Zara reaguje na oburzenie internautów. Promocja kolekcji „Atelier” wycofana

Zara reaguje na oburzenie internautów. Promocja kolekcji „Atelier” wycofana
Po kilku dniach od wybuchu afery związanej z kontrowersyjnymi materiałami promocyjnymi sieci sklepów Zara, przedstawiciele marki opublikowali oficjalne oświadczenie na instagramowym koncie. Co więcej, zdjęcia przywołujące na myśl konflikt w Strefie Gazy zniknęły z sieci i aplikacji.
O autorze
1 min czytania 2023-12-13

11 grudnia br. pisaliśmy o najnowszej kampanii sieci sklepów odzieżowych Zara należących do grupy Inditex. Najnowsza kolekcja pt. „Atelier” była promowana fotografiami wykonanymi w scenografii przywodzącej na myśl zrujnowane tereny konfliktu w Strefie Gazy.

Pod postami Zary na Facebooku, Instagramie i X (kiedyś: Twitter) pojawiły się dziesiątki komentarzy negatywnie oceniających nowy pomysł hiszpańskiej marki, a wielu internautów otwarcie wezwało do bojkotu firmy. Wśród osób zaangażowanych w protest znaleźli się także przedstawiciele świata sztuki, mediów i mody, w tym m.in. Melanie Elturk — CEO marki Haute Hijab, Hazem Harb — autor instalacji video pt. „Spalone ciała” i Arab News, będący jednym z czołowych tytułów prasowych na Bliskim Wschodzie.

fot. Instagram

„Zara żałuje, że doszło do nieporozumienia”

W oficjalnym komunikacie opublikowanym 12 grudnia br. na Instagramie czytamy, że pomysł na kampanię pojawił się w lipcu i został zrealizowany we wrześniu — czyli jeszcze przed eskalacją konfliktu w Strefie Gazy. Ponadto celem zdjęć miało być ukazanie procesu tworzenia odzieży w kontekście artystycznym. Oświadczenie kończy zapewnienie marki o żywieniu głębokiego szacunku dla każdego. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pod publikacją pojawiło się ponad 235 tys. komentarzy, wśród których przeważa niezrozumienie i brak zaufania do hiszpańskiej marki. „To wszystko? Serio? LOL, żegnaj na zawsze Zara, „Czytając to oświadczenie, mam wrażenie, że słyszę przeprosiny w stylu: <<przykro mi, że tak się poczuliście>>”, „Nie będę u was kupować, dopóki nie zobaczę posta z palestyńską flagą i hasztagiem #ceasefire. Do tego czasu — żegnaj, Zaro” – piszą internauci.

fot. Instagram

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wygląda więc na to, że  publikacja oświadczenia nie zakończy problemów wizerunkowych Zary, a stosunkowo późna reakcja firmy zdecydowanie pogorszyła sytuację sklepu. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcie główne: Instagram

PS Marks & Spencer przeprasza za świąteczną reklamę. W tle konflikt izraelsko — palestyński

Sieć sklepów w Wielkiej Brytanii naraziła się na gniew internautów po opublikowaniu najnowszej świątecznej reklamy. Wszystko przez kolory papierowych nakryć głowy, które zwyczajowo noszą uczestnicy bożonarodzeniowych przyjęć. W materiale M&S widzimy natomiast czapeczki… spalone.

PS2 Rok w wyszukiwarce: od wyborów, marszałka sejmu, Oppenheimera, Znachora, Beyoncé po memy „bejba”

Google prezentuje zestawienie haseł zyskujących popularność w wyszukiwarce w 2023 roku. Z okazji 25 urodzin przypadających w tym roku Google prezentuje też najpopularniejsze hasła z tego okresu w różnych kategoriach.