Zaopiekuj się rzeką – muzyczny apel WWF Polska w obronie polskich rzek

Zespół Rezerwat oraz WWF Polska stworzyli teledysk oraz nową aranżację hitu sprzed lat – „Zaopiekuj się mną”. Piosenka ma za zadanie zwrócić uwagę na fakt, że nasze polskie rzeki „wysychają” i „dławią się” z winy destrukcyjnej działalności człowieka.
O autorze
2 min czytania 2019-09-23

W Polsce znajduje się 150 tysięcy kilometrów rzek. Szacuje się, że ok 20-25% to rzeki, które nie zostały w ogóle przekształcone przez człowieka lub zostały zmienione w niewielkim stopniu. Jedynie 15 tys. kilometrów rzek znajduje się w dobrym stanie.

– Zdrowa, naturalna rzeka może nas uchronić przed skutkami katastrofy ekologicznej. Rzeki w naturalnej postaci, pełnią niezwykle istotne funkcje ekosystemowe. Z jednej strony zaopatrują ludzi w świeżą wodę, produkty żywnościowe i inne surowce pochodzenia roślinnego – np. drewno, a z drugiej strony pomagają w zmniejszeniu dotkliwości zmiany klimatu – przeciwdziałają powstawaniu susz i powodzi oraz wspierają samooczyszczanie się wody – przypomina Zofia Pawelska z Fundacji WWF Polska.

Fundacja WWF od lat apeluje o pilne i skuteczne wdrożenie prawa w zakresie zapewnienia dobrego stanu wód słodkowodnych w Polsce. Aby móc skutecznie chronić rzeki fundacja stworzyła program „Zaopiekuj się rzeką”. Jego celem jest ochrona najcenniejszych odcinków małych i średnich rzek w Polsce, z pomocą i zaangażowaniem społeczeństwa. Każdy, kto zostanie opiekunem konkretnego odcinka rzeki zobowiązuje się do przeprowadzenia w ciągu roku czterech monitoringów, organizacji akcji sprzątania śmieci, a także interwencji w urzędach w sytuacji, gdy planowane będą niepokojące inwestycje. 

W ramach inicjatywy zespół Rezerwat oraz WWF Polska stworzyli teledysk oraz nową aranżację hitu sprzed lat – „Zaopiekuj się mną”. Rzeka w teledysku przybiera postać rusałki, którą widz podgląda w dzikich i tajemniczych okolicznościach przyrody. Skupienie na detalach krajobrazu z rzeką w roli głównej, podkreśla kulturowe znaczenie naturalnej rzeki na przestrzeni lat historii i obyczajów. Autorzy piosenki i teledysku udzielają rzece głosu: „Wokół mnie gorąco”, „Zaopiekuj się mną, nawet gdy nie będziesz chciał”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 – Gdy Fundacja WWF Polska zgłosiła się do nas z propozycją stworzenia remake’u naszego utworu, od razu się zgodziliśmy. Ja osobiście uwielbiam spacery nad rzeką, niejednokrotnie takie obcowanie z przyrodą było dla mnie ukojeniem, ale przede wszystkim wielką inspiracją do tworzenia. Ja jako artysta, nie wyobrażam sobie, że widoki dzikiej rzeki mogłyby zniknąć bezpowrotnie – mówi Andrzej Adamiak, lider zespołu Rezerwat.

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W kwietniu br. ruszyła największa akcja sprzątania rzek i ich okolic, w której bierze udział ponad 40 lokalizacji wzdłuż Bugu. W inicjatywę zaangażowali się również mieszkańcy miejscowości nieopodal Biebrzy, Narwi, Wieprza, Liwca, Tyśmienicy czy nawet Czarnej Hańczy i Wisły.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2

Operacja Czysta Rzeka jest kontynuacją akcji #trashchallenge, którą w Polsce nagłośnił portal Wirtualna Polska – pod hasłem #trashchallengeMEDIA zaangażował do działania redakcje dziennikarzy w całym kraju. Wyzwania podjął się również salon WoshWosh, który to który 27 marca sprzątał park im. Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego na warszawskim powiślu. Natomiast 5 kwietnia drużyna Grupy Me & My Friends wspólnymi siłami posprzątała okolice mostu Szczytnickiego we Wrocławiu. Tym samym firma rzuciła wyzwanie agencjom z całego kraju, dając początek inicjatywie #agencyjnytrashchallenge.

PS3

IKEA zaprezentowała dwie repliki swoich zabawkowych łódek kąpielowych Smakryp, które zostaną wykorzystane do oczyszczania śmieci z londyńskich dróg wodnych w nadchodzących tygodniach.