Raport „Zaufanie do żywności – co myślą Polacy?” pokazuje, że aż 7 na 10 respondentów postrzega producentów żywności jako nastawionych przede wszystkim na zysk. Wnioski z badania podkreślają również rosnącą potrzebę przejrzystej i odpowiedzialnej komunikacji ze strony firm.
Coraz większa liczba konsumentów poszukuje transparentności i rzetelnych informacji, które pozwolą im podejmować świadome decyzje zakupowe. W rezultacie firmy spożywcze stoją przed koniecznością nie tylko jasnego komunikowania wartości swoich produktów, ale także konsekwentnego realizowania obietnic.
Zobacz również
Brak spójności między deklaracjami a rzeczywistością może prowadzić do utraty zaufania i negatywnych konsekwencji wizerunkowych, co pokazuje rosnąca waga odpowiedzialności i etyki w biznesie spożywczym.
– Jesteśmy coraz bardziej przesyceni komunikacją zwłaszcza tą płynącą z sektora rolno- spożywczego. Maleje zaufanie do przekazów marketingowych, a konsumenci z rosnącą ostrożnością podchodzą do tego, co mówią producenci żywności. Wątpliwości dotyczą autentyczności deklaracji, składu produktów czy intencji firm. Trust in Food, czyli budowanie zaufania do produktów spożywczych to dziś jeden z kluczowych trendów rynkowych. Nasz raport miał na celu sprawdzenie, czy i w jakim stopniu Polacy nadal ufają branży spożywczej – podkreśla Iwona Kubicz, prezes agencji PRCN.

#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
Dlaczego komunikacja jest wyzwaniem?
Głównym wyzwaniem dla branży spożywczej jest dziś odbudowa zaufania w warunkach rosnącego sceptycyzmu społecznego i natłoku komunikatów marketingowych. Klienci są coraz lepiej poinformowani, bardziej wymagający i aktywnie poszukują wiarygodnych informacji o produktach, które kupują.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednocześnie producenci mają dziś do dyspozycji wiele nowoczesnych technologii, które pozwalają skuteczniej docierać do konsumentów z komunikacją pod warunkiem, że jest ona przejrzysta i rzetelna. Równocześnie branża spożywcza podlega coraz bardziej rygorystycznym regulacjom zarówno krajowym, jak i unijnym. Producenci muszą wdrażać systemy zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności, takie jak HACCP, oraz uzyskiwać certyfikacje zgodne z międzynarodowymi standardami (np. IFS, BRC), a także spełniać normy dotyczące etykietowania czy składu produktów.
– Nie wystarczy już mówić, że produkt jest zdrowy czy naturalny. Dziś trzeba to udowodnić – jasno, konkretnie i wiarygodnie, najlepiej poprzez certyfikaty, etykietowanie i realne działania CSR. Konsument oczekuje dialogu, a nie monologu reklamowego – dodaje Iwona Kubicz.
Współczesny świat stawia przed producentami żywności wiele wyzwań. Jednym z nich jest wspieranie społeczeństwa w prowadzeniu zdrowego stylu życia. Problem otyłości dotyka już niemal każdy kraj, a w Polsce z nadmierną masą ciała zmaga się obecnie aż 57% społeczeństwa. Dlatego troska o zdrowie konsumentów powinna stać się jednym z priorytetów. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie co najmniej 400 gramów warzyw i owoców dziennie, podczas gdy w Słowacji rekomendacje sięgają nawet 1000 gramów. Zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, połowę każdego posiłku powinny stanowić warzywa i owoce.
Trendy żywieniowe czy moda sezonowa?
W dobie rosnącej świadomości konsumenckiej, rozbieżność między tym, co marki deklarują, a tym, co faktycznie realizują, bardzo szybko zostaje zauważona. Konsumenci coraz częściej weryfikują informacje zawarte na etykietach, oczekują zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi znakowania produktów.
– Niemal 80% nowości wprowadzanych na rynek w Polsce znika z półek w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Jako producenci musimy szybko reagować na zmieniające się trendy i potrzeby konsumentów, mając jednocześnie świadomość coraz krótszego cyklu życia produktów – podkreśla Julita Raczko-Cierpicka, Dyrektor Marktingu i Promocji Grupy Top Farms.
– Cena zajmuje drugie miejsce, ale dla konsumentów najważniejsza przy wyborze owoców i warzyw jest jakość. Kluczowe jest zatem edukowanie w zakresie żywienia, które odgrywa niezwykle istotną rolę w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych – podsumowuje Paulina Kopeć, Sekretarz Generalna Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie agencji PRCN w maju 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview).
Grafika: mat. pras.