Ostatnie lata przyniosły znaczące zmiany w nawykach zakupowych konsumentów na całym świecie. Zmienił się nie tylko sposób, w jaki robimy zakupy, które w znacznej mierze przeniosły się do sieci, ale i ich zakres. W sklepach online poszukujemy już nie tylko artykułów wyposażenia wnętrz, ubrań i wszelkich drobiazgów, ale i wydajemy dziesiątki i setki tysięcy złotych na bardziej poważne inwestycje.
Czarny Piątek – wcale nie taki czarny
Termin Black Friday został podobno użyty pierwszy raz przez policję w Filadelfii w 1961 roku, żeby opisać tłumy ludzi na ulicach tego miasta w piątek po święcie dziękczynienia. Od tego czasu handlowcy próbowali kilkakrotnie promować nazwę tego dnia właśnie jako Black Friday, ale początkowo nazwa nie spotkała się z dobrym przyjęciem. Chodziło głównie o negatywne skojarzenia z innymi „czarnymi dniami”, chociażby niesławnym czarnym czwartkiem na nowojorskiej giełdzie, który zapoczątkował wielki kryzys pod koniec lat 20 XX. wieku.
Zobacz również
Radość z zakupów jednak zwyciężyła, a nadchodzące święta Bożego Narodzenia są doskonałym pretekstem, by sprawić sobie i najbliższym nieco przyjemności. Coraz mniej z nas odkłada zakup świątecznego prezentu na przysłowiową ostatnią chwilę. Konsumenci mają świadomość tego, że dokonując zakupów tuż przed świętami spotkają tłok i długie kolejki w galeriach handlowych, a w przypadku zakupów online ryzykują, że prezent dotrze na ostatnią chwilę albo już po świętach.
Black Friday nie omija już żadnej branży
Wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że słynny Black Friday na stałe wpisał się w kalendarze zarówno konsumentów, jak i sklepów. Naprzeciw tej konsumenckiej rewolucji wychodzą sprzedawcy, przygotowując oferty planowane skrupulatnie na wiele miesięcy przed słynnym Black Week. Od kilku lat obserwujemy rozszerzenie działań promocyjnych na branże, które – jak mogłoby się zdawać – trudno wpisać w ideę listopadowego święta handlu.
Rosnąca popularność akcji promocyjnych we wszystkich branżach spowodowana jest zmianą modelu zakupowego wśród konsumentów, związaną z tzw. smart shoppingiem. Nie bez znaczenia pozostaje także rola wnikliwego researchu, poprzedzającego finalny zakup – to zjawisko nie omija także rynku nieruchomości. Konsumenci poszukują w sieci informacji i inspiracji związanych z budową domu, a wreszcie – samego „produktu”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Niemal cały proces decyzyjno-przygotowawczy związany z wyborem nieruchomości przenosi się zatem do sieci – w tej sytuacji naturalną konsekwencją jest intuicja związana z poszukiwaniem akcji promocyjnych, oferowanych przez platformy gromadzące projekty domów takie jak Extradom.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Okazuje się zatem, że Black Week to nie tylko dobry moment na zakup drobnych produktów i dodatków, które od dawna widnieją na zakupowej liście, ale i podjęcie poważnych życiowych decyzji takich jak budowa domu – szczególnie gdy w grę wchodzi zaoszczędzenie konkretnej kwoty.
Już podczas najbliższego Black Week Extradom stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, oferując gotowe projekty domów ze zniżką w wysokości nawet do 3000 złotych oraz pakietem dodatkowych korzyści.
Autor: Wojciech Rynkowski – ekspert ds. rynku budownictwa jednorodzinnego w Extradom.pl. Z branżą finansową, a następnie budownictwa jednorodzinnego związany od ponad 25 lat. Od kilkunastu lat odpowiedzialny za tworzenie katalogu i innych wydawnictw Extradomu. W tym czasie zajmował się również współpracą z pracowniami przy pozyskiwaniu i aktualizacji contentu na stronie Extradom.pl. Obecnie poza katalogiem tworzy artykuły i materiały w sekcji eksperckiej, współpracuje z pracowniami i firmami zewnętrznymi przy ich przygotowaniu oraz bierze udział w licznych eventach i spotkaniach.