Zawód: Brand manager (Kariera w marketingu)

Zawód: Brand manager (Kariera w marketingu)
Kim jest brand manager? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem brand manager.
O autorze
20 min czytania 2017-09-15

fot. unsplash.com

1. Damian Podawca, Coca-Cola Senior Brand Manager
2. Maciej Kuś, Brand Manager, Prażubr
3. Igor Zajda, Brand Manager EB | Grupa Żywiec
4. Natalia Paczóska, Head of Marketing GetResponse Polska
5. Ania Haczykowska, Junior Brand Manager, Onet S.A.
6. Monika Ekiert, Brand Manager, PAYBACK Polska
7. Izabela Rams, Brand Manager w Domodi
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

Damian Podawca
Coca-Cola Senior Brand Manager

Jak zostałeś Brand Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Stanowisko Brand Managera objąłem po wcześniejszych doświadczeniach w dziale badań marketingowych oraz na stanowisku Project Managera odpowiedzialnego za sampling oraz eventy. Pracując jako badacz oraz jako kierownik projektów, byłem częścią działu marketingu i bezpośrednio współpracowałem z brand managerami oraz obserwowałem ich pracę. Szybko zacząłem dążyć do objęcia funkcji brand managera, podobało mi się zarządzanie kompleksowymi projektami oraz decyzyjność mająca realny wpływ na wyniki biznesowe firmy. Nie ma jednej drogi kariery na tym stanowisku. Obserwując kolegów z branży widziałem bardzo różne schematy, niektórzy rozpoczynali jako praktykanci, rozwijając się w ramach działu brand marketingu, inni przechodzili przez różnorodne funkcje i stanowiska, zdobywając doświadczenia przydatne w późniejszym zarządzaniu markami. Ja bardzo cenię sobie wiedzę zdobytą w dziale badań oraz jako kierownik projektów, do dzisiaj w ramach swoich obecnych obowiązków na stanowisku Senior Brand Managera wykorzystuję te umiejętności i mam poczucie szerszej perspektywy prowadzenia projektów marketingowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co należy do obowiązków Brand Managera?

W zależności od organizacji, obowiązki kształtują się różnie, podobnie jak zakres odpowiedzialności. W mojej ocenie głównym i podstawowym zajęciem brand managera jest tworzenie lub współtworzenie strategii marki – określenie jej roli dla organizacji, fundamentów pozycjonowania oraz obecności na rynku. Tworzenie strategii marki od zera nie jest częste, co nie znaczy, że brand manager nie może mieć wpływu na jej funkcjonowanie, ewolucję oraz zakomunikowanie w ramach i poza strukturą marketingową. Drugim elementem jest strategia komunikacji na bazie wypracowanej roli marki oraz jej pozycjonowania – ten najbardziej kreatywny element pracy często jest utożsamiany z całością obowiązków brand managera. Jest on kluczowy, ale nie może pozostać oderwany od tworzenia oraz zrozumienia strategii marki. Trzecim obowiązkiem jest wykonanie planów – rozpoczynając od kreacji materiałów ATL i BTL, nadzór nad planem mediowym i budżetem, implementacja kampanii w „tradycyjnych” oraz „nowych” mediach, przez wsparcie działu sprzedaży w przygotowaniu odpowiedniej egzekucji na rynku.

Kogo poszukuje się na stanowisko Brand Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Na stanowisko brand managera poszukuje się osób otwartych, ciekawych nowych doświadczeń, ale równocześnie takich, które dobrze rozumieją dane rynkowe oraz finansowe oraz nie mają problemu z wypracowaniem rekomendacji na bazie dostępnych źródeł wiedzy. Konieczne są dobre umiejętności analityczne oraz kompleksowe zarządzanie projektami. Niezbędne są również umiejętności komunikacyjne – zarówno jeśli chodzi o prezentacje, negocjacje, jak i prowadzenie spotkań i warsztatów. Brand Manager jest ambasadorem swojej marki, zarówno w ramach organizacji, jak i na zewnątrz musi umieć przedstawić swoje pomysły i rekomendacje – do tego niezbędne jest połączenie twardych i miękkich umiejętności biznesowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Brand Managera?

Różnorodność i dynamika. Na stanowisku brand managera można realizować bardzo zróżnicowane projekty, zdobywać wiedzę z nowych dziedzin, testować i wprowadzać innowacje w komunikacji. Rynek wymaga tego, żeby się rozwijać, obserwować nowe trendy i implementować rozwiązania komunikacyjne, które będą ciekawe dla konsumenta. To z kolei sprawia, że ta praca jest bardzo dynamiczna i pełna pozytywnych wyzwań.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Niewątpliwym plusem stanowiska brand managera jest praca z ludźmi. Specyfika tej funkcji polega na prowadzeniu komunikacji w ramach i poza organizacją, co oznacza częsty kontakt z osobami z branży, ale też z innych działów firmy lub też kompletnie spoza własnej struktury. Takie doświadczenia są niezwykle ciekawe, ponieważ dają wiedzę i doświadczenie, ale też pozwalają spojrzeć na projekty z zupełnie nowej perspektywy. Wyzwaniem jest z pewnością liczba i kompleksowość projektów oraz tempo pracy. W ramach działu marketingu konieczne jest szybkie podejmowanie decyzji oraz implementacja działań, często kampanie nakładają się na siebie w jednym czasie. Z tymi trudnościami można sobie jednak poradzić, stosując odpowiednie narzędzia do zarządzania projektami.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki kształtują się różnorodnie, w zależności od firmy oraz zakresu odpowiedzialności na stanowisku. Ogólnodostępne raporty dobrze odzwierciedlają aktualne realia rynkowe. Negocjując wynagrodzenie, warto dokładnie zapoznać się z zakresem obowiązków, tak aby odpowiednio dopasować oczekiwania finansowe do odpowiedzialności na danym stanowisku.

Gdzie szukać pracy jako Brand Manager?

Najbardziej oczywistym tropem są portale z ofertami pracy, ale nie można również zaniedbywać „networkingu”. Warto na bieżąco aktualizować swoje doświadczenie na portalach społecznościowych oraz śledzić ogłoszenia bezpośrednio na stronach interesujących nas pracodawców. Jeśli mamy nasze „wymarzone” marki – dobrym pomysłem może być również próba bezpośredniego kontaktu z firmą i przedstawienie swojego cv oraz doświadczenia. Być może nie zaowocuje to natychmiastowym zaproszeniem na rozmowę, ale w przyszłości może dać realną szansę na zaproszenie do procesu rekrutacyjnego.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Brand Managerami?

Zdobywać jak najwięcej doświadczenia w zarządzaniu projektami. Okazji do tego jest mnóstwo – organizacje studenckie, charytatywne, praca przy eventach czy konferencjach – wszędzie mamy do czynienia z projektami, czasem bardzo złożonymi. Praca w grupie, pod presją czasu, znajdowanie efektywnych rozwiązań oraz komunikacja – wszystkie te elementy będą niezbędne w pracy brand managera, a szlifować je można od bardzo wczesnych etapów kariery.

———————————————————–

Maciej Kuś
Brand Manager, Prażubr

Jak zostałeś Brand Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

W trakcie studiów przepowiedziała mi to Cyganka na ulicy… serio ;). Jakieś 7 lat później zostałem Brand Managerem. Droga do tego stanowiska była kręta. Pierwsze doświadczenia zdobywałem we Wrocławiu na praktykach w dziale marketingu AmRestu. Trafiłem tam dzięki pracy w jednej z ich restauracji jako kelner. Po kilku miesiącach wyjechałem na wymianę, z której trafiłem prosto na rozmowę o pracę w… AmRest. Rozmowa dotyczyła marki Starbucks, ale zamiast do kawy, trafiłem do bułek w Burger Kingu na stanowisko koordynatora ds. marketingu. To była fajna przygoda ze względu na markę i na ludzi, którzy tam pracowali. Po kilkunastu miesiącach stwierdziłem, że chciałbym spróbować swoich sił w agencji reklamowej. Przeprowadziłem się do Warszawy i pracowałem w agencjach Ogilvy i DDB. Dzięki temu doświadczeniu inaczej patrzę relację agencja – klient, ale też zdarza się, że z tego powodu bardziej się czepiam, ponieważ wiem, że da się inaczej.

Od 3 lat pracuję w Kompanii Piwowarskiej (KP). Do powrotu na stronę klienta zachęciła mnie oczywiście sama branża piwna, ale też szansa na rozwój pod względem biznesowym, a nie samej reklamy. W KP zaczynałem od stanowiska specjalisty w zespole Żubra, co dla niektórych mogło się wydawać krokiem wstecz, ale po rozmowie z przyszłym przełożonym wiedziałem, że to dobry krok. Dostałem projekty, w których mogłem wykazać się wiedzą z agencji, ale też takie, w których mogłem się rozwinąć. Po kilku miesiącach zostałem Junior Brand Managerem, a dzięki prowadzeniu istotnej aktywacji na marce i pojawieniu się nowej marki zostałem Brand Managerem Prażubra. Wiele z tych rzeczy to zasługa odpowiedniego zgrania w czasie różnych czynników.

Co należy do obowiązków Brand Managera?

Kiedyś usłyszałem, że bycie Brand Managerem jest proste jak jazda na rowerze… tylko że rower się pali, ty stoisz w płomieniach, wszystko wokół płonie, a po chwili orientujesz się, że jesteś w piekle – koszulki z tym tekstem można nawet znaleźć w Internecie. Bywa różnie, ale jeżeli w tym „piekle” człowiek się nie wypali, to praca jest bardzo ciekawa. Rozwój projektów zależy w największym stopniu od ciebie i twojego przełożonego. Wymaga to też większej wiedzy analitycznej oraz umiejętności prezentacji na różnego rodzaju spotkaniach na szczycie w firmie, gdzie, jeżeli nie jesteś odpowiednio przygotowany, stajesz się tarczą do strzelania. Dlatego ważne jest, żeby wiedzieć wszystko o swojej marce i kategorii oraz trendach na rynku.

Brand Manager musi „ogarniać” o wiele więcej niż kontakty z zaangażowanymi w kampanię agencjami (kreatywnymi, digitalowymi, PR, domami mediowymi). To nie tylko wykorzystywanie ich pracy do komunikacji marki w coraz to nowych mediach i kanałach. Wcześniej trzeba zaplanować, jak wykorzystać dostępne zasoby (czyt. budżet), wskazać odpowiedni kierunek agencjom, wybrać media (na szczęście w Kompanii Piwowarskiej jest ktoś taki jak Media Manager) oraz przede wszystkim przekonać do swojej wizji i pomysłu dział sprzedaży. Bez produktu w rynku najlepszy plan i kampania nic nie znaczą.

Kogo poszukuje się na stanowisko Brand Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

To zależy od firmy, a zwłaszcza od przełożonego. Można mieć w zespole dwóch Brand Managerów, którzy są zupełnie różni, mają inne kompetencje, sposób bycia, doświadczenie, a jednak świetnie odnajdują się na swoich stanowiskach. Ważne jest zaangażowanie, poszerzanie wiedzy, dogadywanie się ze wszystkimi ludźmi w firmie i umiejętność kreowania, zaplanowania i realizacji wizji dla swojej marki. Myślę, że jest to stanowisko wymagające zarówno twardych, analitycznych kompetencji, jak i tych miękkich, jak kreatywność i zwykłe ludzkie podejście do innych.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Brand Managera?

Najciekawsze jest zawsze to, co agencja przyniesie w ramach briefu. Traktuję to jako pewien sprawdzian tego, czy brief został odpowiednio napisany/przekazany i czy nadaję na odpowiednich falach z agencją – takie rzeczy wymagają moim zdaniem partnerskiego podejścia, a nie twardego trzymania się procesów. Drugą bardzo ciekawą rzeczą są wyniki marki, które tak naprawdę są wynikami mojej pracy. Dzień, w którym publikowane są raporty udziałów sprzedaży, zawsze jest wyczekiwany i bardzo emocjonujący.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Sukcesy odnoszą zespoły, a porażki dotyczą jednostek. Będąc Brand Managerem, jest się kojarzonym z wynikami marki, za którą jest się odpowiedzialnym. Jeżeli marka ma gorsze wyniki, zdarza się, że stajesz się tą tarczą, o której powiedziałem wcześniej. Czasami też może okazać się, że plan na twoją markę „na górze” jest inny, niż ten, który wyobrażasz sobie „na dole”. Zmiana tej wizji bywa trudna, tak samo jak realizacja tej, z którą się nie zgadzasz – w Kompanii Piwowarskiej szczęśliwie jeszcze tego nie doświadczyłem, ale wiem, że może się tak zdarzyć.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Z jednej strony wszystkich obowiązują widełki, a z drugiej wiem, że od tej reguły bardzo często są wyjątki. Są Brand Managerowie zarabiający mniej niż niektórzy Juniorzy, jak i tacy, którzy zarabiają więcej od Seniorów. Tak jest chyba w każdej branży. Wydaje mi się, że w wielu firmach dodatki do pensji w postaci samochodu służbowego oraz premii rocznej są bardzo atrakcyjnymi benefitami.

Gdzie szukać pracy jako Brand Manager?

Zależy od etapu, na którym się jest. Jeżeli zaczynasz przygodę z branżą, to dobrym pomysłem są praktyki, staże, programy dla studentów. Z tego, co obserwuję, jeżeli na stażu znajdzie się osoba, która jest obowiązkowa, pokorna (ale i niepokorna, kiedy trzeba), ale co najważniejsze – ma głowę na karku, to firma w 80% przypadków o niej nie zapomni. Jeżeli nie od razu, to przy najbliższej okazji. Natomiast jeśli jest się już na etapie, kiedy na staż jest trochę za późno, to są trzy rozwiązania. Portale takie jak pracuj.pl, LinkedIn, kontakt lub propozycja od dobrego headhuntera szukającego kogoś „out of the box”, czyli myślącego inaczej, trochę w agencyjny sposób. Tym trzecim sposobem jest system poleceń, który z tego, co widzę, spisuje się świetnie. Ludzie obawiają się przyjmować na te stanowiska ludzi, o których nie mogą dowiedzieć się niczego od znajomych. Branża jest mała i wiele osób się zna. Dlatego dobrze jest dbać o swój wizerunek.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Brand Managerami?

Postarałbym się na ich miejscu wypisać sobie kilka firm/marek, dla których chcieliby pracować. Uważam, że najfajniej jest pracować dla marek, które się lubi lub uważa się za interesujące. Następnie ustawiłbym powiadomienia na portalach z pracą na te firmy, co jakiś czas sprawdzał, czy kogoś nie rekrutują albo nie prowadzą programów stażowych. No i najważniejsze – aplikował, gdy tylko pojawi się taka możliwość. Często takie firmy budują bazy danych potencjalnych pracowników. Wtedy nie ma co czekać – trzeba napisać odpowiednie CV z krótkim wstępem, dlaczego właśnie ta firma, i aplikować. Powodzenia 🙂

———————————————————–

Igor Zajda
Brand Manager EB |Grupa Żywiec

Jak zostałeś Brand Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Zawsze chciałem rozwijać się w tym kierunku, w dziale marketingu po stronie klienta. Miałem kilka osób w najbliższym otoczeniu zajmujących się marketingiem, ich opowieści mocno mnie ukierunkowały na taki rodzaj pracy w przyszłości. Zaczynałem od praktyk, przez stanowisko Specjalisty ds. Marketingu, osławionego Junior Brand Managera, aż do Branda, pracując przez ostatni czas dla takich marek jak Specjal i EB.

Co należy do obowiązków Brand Managera?

W olbrzymim uproszczeniu holistyczna odpowiedzialność za prowadzenie marki – zarówno pod kątem komunikacyjnym, jak i zajmowania się pozostałymi elementami marketing mixu. Częstym błędem jest rozumienie tej pracy jedynie w kontekście kreatywnym, tak naprawdę jest to jedynie element całości, ten najbardziej widoczny – pod nim jest ogrom pracy analitycznej, strategicznej, biznesowej.

Kolejnym istotnym elementem jest perspektywa, konieczność myślenia o marce w ujęciu wieloletnim – część działań związanych z prowadzeniem brandu to kwestia lat (budowanie wizerunku, zmiana zachowań konsumenckich). Mimo, że presja często zmusza do działania tu i teraz, szukania rozwiązań Ad Hoc, zawsze z tyłu głowy trzeba mieć spójną strategię dla marki i wizję, które powinna być sukcesywnie wprowadzane w życie w długiej perspektywie czasu.

Trzecim fundamentem jest praca z ludźmi i zarządzanie zespołem, chociaż niekoniecznie w rozumieniu posiadania własnych podwładnych – bo z tym bywa różnie, zależnie od wielkości organizacji. Zarządzanie zespołem w wydaniu Brand Managera jest o tyle złożone, że musi on umiejętnie prowadzić projekty angażujące bardzo szerokie grono osób – nie tylko zajmujących się komunikacją (agencje, domy mediowe, domy produkcyjne, etc.), ale również pełniących różne funkcje wewnątrz organizacji, od działu sprzedaży, poprzez trade marketing, kończąc na bardzo dużej liczbie działów wspierających, mocno implikujących na wiele projektów – dział produkcji, zakupów, innowacji… i wiele, wiele innych, zależnie od specyfiki projektu, którym aktualnie Brand Manager się zajmuje.

Kogo poszukuje się na stanowisko Brand Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Coraz mocniej patrzy się na umiejętności biznesowe – marketing jako zawód dojrzewa, wyrasta już z zajmowania się komunikacją, managerowie muszą też rozumieć kwestie finansowe, sprzedażowe, myśleć w kategoriach zysku dla firmy – co więcej powinni myśleć szerzej, niż własną marką, bardziej z perspektywy całego portfela marek danej firmy.

Zarządzanie projektami i umiejętność pracy z ludźmi to kolejne istotne umiejętności, zabezpieczające poziom operacyjny tego typu pracy. Przy dużych projektach i wielu osobach uczestniczących kluczowe jest zabezpieczenie odpowiedniego poziomu komunikacji, ale też dbanie o wzajemne rozumienie poszczególnych stron projektu, wyjaśnianie sensu poszczególnych działań i dbania o wysoki poziom motywacji. Bardzo istotną kwestią są więc ogólnie rozumiane umiejętności liderskie.

Last, but not least. Rozumienie konsumenta i umiejętności zagłębienia się w jego życie, praca nad insightami i umiejętność przeniesienia ich na propozycje marki. Prowadzenie marki to budowanie jej wartości w czasie, aby to uczynić, trzeba sprawić, by była istotna dla konsumenta, nie tylko na poziomie produktowym, ale również wizerunkowym.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Brand Managera?

Dynamizm i brak stagnacji. Marketing wymusza konieczność szukania nowych rozwiązań, w tej działce bardzo rzadko powiela się projekty. Często realizuje się rzeczy innowacyjne, inne, za każdym razem zmuszając do zastanowienia jak dany problem rozwiązać, jak poprowadzić projekt na nie do końca znanym gruncie. To z kolei powoduje, że w tym zawodzie człowiek ciągle się uczy.

Jakie są największe trudności/minusy tej pracy?

Utrzymanie realistycznego spojrzenia na rzeczywistość ;). Musimy pamiętać, że produkty rzadko są prawdziwymi fenomenami kulturowymi – zwykle konsumenci nie są podekscytowani nimi w tak dużym stopniu, jak może się wydawać z wewnątrz organizacji. Często spotyka się tendencje do skręcania zbyt mocno w produkt, eksponowania cech i benefitów, które dla przeciętnego konsumenta nie mają aż tak wielkiego znaczenia.

Inną pułapką jest wdrażanie rozwiązań niestandardowych i szalenie kreatywnych. Wyróżnialność to klucz do sukcesu w marketingu, ale nie można tracić przy tym skali, bo bez jej osiągnięcia nie będzie widać najmniejszego efektu naszych działań. Tymczasem często zdarza się, że Brand Managerowie realizują akcje i pomysły bardzo niszowe, ograniczone do wąskiej grupy osób. Trzeba pamiętać, że marketing to inwestycja, a wydanie dużych pieniędzy na akcję angażującą, ale wąską w swoim zasięgu, prawdopodobnie oznacza wyrzucenie ich w błoto, a koszt dzielony na uczestnika może się okazać tak duży, że niemożliwy do zwrotu nawet w bardzo długiej perspektywie czasu.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Ciężko powiedzieć ;), pewnie rozpiętość jest spora, zależy od wielkości firm, marek, kategorii, w której się poruszamy.

Gdzie szukać pracy jako Brand Manager?

Zależy od indywidualnych preferencji, różne branże mają różne profile tego stanowiska, trzeba szukać tego, co odpowiada nam najbardziej. Dla mnie ogromnie istotna jest możliwość pracy nad wizerunkiem w holistycznym wydaniu, tworzenie marek od podstaw – lubię, jak w pracy jest wiele elementów związanych z analizą kultury, socjologią, psychologią, co potem przekłada się na tworzenie pozycjonowania, szukanie idei kreatywnej, gdzieś na samym końcu jest egzekucja tego wszystkiego. Dlatego świetnie odnajduję się w piwie, gdzie marki własne, krajowe dają możliwość takiej pracy u fundamentów, takim projektem był np. całościowy re-launch EB.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Brand Managerami?

Nauczyć się słuchać, brand marketing polega na słuchaniu. Zanim zaczniemy wdrażać odważne wizje i wchodzić w buty lidera najważniejsze jest zrozumienie – konsumenta, swojej kategorii, sposobu pracy organizacji, potrzeb poszczególnych działów naszej firmy. Warto rozwijać w sobie umiejętność poznawania innych perspektyw, to bezcenna umiejętność do wykorzystania w przyszłości.

———————————————————–

Natalia Paczóska
Head of Marketing, GetResponse Polska

Jak zostać Brand Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

To typ pracy, w którym nie obowiązuje jedna określona ścieżka kariery. Stanowisko Brand Managera obejmuje wachlarz różnorodnych obowiązków – to mix organizacyjnych zadań Project Managera, PRowca dbającego o dobry kontakt z otoczeniem marki oraz Marketing Managera, dla którego ważne są wskaźniki konwersji i efektywność działań. Dlatego trudno tu mówić o konkretnej, usystematyzowanej ścieżce. Można więc powiedzieć, że trzeba się z tym urodzić ;-). Zapewne każdy Brand Manager zaczynał z innego punktu i może pochwalić się inną historię zawodową.

Przy tak szeroko zakrojonym spektrum zadań, podstawą jest dobra organizacja pracy i świetne umiejętności komunikacyjne (zarówno w zespole jak i z partnerami zewnętrznymi), a także umiejętność pracy pod presją czasu – z doświadczenia wiem, że to ostatnie niejednokrotnie bywa kluczowe.

Swoje doświadczenie zawodowe rozpoczęłam w SMB (Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego), dzięki któremu otrzymałam próbkę z różnych dziedzin pracy, a przy tym także… niezłą szkołę ;-). Już tutaj zaczęłam zajmować się wieloma zadaniami jednocześnie: od składu miesięcznika, poprzez aktualizację witryny internetowej, organizację eventów i konkursu branżowego oraz mnóstwo – większych i mniejszych – projektów związanych z życiem stowarzyszenia i komunikacją z jego członkami.

Po 6 latach w SMB naturalnym wyborem stał się dla mnie marketing. Przez kolejne 3 lata piastowałam więc stanowisko Marketing Managera w firmie email marketingowej, a następnie 5 lat byłam Brand Managerem w GetResponse. Aktualnie sprawuję tu funkcję Head of Marketing na rynku polskim.

Co należy do obowiązków Brand Managera?

Jak już wspomniałam, jest to połączenie zarządzania projektami z PRem w tle. W przypadku GetResponse, w dziale marketingu dla każdej z tych funkcji mamy odrębne stanowiska – Brand Managera, PRowca i Social Media Managera. Brand Manager powinien z nimi ściśle współpracować, tak by realizować wypracowaną przez siebie koncepcję. Wspólnymi siłami dbamy więc o wizerunek marki, prowadzimy rzetelny dialog z różnymi grupami odbiorców i pielęgnujemy relacje z mediami. Ale to właśnie Brand Manager zarządza projektem jako całością, czuwa nad harmonogramami, delegowaniem pracy między specjalistów oraz weryfikacją wykonanych i wciąż trwających zadań.

W tym zawodzie pomocna jest również obecność na eventach branżowych (szkolenia, konferencje, targi) oraz ciągłe nawiązywanie relacji biznesowych.

W naszej firmie Brand Manager współpracuje również ściśle z działem sprzedaży, starając się odpowiadać na potrzeby sprzedawców, organizując m.in. stosowne materiały reklamowe.

Kogo poszukuje się na stanowisko Brand Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

To raczej nie jest typ zajęcia dla introwertyka: osoba aplikująca na te stanowisko musi być otwartą, która lubi ludzi i posiada łatwość w komunikacji z nimi. Brand Manager codziennie realizuje szereg działań z zespołem i partnerami zewnętrznymi – a w tym przypadku kontakt to podstawa.

Przy współpracy z ludźmi istotna jest umiejętność słuchania, empatia, ale także asertywność i zorientowanie na cel.

Brand Manager ma pełne ręce roboty, ważna jest więc również umiejętność dobrej organizacji pracy… w dodatku nad wieloma projektami jednocześnie. Dlatego trzeba wiedzieć, jak organizować priorytety oraz jak skupić się na kilku różnych celach w tym samym czasie.

Do tego wszystkiego niezbędna jest dokładność, zaangażowanie, umiejętność motywowania siebie i innych oraz wyznaczania kolejnych celów.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Brand Managera?

Na tym stanowisku nie ma miejsca na nudę. Każdy dzień niesie nowe wyzwania, ale też daje dużo satysfakcji. Dla mnie najważniejszy jest kontakt z ludźmi, brak rutyny i ciągły rozwój.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Minusem bywa stres związany z dużą presją czasu, ale przekuty na motywację może być mobilizujący. Czasami zmęczyć może także liczba prowadzonych projektów jednocześnie.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki zależą od wymagań stawianych wobec Brand Managera, wielkości firmy oraz rodzaju prowadzonych projektów. Według moich założeń, płaca minimalna to 3 tysiące złotych wzwyż.

Gdzie szukać pracy jako Brand Manager?

Tak naprawdę każda marka, bez względu na branżę, powinna mieć na pokładzie Brand Managera, który będzie koordynował działania wizerunkowe oraz marketingowe firmy. Dlatego mogę powiedzieć, że takiej pracy można szukać… wszędzie :-). Najważniejsze, by połączyć codzienne obowiązki z obszarem zainteresowań. Wtedy z jeszcze większym zaangażowaniem wykonujemy powierzone zadania.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Brand Managerami?

Aby dążyć do celu, ale jednocześnie być cierpliwym i mieć w pamięci to, że niektórych spraw nie da się przyśpieszyć ;-). Chcąc zostać Brand Managerem, nie można bać się zmian i porażek czy krytyki – trzeba wyciągać z nich lekcje, bo to właśnie nas rozwija. Dobry Brand Manager obserwuje, słucha i rozmawia z otoczeniem firmy, ze swoim zespołem oraz klientami.

———————————————————–

Ania Haczykowska
Junior Brand Manager | Onet S.A.

Jak zostałaś Brand Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Karierę w marketingu wybrałam świadomie kilka lat temu, w trakcie studiów. Podejmowałam pierwsze próby w działach marketingu, by następnie zajmować się zadaniami wymagającymi coraz większej odpowiedzialności i tzw. multitaskingu. To jest droga, którą musi pokonać chyba każdy, kto chce zostać Brand Managerem.

Co należy do obowiązków Brand Managera?

To bardzo szeroki zakres obowiązków obejmujący wszelkie działania promocyjne i wizerunkowe. Pokrótce – zależy nam na tym, by nasza marka była rozpoznawalna, by świetnie się kojarzyła i aby działania przy niej podejmowane były spójne.

Kogo poszukuje się na stanowisko Brand Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Dobra organizacja czasu pracy, bo często jest jej tak dużo, że ciężko we wszystkim znaleźć priorytet. Oprócz tego kreatywność i umiejętność komunikowania się z ludźmi. Trzeba także umieć dobrze zarządzać stresem i nie pozwolić mu się poddać – pozytywne nastawienie naprawdę czyni cuda. Ale przede wszystkim, tak jak w każdym przypadku, trzeba lubić swoją pracę.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Brand Managera?

To, że projekty często bardzo się od siebie różnią. Mogą one być do siebie podobne, ale w gruncie rzeczy zastosowane rozwiązania sprawiają, że powtórzenie działań w taki sam sposób jest praktycznie niemożliwe. Nie można się nudzić! Poza tym kontakt z ludźmi i możliwość realizacji różnych zadań – od standardowych kampanii, przez patronaty, eventy etc. Jest tego dużo!

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Dla jednych presja czasu będzie trudnością, inni odnajdą w niej motywację. To samo dotyczy mnogości projektów, które mogą być bardzo ciekawe, ale może się zdarzyć, że w pewnym momencie będzie ich za dużo.

Plusy – tak jak wspomniałam wcześniej. Możliwość zrealizowania masy ciekawych pomysłów i kontakt z inspirującymi ludźmi.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Bardzo różnie w zależności m.in. od stażu pracy, doświadczenia czy miasta, w którym pracujemy. Dobrze jest sprawdzić raporty płacowe przed ubieganiem się o stanowisko Brand Managera.

Gdzie szukać pracy jako Brand Manager?

Tak naprawdę wszędzie. Każda firma może potrzebować Brand Managera, dlatego warto sprawdzać serwisy z ofertami pracy, Facebooka, LinkedIn, popytać znajomych…

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Brand Managerami?

Bądź otwarty, pytaj, wyciągaj wnioski, ale przede wszystkim zastanów się, czy taki rodzaj pracy to coś dla Ciebie. Jeśli tak – do dzieła!

———————————————————–

Monika Ekiert
Brand Manager, PAYBACK Polska

Jak zostać Brand Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Mam to szczęście, że pracuję w wyuczonym zawodzie i to zawodzie, do którego zapaliłam się już na studiach.

Marketing zainteresował mnie jako bardzo strategiczne i długofalowe podejście do zarządzania firmą – kierowania jej biznesem, które skupia się na zaspokajaniu potrzeb klientów w taki sposób, który maksymalizuje korzyści firmy.

Już na studiach miałam okazję realizować projekty z zakresu marketingu i strategii marketingowej w ramach studenckiej firmy ConQuest Consulting. Potem, po krótkiej przygodzie z konsultingiem, dostałam zadanie wprowadzenia niewielkiej marki spożywczej na polski rynek. Marketing i strategię odkrywałam bojem, nauczyłam się współpracować z agencjami, domem mediowym, poznałam tajniki projektowania i produkcji opakowań, a nawet wcielałam się w rolę R&D, samodzielnie komponując receptury produktów, wreszcie towarzysząc KAMom w spotkaniach z kupcami sieci handlowych.

Potem postawiłam na rozwój rzetelnego warsztatu marketingowego. I tu chyba trafiłam na typową ścieżkę rozwoju w tym zawodzie. Zaczęłam pracę jako Product Manager w Wedlu. Początkowo odpowiedzialna za ofertę sezonową, potem za Ptasie Mleczko®. Po kolejnych projektach zostałam Brand Managerem odpowiedzialnym za Ptasie Mleczko®, a później również za całą kategorię pralin i Torcik Wedlowski.

A potem postanowiłam zdobyć doświadczenie jako brand manager w PAYBACK, czyli w zupełnie innej branży. Miałam chyba sporo szczęścia, że to się udało, bo jak w tym zawodzie raz się wsiąknie w sektor FMCG, to dość trudno zmienić branżę.

Trzeba pamiętać, że w różnych firmach nazwy stanowisk mogą się różnić. W firmach z dużym portfolio marek struktury nie są tak płaskie i pojawiają się – na przykład – stanowiska marketing managerów odpowiedzialnych za daną grupę produktową, a praca i odpowiedzialność brand managerów bardziej przypomina pracę product managerów.

Co należy do obowiązków Brand Managera?

Dużo zależy od branży, struktury organizacyjnej firmy i poziomu rozwoju rynkowego firmy. W branży spożywczej przy dość płaskiej strukturze działu brand manager jest odpowiedzialny za całość biznesu swojej marki. Na początku roku tworzy plan marketingowy, współtworzy budżet i plany sprzedaży, a na koniec roku jest z nich rozliczany – z całości P&L marki.

Najważniejszym elementem pracy BM jest właśnie przygotowanie strategii marki – w jakim kierunku ma się ona rozwijać, jakie są źródła wzrostu, jak się pozycjonuje – oraz jej realizacja poprzez inicjowanie i koordynację projektów realizujących tę strategię. Obejmuje to zarówno projekty rozwoju produktu – ulepszanie obecnego produktu (np. rozwój opakowań), rozwój nowych produktów lub wariantów, wchodzenie w nowe okazje konsumpcyjne, jak i tworzenie i realizację strategii komunikacji marki. To często oznacza kompleksowe prowadzenie projektów – od zrozumienia potrzeb konsumentów po dostarczenie im produktu, który je idealnie zaspokaja.

Kogo poszukuje się na stanowisko Brand Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Zarządzanie marką wymaga bardzo mocnego podejścia analitycznego – trzeba umieć operować liczbami, zadawać sobie trudne pytania i szukać na nie odpowiedzi – analiza dużych ilości danych i wyciąganie z nich istotnych wniosków to podstawa. To także umiejętność zrozumienia konsumenta i jego postępowania – jakie ma motywacje, jakie aspiracje, jak zachowuje się w sklepie, jak na spotkaniu ze znajomymi, a co robi, jak jest w sieci. Bardzo ważna też jest umiejętność strukturyzowania problemów i szybkiego podejmowania decyzji.

Z umiejętności miękkich najbardziej przydała mi się umiejętność współpracy z ludźmi. Chodzi zarówno o zarządzanie zespołami projektowymi, jak i o umiejętność współpracy z każdym z osobna – takiej współpracy, która pozwala ludziom dać z siebie to, co najlepsze, w której szanuje się drugiego człowieka i która jest możliwie elastyczna.

Potrzeba także odrobiny szaleństwa, żeby uwierzyć, że to wszystko się uda i absolutnego skupienia na celu, żeby po drodze nie roztrwonić sił na przejściowe trudności i nieporozumienia.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Brand Managera?

Najlepsze jest to, że to jest cała góra pracy koncepcyjnej, którą zazwyczaj realizuje się przy współpracy w bardzo inspirujących, wielofunkcyjnych zespołach. Każdy projekt uczy zupełnie nowych rzeczy, a na koniec dość szybko można sprawdzić, czy założenia zrobione na samym początku trafiają w gust konsumenta tak, jak sobie o tym zamarzyliśmy.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Mnóstwo plusów – jest ciągle ciekawie, ciągle uczę się czegoś nowego, poznaję mnóstwo inspirujących ludzi, a wiedza w mojej dziedzinie może być ukryta wszędzie, trzeba tylko chodzić z otwartą głową.

Minusy – to chyba mała przewidywalność i możliwość planowania zadań – to na pewno nie jest zawód, w którym praca jest rytmiczna, zrównoważona… ale to już zależy, kto co lubi.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Dużo zależy od realnego zakresu obowiązków, struktury i rozmiarów firmy, a także doświadczenia konkretnej osoby. Jeżeli firma rozumie do czego potrzebuje dobrego brand managera – jest w stanie za tę pracę dobrze wynagrodzić.

Gdzie szukać pracy jako Brand Manager?

Chyba nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, bo uważam, że jak ktoś jest dobry w tym, co robi, to ta właściwa praca sama go znajdzie, tak czy inaczej.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Brand Managerami?

Czytajcie, czytajcie, czytajcie! Trzeba mieć rzetelną wiedzę merytoryczną, a świat wokół ciągle się zmienia, więc ciągle trzeba wiedzę poszerzać. W tej pracy trzeba rozumieć postępowanie konsumenta („czuć ludzi”), rozumieć badania marketingowe, znać trendy, więc przydają się zainteresowania z zakresu socjologii, badań rynkowych, psychologii społecznej, ale także kultury i sztuki, nie tylko popularnej.

———————————————————–

Izabela Rams
Brand Manager w Domodi

Jak zostałaś Brand Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Zawsze wiedziałam, że będę marketingowcem. Odkąd pamiętam, przykładałam dużą wagę do formy, do grafik, visuali, a treść musiała brzmieć perfekcyjnie. Zaczynałam od samego początku, czyli stażu studenckiego w dużej agencji reklamowej, potem kilka lat na stanowisku specjalisty ds. marketingu, co pomogło mi zdobyć doświadczenie, dzięki któremu zostałam marketing managerem. Przez 2 lata byłam odpowiedzialna za visual merchandising w dużej sieci handlowej w USA. Obecnie, od prawie roku, zdecydowałam się skupić na węższym obszarze – na marketingu wizerunkowym w największym w Polsce serwisie modowym Domodi.pl

Co należy do obowiązków Brand Managera?

Brand Manager czuwa nad tym, żeby produkty i usługi były jak najlepiej dopasowane do potrzeb potencjalnego odbiorcy. Mówimy tutaj o sferze wizualnej, ale także contentowej i produktowej. Pracuję nad taką komunikacją produktu, żeby odbiorca nie tylko go rozumiał, ale też lubił. To oznacza bycie na bieżąco z trendami rynkowymi, podglądanie konkurencji i nieustanne ulepszanie i produktu, i komunikacji.

Kogo poszukuje się na stanowisko Brand Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Brand managerowi potrzebna jest szeroka wiedza marketingowa. Bardzo przydają mi się w pracy umiejętności analityczne i Excel, a równie niezbędne jest poczucie estetyki i wyczucie copyrwriterskie. Brand manager musi umieć dobrać język i estetykę komunikacji do grupy docelowej swojej marki. Czasami trzeba odciąć swoje preferencje i gusty, i zaufać analizom.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Brand Managera?

Najciekawsze są zawsze nowe projekty, których w tej pracy nigdy nie brakuje. W swojej pracy najbardziej lubię momenty, kiedy widzę, że z komunikacją produktu trafiłam w gusta użytkowników. Wtedy angażują się w treści marki, dzielą się zdjęciami, piszą. To jest bardzo budujące.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Uwielbiam tę pracę.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Rozpiętość jest duża, zależą przede wszystkim od doświadczenia.

Gdzie szukać pracy jako Brand Manager?

W dużych firmach. W mniejszych zadania te często są powierzane Managerom lub specjalistom ds. marketingu.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Brand Managerami?

Obserwujcie duże marki, wczytujcie się w case-studies, rysujcie, róbcie zdjęcia – szukajcie sposobów na wyrażenie siebie – to pomoże Wam w przyszłości zarządzać wizerunkiem marek.