fot. unsplash.com
Zobacz również
1. Paweł Kowalik, Product Manager w Decathlon Polska
2. Paweł Nowosielski, Product manager, x-kom
3. Agata Kowalewska, Head of Product w Domodi Sp. z o.o.
4. Hubert Wawrzyniak, Product Manager, Grupa OLX
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>
Paweł Kowalik #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Product Manager w Decathlon Polska
Jak zostałeś Product Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją pracę w Decathlonie w dziale e-commerce rozpocząłem od stanowiska Specjalisty ds. marketingu internetowego. Do moich podstawowych zadań należała kompleksowa obsługa wybranego segmentu strony internetowej, opierająca się na web merchandisingu, podstawach SEO itp. Co więcej, podjąłem się również prowadzenia działań marketingowych na rzecz jednej marki wewnętrznej Decathlon. Wynikało to przede wszystkim z mojego wcześniejszego doświadczenia zawodowego (Specjalista ds. wsparcia marketingu i sprzedaży), jak również wykształcenia (specjalizacja: dziennikarstwo online).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków Product Managera?
Podstawowym zadaniem Product Managera jest zespolenie różnorakich działań z zakresu handlu, marketingu, komunikacji w jedną, spójną i – co bardzo istotne – efektywną całość. PM finalnie odpowiada za produkt końcowy powierzonego mu zadania. Ten z kolei możemy rozbić na mniejsze projekty, które musi wcześniej wyselekcjonować i koordynować. Reasumując, pracę Product Managera można przyrównać do spoiwa łączącego różnego rodzaju segmenty, z których ostatecznie ma powstać dany – i wymagany przez pracodawcę – produkt.
Kogo poszukuje się na stanowisko Product Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Idealny Product Manager powinien przede wszystkim potrafić analizować dane zagadnienie bardziej horyzontalnie, mniej wertykalnie. Jest to istotne pod kątem efektywności wykonywania powierzonego mu zadania. To, w jaki sposób poukłada sobie realizację poszczególnych etapów realizacji danego zadania, można przesunąć na dalszy plan. Ważniejsza wydaje się wizja, krystalizująca się w efekcie końcowym.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Product Managera? Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Product Manager to osoba zaangażowana w dziesiątki projektów. Jego zadaniem jest wybór tych najbardziej trafnych, najlepiej konwertujących, perspektywicznych. Często musi wykazywać się kreatywnością, inicjatywą, powinien inspirować ludzi do działania. Jeżeli realizuje się branży powiązanej z jego zainteresowaniami, to świetnie. Będzie czuł się spełniony, usatysfakcjonowany, “głodny” nowych doświadczeń. Problematyczny może okazać się natłok zadań czy brak umiejętności odpowiedniej koordynacji zadań w czasie.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na wysokość zarobków rzutuje – przede wszystkim – doświadczenie zawodowe oraz odpowiedzialność za produkt końcowy i jego wartość dla firmy.
Gdzie szukać pracy jako Product Manager?
Dobrym kierunkiem są z pewnością średnie i duże firmy podejmujące znaczące przedsięwzięcia handlowe czy marketingowe. W tego typu organizacjach potrzebni są ludzie o pewnym już doświadczeniu zawodowym, którzy podejmą się realizacji czegoś więcej, aniżeli pojedynczy projekt. Mniejsze firmy też mogą okazać się odpowiednie, aczkolwiek diametralnie różnią się skalą zadania, za które bierzemy w nich odpowiedzialność.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Product Managerami?
Warto rozszerzać swoje horyzonty intelektualne i nie ograniczać się do jednej, wybranej działki. Dzięki temu łatwiej nam będzie w przyszłości przeanalizować problem na wielu płaszczyznach. Osobom, dla których jeden projekt to zdecydowanie za mało i które czują potrzebę sięgania nie tylko dalej, ale i szerzej wokół siebie, poleciłbym dążyć do objęcia w przyszłości stanowiska Product Managera.
———————————————————–
Paweł Nowosielski
Product manager, x-kom
Jak zostałeś Product Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W moim przypadku droga była krótka, ale najlepsza z możliwych. Swoją ścieżkę zawodową rozpocząłem w 2010 roku w częstochowskim salonie x-kom, gdzie zdobywałem doświadczenie jako Doradca Handlowy. Po kilku miesiącach pracy postanowiłem aplikować na stanowisko Product Managera. Praca w salonie rozwinęła moją empatię i pozwoliła zrozumieć oczekiwania klientów, dzięki czemu potrafię dopasować do ich potrzeb produkty, którymi się opiekuję.
Nie ma jednej wyznaczonej ścieżki kariery Product Managera. Wiele firm daje szansę rozwoju i każdy pracownik może aplikować na to stanowisko. Ważne są przede wszystkim indywidualne cechy i predyspozycje. Jeśli lubisz wyzwania, wiesz, czego potrzebują klienci, interesujesz się produktami z oferty firmy, jesteś nastawiony na realizację celów i sam podejmujesz decyzje, to praca Product Managera jest właśnie dla ciebie.
Co należy do obowiązków Product Managera?
W skrócie – trzymanie oferty w ryzach. Opiekując się grupą produktów, robisz wszystko, aby twoja oferta była możliwie najbardziej kompletna. Nie tylko istotna jest dostępność artykułów, ale przede wszystkim to, czy zainteresowanie nimi jest na odpowiednim poziomie. Product Manager często wciela się w rolę stratega – musi zadbać o odpowiednie ceny, jakość i dostępność, dlatego istotna jest znajomość produktów, trendów oraz potrzeb konsumenta. Rynek nie lubi przestoju, co wiąże się z nieustannym dbaniem o opłacalność asortymentu. Spotkania z producentami, codzienne monitorowanie sytuacji w branży, współpraca z działem sprzedaży i logistyki, nadzorowanie kampanii marketingowych i analiza wyników to nieodłączne elementy tej pracy. Na koniec pozostają rozliczenia, które często potrafią spędzić sen z powiek.
Kogo poszukuje się na stanowisko Product Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na tym stanowisku najlepiej sprawdzą się osoby komunikatywne i otwarte na ludzi. Ważna jest również umiejętność pracy w zespole, negocjacji oraz właściwego zarządzania czasem. Idealnego kandydata na Product Managera powinny charakteryzować: kreatywność, odporność na stres, dynamizm w działaniu, a także asertywność i samodzielność.
Z umiejętności twardych niezbędna jest wiedza z zakresu marketingu, zachowań konsumenta, psychologii rynku, a także znajomość języków obcych. W przypadku mojej branży ważna jest również znajomość technologii i produktów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Product Managera?
Pogoń za najlepszą ofertą. Zacięta walka o atrakcyjną cenę produktów, zamówienie odpowiedniego asortymentu i utrzymanie wysokiej sprzedaży to największe wyzwanie w tej pracy. Najważniejsza jest jednak satysfakcja z odpowiednio zrealizowanej strategii, która przekłada się na zadowolenie klientów.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Z pewnością nie jest to odpowiednia ścieżka kariery dla osób, które cenią sobie pracę w ściśle ustalonych godzinach. Jeśli zależy ci, aby poziom sprzedaży utrzymywał się na wysokim poziomie, a twoje relacje z partnerami biznesowymi były dobre, to musisz przygotować się na pracę niezależnie od pory czy dnia tygodnia. Na pewno polubisz kilkudniowe wyjazdy służbowe i wieczorne spotkania. Przygotuj jednak na to swoich najbliższych.
Atutem pracy Product Managera jest duża swoboda w działaniu, dzięki czemu realizujesz swoje pomysły i weryfikujesz ich efektywność. Możesz poczuć się jak kapitan na statku.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Myślę, że to bardzo indywidualna kwestia. Zarobki Product Managera uwarunkowane są od wielu czynników takich jak branża, wielkość firmy, staż pracy, osiągane wyniki czy zaangażowanie. Często wynagrodzenia zależy od realizacji założonych celów.
Gdzie szukać pracy jako Product Manager?
Możliwości jest wiele. Najważniejsze, aby wybrać branżę, która faktycznie cię interesuje, co na pewno wpłynie na jakość wykonywanej pracy.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Product Managerami?
Ta praca nie jest dla każdego. Jeśli poznałeś jej zalety i niestraszne ci wady, twoje zainteresowanie tematem to nie „słomiany zapał” – zacznij od weryfikacji ofert pracy i wybierz te, z którymi najbardziej ci po drodze.
Rozpoczynając pracę, może nie od razu dostaniesz zadania najwyższej wagi. Pamiętaj, że nawet jeśli przez dłuższy czas nic się w twojej pracy nie dzieje, to prędzej czy później pojawi się możliwość awansu.
———————————————————–
Agata Kowalewska
Head of Product w Domodi Sp. z o.o.
Jak zostałaś Product Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją karierę rozpoczęłam od pracy z kategoriami produktowymi w porównywarce cen. Myślę, że był to dobry start ze względu na zakres obowiązków i kompetencje, które budowałam w trakcie swojego rozwoju. Kolejnym etapem była praca z projektami, w roli reprezentanta biznesu, czyli tej osoby, która zbiera i określa wymagania do realizowanych usprawnień w systemie czy na stronie internetowej. Następnie trochę pracy jako Project Manager, czyli bycia łącznikiem między klientem a zespołem developerskim. To bardzo pomogło w rozumieniu zarówno biznesu, jak i procesu powstawania produktu od strony technicznej. Aktualnie, jako Product Owner, zajmuję się rozwojem produktu od strony klientów, czyli sklepów współpracujących z Domodi.
Co należy do obowiązków Product Managera?
Głównym zadaniem jest rozwój powierzonego lub wymyślonego przez siebie produktu. Praca kręci się wokół z jednej strony analizy tego, co już mamy, z drugiej szukania możliwości rozwoju i szans na zwiększanie wartości produktu. Mamy zarówno aspekt analityczny, pracę z liczbami i wskaźnikami, jak i dużo spotkań i współpracy z różnymi osobami.
Kogo poszukuje się na stanowisko Product Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osoba, która chciałaby zostać Product Managerem, powinna czuć się dobrze w liczbach, a z drugiej strony umieć rozmawiać z ludźmi. Przydaje się samodyscyplina i umiejętność organizowania sobie pracy. Ważne jest też strategiczne myślenie, zdolność do proponowania rozwiązań pojawiających się problemów. Dobrze, gdy Product Manager jest liderem i potrafi przekonać innych do swojej wizji produktu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Product Managera?
Bardzo lubię mieć możliwość zmieniania otaczającego mnie świata. Jednym ze sposobów jest praca jako Product Owner. Mam wpływ na to, w jakim kierunku rozwija się Domodi, jak dziś wygląda i co daje zarówno klientom, jak i użytkownikom.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Można powiedzieć, że największy plus tej pracy jest jednocześnie jej największym wyzwaniem. Świetnie jest mieć wpływ i możliwość realizacji swojej wizji i pomysłów, ale jeśli coś nie wypali, to trzeba wziąć za to odpowiedzialność 🙂
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wszystko zależy od branży i doświadczenia. Dobry, doświadczony Produkt Manager może liczyć na bardzo dobrą pensję. Zainteresowanym tym stanowiskiem polecam zrobić mały research na portalach związanych z pracą, na których znajdziemy informacje o tym, jakich zarobków możemy się spodziewać.
Gdzie szukać pracy jako Product Manager?
Jest to stanowisko, które możemy znaleźć w firmach o bardzo zróżnicowanych profilach. Można być managerem productu w e-commerce, a równie dobrze można rozwijać produkt fizyczny. Steve Jobs też był Product Managerem.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Product Managerami?
Zdecydowanie warto interesować się światem, poszerzać swoje horyzonty, a z drugiej strony inwestować w rozwój umiejętności miękkich. Można zacząć od działań w organizacjach studenckich, wyszukiwać sobie takich zadań, które pozwolą sprawdzić się jako lider i organizator. Dodatkowo można przyjrzeć się rozwojowi ulubionych marek/produktów – co zadecydowało, że dany produkt odniósł sukces, a z kolei dlaczego inny odszedł w niepamięć.
———————————————————–
Hubert Wawrzyniak
Product Manager, Grupa OLX
Jak zostałeś Product Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Bezpośrednio przed objęciem stanowiska Product Managera byłem specjalistą od UX, czyli doświadczenia użytkownika. To, czego brakowało mi na tym stanowisku, to możliwości podejmowania decyzji. Miałem wrażenie, że wiele dobrych rozwiązań problemów i potrzeb użytkowników jest odkładanych na bliżej nieokreśloną przyszłość (czyli nigdy). Gdy więc tylko pojawiła się okazja aplikowania na stanowisko Product Managera, nie wahałem się ani chwili. I mimo że rzeczywistość nieco zweryfikowała moje wizje sprawnego zmieniania świata na lepsze, to uważam, że zarządzanie produktem jest naturalnym krokiem w karierze każdej osoby zajmującej się zagadnieniami User Experience.
Dalszy rozwój w dużej mierze zależy od nas samych. Będąc Product Managerem, dotyka się praktycznie każdego obszaru funkcjonowania firmy i poszerza własne kompetencje. Dzięki takiej wszechstronności, możliwości stają się praktycznie nieograniczone.
Co należy do obowiązków Product Managera?
W dużym skrócie:
- Zrozumienie celu, który chcemy osiągnąć i dlaczego.
- Ustalenie co można zrobić, aby ten cel osiągnąć.
- Wybór optymalnego rozwiązania.
- Upewnienie się, że wdrożenie rozwiązania spełnia odpowiednie warunki (wypadkowa dostarczonej wartości, czasu, kosztów i innych czynników).
To wszystko przekłada się na szereg czynności typu: identyfikacja problemów, ustalanie strategii i planów, analiza danych, określanie wymagań projektu, projektowanie, współpraca z rozmaitymi zespołami, motywowanie poszczególnych osób, podejmowanie decyzji o priorytetach itd, natomiast myśląc o obowiązkach managera na nieco wyższym poziomie, sprowadza się to właśnie do tych 4 punktów.
Kogo poszukuje się na stanowisko Product Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Ustalenie sposobów na osiągnięcie celu praktycznie zawsze wiąże się z koniecznością poprawnego zdefiniowania potrzeb użytkownika (czy to końcowego, czy biznesowego) lub problemu do rozwiązania. Stąd bardzo ważne są kompetencje w zakresie analizy i syntezy.
Niezwykle istotne są świetne umiejętności komunikacyjne. Typowy dzień Product Managera to przede wszystkim praca z ludźmi – reprezentantami strony biznesowej, zespołem deweloperskim (nad którym najczęściej nie ma się formalnego zwierzchnictwa) i innymi działami i stakeholderami. Bez sprawnego komunikowania celu projektu, stojących za nim powodów, czy rzeczowej argumentacji podejmowanych decyzji, bylibyśmy skazani na porażkę.
W praktycznie każdym rozwijanym produkcie liczba istniejących problemów i ich potencjalnych rozwiązań jest znacznie większa niż możliwości przerobowe zespołu, dlatego dobry Product Manager musi potrafić odpowiednio priorytetyzować zadania, a także wykazywać się dużą dozą asertywności – presja i wymagania ze strony interesariuszy bywają spore.
Wiele też zależy od tego, do jakiego zespołu poszukiwany jest Product Manager. Czasem pożądany będzie background techniczny, niekiedy oczekiwane będzie doświadczenie w projektowaniu zorientowanym na użytkownika, a jeszcze innym razem – dobre obeznanie w obszarze Big Data czy Machine Learningu. Nasz obecny zespół PMów w OLX składa się właśnie z ludzi o bardzo różnym doświadczeniu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Product Managera?
Realny wpływ na produkt użytkowany przez wiele milionów ludzi w wielu krajach. Mam świadomość, że praktycznie każda decyzja, jaką podejmuję, będzie miała odzwierciedlenie w doświadczeniu naszych użytkowników lub osiąganiu celu biznesowego. Jest to autentycznie ekscytujące. Poza tym lubię mierzyć się z problemami (i je rozwiązywać), a bycie Product Managerem zapewnia mi ich pod dostatkiem 🙂
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Kontynuując temat zalet, cieszę się bardzo dużą autonomią i jednocześnie mam okazję poszerzać swoje kompetencje, dzięki stałej współpracy z ludźmi posiadającymi różne umiejętności. Mam też to szczęście, że pracując w międzynarodowej firmie, mam możliwość pracy z ludźmi z innych krajów i kultur (OLX Group tworzą serwisy ogłoszeniowe w ponad 40 krajach świata) – jest to niesamowicie rozwijające.
Co do minusów – głównym jest świadomość, że nie możemy rozwiązać każdego problemu i wdrożyć wszystkich ciekawych rozwiązań. Serce rwie się do tego, ale niestety trzeba pogodzić się z tym, że niektóre pomysły nigdy nie ujrzą światła dziennego. Zasoby są ograniczone, więc trzeba dokonywać wyborów, które projekty i zadania są istotniejsze od innych.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W OLX w poszukujemy właśnie kogoś na stanowisko seniorskie przy widełkach płacowych 12-16 tysięcy złotych brutto. W przypadku „zwyczajnego” Product Managera te kwoty są trochę niższe, ale wciąż bardzo atrakcyjne. Oczywiście tak jak wszędzie – wiele zależy od konkretnej osoby, więc zdarzają się przypadki zarobków innych, niż podany zakres. Do tego niektóre firmy dysponują dodatkowym wachlarzem benefitów, którymi kuszą swoje największe talenty do pozostania w swoich strukturach na dłużej (np. pakiet opcji lub akcji, który można spieniężać raz do roku).
Gdzie szukać pracy jako Product Manager?
Nie miałem do tej pory okazji pracować poza branżą IT, ale wydaje mi się, że to właśnie w tym obszarze praca jako Product Manager może być najatrakcyjniejsza i dawać największe możliwości rozwoju. Radziłbym przy tym bardzo dobrze wykorzystać szansę, jaką daje rozmowa rekrutacyjna na dowiedzenie się czegoś o firmie, do której aplikujemy. Czy jest to stereotypowa korporacja, w której Product Manager nie będzie miał praktycznie żadnego wpływu na produkt, czy może organizacja, która mocno ceni sobie nadawanie autonomii ludziom, których zatrudnia.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Product Managerami?
Po pierwsze, pamiętajcie o tym, aby podejmować decyzje w oparciu o dane i nie ulegać presji stakeholderów. Zawsze myślcie o tym, na jakie metryki chcecie wpłynąć za pomocą wymyślonych rozwiązań i naciskajcie na sprawdzenie, czy po ich wdrożeniu to się faktycznie zadziało.
Po drugie – niezależnie od tego, jakiego typu Product Managerem chcecie zostać – zawsze myślcie o użytkowniku końcowym. To dla niego budujecie produkt (nawet jeśli jest to „tylko” optymalizacja algorytmów odpowiedzialnych za przetwarzanie danych w systemie rekomendacji produktów). Za każdym razem, gdy będziecie nad czymś pracować, zastanówcie się, co ma to konkretnie zmienić dla kogoś, kto będzie z tego korzystać. Często właśnie wtedy okazuje się, że ten sam cel można osiągnąć znacznie łatwiej za pomocą innego, efektywniejszego rozwiązania.