W odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania młodych pokoleń Zalando zwiększyło wykorzystanie narzędzi wspomaganych przez AI w pracy nad treścią. W samym czwartym kwartale 2024 roku około 70% zasobów kampanii redakcyjnych zostało wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.
– AI daje nam możliwość poruszania się w tempie kultury – od dostrzegania trendów do tworzenia dostosowanych treści w czasie krótszym niż 24 godziny. To jak przejście z dwóch rąk do czterech. Taka elastyczność oznacza, że nasze zespoły mogą pozostać kreatywne, pełne mocy i skupione, jednocześnie skalując treści, które są aktualne, istotne i wysokiej jakości – mówi Matthias Haase, wiceprezes ds. rozwiązań treści w Zalando.
Cyfrowi bliźniacy: przyszłość mody online?
W ramach tej ewolucji Zalando testuje wykorzystanie cyfrowych bliźniaków – wysokiej jakości trójwymiarowych replik rzeczywistych modeli opracowanych wspólnie z ORENDT STUDIOS. Cyfrowe bliźniaki to realistyczna reprezentacja 3D, odzwierciedlająca wygląd, kształt i ruch oryginalnego modelu, co pozwala tworzyć wysokiej jakości wizualizacje wydajniej niż dotychczas. W ten sposób spadają również koszty promocji bez uszczerbku na wypracowanym dotychczas przez Zalando standardzie. Łącząc cyfrowe modele z wysokiej jakości sesjami zdjęciowymi produktów, tworzone są precyzyjne reprezentacje każdego elementu garderoby, od sylwetki po fakturę materiału i umiejscowienie logo.
Co to oznacza w praktyce? To, że dzięki opisywanej technologii czas tworzenia treści wizualnych skrócił się z 6–8 tygodni do zaledwie 3–4 dni, a koszty zmniejszyły się o 90%.
Przedstawiciele Zalando podkreślają jednocześnie, że technologia ta nie zastępuje kreatywności ludzi, lecz ją wspiera, oferując nowe narzędzia dla fotografów i twórców treści. Ponadto program obejmujący wykorzystanie w reklamie cyfrowych bliźniaków ma na ten moment jedynie formę pilotażu.
Zdjęcie główne: Zalando