadzono 532 rośliny.

Efekt eliminacji szkodliwych substancji dodatkowo wzmocni ułożona przy budynku antysmogowa kostka, która – w porównaniu z asfaltem – zmniejsza stężenie tlenków azotu w powietrzu średnio o ok. 50%. 

Zielony transport

Sieć nie zapomina także o rowerzystach. Stojak rowerowy umożliwia bezpieczne pozostawienie przed sklepem roweru, a znajdująca się obok placówki stacja naprawy rowerów pozwoli szybko wyregulować hamulce i przerzutki, napompować koła, a także dokonać awaryjnych napraw. 

Smart Żabka

Zastosowane w placówce smart rozwiązania „komunikują się” z franczyzobiorcą i sprzedawcami oraz „wykonują” niektóre czynności w placówce. Dzięki systemowi nagłośnienia obsługa sklepu otrzymuje komunikaty dotyczące ewentualnej awarii czy informacje o sytuacjach wymagających interwencji człowieka, jak np. brak kawy w kawomacie. W ramach Smart Shop Control oraz Hybrid System, dzięki odpowiednim czujnikom, temperatura w sklepie dostosowuje się w sposób automatyczny do aktualnie panujących warunków atmosferycznych, pomiar zużycia energii oraz integracja międzysystemowa pozwala na weryfikację poprawność działania urządzeń, a czujniki zalania wykryją usterki sprzętu chłodniczego, w efekcie obniżając koszty oraz redukując czas przestoju sklepu.

SMART SHOP CONTROL – Innowacyjny system do zarządzania wieloma urządzeniami, m.in. chłodniczymi. Pozwala na zdalne monitorowanie oraz kontrolę ich funkcji i parametrów, a także rozwiązywanie problemów (np. włączanie/wyłączanie światła, włączanie/wyłączanie urządzenia, blokadę panelu sterowania, kontrolę temperatury pracy urządzenia). Umożliwia natychmiastowe wykrywanie awarii, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa żywności. Jest to możliwe dzięki ciągłej analizie pracy sprzętu. Pomaga chronić środowisko i oszczędzać energię (również zieloną) dzięki optymalizacji pracy urządzeń, zapobieganiu usterkom i wczesnym ostrzeganiu o nich. Smart Shop Control wydłuża żywotność sprzętów oraz pozwala na uniknięcie emisji gazów cieplarnianych, wynikających z ewentualnych nieszczelności układów chłodniczych. Optymalizuje pracę serwisu – dzięki możliwości zdalnej regulacji pracy urządzenia wizyty serwisowe zostają ograniczone wyłącznie do tych związanych z fizyczną usterką. Dzięki temu rewolucyjnemu rozwiązaniu wzrasta bezpieczeństwo, przy jednoczesnej trosce o środowisko.

HYBRID SYSTEM – Wielofunkcyjny system zarządzania klimatyzacją i wentylacją, który dzięki ciągłej wymianie powietrza, zapewnia jego świeżość, w optymalny sposób dostosowuje temperaturę i wilgotność oraz gwarantuje efektywność energetyczną poprzez odzysk ciepła z usuwanego powietrza. Dzięki zdalnemu monitorowaniu parametrów pracy sklepu ustala optymalne dla niego wartości. Dba również o równomierny rozkład temperatury oraz usuwa drobnoustroje, alergeny i szkodliwe pyły.

INTEGRACJA Z KAWOMATEM – Kawomat w Żabce Eko Smart jest zawsze dostępny i gotowy do wykonania wybranego napoju. System dzięki integracji (za pomocą odpowiedniego interfejsu) łączy się z kawomatem i wymienia z nim informacje w celu wychwycenia ewentualnych nieprawidłowości. Za pomocą zainstalowanego w sklepie systemu nagłośnienia generuje komunikaty, kierowane w wybrane strefy, np. do strefy sprzedaży, magazynu czy pomieszczenia kierownika. Komunikaty mogą dotyczyć np. uzupełnienia mleka, kawy lub czekolady, konieczności opróżnienia tacki z wodą lub pojemnika na fusy, zamknięcia drzwiczek/pokryw, wykonania czyszczenia lub odkamieniania.

ANALITYKA PARÓWEK – Za pomocą kamery oraz zaawansowanego systemu rozpoznawania i zliczania, analizowana jest liczba parówek znajdujących się na grillu. Wartość ta zestawiana jest z prognozowaną sprzedażą oraz porównywana z harmonogramem w celu zweryfikowania czy rozkład produktu na urządzeniu jest prawidłowy. Celem tego rozwiązania jest zapewnienie odpowiedniej ilości produktu w momentach, gdy sprzedaż hot-dogów jest nasilona oraz minimalizowanie jego strat w chwilach, gdy apetyt klientów na nie jest mniejszy. Rozwiązanie zapobiega marnowaniu żywności.

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA – W Żabce Eko Smart system bezpieczeństwa został rozbudowany m.in. o specjalne dodatkowe czujniki stłuczeniowe (zbicia szyby). Zainstalowano również kontrolę dostępu na drzwiach do zaplecza – tylko użytkownik z kartą, za pomocą której się autoryzuje, może przekroczyć jego próg.