fot. unsplash.com
Zobacz również
1. Anna Hyżewicz, Communication Planner, Initiative
2. Tomasz Węgrzyn, Junior Media Planner/Buyer, Initiative
3. Marlena Litwin, Senior Media Planner, INSIGNIA Agencja Interaktywna
4. Maja Piotrowicz, Media Planner, INSIGNIA Agencja Interaktywna
5. Joanna Fryze, Senior communications planner, Vizeum Polska
6. Bogusia Albrycht, Communications Planner w Blue 449
7. Marta Kierszka, Media Planner-Buyer w Media Republic Sp. z o.o.
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Anna Hyżewicz #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Communication Planner, Initiative
Jak zostać Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zawsze interesowałam się marketingiem i reklamą, ale w dużej mierze to los sprawił, że trafiłam akurat do domu mediowego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zaczynałam od stażu, następnie awansowałam na stanowisko Media Executive i obecnie jestem Media Plannerem w domu mediowym Initiative.
Wraz z rozwojem kompetencji i doświadczenia, można awansować na stanowiska Senior Media Planner, następnie Media Manager i dyrektor.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Do głównych obowiązków należy tworzenie strategii mediowych, planowanie i zakup mediów oraz monitoring i optymalizacja kampanii. Po ich przeprowadzeniu niezbędna jest analiza wyników. Praca Media Plannera wiąże się też z ciągłym kontaktem z klientem, agencją kreatywną oraz dostawcami. Ogólnie, dużo się dzieje.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Ważne jest, aby być dobrze zorganizowanym, dokładnym, umieć twardo negocjować, a zarazem posiadać umiejętność budowania dobrych relacji z ludźmi. Istotna jest też niezawodna pamięć. Media Planner musi dbać, aby każdy projekt/kampania była dopilnowana od początku do końca i oczywiście zwieńczona sukcesem. Musi też przewidywać przyszłość i być proaktywny. Myśleć o tym, czego klient może oczekiwać albo co będzie potrzebne. Tak naprawdę trzeba być przygotowanym na wszystko. Ważna jest też pewność siebie, swojej wiedzy, umiejętność pracy w zespole i bycia liderem, który w odpowiedni sposób będzie umiał koordynować pracę współpracowników.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Najciekawszy jest brak rutyny. Każda kampania jest inna, dzięki czemu można się wykazać kreatywnością i ciągle się rozwijać.
Dużą satysfakcję sprawia to, że mamy realny wpływ na wizerunek i komunikację danej marki.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusy:
- Praca pod presją czasu
Plusy:
- Wpływ na kreowanie wizerunku marki
- Praca w dynamicznie rozwijającej się branży
- Możliwość współpracy z ludźmi i nawiązywania ciekawych kontaktów
- Ciągłe możliwości rozwoju
- Możliwość udziału w konferencjach, wyjazdach, eventach
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki zależą od domu mediowego, doświadczenia oraz poziomu odpowiedzialności, niemniej jednak są one na poziomie satysfakcjonującym. O zarobkach w tej branży można poczytać w raportach SAR. Oprócz pensji można liczyć też na benefity takie jak: prywatna opieka medyczna, karnet sportowy.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Najlepiej zaglądać na strony domów mediowych oraz na portale z ofertami pracy. Często też informacje o wakatach na różne stanowiska pojawiają się w social media. Oczywiście można również zgłosić się do firm rekrutacyjnych , które monitorują rynek na bieżąco.
Co doradziłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostaś Media Plannerami?
Na pewno obserwować trendy i technologie, ponieważ branża reklamowa nieustannie się zmienia. Warto poznać specyfikę rynku i branży mediowej oraz mieć po prostu otwartą głową na wszelkie nowinki. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się one przydać w życiu.
———————————————————–
Tomasz Węgrzyn
Junior Media Planner/Buyer, Initiative
Jak zostałeś Media Buyerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
O pracy mediowca myślałem już w trakcie studiów, ale do domu mediowych trafiłem tzw. bocznymi drzwiami. Wcześniej pracowałem jako dziennikarz w gazecie i TV, ale górę wzięło zainteresowanie reklamą i samym procesem planowania kampanii reklamowych. Moja przygoda rozpoczęła się, jak zapewne w większości przypadków, od programu stażowego. Wiele agencji oferuje taką możliwość rozpoczęcia swojej kariery. Każdy, kto chciałby spróbować swoich sił jako media buyer, powinien z niej skorzystać.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Dobrze jest, gdy młody adept „sztuki” mediowej był osobą wszechstronną. Planowanie kampanii to codzienne zmaganie się z dużą ilością danych, dlatego umiejętności matematyczne są tutaj niezbędne. Ważne jest także, aby dysponował umiejętnościami miękkimi. Po zaplanowaniu kampanii i przygotowaniu kompletnej rekomendacji konieczne jest odpowiednie zaprezentowanie jej przed klientem. Do tego dochodzą negocjacje z mediami. Dlatego istotne jest, aby obok zdolności analitycznych media buyer był również osobą otwartą i kontaktową.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyera?
Przenikanie się tych dwóch obszarów czyni pracę media buyera bardzo ciekawą. Możliwość poruszania się w środowisku, w którym dobrze się czujemy (w zależności czy posiadamy lepiej rozwinięte umiejętności twarde czy miękkie) pozwala czerpać satysfakcję i sprawia przyjemność, a do tego dochodzi jeszcze sposobność rozwijania u siebie umiejętności, których wcześniej nie mieliśmy okazji doskonalić. Moim zdaniem brak jednostajnego charakteru wykonywanych obowiązków jest największym plusem pracy przy planowaniu i zakupie kampanii.
Z drugiej strony to może stanowić największe utrudnienie dla osób, które są mocno sprofilowane na konkretny rodzaj zadań. Dlatego, w roli media buyera najlepiej sprawdzi się osoba wszechstronna.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyer?
Warto wspomnieć, że domy mediowe nie są jedynym miejscem, gdzie mediowiec może znaleźć zatrudnienie. Rynek reklamy jest ogromny i szereg firm korzystających z usług agencji bardzo często poszukuje osób posiadających doświadczenie i umiejętności bezpośrednio wynikające z pracy, jako planner/buyer.
Znajomość procesu planowania i zakupu kampanii reklamowych „od kuchni” bardzo pomaga w pracy osób odpowiedzialnych za rozwój marketingowy marki.
Praca w domu mediowym wydaje się być naturalnym etapem w karierze osoby chcącej zajmować się marketingiem zawodowo i doskonałym miejscem startu dla każdego, kto chce poznać świat kampanii reklamowych od każdej strony.
———————————————————–
Marlena Litwin
Senior Media Planner, INSIGNIA Agencja Interaktywna
Jak zostałaś Media Buyerem/Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją przygodę z reklamą zaczęłam siedem lat temu. Chęć ciągłego rozwoju, poszerzania swojej wiedzy, doświadczenie oraz docenienie przez przełożonych sprawiły, że znajduję się w obecnym miejscu.
Moja pierwsza praca była po stronie wydawcy. W niej nauczyłam się podstaw prowadzenia kampanii prasowych i internetowych oraz trzymania się deadlinów. Kolejnym krokiem była praca w agencji reklamowej, w której poszerzyłam wiedzę z zakresu kampanii internetowych i zaczęłam wypracowywać kontakty z wydawcami, w tym negocjowanie korzystnych warunków dla klientów. Dużą zmianą na mojej ścieżce kariery jako media planner było podjęcie pracy w domu mediowym, w którym zaczęłam planować i prowadzić kampanie dla dużych klientów. W agencji Insignia, w której obecnie pracuję, znacznie pogłębiłam wiedzę i doświadczenie z zakresu kampanii digital. Zaczynałam od stanowiska media plannera i niedawno otrzymałam awans na stanowisko seniorskie.
W zależności od doświadczenia szczeble kariery na tym stanowisku to od juniora do seniora. Praca na tym stanowisku to również dobra podstawa do innych analitycznych ról.
Co należy do obowiązków Media Buyera/Plannera?
Do najważniejszych obowiązków media plannera należą przede wszystkim planowanie i prowadzenie kampanii mediowych. Za planowaniem kryje się m.in. szeroka wiedza na temat narzędzi reklamowych, przygotowanie strategii mediowej, dobór odpowiednich kanałów do grupy docelowej, które znajdą się w mediaplanie oraz zakup mediów. Prowadzenie kampanii to nie tylko uruchomienie i zlecenie jej wydawcom. To również pilnowanie deadlinów na przesłanie materiałów, monitorowanie, optymalizacja i raportowanie wraz z analizą i wyciągnięciem wniosków. W całościowych projektach lub przetargach agencyjnych media planner jest obecny i zaangażowany w projekt od samego początku, czyli od otrzymania briefu.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyerem/Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na stanowisko media plannera poszukuje się osób, które mają pojęcie o świecie reklamy, są dokładne i dobrze zorganizowane. Praca media plannera to przygotowanie i prowadzenie kilku kampanii w jednym czasie, dlatego trzeba być samodzielnym i dobrze planować swój czas. Ważne są: umiejętność pracy w zespole, zdolności komunikacyjne i negocjacyjne, które przydają się nie tylko przy negocjacji rabatów.
Obsługa Excela to nieodłączny element w pracy media plannera – mediaplany, monitoring kampanii i raporty przygotowane są w arkuszach, w których formuły zawsze muszą się zgadzać. W zależności od charakteru kampanii dochodzi jeszcze umiejętność analizy raportów czy obsługa różnych paneli do prowadzenia kampanii reklamowych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyera/Plannera?
W tej pracy nie ma miejsca na nudę. Każda kampania jest inna i zawsze coś się dzieje. Dużym plusem jest różnorodność – otrzymujemy briefy z różnych branży i możemy wykazać się również kreatywnością, nie tylko analitycznym myśleniem. Możemy również liczyć na ciągły rozwój, gdyż śledzenie trendów, czytanie branżowych newsów oraz udział w konferencjach i szkolenia to jedyny sposób, aby być na bieżąco.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym minusem jest presja nie tylko czasu, ale również ta związana z realizacją kampanii zgodnie mediaplanem i KPI. Niejednokrotnie pojawiają się rzeczy “na wczoraj”, zmieniają się założenia kampanii, dlatego ważna w tym zawodzie jest elastyczność. Często trzeba się nagimnastykować, aby znaleźć rozwiązanie z niejednej problematycznej sytuacji, co jednocześnie pokazuje, że dla media plannera nie ma rzeczy niemożliwych.
Plusy to już wspomniana wcześniej różnorodność i ciągły rozwój, ale także współpraca z działami marketingu dużych marek oraz największymi wydawcami. Na co dzień mamy kontakt z ciekawymi i kreatywnymi ludźmi z agencji, od których również możemy się dużo nauczyć, i dzięki którym patrzymy na kampanię holistycznie, a nie tylko z naszej perspektywy. Duży plus to także satysfakcja z dobrze wykonanej pracy, doceniana również przez klientów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki uwarunkowane są od agencji czy domu mediowego, jak również miasta, w którym pracujemy – inaczej wyglądają w Krakowie, a inaczej w Warszawie, dlatego warto śledzić raporty dotyczące wynagrodzeń.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyer/Planner?
Agencje interaktywne i reklamowe oraz domy mediowe to idealne miejsca dla przyszłych media plannerów. Tam poznają kulisy tego zawodu, zdobędą podstawową wiedzę i dobrze przygotują się do planowania i prowadzenia kampanii.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Buyerami/Plannerem?
Śledzić trendy, aby być na bieżąco z tym, co się dzieje w świecie reklamy. Zaczynając pracę czy staż trzeba się jeszcze dużo nauczyć, dlatego warto wykorzystać każdą chwilę na dokształcanie się, czytanie branżowych artykułów itd. Dodatkowo “kto pyta nie błądzi”, dlatego warto wychodzić z inicjatywą i być dociekliwym.
———————————————————–
Maja Piotrowicz
Media Planner, INSIGNIA Agencja Interaktywna
Jak zostałaś Media Buyerem/Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Będąc totalnie szczerą? Przez przypadek. 🙂 Studiowałam bez większych sukcesów i porywów prawo. Będąc już na czwartym roku pomyślałam, że albo rzucę to teraz, albo będę bardzo nieszczęśliwym człowiekiem. Marzyłam o zawodzie, który da mi możliwość pracy w dynamicznym zespole przy ciekawych projektach, o takiej, która będzie ode mnie wymagała ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Równolegle pracowałam już jako manager firmy sportowej, wcześniej zaraz po maturze zaczęłam pracę jako instruktor fitness i trener personalny. Obracałam się w środowisku ludzi zawsze wesołych i pełnych pasji i taką przyszłość widziałam dla siebie.
W międzyczasie w ręce wpadło mi anglojęzyczne pismo branżowe, gdzie przeczytałam o pracy project managera. Na moje szczęście w Polsce właśnie pojawiła się możliwość studiowania tego wdzięcznego kierunku. W przeciągu kilku tygodni pożegnałam „palestrę” i złożyłam papiery na inną uczelnię na kierunek Zarządzanie Projektami. Ta decyzja stała się początkiem mojej historii.
Zaraz po obronie w ramach nagrody za jedną z najlepszych prac na roku uczelnia dała mi możliwość odbycia stażu w wybranej przez siebie firmie. Śmieje się często, że od dziecka miałam parcie na szkło i dlatego wybór padł na dom mediowy. Pamiętam, że idąc na rozmowę, wyobrażałam sobie jak będę przeprowadzać wielkie projekty mediowe jako PM. Na rozmowie rekrutacyjnej okazało się jednak, że oferta stażu dotyczy pozycji Media Plannera, a nie Project Managera. Lekko zaniepokojona faktem, że nie wiem, czym miałabym się zajmować, starałam się zrobić pozytywne wrażenie. Kolejny raz wszechświat mi sprzyjał i przeszłam pomyślnie proces rekrutacji.
Od tamtego czasu minęło ponad dwa lata, a ja na koncie mam dwie duże kampanie społeczne i szybkie awanse. Przeniosłam się z domu mediowego do prężnie funkcjonującej na rynku Agencji Interaktywnej INSIGNIA, gdzie prowadzę kampanie Internetowe dla branży FMCG, w tym dla Akademii Smaku Bosch. Teraz, kiedy patrzę na całą swoją historię zatrudnienia, wydaje się ona lekko schizofreniczna. 🙂 Od instruktora fitness przez project managera po Media Plannera. Prawda jest taka, że żadne studia nie są w stanie przygotować Cię do pracy na stanowisku Media Plannera. Musisz posiadać wiele umiejętności „ścisłych”- świetnie liczyć, być excelowym sensei, ale również mieć w sobie cechy humanisty, a czasem dobrego aktora. Jesteśmy zdecydowanie ludźmi renesansu.
W kwestii awansu to zawsze indywidualna sprawa, ale osobiście zaczęłam od stażu w domu mediowym, gdzie po trzech miesiącach dostałam pracę na stanowisku Junior Media Planner&Buyer. Po niecałych dwóch latach w branży dostałam ofertę pracy w agencji interaktywnej i obecnie w INSIGNII zajmuję stanowisko Media Plannera marząc o kolejnym awansie i byciu seniorem.
Co należy do obowiązków Media Buyera/Plannera?
W zależności od tego, gdzie pracujesz – czy w domu mediowym, gdzie planuje się kampanie w tradycyjnych mediach tj. telewizja, outdoor/indoor, radio, czy w agencji interaktywnej, gdzie z kolei skupiamy się głównie na internecie, do obowiązków media plannera należy: planowanie kampanii mediowych i tworzenie mediaplanów, tworzenie rekomendacji w ramach wybranych mediów, optymalizacja kampanii w celu maksymalizacji wyników, monitorowanie i raportowanie wyników kampanii, nawiązywanie relacji oraz negocjacje z partnerami/wydawcami, bezpośredni kontakt z klientem w zakresie bieżącej obsługi (przygotowanie zestawień i raportów), śledzenie i analizowanie trendów rynkowych, sporządzanie raportów na podstawie badań zewnętrznych np. TGI, oraz tych w ramach prowadzonych kampanii na podstawie np. Google Analytics i własnych obserwacji.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Buyera/Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Kogoś, kto ma ścisły i analityczny umysł, ale jest także pomysłowy. Kogoś, kto umie działać pod presją czasu oraz wymagań klienta. Bardzo przydaje się bycie otwartym i komunikatywnym, szczególnie w budowaniu relacji z klientem/partnerem.
Z umiejętności twardych na pewno przydaje się znajomość specyfiki mediów oraz narzędzi mediowych. Trzeba mieć w sobie potrzebę i chęć ciągłego podnoszenia kwalifikacji, bycie na czasie to absolutny must have w tym zawodzie. Branża działa w języku angielskim, więc poziom zaawansowany jest wymagany plus bardzo dobra znajomość pakietu Office. Nie wyobrażam sobie również, żeby Media Planner nie znał przynajmniej podstaw Google AdWords, Analytics i płatnych kampanii w social media.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Buyera/Plannera?
Różnorodność branż z jakimi się stykamy. Każdy brief niesie ze sobą konieczność zdobycia informacji o branży i kliencie. Nigdy w życiu nie wiedziałabym tylu rzeczy o niebezpieczeństwie jakie powoduje smog, prawidłowym sposobie podania cydru czy technologii ekspresów do kawy. Z drugiej strony mamy dostęp do wielu badań o zachowaniach konsumenckich, dzięki czemu wiem wiele o społeczeństwie, w którym żyję.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Dla mnie najbardziej stresujące są kwestie związane z finansami. Inwestujemy pieniądze klienta i te inwestycje muszą się zwracać. Sytuacja z koszmaru sennego, która mam nadzieję się nigdy nie spełni, to niedowieziona kampania i przepalony budżet klienta.
Plusów jest całe mnóstwo. Ten zawód gwarantuje kontakt z ludźmi i możliwość ciągłego rozwijania zarówno swoich umiejętności miękkich, jak i wiedzy specjalistycznej. Dodatkowo, branża reklamowa obfituje w ciekawe osobistości. Mój zawód zapewnia mi rzeczy, o których marzyłam jako studentka, czyli kontakt z ciekawymi ludźmi, brak rutyny oraz ciągły rozwój – rynek reklamy internetowej zmienia się codziennie.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Ja nie narzekam. Myślę, że warto zainwestować w swoją przyszłość i skorzystać z oferty stażowej z możliwością zatrudnienia po odbytym stażu. Wszystko potem zależy od Ciebie. Ciężka praca popłaca.
Gdzie szukać pracy jako Media Buyer/Planner?
Ja w biznesie jestem przez przypadek. 🙂 Ale najlepiej na bieżąco sprawdzać na stronach agencji czy nie odbywa się rekrutacja. Mnie znalazł headhunter, więc podejrzewam, że nie bez znaczenia jest jakość obsługi klienta i idąca za tym rekomendacja.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Buyerem/Plannerem?
Przygotować się na ciężką, ale ciekawą pracę. Zainwestować w podstawowe szkolenie z Google, powtórzyć zaawansowane funkcje Excela, bo to podstawa całej naszej pracy. Zaprzyjaźnić się z Google Analytics i dużo czytać. Bardzo pomocne są raporty i artykuły branżowe. W mediach naprawdę ciągle dużo się dzieje. Najważniejsze jest zacząć, a potem płynąć z prądem.
———————————————————–
Joanna Fryze
Senior communications planner, Vizeum Polska
Co należy do obowiązków media plannera?
Najważniejszym celem pracy media plannera jest wspieranie biznesu klienta poprzez wybór najbardziej efektywnych kanałów dotarcia do grupy docelowej. Oznacza to, że osoba pracująca na stanowisku media plannera odpowiedzialna jest za tworzenie rekomendacji mediowej, planowanie oraz zakup powierzchni reklamowej, optymalizację kampanii oraz raportowanie wyników i wyciąganie wniosków na przyszłość. Oczywiście wszystkie te działania oparte są na analizach np. badań konsumenckich, działań konkurencji czy statystykach dotyczących oglądalności kanałów telewizyjnych, czy serwisów internetowych. Praca plannera wymaga ścisłej współpracy z klientem oraz członkami wyspecjalizowanych działów w ramach danego domu mediowego.
Kogo poszukuje się na stanowisko media plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Praca na stanowisku media plannera wymaga bardzo różnorodnych umiejętności. Jednak najważniejszą według mnie jest umiejętność analitycznego myślenia. Ważna jest także bardzo dobra znajomość programu Excel. W domach mediowych wymagana jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego, która przydaje się szczególnie w przypadku współpracy z klientami globalnymi. Jeżeli chodzi o umiejętności miękkie, to kandydaci na plannerów powinni dobrze odnajdywać się, pracując w zespole oraz dbać o dobre relacje z klientami, wydawcami oraz współpracownikami. Niezbędna jest również dobra organizacja i poczucie odpowiedzialności za swoją pracę. Jak w każdym zawodzie, przydaje się również entuzjazm i chęć poszerzania wiedzy.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy media plannera?
Zdecydowanie dynamika pracy. W tej pracy codziennie uczysz się czegoś nowego, poznajesz ludzi i nigdy się nie nudzisz. Rynek mediów i reklamy ciągle się zmienia, więc na pewno nie grozi nam rutyna. Dobre wyniki kampanii, czy zadowolenie klientów dają dużą satysfakcję. Dodatkowo mamy okazję pracować w zespołach ze wspaniałymi, kreatywnymi ludźmi, z którymi chętnie spotykamy się także poza pracą.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Osobiście za dużą zaletę uważam brak nudy i możliwość stałego poszerzania kompetencji. Problematyczna może okazać się presja czasu, która nieustannie towarzyszy naszej pracy. Z drugiej strony po paru latach ludzie pracujący w tym zawodzie są świetnie zorganizowani, a pojęcie multi-tasking to ich drugie imię.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wszystko zależy od doświadczenia, szczebla kariery czy posiadanej wiedzy i umiejętności. Warto śledzić raporty SAR, które pokazują średnie zarobki dla poszczególnych stanowisk w branży marketingowej i samemu ocenić czy takie zarobki nas satysfakcjonują.
Gdzie szukać pracy jako media planner?
Przede wszystkim w domach mediowych, ale również agencjach interaktywnych czy działach mediowych w agencjach kreatywnych.
Ogłoszeń można szukać na Facebooku – zarówno na profilach domów mediowych i agencji, jak również w grupach takich jak „Praca w reklamie” czy „Praca w mediach/reklamie”, na ogłoszeniowych stronach internetowych, portalach branżowych czy też proaktywnie wysłać swoje CV do działu HR firmy, w której chcielibyśmy pracować.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Przede wszystkim nie bać się nowych wyzwań i wierzyć we własne siły. I śledzić newsy branżowe – szczególnie te dotyczące mediów i reklamy.
———————————————————–
Bogusia Albrycht
Communications Planner w Blue 449
Jak zostałaś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Moja przygoda z branżą mediowo-reklamową rozpoczęła się, kiedy 5 lat temu trafiłam do agencji reklamowej. Jednak szybko okazało się, że to nie dla mnie. Byłam na studiach, szukałam swojego miejsca na rynku pracy i przyszedł moment na sprawdzenie na własnej skórze, czym zajmuje się dom mediowy. I stało się! Zaczęłam zgłębiać tajniki pracy w agencji mediowej i… robię to do dziś. Na początku tej drogi byłam Media Assistant – to był czas wzmożonej nauki od podstaw, wszystko było dla mnie nowe, trzeba było mieć uszy i oczy szeroko otwarte i niemal przez skórę chłonąć wiedzę. Na stanowisku juniorskim czułam się już pewniejsza w moich poczynaniach, wiedziałam, z czym i do kogo się zwrócić. To był też czas pierwszych poważnych spotkań z klientami i uczenie się jak stawać się ekspertem. Żeby zostać Media Plannerem, musiałam małymi krokami wspinać się po tej drabinie, żeby po drodze uczyć się nowych umiejętności.
Kolejnymi szczeblami kariery są: Senior Media Planner, Manager, Senior Manager i… Director. Jest co robić w przyszłości.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Tu aż prosi się o hashtag #spinaczrzeczywistosci. Co się za nim kryje? Po pierwsze, bycie dla klientów partnerem, który pomaga, doradza w projektowaniu kampanii reklamowych ich marek, ale też troszczy się o ich biznes. Po drugie, bycie łącznikiem między klientem a wydawcami – to my jako pierwsi oceniamy i opiniujemy propozycje, które przygotowują dla klientów i to od nas w dużej mierze zależy ostateczny kształt kampanii. Po trzecie, to też bycie wsparciem, przewodnikiem dla młodszych stażem kolegów/koleżanek, którzy dopiero zaczynają pracę w agencji. Pozostają jeszcze kwestie oczywiste, takie jak planowanie kampanii reklamowych, ich zlecanie, optymalizowanie i przygotowywanie raportów post-buy wraz z wnioskami.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Myślę, że najważniejsze są umiejętności miękkie i dlatego od nich zacznę.
Ktoś, kto będzie dobrze czuł się jako Media Planner, powinien być: otwarty na nowości, bo nigdy nie wiadomo, czym może zaskoczyć kolejny dzień; elastyczny, bo trzeba potrafić szybko priorytetyzować zadania, kiedy zaczynają się piętrzyć na biurku, a wszystko jest „na już”; towarzyski, potrafiący skutecznie rozmawiać z ludźmi, przekazywać im swoje oczekiwania, potrzeby – media plannerzy są w ciągłym kontakcie z klientami i z wydawcami, a komunikacja to klucz do powodzenia. W tym zawodzie nie można bać się pytać i szukać pomocy. W grupie Publicis Media, do której należy Blue 449, mamy możliwość dzielenia się wiedzą; zawsze znajdzie się ktoś, kto z chęcią pomoże, odpowie na pytanie i podzieli się swoim doświadczeniem. Z wiedzy „twardej” na pewno trzeba orientować się w rynku reklamowym, znać wydawców, wiedzieć, który czym się zajmuje i jaką ma ofertę. Ważne jest również, żeby znać narzędzia, których używa się na co dzień i które ułatwiają i przyśpieszają pracę. Ale nie mówię tu tylko o wiedzy jak ich używać, bo to tylko połowa sukcesu. Ważniejszym elementem jest wiedzieć, z jakiego narzędzia skorzystać w konkretnym przypadku. Znajomość Excela, PowerPointa jak i języka angielskiego to konieczność.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Stały kontakt z ludźmi i ciągła możliwość rozwoju. Branża nie śpi i stanie w miejscu oznacza cofanie się, dlatego lubię uczestniczyć w szkoleniach, spotkaniach z wydawcami, ciekawymi ludźmi, którzy pokazują inne spojrzenie i otwierają głowy. Jeśli mam taką możliwość zawsze z tego korzystam, bo to później procentuje. W Blue 449 wciąż szukamy inspiracji, z ciekawością śledzimy innowacje z całej branży i z różnych rynków oraz sami je tworzymy, dlatego takie spotkania zawsze są wartościowe.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Niewątpliwym plusem są ludzie i atmosfera, jaką tworzą. Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze jest idealnie, ale akurat ja miałam to szczęście trafiać zwykle na ludzi, dzięki którym chcesz rano wstać i iść do biura, by stawiać czoła wyzwaniom. Zgrany zespół, który lubi spędzać ze sobą czas również po pracy, jest na wagę złota. Plusem jest również ciągły rozwój. Każdy nowy projekt, kampania, prezentacja to okazja do zdobycia nowych umiejętności.
Minusem może być praca w chaosie i pod presją czasu, bo nie wszyscy dobrze się w tym czują. Możesz się starać projektować tak swoją pracę, żeby tego napięcia unikać albo je minimalizować, ale nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego. Ale uspokajam, bo nawet ci najbardziej poukładani są w stanie odnaleźć się w takich sytuacjach (mówię z własnego doświadczenia).
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
„Dużo” albo „mało” to zawsze pojęcie względne. Jestem pewna, że Google na pewno zna odpowiedź na to pytanie, więc zachęcam zaczerpnąć wiedzy tam.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Oczywiście najlepszym źródłem jest internet. Większość agencji zamieszcza ogłoszenia rekrutacyjne na swoich stronach www albo na Facebooku. Wystarczy tylko je śledzić. Ja polecam stronę Publicis Media (http://publicismedia.pl/kariera/ ).Warto też popytać wśród znajomych, którzy być może pracują w szeroko pojętej branży mediowej – w agencjach, ale i po stronie wydawców, bo oni również są dobrze zorientowani, co dzieję się na rynku.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Po pierwsze, upewnić się, że taka praca to nasz świat. Można zgłosić się na staże, praktyki, bo to dobra okazja, żeby poczuć specyfikę tej branży, dowiedzieć się jakie są zadania plannera i się sprawdzić. Po drugie, podejmować ryzyko i nie bać się! Wykorzystywać każdą okazję, żeby podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i pytać, pytać, pytać. Po trzecie, być na bieżąco, interesować się komunikacją marek, kampaniami i ciekawymi case’ami ze świata.
———————————————————–
Marta Kierszka
Media Planner-Buyer w Media Republic Sp. z o.o.
Jak zostałaś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Moja ścieżka kariery zaczęła się od stażu w dziale strategii Zenith, po jego zakończeniu byłam asystentką, następnie dołączyłam do zespołu L’Oreal jako Junior Communication Planner. Chcąc rozwijać umiejętności planowania mediów online, zmieniłam pracę i obecnie zajmuję stanowisko Media Planner-Buyer w Media Republic.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Jest to przede wszystkim planowanie kampanii reklamowych. Składa się na nie wiele czynników: analiza marki i konkurencji, jej dotychczasowa aktywność w mediach, analiza grupy docelowej, konsumpcja mediów aż po wybór kanałów komunikacji i przygotowanie rekomendacji dla klienta. Oprócz planowania, do obowiązków Plannera należy zakup kampanii, nadzorowanie, optymalizacja oraz raportowanie, a także codzienny kontakt z klientem. Osoba na tym stanowisku bierze także udział w przygotowaniu długofalowych strategii dla klientów lub strategii przetargowych.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Oprócz umiejętności pracy z danymi (analizowania ich i wyciągania wniosków) ważne są także umiejętności negocjacji, współpracy z zespołem i Klientem. Przyda się ciekawość (śledzenie nowinek rynkowych, szukanie nowych/niestandardowych rozwiązań) oraz umiejętność pracy pod wpływem stresu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Pracując dla kilku klientów jednocześnie, mam możliwość zdobywania wiedzy z różnych kategorii/branż. Dzięki temu wykorzystuję w kampaniach rozmaite rozwiązania, czego nie mogłabym robić, pracując dla jednego klienta (chyba, że miałby w swoim portfolio wiele produktów z różnych kategorii).
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Praca w Domu Mediowym jest bardzo ciekawa, jednak bywają momenty stresujące i to jej największy minus.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W zależności od firmy, doświadczenia, obowiązków i ścieżki kariery myślę, że może to być od 5 do 8 tys. zł brutto.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Wbrew pozorom „Dom Mediowy” nie jest jednoznaczną odpowiedzią. Każdy z nich ma swoją strukturę, politykę, atmosferę czy klientów. Te i wiele innych czynników należy wziąć pod uwagę, kiedy szuka się nowego miejsca pracy. Media Planner jest kolejnym krokiem na ścieżce kariery, taka osoba prawdopodobnie ma już wystarczającą wiedzę nt. rynku, by podjąć decyzję.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Praca z klientem (zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym) oraz Wydawcami jest bardzo ważnym elementem codziennej pracy na tym stanowisku. Warto więc zastanowić się, czy budowanie takich relacji jest dla nas odpowiedni, czy mamy do tego kompetencje i czy chcemy te umiejętności rozwijać.