Publikacja Ministerstwa Cyfryzacji ma na celu zagwarantowanie bezpiecznego rozwoju sztucznej inteligencji, na takich samych zasadach w całej Unii Europejskiej. Systemy naruszające prawo, czyli zgodne z kryteriami praktyk zakazanych, staną się nielegalne od 2 lutego 2025 roku. Publikacji dokumentu „Zakazane systemy AI” jest więc ważnym krokiem w procesie przygotowawczym.
Na osoby prywatne i instytucje łamiące prawo, od przyszłego roku nakładane będą dotkliwe kary w wysokości nawet 35 milionów euro lub 7% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku.
Zobacz również
Zakazane praktyki, czyli jakie
Jakie praktyki nowa publikacja Ministerstwa Cyfryzacji i NASK uważa za niezgodne z prawem? Chodzi m.in. o:
- wyciąganie wniosków na temat emocji osoby fizycznej,
- stosowanie technik podprogowych, manipulacyjnych lub wprowadzających w błąd,
- scoring społeczny, czyli klasyfikację osób fizycznych na podstawie ich zachowań społecznych lub cech osobistych,
- wykorzystywanie systemów kategoryzacji biometrycznej,
- tworzenie lub rozbudowywanie baz danych, służących rozpoznawaniu twarzy.
A to wszystko z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i opartych na niej systemów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Broszura „Zakazane systemy AI” została oficjalnie zaprezentowana podczas wydarzenia zorganizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji 27 września 2024 roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pełną treść publikacji „Zakazane systemy AI” znajdziesz TUTAJ >>
Zdjęcie główne: „Zakazane systemy AI”
PS1 Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [NAGRANIE WEBINARU]
W czwartym webinarze z serii Q&A z NowymMarketingiem gościem był Michał Dunin, managing director WebTalk. Nasz gość opowiedział m.in. o tym, jakie regulacje prawne w kontekście AI mają największy wpływ na branżę komunikacyjną.
PS2 LegalneCzwartki: Ochrona własności intelektualnej w kontekście AI w marketingu
Świadomość i dbałość o ochronę IP w codziennej pracy marketingowej nie tylko minimalizuje ryzyko prawne, ale także buduje profesjonalny wizerunek agencji i wzmacnia zaufanie klientów, co ma szczególne znaczenie w dobie aktualnej roli AI.
PS3 Dobre wieści! Hype na AI mija! [FELIETON]
Pamiętacie, jak jeszcze niedawno wszyscy byliśmy dosłownie bombardowani wiadomościami o sztucznej inteligencji? Gdziekolwiek nie spojrzeć, wszędzie tylko AI – na ustach ekspertów, w reklamach, w artykułach i nawet w serialach na Netflixie.