Ciekawe obserwacje na temat swoich klientów zanotował działający na 7 rynkach sklep internetowy ANSWEAR.com.
Zróżnicowane zachowania konsumentów to wyzwanie, przed którymi stają podmioty e-commerce prowadzące globalną sprzedaż. Uwarunkowania społeczno-kulturowe czy narodowość, wpływają na sposób kupowania, upodobania względem określonych produktów czy marek, a także definiują sposób komunikacji z klientem. W przypadku sprzedaży na kilku rynkach zagranicznych zwrócenie uwagi na zachowania konsumentów w poszczególnych krajach jest kluczowe podczas tworzenia oferty sprzedażowej, opracowania planów promocji czy kampanii marketingowych. Jak wynika z obserwacji ANSWEAR.com, e-konsumenci wykazują odmienne zachowania nawet w krajach europejskich, które z pozoru charakteryzują się jednolitą kulturą czy składem etnicznym. Sklep internetowy ANSWEAR.com oferuje ubrania, buty i dodatki światowych marek, a swoją ekspansję prowadzi w krajach Europy Środkowowschodniej. Obecnie działa na 7 rynkach: w Polsce, Słowacji, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech, w Rumunii oraz Bułgarii. Kilkuletnie doświadczenie pozwoliło zauważyć firmie różnice w zachowaniu konsumentów – są one widoczne w preferowanych markach, grupach asortymentowych, nastawieniu do trendów, sposobie dokonywania transakcji czy korzystania z wyprzedaży.
Zobacz również
Marki premium są chętnie wybierane przez Słowaków, którzy lubią widoczne logo na ubraniach oraz Bułgarów. Bułgarzy cenią dobrą jakość, dlatego nie wahają się wydać więcej pieniędzy na topowe premium brandy, np. Tommy Hilfiger, Guess Jeans czy Calvin Klein. Z kolei czescy konsumenci preferują styl casualowy, wygodę i sportowy tryb życia. Sneakersy, bluzy i sportowe kolekcje zdecydowanie trafiają w ich gust. Ponadto Czesi są wrażliwi na ekologię i skład materiałowy, stąd można u nich spodziewać się uważnego czytania metek czy wybierania marek, które są przyjazne środowisku. Z tego powodu popularnością cieszą się u czeskich klientek ubrania marki własnej ANSWEAR, która w swoich kolekcjach wykorzystuje bawełnę i ekologiczny lyocell.
Poszczególne rynki odróżniają się także sposobem dokonywania zakupów. Konsumenci rumuńscy i bułgarscy są spontaniczni, chętnie korzystają z akcji promocyjnych i wyprzedażowych. Przykładowo, dla Rumunki nie jest problemem wzięcie pożyczki, aby kupić upragnioną torebkę z okazji Black Friday. Z kolei Węgrzy są bardziej powściągliwi – produkty kupują raczej pojedynczo, zakupy skrzętnie planują, a akcje wyprzedażowe nie stanowią dla nich pretekstu do robienia masowych i dużych zakupów.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Wkroczenie na nowy rynek i zaistnienie na nim jest wyzwaniem dla sklepu internetowego. ANSWEAR.com może się jednak pochwalić dużym doświadczeniem w tym zakresie – otworzenie nowego rynku poprzedzają wielomiesięczne przygotowania, badanie środowiska i zachowań konsumenckich. E-konsumenci w danych krajach zupełnie inaczej podchodzą do nowych, zagranicznych sklepów. W Bułgarii pojawienie się ANSWEAR.com wywołało w e-konsumentach poczucie niepewności – ich wątpliwości wzbudzała siedziba firmy poza granicami kraju oraz dystans, jaki musiały przebyć ich zamówienia z centralnego magazynu w Polsce. Okazało się jednak, że sprawne funkcjonowanie sklepu internetowego, dostarczanie przesyłek na czas oraz jasne i zrozumiałe komunikaty wysyłane do klienta pozwoliły dość szybko rozwiać wątpliwości i zbudować zaufanie. Obecnie ANSWEAR.com notuje ciągłe wzrosty na rynku bułgarskim.
Słuchaj podcastu NowyMarketing