1. Barbara Kulig, Senior Social Media Executive, Agencja OS3
2. Maja Isakiewicz, Content Group Head, VML Poland
3. Joanna Jędrasik, Head of Social Media WALK Social Media
4. Natalia Wiśniowska, PR & Social Media Senior Manager w OX Media
5. Anna Żurek, Senior Content Manager, INSIGNIA
6. Grzegorz Stachura, Social Media Specialist, Brave Brain
7. Bartek Fiszer, Performance Specialist, Deloitte Digital
8. Anna Jędryka, Social Media Specialist, DDB & tribal
9. Łukasz Piekut, Social Media Director, Lyrebird by THEY.PL
Zobacz również
Barbara Kulig
Senior Social Media Executive, Agencja OS3
Jak zostałaś Senior Social Media Executive? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W branży jestem już 6 rok. Na początku pracowałam jako freelancer. Głównie tworzyłam content i moderowałam w portalach społecznościowych i na forach, ale zetknęłam się też z e-commercem, marketingiem szeptanym, tworzyłam artykuły na blogi. Warto na początku nie ograniczać się, próbować różnych kierunków.
Współpracowałam m.in. z Agencją OS3, która po pewnym czasie zaprosiła mnie na rozmowę kwalifikacyjną. Miałam zostać… Accountem, ale nie posiadałam wymaganego doświadczenia. Dostałam jednak inną propozycję – dołączyłam do firmy jako pierwszy członek wewnętrznego działu Social Media, który jakiś czas później zaczął rosnąć wraz z ilością nowych projektów. Zaczęłam więc budować zespół.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
To niesamowite wyzwanie, ale i bezcenne doświadczenie tworzyć coś od samego początku. Cieszę się, że miałam taką możliwość. Byłam więc kolejno: Content Designerem, Social Media Specialist, Social Media Executive, obecnie obejmuję stanowisko Senior Social Media Executive, zarządzając działem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Szczeble kariery w Social Media? Ile Agencji, tyle nazw stanowisk. Przykładowo osobę tworzącą treści nazywa się Moderatorem, Content Designerem, Community Managerem, a w małych agencjach nawet Social Media Managerem, więc może zostawmy nazewnictwo.
Początek zawsze jest ten sam – zaczyna się od moderacji, następnie jest tworzenie treści. Dalej są różne ścieżki, w zależności od predyspozycji danej osoby. Można iść w kierunku kreacji, strategii czy też zarządzania.
Co należy do obowiązków Senior Social Media Executive?
Jest ich naprawdę wiele i zapewne różnią się w zależności od struktury danej agencji. Dla mnie to przede wszystkim:
Pełnienie roli eksperta. Wewnętrznie jako wsparcie – dla działów Client Service oraz Strategii, głównie podczas tworzenia ofert . Ale także dla własnego zespołu już w trakcie ich realizacji. Zewnętrznie na spotkaniach z Klientem. Social Media to ciągłe zmiany, nowe narzędzia, możliwości, serwisy. Musi być ktoś, kto na bieżąco tę wiedzę uzupełnia i stanowi jej źródło, a dodatkowo dzieląc się doświadczeniem, pozwala na te nowości spojrzeć z dużo szerszej perspektywy.
Odpowiedzialność za jakość. Każda realizacja przechodzi w pierwszej kolejności wewnętrzną akceptację. Moim zadaniem jest pilnowanie, aby dział Client Service otrzymywał jakościowe materiały od zespołu SM. I tutaj sztuką nie jest sprawdzanie osobiście każdego jednego dokumentu, ale poprowadzenie zespołu w taki sposób, aby nie było to konieczne.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na to stanowisko szuka się osoby doświadczonej w branży social media. Proponuję każdemu, kto chciałby dojść do tego szczebla, przejść drogę od początku, aby potem wiedzieć czego wymagać, jak oceniać pracę zespołu, a także – przede wszystkim – aby być w stanie go wesprzeć.
Co więc jest potrzebne, aby w ogóle zacząć: na pewno umiejętność posługiwania się poprawną polszczyzną. Do tego komunikatywność, umiejętność wykonania dobrego researchu, dbałość o szczegóły. No i najważniejsze: musisz lubić to, co robisz.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy na tym stanowisku?
Rozwój poprzez stawianie czoła nowym wyzwaniom. Zostałam tu nauczona pływać rzucana na głęboką wodę i chyba weszło mi to w krew. Lubię to.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Dla mnie? Najwięcej trudności sprawia mi mój charakter, temperament. Utrzymać to w ryzach – twardy orzech do zgryzienia. A cała reszta – wszystko jest do ogarnięcia.
Najwięcej mam takich pluso-minusów. Jednym z nich jest stres – nakręca mnie do działania, ale na koniec dnia jednak również męczy. Jeśli chodzi o plusy, zdecydowanie największym są kreatywni, ciekawi ludzie, którzy mnie otaczają.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Uwaga, najbardziej irytująca odpowiedź na świecie: to zależy. Od doświadczenia oraz pełnionych obowiązków.
Gdzie szukać pracy jako Senior Social Media Executive?
W Social Mediach. Ogłoszenia o pracę pojawiają się już właściwie na wszystkich portalach społecznościowych. Wyślij CV. Napisz też kilka słów o sobie – daj się poznać, spróbuj zaciekawić swoją osobą.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Senior Social Media Executive?
Dbaj o to, żeby ludzie wiedzieli, że mogą na Tobie polegać. Nie bój się mądrzejszych, lepszych od siebie, korzystaj z ich obecności, ucz się od nich. Pracuj ciężko, dawaj z siebie wszystko. Bądź otwarty. Trenuj cierpliwość. Trzymaj nerwy na wodzy.
———————————————————–
Maja Isakiewicz
Content Group Head, VML Poland
Jak zostałaś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Jak to w bajkach bywa, dostrzeżono potencjał młodej i zdolnej osoby. Zaczęłam pracę w małej, acz szacownej agencji, na dumnie brzmiącym stanowisku Office Assistant, czyli recepcjonistka. Szefom podobały się moje e-maile.
W zależności od tego, jak dana agencja definiuje, kim właściwie SMM jest (o czym poniżej), szczeble kariery przedstawiają się następująco: moderator (techniczna obsługa kanałów social media, bezpośredni kontakt z fanami), stanowisko juniorskie, regularne, seniorskie, kierownicze lub przejście do strategii / copywritingu.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Istnieje więcej definicji Social Media / Community / Content Managera / Specialista / Creative (niepotrzebne skreślić) niż nazw stanowiska. W mniejszych agencjach to człowiek omnibus – często do jego obowiązków oprócz kreacji należy kontakt z klientem i wystawianie faktur (client service), ustawianie kampanii promocyjnych (media), opracowywanie strategii oraz sprzedaż (new business). Czasem SMM musi posługiwać się też programami graficznymi. W miarę rozwoju kariery specjalizacja się zawęża – i może rozwinąć się w różnym kierunku. Niemniej wspólnym mianownikiem jest przede wszystkim przygotowanie tak zwanego contentu publikowanego w mediach społecznościowych i techniczna obsługa kanałów.
Co kryje się pod pojęciem „contentu”? Przede wszystkim krótkie formy pisane oraz ilustracje do nich, które powstają we współpracy z grafikiem.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
SMM na co dzień pracuje ze słowem, które idzie w świat. Nie może sobie więc pozwolić na byki ortograficzne czy stawianie przecinków w niewłaściwych miejscach. Jest ostatnią deską ratunku, jeśli we wpisie jest błąd, na grafice zostało użyte złe logo lub agencja nie ma do niej praw autorskich.
To „ogarniacz”. Nie może bać się wielozadaniowości. Sytuacja na froncie, czyli w kanałach social media, zmienia się bardzo dynamicznie i niejednokrotnie trzeba szybko przerzucić się z jednego zadania na inne, kiedy account upomina się o kreacje „na ASAP”, Facebook znowu nawala, a na fan page’u klienta X właśnie jakaś pani odkryła spleśniałe szkiełko w ciastku.
SMM to jednak przede wszystkim osoba kreatywna. To zarazem copywriter z żyłką strategiczną i wiedzą praktyczną.
Wreszcie SMM z dobrym angielskim to to, co agencje lubią najbardziej.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Social media jak kobiety zmienne są. Wypadniesz z obiegu na kilka miesięcy, w zasadzie musisz uczyć się kanałów społecznościowych od nowa. Ktoś, kto jest na bieżąco, rzeczywiście może nazywać się specjalistą. To stanowisko, gdzie nie tylko się teoretyzuje, a wciela w życie to, co kiedyś razem ze strategią i teamem kreatywnym zaproponowaliście w odpowiedzi na brief klienta. I od razu widzisz rezultaty swojej pracy.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Osoba kreatywna, która nie boi się nowych form contentu, jest na bieżąco ze zmianami w mediach społecznościowych i jest pewna siebie, nie będzie miała problemu z szybkim awansem i umocnieniem swojej pozycji w dziale kreacji (lub strategii – w zależności od punktu startowego kariery).
Łatwo stać się jednak „rzemiochą”, czyli być specjalistą od jednego kanału lub obsługi klienta na fan page’u. Nie ma na rynku wielu doświadczonych SMM, więc łatwo – bo bezpiecznie – jest utknąć na lata w tym samym punkcie. Co skutecznie zabija kreatywność. SMM szybko wpadają też w kompleksy względem copywriterów. Utarło się, że SMM nie jest kreatywnym, bo trzaska tylko posty na Facebooku, mimo że często robi kropka w kropkę to samo co copywriter, tyle że w mediach społecznościowych.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
SMM na stanowisku juniorskim lub moderacyjnym stoi zapewne na najniższym szczeblu agencyjnej drabiny zarobkowej. Na start od 1000 do 2000 zł z hakiem. Potem, w zależności od umiejętności, dochodzi się do zarobków powyżej dwóch średnich krajowych.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
Agencje digitalowe, reklamowe z działem Social Media, duże korporacje lub banki, które mogą pozwolić sobie na prowadzenie komunikacji zasobami wewnętrznymi. Coraz częściej zatrudniają też startupy.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
SMM to dobry start na pracę w branży reklamowej w ogóle. Człowiek bardzo szybko uczy się, jak wygląda praca w agencji i ma stały kontakt praktycznie z każdym działem – czy to z Client Service, czy strategią, czy kreacją. Kiedy poczujesz, jaka droga jest dla Ciebie najwłaściwsza – śmiało, działaj.
———————————————————–
Joanna Jędrasik
Head of Social Media WALK Social Media
Jak zostaje się head of social media? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Nie oszukujmy się, nie ma jednej drogi. To stanowisko, jak wszystkie inne, w różnych agencjach może mieć różne znaczenie i znajdować się na innym szczeblu. Czasami jest się częścią digitalu, czasem większej struktury, czasami jest tak, jak w WALK-u – jest się szefem osobnego Business Unitu. Najczęściej jednak, żeby zostać “Głową”, trzeba przejść długą drogę od samego początku kariery – od community managera/content managera, przez social media managera, aż po stanowisko heada. Można też inaczej – od stratega do heada. W moim przypadku kształtowało się zupełnie nie po kolei – od social media managera, przez dyrektora e-PRu, aż do stanowiska head of social media.
Co należny do obowiązków head of social media?
Wszystko co tyczy się działu – koordynacja pracy zespołu, budowanie strategii, cały client service. Tu też nie ma reguły, zależy od kalibru działań i agencji.
Kogo poszukuje się na stanowisko head of social media? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Modelowo head powinien być kapitanem – doskonale znającym swoje produkty, umiejętnie wdrażającym procedury i standardy, dbającym o relacje z Klientami i zarządzającym swoim zespołem tak, żeby wszystko w środku działało jak w szwajcarskim zegarku. Ważna jest wiedza, zarówno dotycząca zagadnień socialowych, jak i tycząca się twardego managementu. I, niestety, trzeba umieć liczyć, bo na głowie “Głowy” jest też utrzymanie rentowności działu.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy head of social media?
Nowe wyzwania. Nie oszukujmy się, social media to żywy organizm. Trzeba być nie tylko na bieżąco z tym, co dzieje się w branży, jak zmienia się socialowy ekosystem, ale jednocześnie trzeba myśleć o konkretach w postaci zarządzania działem/unitem. To nie lada wyzwanie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusów jest zdecydowanie więcej, to pocieszające, prawda? 🙂 Ciągły rozwój, stała praca z ludźmi, codzienna inspiracja i wyzwania. Trudności – połączenie trudnej i żmudnej pracy zarządczej z nadążaniem za tym, co w tej robocie najważniejsze – za trendami.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Widełki są różne, w zależności od agencji i struktury, w jakiej znajduje się dział. Można spokojnie strzelić, że od kilku do kilkunastu tysięcy.
Gdzie szukać pracy jako head of social media?
W agencjach. Teraz wszyscy starają się mieć w swoich strukturach dział social media. Prawdopodobieństwo, że w agencji, którą lubisz jest taka posada, jest bardzo wysokie.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać head of social media?
To zależy w jak dalekiej przyszłości. Dla osób, które już pracują w branży i są np. na stanowisku social media managera, najlepszy będzie rozwój umiejętności managerskich – trzeba nauczyć się zdecydowanie więcej, niż tylko planowania i prowadzenia działań w kanałach social media. Myślę, że bardzo ważne jest to, pod kim się pracuje i do kogo aspiruje. Ktoś mądry powiedział kiedyś, że nie powinno wybierać się pracy, a szefa – zgadzam się z tym – o wiele szybciej wskoczy się wyżej, jeśli ma się dobrego managera, który nie będzie trzymał wiedzy dla siebie. 🙂
Jeśli jednak nie ma się takiego szczęścia, trzeba samodzielnie dbać o swój rozwój – czytać, interesować się, próbować i ryzykować!
———————————————————–
Natalia Wiśniowska
PR & Social Media Senior Manager w OX Media
Jak zostałaś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją przygodę z social media zaczęłam na studiach. Początkowo przyglądałam się z ciekawością samemu zjawisku. Łącząc dwie pasje, marketing online i politykę, badałam wykorzystanie nieboszczka blipa w komunikacji polityków. W międzyczasie sama pracowałam przy nieudanym (cóż, bywa ;)) startupie – serwisie social media dla samorządów.
Romans z marketingiem politycznym szybko się skończył i zaczęłam pracę w agencji specjalizującej się w komunikacji online jako specjalista ds. social media. Po kilku miesiącach zostałam managerem działu copywriterskiego i zaczęłam łączyć obowiązki managera ds. social media i PR managera. Cztery lata i dwie agencje później – w innym zespole i dla innych klientów, nadal łączę obie te funkcje.
Z tego co obserwuję, to początki wszystkich kolegów po fachu są dość podobne. Obecni SM managerowie zwykle zaczynają na stanowiskach związanych z copywritingiem czy content marketingiem.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Na etapie tworzenia strategii marketingowej jest to wybór odpowiednich narzędzi oraz formy komunikacji. W trakcie realizacji działań troska o to, aby przekaz był zarówno skuteczny, jak i interesujący dla odbiorcy. Mówiąc wprost: dbam o jakość tego, co czyta i widzi użytkownik social media.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim ciekawość. Social Media Marketing to bardzo dynamiczna materia. Trzeba nadążać za zmieniającymi się trendami, poszukiwać inspiracji, znajdować nowe rozwiązania i narzędzia. Bardzo ważne jest także lekkie pióro, umiejętność zgrabnego posługiwania się językiem oraz umiejętności analityczne. Zarządzanie komunikacją w social media to przede wszystkim praca na liczbach. W moim odczuciu ważna jest także, nazwijmy to, „społeczna intuicja”. Coś, co sprawia, że jesteśmy w stanie zrozumieć i w efekcie przewidzieć pewne zjawiska czy trendy. Przydadzą się też stalowe nerwy 😉
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Z pewnością dynamika zmian, która zmusza do ciągłego poszukiwania, dokształcania się. W social media rok to era. Każdy dzień przynosi nowości. 🙂
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Pewnego rodzaju niedogodnością może być to, że człowiek jest niemal bez przerwy w pracy. Od social media nie ma urlopu. Sama łapię się na tym, że korzystając chociażby z Facebooka prywatnie, w czasie wolnym, bezrefleksyjnie zaglądam do statystyk i powiadomień na profilach moich klientów.
Fajne jest jednak to, że włożone w pracę zaangażowanie można naprawdę szybko dostrzec i są policzalne, a udana akcja przekłada się na zasięgi czy zaangażowanie internautów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Widełki są bardzo szerokie. Zarobki na stanowiskach juniorskich zaczynają się od 2 tysięcy złotych. Na stanowiskach managerskich od 4 do 6 tysięcy.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
W moim odczuciu chyba najlepiej w grupach na Facebooku. Sama poszukując pracowników najpierw tam zaglądam. Stamtąd też zwykle przychodzą najfajniejsze zgłoszenia podczas rekrutacji. Dobrze jest też uporządkować profil na Linkedin i prowadzić aktywną komunikację chociażby na Twitterze. SM managerów coraz częściej szuka się wśród aktywnej społeczności.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Żeby monitorowały to, co się dzieje na świecie, jakie są trendy, najciekawsze case studies i dyskutowały w sieci. Jeżeli to, co publikujesz w sieci, jest interesujące i wartościowe, jest spora szansa, że praca sama Cię znajdzie. 🙂
———————————————————–
Anna Żurek
Senior Content Manager, INSIGNIA
Jak zostałaś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Trochę przez przypadek. 😉 Jestem absolwentką polonistyki, która nie wiązała przyszłości z wyuczonym zawodem, a jednocześnie „czuła chemię” do marketingu i chęć nawiązywania dialogu pomiędzy marką a użytkownikami. Połączenie powyższego dało tylko jeden rezultat – social media (a konkretnie, gdy zaczynałam, to Facebook).
Pierwsze kroki w branży stawiałam w agencji obsługującej klientów w sektora MŚP, obecnie zajmuję się klientami korporacyjnymi.
Szczeble kariery na tym stanowisku zazwyczaj nie różnią się w poszczególnych agencjach: najczęściej trzeba rozpocząć od praktyk lub stażu, następny poziom to specjalista, manager, senior, director itd.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Zakres obowiązków na takim stanowisku może się znacznie różnić w zależności od agencji oraz doświadczenia. Wiele osób uważa, że taka osoba jest odpowiedzialna wyłącznie za moderację oraz przygotowywanie i zamieszczanie wpisów na profilu. Tymczasem bardzo ważne w tym zawodzie są umiejętności analityczne – tworzenie raportów i wyciąganie z nich odpowiednich wniosków. Przygotowywanie strategii komunikacji w odniesieniu do obecności w pozostałych kanałach, obserwowanie i bezzwłoczne reagowanie na bieżące wydarzenia i nowinki w świecie (popularny RTM), sprzedaż (prezentacja przed klientem), a nawet zarządzanie zespołem – o tym możemy mówić już w kontekście seniora i wyżej.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Wielu osobom wydaje się, że wystarczy mieć jakieś pojęcie o Facebooku, Instagramie czy Snapchacie, tymczasem stanowisko to wymaga dużej wiedzy o wspomnianych kanałach społecznościowych, wybiegającej daleko poza umiejętność tworzenia i zamieszczania wpisów. To ktoś, kto potrafi wczuć się w grupę, do której się zwraca i jednocześnie przewidzieć jak zareaguje na założoną komunikację. Bardzo ważne jest także dobre zorganizowanie pracy, duża doza pokory i cięta riposta.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Wciąż się czegoś uczę 🙂 Każdy projekt to inne cele do realizacji, inne kanały i inne zasady komunikacji w nich, a co za tym idzie duża odpowiedzialność – w końcu wypowiadam się w imieniu marki.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Ciągły rozwój i kontakt z ludźmi (choć tylko wirtualny) i to, że wciąż mnie zaskakuje, a już kilka razy żartowałam, że to niemożliwe. 😉 Do minusów zdecydowanie trzeba zaliczyć nienormowany czas pracy i jednocześnie pracę pod dużą presją czasu.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki są bardzo zróżnicowane, uzależnione od zajmowanego stanowiska i stopnia odpowiedzialności.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
Najlepiej na różnych facebookowych grupach, zrzeszających osoby zainteresowane i pracujące w branży a także bezpośrednio w agencjach, najlepiej tych większych, gdzie od razu można poznać specyfikę tej pracy.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Aby zainwestowały przede wszystkim w swój własny rozwój. Śledzenie kierunków, trendów w socialu, marek (tych, które doskonale sobie radzą i tych, których błędów nie warto powielać), udział w szkoleniach to absolutny must have.
———————————————————–
Grzegorz Stachura
Social Media Specialist, Brave Brain
Jak zostałeś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Być może wstyd się przyznać, ale początkowo nie byłem zwolennikiem zakładania konta na Facebooku, a już na pewno nie popierałem idei głoszenia całemu światu, o tym co się dzieje w moim prywatnym życiu. Ostatecznie do założenia konta namówili mnie przyjaciele. Fascynacja obserwowaniem znajomych szybko minęła, narodziła się za to ciekawość zbadania, jak ta niebieska maszyna faktycznie funkcjonuje. Tak w skrócie można opisać początek mojej podróży w świecie social mediów.
Istnieją różne modele kariery w social mediach. Niektórzy mówią, że aby zostać SM Managerem, czy Head of SM, należy przebyć kilkuletnią karierę, która usystematyzuje wiedzę w tym zakresie. Osobiście spotkałem się z młodymi osobami, które wielokrotnie zaskakiwały mnie swoją wiedzą dotyczącą mediów społecznościowych – nie mówię tu tylko o funkcjonalności, ale przede wszystkim o sposobach mierzalności i zwiększania zasięgów działań SM. Stąd też nie trzymałbym się kurczowo pewnych ram, przede wszystkim liczy się znajomość tego świata i jego mechanizmów.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Głównym zadaniem jest koordynowanie działań, tak by były robione konsekwentnie i zgodnie z założoną wcześniej strategią. Ponadto dobrze jest czasem podrzucić zespołowi dawkę inspiracji i wiedzy, to często mocno odświeża jego działania.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Samodyscyplina jest rzeczą podstawową. Częściej jednak dopatrywałbym się elastyczności. Jest to ciekawa i ułatwiająca życie cecha. Social media pozwalają nam na natychmiastową i tanią interakcję z wydarzeniami w świecie realnym, stąd też bacznie trzeba obserwować, co się w nim dzieje, łączyć pewne fakty i w miarę możliwie szybko reagować. Elastyczność pozwala na spójne działanie pomiędzy światem cyfrowym a tym rzeczywistym.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Myślę, że powyżej po części odpowiedziałem na to pytanie. Właśnie możliwość „żonglowania” pomiędzy światem realnym a cyfrowym sprawia, że praca ta jest tak ciekawa. Aranżowanie konkursów i wszelkich działań, które swoje odniesienia znajdują w rzeczywistości, to chyba najciekawsza funkcja świata mediów społecznościowych. Dzięki szybkiemu rozprzestrzenianiu się informacji na dany temat, jesteśmy w stanie w krótkim czasie dotrzeć do tysięcy, czy nawet milionów, często zupełnie za darmo. To właśnie dzięki social mediom możemy prowadzić działania określane jako Real-Time Marketing.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zdecydowanym minusem jest przenikanie obowiązków firmowych do świata prywatnego. Prócz prowadzenia firmowych kont na Instagrami, Faceboku, LinkedInie czy nawet Snapchacie, mam też swoje prywatne. Często, będąc na urlopie i korzystając z tych dobrodziejstw technologii, widzę, co dzieje się na profilach moich klientów. Powoduje to, że momentalnie myślami wracam do biura. Zdecydowanym plusem pracy w social mediach jest jej mobilność, by pracować wystarczy mieć dostęp do Internetu. Zdarza się, że pracując, często leżę na kanapie, czy siedzę w parku, korzystając ze słonecznych kąpieli – tego fenomenu wciąż nie potrafią zrozumieć moi rodzice. 🙂
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Rynek social media wciąż się rozwija, a ich wpływ na inne dziedziny marketingu, jak choćby SEO, z roku na rok jest coraz większy. Myślę, że w przyszłości utrzyma się trend wzrostu i będzie to jedno z lepiej opłacanych zawodów w branży.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
Polecałbym młode, kreatywne agencje, które pozyskują ciekawych klientów, dostrzegających możliwości i potencjał mediów społecznościowych. Nie ma lepszej szkoły od stawiania się przed ciągłymi wyzwaniami.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Żeby byli aktywni i czujni na nowości. Żeby nie bali się wyzwań i podejmowali ryzykowne decyzje – w świecie social media przemyślane ryzyko często się opłaca.
———————————————————–
Bartek Fiszer
Performance Specialist, Deloitte Digital
Jak zostałeś social media managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W trakcie studiów aktywnie działałem w studenckim radiu „Żak” Politechniki Łódzkiej, gdzie powoli rodził się dział promocji. Radio już wtedy posiadało profile we wszystkich liczących się mediach społecznościowych, ale tylko po to, żeby zarezerwować nazwę. Z czasem promocja zaczęła się rozkręcać i ktoś musiał zająć się fanpagem radia na Facebooku. Zgłosiłem się na ochotnika i tak już zostało. Profil „Żaka” był doskonałym poligonem doświadczalnym do testowania różnych rozwiązań. Wraz z doświadczeniem, rosło moje zainteresowanie reklamą w digitalu oraz Social Media. I tak jest do dziś.
Co należy do obowiązków social media managera?
W dużej mierze zależy to od agencji, choć podstawowymi obowiązkami każdego SM-a jest oczywiście prowadzenie profilu/profili marek klientów, tworzenie planów komunikacji oraz opieka nad społecznością marki. W zależności od podziału obowiązków w zespole dochodzą jeszcze takie zadania, jak prowadzenie kampanii reklamowych, czynny udział w przygotowywaniu strategii komunikacji oraz akcji taktycznych, a także np. szkolenia dla klientów i wewnątrz firmy.
Kogo poszukuje się na stanowisko social media managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na pewno potrzebna jest systematyczność. Chociaż na co dzień pracuje się z copywriterami, to osobie odpowiedzialnej za prowadzenie komunikacji marek w kanałach social media przyda się lekkie pióro i doskonałe zrozumienie charakteru oraz sposobu komunikacji marki. Kluczowa jest doskonała znajomość narzędzi samego Facebooka, jak i zewnętrznych rozwiązań. Do tego przyda się szczypta matematyki i statystyki – wbrew pozorom Facebook nie podaje na tacy wszystkich danych potrzebnych do analizy. Jednak najważniejszą umiejętnością wydaje się być szybkie adaptowanie do zmian. Media społecznościowe i sam rynek reklamy pędzi w rożnych kierunkach jednocześnie i trzeba biec razem z nim. Ta praca nie ogranicza się tylko do siedzenia na Fejsie 😉
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy social media managera?
Podczas swojej pracy prowadziłem profile międzynarodowych marek, które znałem z dzieciństwa i to ja komunikowałem się z fanami w ich imieniu. To świetne doświadczenie.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Największym minusem jest konieczność bycia on-line 24/7, zwłaszcza przy kryzysogennych markach. Nieważne czy jesteś teraz na obiedzie z rodziną, na randce czy w kinie. Jeśli na profilu zacznie się gotować, to ty musisz być na to przygotowany. Kilka razy zdarzyło mi się przerywać nagle to, co robiłem i biec do komputera, żeby zacząć procedury awaryjne. Niczym w serialu Star Trek 😉
O plusach już było wyżej 😉
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Różnie. Zależy to głównie od tego, czym dla firmy jest praca przy mediach społecznościowych. Sam mam szczęście, że pracuję w agencji, która doskonale rozumie rolę tego członka zespołu i potrafi go docenić również pod względem finansowym. Znam jednak przypadki małych agencji, które każą prowadzić kilkadziesiąt (!!!!) profili jednocześnie, płacąc od opublikowanego posta (sic!) Przy okazji trzeba być tam grafikiem, copywriterem, strategiem. Tylko prezesem nie można zostać ;).
Gdzie szukać pracy jako social media manager?
Drogi są dwie. Facebook oraz znajomi. Ja znalazłem pracę, obserwując profile agencji interaktywnych w Łodzi. Trafiłem na ogłoszenie, wysłałem CV i bang (no dobra, nie było aż tak łatwo). Warto śledzić profile społecznościowe agencji i wyczekiwać wakatu na swoje stanowisko. W międzyczasie oczywiście wypada się przygotowywać – w końcu każdy chce pracować dziś „w Internecie”.
Dobrze też dowiedzieć się o rekrutacji od znajomego w agencji, zanim copywriter napisze ogłoszenie.
Na pewno nie polecam wyszukiwarek stanowisk. Pełno jest tam ogłoszeń od firm, które niezbyt poważnie traktują osoby odpowiedzialne za Social Media.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać social media managerem?
Idźcie do tej branży pozbawieni złudzeń o szybkiej karierze „w soszialu”. Na Wasze pierwsze prawdziwe „Internety Robię” popracujecie trochę. Nie zamykajcie się nosem w robocie. Poznawajcie ludzi: to SOCIAL przed MEDIAMI nie jest przypadkowo.
———————————————————–
Anna Jędryka
Social Media Specialist, DDB & tribal
Jak zostałaś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Kiedy kilka lat temu trafiłam na swój pierwszy staż agencyjny, los chciał, że to akurat dział social media potrzebował najwięcej wsparcia.
Tam nauczyłam się podstaw, które później rozwijałam pracując zarówno w agencji stricte socialowej, jak i agencjach digitalowo – kreatywnych. Zazwyczaj młodzi social media ninja zaczynają od pracy moderatora – prawdziwej walki w ogniu żywiołu 😉 Szczebel wtajemniczenia wyżej są content designerzy odpowiedzialni za tworzenie postów, a następnie social media specjaliści, managerowie i head of social, którzy pracują nad strategią komunikacji marki i spinają zespół w całość.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Ile agencji, tyle wersji tego, kim tak naprawdę jest SM manager. Bywa, że jego obowiązki są zbliżone do pracy accounta, tyle, że przy projektach social mediowych. Albo zupełnie inaczej – zajmuje się on budowaniem strategii komunikacji marek w social mediach i jej późniejszą egzekucją. Do tego często dochodzi prowadzenie kampanii Facebook Ads.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Lista wymaganych umiejętności i cech w ogłoszeniach o pracę na to stanowisko zazwyczaj liczy kilkanaście podpunktów, wszystko zależy od potrzeb danej agencji i tego, czy SM manager ma być bardziej prowadzącym projekt czy kreatywnym.
Według mnie, w obu tych sytuacjach SM manager powinien przede wszystkim być nastawiony na ciągły rozwój i trzymać rękę na pulsie nieustannie zmieniających się trendów. Musi myśleć nieszablonowo, a jednocześnie bardzo analitycznie. No i lubić pracę z ludźmi, bo na tym stanowisku ma się kontakt ze wszystkimi działami agencji i Klientami.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Social media to żywy twór, zmienia się z minuty na minutę i ciężko za nim nadążyć. Ale przecież nie chodzi o to, by złapać króliczka, leczy by gonić go 😉
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największą trudność stanowi bardzo szeroki wachlarz umiejętności wymaganych od SM managera – musi być po części kreatywnym i analitykiem, umieć posługiwać się Exelem i Photoshop’em. Największych plus? To satysfakcja i samodzielność, które daje taka wszechstronność 😉
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Ilu social media menadżerów – tyle zakresów obowiązków. A w związku z tym ogromna rozpiętość poziomu zarobków.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
W agencjach, które stawiają na komunikację zintegrowaną.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Dużo czytać. To jeszcze nikomu nie zaszkodziło. 😉
———————————————————–
Łukasz Piekut
Social Media Director, Lyrebird by THEY.PL
Jak zostałem Social Media Directorem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Nie ma jednej uniwersalnej drogi. Nie w każdej agencji stanowisko Social Media Directora jest obsadzane. Spotkałem się z wieloma agencjami, gdzie Social Media Manager to osoba odpowiadająca za cały dział i raportująca efekty pracy zespołu bezpośrednio przed zarządem. Jak wyglądają szczeble kariery? Zazwyczaj to stały rozwój ze zmianą kolejnych stanowisk i kolejnych agencji. Gdzieś na końcu otwierasz LinkedIn i dostajesz zaproszenie na rozmowę od head huntera. Tak było w moim przypadku.
Co należy do obowiązków Social Media Directora?
Wszystko, co związane z działem social media. Wciąż zdarza mi się tworzyć content do komunikacji, współpracuję z działem graficznym, „odpalam” kampanie i je analizuję. Dodatkowo trzeba dorzucić opiekę nad całym działem, wgląd i odpowiedzialność za wszystkie projekty, sprawdzanie jakości pracy. Dużą nowością dla mnie było rozwiązywanie problemów wewnątrz zespołu, mediacje, poszukiwania złotego środka etc.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Directora? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Najważniejsza jest umiejętność słuchania i rozwiązywania codziennych problemów. Podział uwagi przydaje się, gdy pięć osób jednocześnie chce otrzymać odpowiedź na wcześniej zadane pytania. Ważna okazuje się również umiejętność ustalania priorytetów. Bez tego może być bardzo ciężko stworzyć harmonogram prac. Bez wdrożenia procesów, które regulują przepływ informacji i stałych spotkań z działem, trudno by było zarządzać kilkudziesięcioma projektami na raz. To warunkuje niezbędną systematyczność.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Directora?
Możliwość kształtowania organizacji, praca z ciekawymi ludźmi, wdrażanie procesów, które pomagają w pracy. No i przede wszystkim radość ze wspólnych sukcesów zespołu.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
To social media, tu zawsze się coś dzieje. Nie da się nigdy wyłączyć w 100 proc. Odnoszę wrażenie, że coraz ciężej jest znaleźć również odpowiednie osoby do tej pracy. Branża w Polsce mocno się wyspecjalizowała i poszukujemy coraz lepszych specjalistów na stanowiska w działach social media. Niestety nie zawsze udaje nam się ich znaleźć.
Największe plusy: radość z sukcesów klientów przy świadomości, że nasze działania mają realny wpływ na ich biznes. Dużo radości sprawiają mi również rozmowy z ludźmi. To praca, gdzie bez codziennego dialogu może umknąć nam coś ważnego i możemy stracić szansę na dobry wynik.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na pensję zazwyczaj składa się kilka czynników: premie, prowizje, sukces działu etc. Wszystko również zależy od umowy zawartej z agencją.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Director?
Moja praca znalazła mnie sama. Polecam zaopiekować się swoim kontem na LinkedIn. Ostatnich kilkanaście ofert pracy przyszło właśnie stamtąd.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Directorem?
Nie bać się podejmować najtrudniejszych projektów, pytać, przeżywać kryzysy i myśleć, zbierać doświadczenie, szukać różnych rozwiązań każdej sytuacji i jeszcze raz… myśleć.
Drugą część artykułu przeczytasz tu>