Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

„Zaufanie do żywności – co myślą Polacy?” [RAPORT]

„Zaufanie do żywności – co myślą Polacy?” [RAPORT]
Ponad 68% Polaków uważa, że firmy spożywcze bardziej dbają o swoje zyski niż o zdrowie ludzi. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez agencję PRCN i SW Research.
O autorze
2 min czytania 2025-07-01

Raport „Zaufanie do żywności – co myślą Polacy?” pokazuje, że aż 7 na 10 respondentów postrzega producentów żywności jako nastawionych przede wszystkim na zysk. Wnioski z badania podkreślają również rosnącą potrzebę przejrzystej i odpowiedzialnej komunikacji ze strony firm.

Coraz większa liczba konsumentów poszukuje transparentności i rzetelnych informacji, które pozwolą im podejmować świadome decyzje zakupowe. W rezultacie firmy spożywcze stoją przed koniecznością nie tylko jasnego komunikowania wartości swoich produktów, ale także konsekwentnego realizowania obietnic.

Brak spójności między deklaracjami a rzeczywistością może prowadzić do utraty zaufania i negatywnych konsekwencji wizerunkowych, co pokazuje rosnąca waga odpowiedzialności i etyki w biznesie spożywczym.

– Jesteśmy coraz bardziej przesyceni komunikacją zwłaszcza tą płynącą z sektora rolno- spożywczego. Maleje zaufanie do przekazów marketingowych, a konsumenci z rosnącą ostrożnością podchodzą do tego, co mówią producenci żywności. Wątpliwości dotyczą autentyczności deklaracji, składu produktów czy intencji firm. Trust in Food, czyli budowanie zaufania do produktów spożywczych to dziś jeden z kluczowych trendów rynkowych. Nasz raport miał na celu sprawdzenie, czy i w jakim stopniu Polacy nadal ufają branży spożywczej – podkreśla Iwona Kubicz, prezes agencji PRCN.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlaczego komunikacja jest wyzwaniem?

Głównym wyzwaniem dla branży spożywczej jest dziś odbudowa zaufania w warunkach rosnącego sceptycyzmu społecznego i natłoku komunikatów marketingowych. Klienci są coraz lepiej poinformowani, bardziej wymagający i aktywnie poszukują wiarygodnych informacji o produktach, które kupują.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jednocześnie producenci mają dziś do dyspozycji wiele nowoczesnych technologii, które pozwalają skuteczniej docierać do konsumentów z komunikacją pod warunkiem, że jest ona przejrzysta i rzetelna. Równocześnie branża spożywcza podlega coraz bardziej rygorystycznym regulacjom zarówno krajowym, jak i unijnym. Producenci muszą wdrażać systemy zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności, takie jak HACCP, oraz uzyskiwać certyfikacje zgodne z międzynarodowymi standardami (np. IFS, BRC), a także spełniać normy dotyczące etykietowania czy składu produktów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Nie wystarczy już mówić, że produkt jest zdrowy czy naturalny. Dziś trzeba to udowodnić – jasno, konkretnie i wiarygodnie, najlepiej poprzez certyfikaty, etykietowanie i realne działania CSR. Konsument oczekuje dialogu, a nie monologu reklamowego – dodaje Iwona Kubicz.

Współczesny świat stawia przed producentami żywności wiele wyzwań. Jednym z nich jest wspieranie społeczeństwa w prowadzeniu zdrowego stylu życia. Problem otyłości dotyka już niemal każdy kraj, a w Polsce z nadmierną masą ciała zmaga się obecnie aż 57% społeczeństwa. Dlatego troska o zdrowie konsumentów powinna stać się jednym z priorytetów. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie co najmniej 400 gramów warzyw i owoców dziennie, podczas gdy w Słowacji rekomendacje sięgają nawet 1000 gramów. Zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, połowę każdego posiłku powinny stanowić warzywa i owoce.

Trendy żywieniowe czy moda sezonowa?

W dobie rosnącej świadomości konsumenckiej, rozbieżność między tym, co marki deklarują, a tym, co faktycznie realizują, bardzo szybko zostaje zauważona. Konsumenci coraz częściej weryfikują informacje zawarte na etykietach, oczekują zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi znakowania produktów.

– Niemal 80% nowości wprowadzanych na rynek w Polsce znika z półek w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Jako producenci musimy szybko reagować na zmieniające się trendy i potrzeby konsumentów, mając jednocześnie świadomość coraz krótszego cyklu życia produktów – podkreśla Julita Raczko-Cierpicka, Dyrektor Marktingu i Promocji Grupy Top Farms.

– Cena zajmuje drugie miejsce, ale dla konsumentów najważniejsza przy wyborze owoców i warzyw jest jakość. Kluczowe jest zatem edukowanie w zakresie żywienia, które odgrywa niezwykle istotną rolę w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych – podsumowuje Paulina Kopeć, Sekretarz Generalna Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie agencji PRCN w maju 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview).

Grafika: mat. pras.