Chociaż trudno w to uwierzyć koncepcje związane ze społecznościowym oddziaływaniem przedsiębiorstw mają już ponad sto lat. Pierwsze pojawiły się na nieco większą skalę już w XIX wieku. W Polsce w tym czasie szczególnie popularna stała się idea filantropii, która do dzisiaj determinuje działania odpowiedzialnego biznesu w naszym kraju. Jednak to tylko kropla w morzu CSR-owych możliwości. Co istotne, firmowa odpowiedzialność w praktyce nie powinna opierać się na pojedynczych aktywnościach, ale jak każda działalność musi być optymalnie wpisana lub powiązana ze strategią rozwoju firmy. Kto najczęściej realizuje działania CSR? Jeśli nie funkcjonują oddzielne zespoły to właśnie marketingowcy i PR-owcy są najczęściej wykonawcami aktywności z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Inspiruj się i działaj
Gdzie zatem szukać CSR-owych inspiracji? Warto pamiętać, że nasz plan, czy strategia powinny synergicznie odpowiadać na potrzeby firmy, pracowników i otoczenia, w którym działamy. Warto o kwestię odpowiedzialnej aktywności pytać przykładowo w corocznym badaniu satysfakcji pracowników lub przy okazji badań dotyczących pracowników – poruszyć tę sprawę. Może się okazać, że nasz zespół naprawdę będzie otwarty na różnego rodzaju zaangażowanie, także realizowane poza czasem pracy. Bazą inspiracji są oczywiście dobre praktyki realizowane przez inne przedsiębiorstwa, których źródłem mogą być powstające co roku raporty Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce”. Ważnym dokumentem, który zainspiruje nas do postrzegania CSR-u zdecydowanie szerzej niż pomoc dzieciom, będzie wypracowana wspólnie przez sektor publiczny, pozarządowy i biznesowy „Polska 2050. Wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu”. Określono tam pięć obszarów, wokół których można realizować skuteczne i efektywne działania odpowiedzialnego biznesu związane z:
Zobacz również
- Kapitałem ludzkim
- Kapitałem społecznym
- Infrastrukturą
- Zasobami naturalnymi
- Energią
- Jakością państwa oraz instytucji.
Te zagadnienia mogą stanowić dla nas punkt wyjściowy do budowania działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Co istotne,prawdziwe działania partnerskie dotyczące współpracy ze środowiskiem akademickim, mogą być zarówno elementem CSR, jak i wspieraniem rozwoju pracowników, czy rozwijaniem ich kompetencji w ramach programu wolontariatu pracowniczego, bądź autentycznej edukacji. Dobrze dobrane działania z zakresu zrównoważonego rozwoju wspierają rozwój firmy. Wpływają na poprawę jej wizerunku i pozycji względem konkurencji. Istotnym elementem działań tego typu są również realizacje wewnątrz przedsiębiorstwa związane z budowaniem kodeksów etyki i wprowadzaniem działań etycznych w strukturze przedsiębiorstwa.
Mały może więcej
CSR to nie działania strategiczne, czy biznesowe zarezerwowane dla dużych przedsiębiorstw. Także w małych firmach można budować przekaz i działania zgodnie z tą ideą. Zarówno w podejściu do pracowników – etycznym, wspierającym ich rozwój z zakresu: know-how firmy, zachowania zasad związanych z teorią work-life balance; otoczenia, z którym dzielimy się naszą wiedzą, kompetencjami, czy wspieraniem lojalnych inicjatyw; udziału w różnych aktywnościach branżowych poprzez wnoszenie i wynoszenie wartości dodanej do biznesu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jaki jest plus wdrażania projektów CSR w małych i średnich firmach? Widoczny jest przede wszystkim bardziej sfocusowany na autentyczne potrzeby, które funkcjonują w przedsiębiorstwie, czy jego otoczeniu. Musimy pamiętać, że CSR to nie drogo wydane raporty i katalogi. To przede wszystkim działania wynikające ze wspólnie rozpoznanych potrzeb i rozwiązujące jakiś problem – na różnych poziomach. Dzięki temu firma, obok wypracowania własnego zysku, wypracowuje dodatkowy kapitał, z którego korzystają inni. Jakie jest tutaj zadanie zespołów marketingowych? Wbrew pozorom ogromne. Zarówno na poziomie analizy, wypracowania założeń, jak i ich realizacji oraz ewaluacji, nie możemy zapomnieć, że cel wizerunkowy nie powinien nigdy górować nad samym odpowiedzialnym działaniem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Adam Piwek
Head of Public Relations w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group. Pasjonat efektywnego employer brandingu i skutecznej społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).