1. Michał Zgutka, Content Designer, SMG
2. Katarzyna Strzelczyk, Social Media Manager, SMG LiquidThread
3. Marta Smoręda, Social Strategy Planner, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
4. Michał Sławiński, Social Media Innovation Director K2
5. Katarzyna Plencler, Content Designer w agencji Biuro Podróży Reklamy
6. Anna Kulpa, Social Media Manager w 180heartbeats + JUNG v. MATT
7. Paulina Nazaruk, Social Media Specialist, agencja Byss.pl
8. Konrad Kobiela, Head of Social Media, Mind Progress Group
9.Agnieszka Sochal, Social Media Junior Account Manager w WebTalk
10. Magdalena Subdys, Group Account Manager, Pozytywnie.pl
Zobacz również
Michał Zgutka
Content Designer, SMG
Jak zostałaś Content Designerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Wydaje mi się, że przeszedłem najlepszą drogę do obecnego stanowiska. Wpierw jako tzw. specjalista ds. social media przy klientach z MŚP – co było świetną wprawką w realia branży social. Następnie, gdy już przyszedłem do SMG, zajmowałem się moderacją – to ja byłem frontem do wszystkich użytkowników Facebooka, którzy wylewali żale na tablicy i w komentarzach na profilu marki. Miałem to szczęście, że byłem w gronie osób, które pozwalały, w miarę nadarzających się okazji, wykazywać się poza zakresem obowiązków moderatora.
Gdy moi przełożeniu uznali, że wyszlifowane umiejętności sprawnego tworzenia komunikatów można lepiej wykorzystać, stałem się twórcą treści. I to kolejne wyzwanie, które wiele mnie już nauczyło – i uczy chyba każdego dnia. Content designer ma standardową drogę rozwoju od juniora, przez content designera właściwego na seniorze kończąc.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co należy do obowiązków Content Designera?
Większość content designerów zgodzi się z tym, że prosta odpowiedź: tworzenie treści na kanały społecznościowe nie oddaje pełni tego, czym na co dzień się zajmujemy. Przede wszystkim to zestaw codziennych powinności, jak tworzenie harmonogramów publikacji na profilach klientów, briefowanie grafików czy stałą współpracę z działami klienckimi oraz samym klientem. Dodatkowo jednak twórcy treści dbają o contentowe wsady do prezentacji przetargowych, strategii, aktywacji i tym podobnych. To czasami pisanie scenariuszy pod filmy i animacje, które będą wykorzystywane w socialu, to też tworzenie haseł, opisów i wszelkiej maści copy – twórca treści to w zasadzie socialowy copywriter.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kogo poszukuje się na stanowisko Content Designer? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Idealny content designer powinien przede wszystkim znakomicie operować słowem. Powinien umieć szybko stworzyć treść posta, opis grafiki, powinien nieźle radzić sobie z prezentacjami i umieć je „sprzedać”. Powinien też być sprawny w tym, co robi – praca w agencji szybko to zweryfikuje.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Content Designera?
To, że jedną informację można, a wręcz jest to pożądane, umieć przekazać wielu różnym grupom celowym na wiele różnych sposobów. To, że wbrew popularnemu spłyceniu tego zawodu nie tworzysz tylko „pościków na fejsunia”, ale masz też okazję wykazać się kreatywnie przy wielu, wielu innych okazjach i okolicznościach. Tworzysz komunikaty oraz współtworzysz projekty, które angażują tysiące osób w mediach społecznościowych.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudności tej pracy to z pewnością presja. Czas, otoczenie, briefy – content designer musi umieć pracować nad wieloma rzeczami jednocześnie. Musi też, co nie zawsze jest trudne, potrafić wytłumaczyć oraz uzasadnić swoje pomysły i racje. A pamiętajmy, że nie każdy klient czy współpracownik z innego działu ma świadomość i obycie socialowe – trzeba umieć wytłumaczyć, dlaczego na grafice nie może być więcej niż 20 proc. tekstu, dlaczego logo nie powinno być większe i dlaczego nazwa produktu wcale nie powinna być wpisana w treści posta trzy razy. To kwestia edukacji i cierpliwości – bo gdy już znajdziemy wspólny język i nabierzemy do siebie zaufania, współpracuje się o wiele przyjemniej.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Podejrzewam, że wiele zależy od konkretnych agencji oraz doświadczenia i zakresu odpowiedzialności konkretnych szczęśliwców. Trudno wskazać widełki; wydaje mi się, że przedział junior content / content / senior content to rozstrzał od trzech do pięciu tysięcy złotych netto.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
W agencji, w której już pracujemy! Najlepiej jest zebrać doświadczenie od samych podstaw. Część osób w branży myśli, że prowadzenie paru profili od paru miesięcy to już to. Dołączenie do grupy „Social media” na Facebooku i obśmianie paru mniej doświadczonych osób – jeszcze lepiej. Nie, nieprawda. Gdy już wiesz, że social media są dla Ciebie, a e-marketing i digital jako takie są tym, co chciałabyś lub chciałbyś poznawać – zaczep się w mniejszej lub większej agencji. Zacznij od moderacji – to często bardzo niedoceniana – niesłusznie! – część obsługi w SM. Poznaj pracę w agencji od początku. Nie obrastaj w piórka, nie twórz blogów i nie pozycjonuj się na eksperta od digital i social marketingu. Takich w branży dostatek. Z pokorą, cierpliwością i otwartą głową zacznij pracę, ucz się na własnej skórze od lepszych. Bądź odpowiedzialny i wykazuj się kreatywnością. To wszystko zaprocentuje.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Content Designerami?
Żeby słuchały rad ekspertów, którzy w sieci są od lat i żeby omijały tych, którzy szukają poklasku przy każdej nadarzającej się okazji. Najważniejsze, to robić swoje – i robić to coraz lepiej.
———————————————————–
Katarzyna Strzelczyk
Social Media Manager, SMG LiquidThread
Jak zostałaś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zaczynałam od prowadzenia profili sociale’owych w agencjach PR. W czasach, kiedy najważniejsze było organiczne budowanie relacji ze społecznością, było to idealne miejsce do nauczenia się, jaką siłę może mieć społeczność marki i że nie ma z tym żartów. 🙂 W tej chwili nie da już się tworzyć treści w oderwaniu od kompleksowej strategii ich dystrybucji i zrozumienia swojego odbiorcy nie tylko w ramach angażującej się społeczności ale też pełnego obrazu grupy docelowej obecnej w serwisach społecznościowych. Od początku trzeba więc rozwijać kompetencje zarówno w tworzeniu treści, jak i efektywnej dystrybucji. Poszerzenie umiejętności o paid social i analitykę sprawiło, że w mojej karierze wszystko potoczyło się znacznie szybciej. Bardzo pomogła też ugruntowana wiedza o strategii, brandingu i najbardziej klasycznym marketingu.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Z jednej strony planowanie, tworzenie rozbudowanych kosztorysów i harmonogramów, z drugiej egzekucja i dopilnowanie zgodności działań ze strategią marki. Zarządzanie zespołem Content Designerów i Moderatorów, ale też współpraca z innymi działami, odpowiadającymi za płatną dystrybucję, strategię, badania. Dużo czasu zajmuje także prowadzenie projektów New Businessowych.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Połączenie kompetencji accounta, stratega, kreatywnego i mediowca z doskonałym wyczuciem nowych mediów, znajomością ich możliwości i wad, ale też dużą dojrzałością biznesową, aby rozumieć czego oczekuje klient i mądrze wydawać jego pieniądze. Obecnie także coraz częściej świetnie opanowana analityka.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Szybki efekt bieżącej pracy i ogromny wpływ na poprawę finalnych wyników kampanii jeszcze w jej trakcie. W przeciwieństwie do tradycyjnych mediów możemy cały czas optymalizować nasze działania, odrzucać to, co słabo idzie i na bazie aktualnych wyników dorzucać kolejne elementy. Ma to ogromną dynamikę i na koniec dnia jest po prostu bardzo dużo radochy z dobrej roboty. 🙂 I chce się wstać rano, aby to powtórzyć.
Z drugiej strony jest też ciągła zmiana i świeżość. Praktycznie przy każdym projekcie jakieś elementy robimy po raz pierwszy, często pierwsi na rynku.
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Jest jeden największy minus i plus jednocześnie. Ta praca niesamowicie wciąga i kręci i bardzo trudno jest cały czas kontrolować swoje granice, pozwalające zachować zdrowy dystans do niej i oddzielić swoje życie prywatne.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wszystko zależy tutaj od wielkości organizacji i działu, w którym stanowisko zostało ulokowane. Po stronie klienta może to być dział zarządzania marką, ale też dział PR i tutaj różnice będą znaczące. W agencjach z kolei, Social Media Managerów znajdziemy zarówno w PR, digitalowych jak i agencjach mediowych i po doświadczeniu każdej z nich mogę powiedzieć, że zakres obowiązków i odpowiedzialności jest bardzo nierówny. Często osoba na stanowisku o takiej nazwie odpowiada za kompleksowe tworzenie treści i nie ma żadnej decyzyjności, ale też czasem odpowiada za zarządzanie zespołem specjalistów i efektywność kosztową prowadzonych projektów.
Widełki będą więc równie szerokie jak między asystentem, a managerem wyższego szczebla.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
W miejscach, które mają dobre zaplecze badawcze i pomogą gruntownie przeanalizować wyniki Twojej pracy i ich wpływ na biznes klienta. 🙂 Niestety w wielu miejscach nadal nie przywiązuje się do tego wystarczającej, a czasem nawet jakiejkolwiek wagi. Takich miejsc radziłabym się wystrzegać, bo dla osobistego rozwoju jest to strata czasu i dużo frustracji.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Pokochanie excella, który wcale nie boli. 🙂 Pielęgnowanie ciekawości i umiejętności obserwacji. Prowadzenie własnych profili dla treningu także jest bardzo przydatne i pozwala rozmawiać o pracy na początku z zupełnie innego poziomu.
———————————————————–
Marta Smoręda
Social Strategy Planner, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
Jak zostać Social Media Managerem? Jak wygląda szczeble kariery na tym stanowisku?
Tak naprawdę to jestem Social Strategy Plannerem, ale zakres moich obowiązków pokrywa się częściowo z tymi typowymi dla Social Media Managera.
To, jak doszłam do tego stanowiska, jest chyba bardzo typowe… czyli jest nietypowe. Pracowałam w start-upie, potem w małej agencji brandingowej. W obu firmach miałam bardzo różnorodne obowiązki – od obsługi klienta, poprzez pisanie copy, po opracowywanie strategii. Na krótko przeniosłam się do agencji ATL-owej, gdzie pracowałam w dziale Client Service.
Myślę, że wszystkie te doświadczenia zbliżyły mnie do tego, co robię teraz, ale niekoniecznie w bezpośredni sposób. Każdy, kto dopiero zaczyna swoją karierę, może dojść do stanowiska Social Media Managera na wiele różnych sposobów – od stażu w agencji, poprzez freelance, prowadzenie własnych kont, po start po stronie klienta – w dziale marketingu/komunikacji. Nie ma reguły.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Jak ścieżka kariery jest bardzo zmienna, tak i zakres obowiązków na tym stanowisku. W niektórych firmach Social Media Manager odpowiedzialny jest za działania całościowe. Musi być jednoosobową armią, ponieważ odpowiada nie tylko za zarządzanie społecznościami, czyli moderowanie dyskusji, planowanie aktywności marki itd., ale musi też opracować całą strategię obecności marki w Social Mediach, tworzyć posty, a na dodatek przeprowadzać analitykę i optymalizację działań. Inne firmy (agencje bądź przedsiębiorstwa) mogą mieć wprowadzony wyraźny podział między tymi rolami. Wiele zależy po prostu od skali i podejścia.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na pewno trzeba być bardzo komunikatywną osobą! Nie mam tu na myśli jedynie ekstrawersji – introwertycy też mogą świetnie sprawdzić się w tej roli. Chodzi o to, że trzeba doskonale wyczuwać pewne niuanse komunikacyjne, starać się zrozumieć drugiego człowieka i potrzeby, jakie klienci mają względem marek i czego szukają w Social Mediach. Również umiejętności analityczne są tu kluczowe – pomagają nie tylko wyciągać wnioski z tego, co się aktualnie dzieje, ale i przewidywać przyszłość. „Jakie reakcje wywoła ten post, a jakie ten tweet? Czy będzie to treść, której fani oczekują w tym kanale, czy może innym?” – to pytania, na które codziennie trzeba sobie odpowiadać. Zarówno na etapie tworzenia strategii, jak i później jej egzekucji.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Jako Social Strategy Planner odpowiadam przede wszystkim za opracowanie strategii obecności w Social Mediach dla naszych klientów. I to jest dla mnie najciekawsze – poznawanie marki i jej klientów, a potem planowanie odpowiednich kanałów dotarcia i obszarów tematycznych, które będą nie tylko zgodne z DNA marki, ale będą stanowiły ciekawe wzmocnienie jej ogólnej komunikacji, ponieważ będą odpowiadać na zapotrzebowanie jej klientów.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusy i plusy są takie same – praca z ludźmi to ciągłe zaskoczenia. Trzeba spodziewać się niespodziewanego. Trzeba też mieć dużo dystansu do tego co się robi i nie brać nic do siebie. Markom zdarzają się wpadki, bądź możemy trafić po prostu na hejtera – ktoś, kto wszystko traktuje osobiście, nigdy nie poprowadzi dobrze komunikacji marki w Social Mediach.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Wiele zależy od zakresu obowiązków, które nakłada na nas pracodawca, ale i od naszego doświadczenia i umiejętności. To sprawa bardzo indywidualna.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
W Social Mediach. 🙂 Uwielbiam je i są dla mnie zawsze pierwszym źródłem informacji, dlatego od dawna już korzystam też z Social Mediów, gdy szukam pracy i wszystkim to polecam. Przykładowo do Lemon Sky J. Walter Thompson trafiłam z Facebooka.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Realizowanie swoich pasji. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie wydają się one związane z marketingiem czy Social Mediami. Podążanie za myślą „Nigdy nie wiadomo, co może Ci się przydać w pracy, dlatego po prostu bądź sobą” oraz obserwowanie, obserwowanie, obserwowanie – ludzi ich zachowań, reakcji w Social Mediach, czy też poza nimi. Żeby pracować w Social Mediach trzeba być ciekawym ludzi, więc jeśli ktoś nie jest, niech dokładnie zrewiduje swój plan kariery…
———————————————————–
Michał Sławiński
Social Media Innovation Director K2
Jak zostałeś Social Media Managerem i co należy do jego obowiązków?
Przygodę z social media zacząłem przed pracą w agencji, od własnego portalu z ważnym elementem społecznościowym. To wtedy zaczęła mnie interesować dynamika powstawania społeczności w sieci, rozwijania jej, budowanie relacji między użytkownikami. W agencji pracę rozpocząłem od stanowiska Community Managera, czyli opiekuna społeczności. To, co było najważniejsze przez pierwsze 1-2 lata mojej pracy to nauka, poza zdobywaniem doświadczenia codziennie „na żywym organizmie”, to nauka i przeczesywanie sieci pod kątem wszystkich możliwych artykułów w tym temacie. Przygotowałem sobie listę e-booków, zacząłem obserwować blogi (głównie amerykańskie, polskich blogów w temacie jeszcze wtedy praktycznie nie było), czytać case’y i testować różne rozwiązania w pracy. To jest moim zdaniem najważniejsze – połączenie zdobywania doświadczenia, możliwości uczenia się od osób bardziej doświadczonych, z samodzielną edukacją. Ważne, żeby wyrobić sobie dyscyplinę i się jej trzymać.
Kolejnym krokiem w drodze na stanowisko Social Media Managera (dalej SMM) była nauka pracy z klientem, czyli pierwsze spotkania, wymiany maili, budowanie relacji, umiejętność sprzedaży swoich pomysłów, pokazania się w oczach klienta jako ekspert i zdobywania jego zaufania. Praca Social Media Managera to właśnie z jednej strony praktyczna wiedza dotycząca działań dla marki w mediach społecznościowych, z drugiej praca podobna w obowiązkach do stanowiska Account Managera – przygotowywanie prezentacji, wycen, korespondencja, statusowanie się itd. Żeby więc zostać SMM trzeba rozwijać obie strony tej pracy, nie zaniedbać żadnej z nich – w swojej dotychczasowej karierze spotkałem się z bardzo wieloma osobami, które były świetne w jednym aspekcie, ale ponieważ nie radziły sobie w drugim, nie zostawały SMM.
Co jest więc głównym obowiązkiem SMM? Poza wspomnianą przeze mnie umiejętnościami z obszaru prowadzenia projektu i kontaktu z klientem, wszystko to, co związane stricte z social media. Różnie to wygląda w różnych agencjach. W niektórych SMM jest alfą i omegą – tworzy treści (zazwyczaj pełni funkcję copywritera i zleca przygotowanie grafik), publikuje je, moderuje społeczność (zajmuje się komentarzami, wiadomościami), przygotowuje raporty i wskazówki dotyczące dalszych kroków. Kiedyś ważnym aspektem jego działania było wymyślanie aplikacji na Facebooka oraz realizacja ich razem z działem graficznym, UXowym oraz deweloperskim lub z zewnętrznymi dostawcami, obecnie odchodzi się od nich na rzecz kampanii czy akcji specjalnych. W innych agencjach rozdziela się pracę SMM od pracy moderatora oraz Content Designera, wtedy SMM nadzoruje ich pracę, nie tworzy treści, ale dogląda całego procesu i większy nacisk położony jest na kontakt z klientem.
Kogo poszukuje się na stanowiska Social Media Managera? Jakie umiejętności twarde i miękkie są potrzebne?
SMM musi być przede wszystkim osobą wszechstronną: będzie musiał z jednej strony potrafić zbudować relację z klientem, rozmawiać z nim, negocjować, przekonywać do pomysłów swoich i agencji. Będzie też musiał dobrze odnaleźć się w świecie samej agencji – wspierać dział strategii, kreacji, służyć im informacją na temat funkcjonowania różnych mechanizmów w mediach społecznościowych oraz doskonale znać społeczność klienta, na którym pracuje. Z drugiej strony musi być kreatywny, szukać stale nowych rozwiązań, sposobów angażowania społeczności, przygotowywania działań pasujących do większych kampanii. Musi więc obserwować, uczyć się, rozwijać. Wiedza jest bardzo istotna, w tak szybko zmieniającej się branży stale się dezaktualizuje, ciągle trzeba szukać informacji, rozwiązań, śledzić zmiany na portalach. Z drugiej strony musi być cierpliwy, ponieważ budowanie społeczności w social media to proces długotrwały, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość, żeby zobaczyć efekty. Nie każdego dnia powstają wielkie kampanie i niesamowite posty. Najważniejsza umiejętność to połączenie wiedzy oraz cech osobistych. Ważne, żeby SMM lubił swoją pracę i chciał się w niej rozwijać.
Co jest najciekawsze w pracy Social Media Managera?
Praca z ludźmi – tymi „wirtualnymi”, czyli osobami wchodzącymi w interakcje z marką, którą się prowadzi, oraz tymi „realnymi”, czyli klientem oraz ludźmi w agencji. Jest się od kogo uczyć, wszystkie te grupy sprawiają, że zdobywamy cenne doświadczenie nie tylko zawodowe, ale i życiowe. Sytuacja w świecie agencji jest dynamiczna, więc ciężko się znudzić. Owszem, bywa nerwowo, ale na koniec dnia ważne jest to, żeby robić rzeczy dobre, jakościowe i skuteczne. To jest chyba najciekawsze w tej pracy.
Jakie są największe plusy i minusy tej pracy?
Plusy to wspomniana wyżej praca z ludźmi, nowe technologie, spore możliwości rozwoju, wpływ naszej pracy na reakcje finalnych odbiorców działań, czyli ludzi obserwujących marki. Plusem jest też nauka interdyscyplinarności, ale i możliwość rozwijania specjalizacji w ramach pracy. Plusem jest także poznanie pracy agencji, kontakt z wieloma działami oraz ciekawymi osobami spoza agencji, jak influencerzy. Do minusów zaliczyłbym stres, czasami pracę wieczorami i w weekendy, niekiedy niedocenianie naszej roli przez inne osoby w agencji.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Z mojego doświadczenia wynika, że w zależności od wielkości agencji oraz doświadczenia pracownika, jest to od 2,5 tys. do 7, 8 tys zł na rękę. Jeśli miałbym wytypować średnią to będzie to około 3,5 – 4,5 tys. zł na rękę, ale dawno na tym stanowisku nie pracowałem, być może standardy się zmieniły. Warto na pewno zapytać się znajomych, którzy już na takim stanowisku pracują.
Gdzie szukać pracy na tym stanowisku?
W agencji, czyli przeglądać ogłoszenia, wysyłać swoje CV, szukać też ogłoszeń na grupach na Facebooku. Warto też poznać branżę, przyjść na spotkania takie jak Czwartki Social Media. Relacje zazwyczaj procentują i dzięki nim można znaleźć pierwszą pracę. Najlepiej zacząć od bycia modertorem czy Community Managerem, pokazać swoje zaangażowanie oraz wiedzę i szukać szans na awans.
Co polecasz osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Przede wszystkim ucz się, czytaj, oglądaj, słuchaj mądrzejszych lub bardziej doświadczonych. Niech zdobywanie wiedzy stanie się Twoją codzienną rutyną, niech będzie jak nauka języka obcego. Nie wierz we wszystko, co usłyszysz, zwłaszcza w utarte ścieżki i powtarzane stwierdzenia, sprawdzaj je sam, szukaj alternatyw, słuchaj różnych stron. W tej branży często powtarza się bzdury tylko dlatego, że ktoś znany je powiedział. Rozwijaj się, miej poczucie, że w danym temacie dowiedziałeś/aś się jak najwięcej, że ciężko Cię „zagiąć”. Poza tym rozmawiaj z ludźmi w agencji oraz z innych agencji, ale i z ludźmi „na ulicy”, odbiorcami Twojej komunikacji. To, co różni zwykłego SMM od świetnego, to rozumienie ludzi i ich gustów, emocji i tego dlaczego na pewne rzeczy reagują tak, a nie inaczej. Baw się więc w psychologa i socjologa jednocześnie, to pomaga. To tak w telegraficznym skrócie. 🙂
———————————————————–
Katarzyna Plencler
Content Designer w agencji Biuro Podróży Reklamy
Jak zostałaś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Pewne sploty zdarzeń zaprowadziły mnie na to stanowisko, ale nie jest to zupełny przypadek. Praca w SM jest pokrewna z dziedziną moich studiów (dziennikarstwo i komunikacja społeczna).
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Osoba odpowiedzialna za prowadzenie profilów marek na Facebooku i innych mediach społecznościowych, powinna przede wszystkim dbać o to, żeby wizerunek danej marki na tym nie ucierpiał. Należy pilnować każdego szczegółu, jak np. źródło z którego pochodzi wykorzystywane zdjęcie, kontekst, stosowność publikowanych treści, bo o kryzys nietrudno.
Social media, to ten obszar Internetu, w którym marka stara się być „blisko” klientów, co wiąże się również z koniecznością odpowiadania na wszelkie skargi i zażalenia dotyczące niezadowolenia z usług i produktów oferowanych przez markę.
Dobrze być na bieżąco z tym, co dzieje się na świecie i… w Internecie, żeby móc zaadaptować to na fajny RTM.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Często zdarza się, że jednego dnia trzeba wcielić się w rolę biura podróży i udzielać odpowiedzi klientom dopytującym się o wycieczki, by chwilę później stać się specjalistą od sprzętu elektronicznego albo usług finansowych. Dlatego niezbędne jest wyczucie, pozwalające wcielić się „w daną markę”, ale i komunikować z różnymi grupami społecznymi (np. młodzieżą lub nieco bardziej „poważnymi użytkownikami mediów społecznościowych).
Warto znać narzędzia do analizowania i monitorowania statystyk.
Poza tym przyda się oczywiście sprawne posługiwanie się językiem, w którym prowadzona jest komunikacja. Poczucie humoru i kreatywność też nie zaszkodzą.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Nieustanna praca głową, wymyślanie nowych strategii, a przy tym współpraca z innymi ludźmi. Robienie czegoś z niczego. Dobry odbiór publikowanych treści. Poszerzanie wiedzy i kolejne cegiełki w zbiorze swoich doświadczeń.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusy opisałam powyżej.
Facebook działa 24h na dobę, dlatego trzeba być non-stop „na posterunku”, żeby np. „trudne” komentarze nie wisiały bez odpowiedzi. To trochę taki rodzaj pracy, która nigdy się nie kończy. Ale może to dobrze?
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Myślę, że średnia rynkowa mieści w przedziale 2-5 tys. miesięcznie.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
Pracy na tym stanowisku i pokrewnych można szukać zarówno w agencjach reklamowych, czy jako wolny strzelec. Niektóre firmy postrzegają prowadzenie kanałów SM jako coś, co mogą robić na własną rękę, lecz zwykle nie wychodzi to dobrze, dlatego lepiej zlecić to profesjonalistom. Wyjątkiem są wyspecjalizowane działy PR i marketingu.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Należy to raczej rozpatrywać w szerszych kategoriach – media, także i społecznościowe zmieniają się dość dynamicznie, a więc raczej ciężko powiedzieć jak będą wyglądały w przyszłości. Można założyć, że osoba chętna do takiej pracy powinna śledzić te zmiany, aktywnie korzystać z różnych kanałów SM, interesować się aktualnymi trendami i dostępnymi narzędziami w reklamie.
———————————————————–
Anna Kulpa
Social Media Manager w 180heartbeats + JUNG v. MATT
Jak zostałaś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Pracując w agencji PR kilka lat temu, zajmowałam się nie tylko relacjami z mediami, ale kampaniami digitalowymi, a w tym social mediowymi. Z biegiem czasu i rozwoju mediów społecznościowych skupiłam się tylko na tym temacie.
W zależności od zakresu obowiązków ustalonych w poszczególnych firmach układa się różne modele ścieżki kariery. Można zostać Social Media Managerem, posiadając zarówno doświadczenie w kreacji, jak i strategii czy client service.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Zadania są przeróżne. Na tym stanowisku łączyć można obowiązki content designera, moderatora, stratega, jak również accounta. W jednych agencjach Social Media Manager jest częścią kreacji, w innych działu strategii, a inne ustalają, że to stanowisko znajduje się w strukturach client service. Po stronie klienta natomiast, może być wsparciem dla Digital Managera czy Brand Managera. Dlatego czytając ogłoszenia o pracę warto dokładnie przyjrzeć się proponowanemu zakresowi obowiązków.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na tym stanowisku zdecydowanie liczy się zajawka mediami społecznościowymi. To bardzo dynamiczny świat, gdzie ciągle się coś zmienia. Ponadto, umiejętności pisania i kreatywnego myślenia są niezbędne. Warto także łączyć to z perspektywą strategiczną, śledząc jak zachowują się społeczności.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Dla mnie najciekawsza jest dynamika pracy i różnorodność obowiązków. Na nudę nie można narzekać. 😉
Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?
Największym wyzwaniem jest organizacja pracy, biorąc pod uwagę, że praca wiąże się również z kontaktem ze społecznościami. Najbardziej stresujące są działania kryzysowe i radzenie sobie z negatywnymi uwagami użytkowników.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Średnie stawki można sprawdzić w zestawieniach wynagrodzeń dla branży. Nie są to raczej stawki stażowe czy juniorskie. Odchylenia kwot zależą między innymi od miejsca w strukturze firmy.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
Social Media Manager może pracować w agencji reklamowej, digitalowej, PR czy domu mediowym, a także po stronie klienta.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Nie można spocząć na laurach i trzeba mieć rękę na pulsie. 😉 Warto śledzić trendy, obserwować, jak zmieniają się poszczególne kanały oraz zachowania społeczności.
———————————————————–
Paulina Nazaruk
Social Media Specialist, agencja Byss.pl
Jak zostałaś Social Media Managerem? Co należy do jego obowiązków?
Powinnam tu chyba przywołać historię typowego studenta, który po zakończeniu edukacji zostaje sam z pytaniem: „Co dalej?”. Tak było ze mną. Po otrzymaniu tytułu magistra Stosunków Międzynarodowych nagle zdałam sobie sprawę z tego, że nie wiem, w którym kierunku zawodowym chcę iść. Przeglądałam ogłoszenia o pracę i staże z nadzieją, że wpadnę na coś ciekawego. I tak się stało. Na staż zaprosił mnie jeden z największych portali filmowych w Polsce i wskazał mi drogę kariery, którą podążam do dziś, szczebelek po szczebelku. Myślę, że droga ta nie różni się za bardzo od innych. W social media zaczynamy od praktyk, stażu, a wspinając się coraz wyżej sięgamy stanowisk Juniora, Specjalisty, Managera, Directora itd.
Jeśli chodzi o obowiązki SMM to sprawa jest dość skomplikowana. W ciągu kilku lat pojawiło się sporo artykułów i dyskusji, które ściśle punktowały jakie są zadania Social Media Managera, jednocześnie obalając mit, że jest to stanowisko „od wszystkiego” albo dla osoby „piszącej posty na FB”. Stanowisko zostało więc z czasem rozbite na Community Managera, Facebook Ads Managera, Social Media Analyst itp. Doświadczony Social Media Manager zna serwisy społecznościowe i obecne w nich społeczności, buduje strategie działań, operuje kampaniami reklamowymi i całość dopełnia analityką, wie jak wywołać buzz i kiedy współpracować z bloggerami. Moim zdaniem na tym specjalizacja powinna się kończyć.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Wymagania dotyczące znajomości języka angielskiego i pakietu MS Office są chyba jasne. 😉 Poza tym na liście powinna się znaleźć znajomość narzędzi do analityki, takich jak Google Analytics, Brand24, Sotrender itp. Umiejętności analityczne, research, bycie na czasie jeśli chodzi o trendy, wyciąganie wniosków z analizy danych. Kreatywność, pomysłowość, ciekawość. Zdolności komunikacyjne. Wymieszać, dodać odrobinę memów i będziemy mieli idealnego SMM.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Wirtualny kontakt z ludźmi z całego świata. W tej kwestii Internet i media społecznościowe to coś niesamowitego.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusem na pewno jest to, że internet nie śpi, więc teoretycznie my też nie powinniśmy. 😉 Czasami bardzo boli mnie wymaganie od SMM multitaskingu i przekazywanie mnóstwa niepotrzebnych zadań, które nie należą do jego kompetencji. Z plusów wyliczyłabym m.in. kontakt ze społecznościami, rozwój sieci kontaktów osobistych i biznesowych.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Widełki są naprawdę szerokie, wszystko zależy od doświadczenia, umiejętności i zakresu obowiązków.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
Internet, social media, znajomi z branży.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Bycie na bieżąco, SM są bardzo dynamiczne, to co aktualnie jest trendy, za chwilę może być kompletnie zapomniane.
———————————————————–
Head of Social Media w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group. Pasjonat skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych i budowania autentycznego zaangażowania wokół marki
Jak zostałeś Social Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W moim przypadku social media to pasja, od momentu kiedy uzyskałem dostęp do Internetu, czyli od jakichś 18 lat. Zawsze wybierałem w sieci miejsca pełne ludzi. Wtedy taką przestrzenią był IRC (Internet Relay Chat) i wszystkie jego serwery oraz kanały – jeszcze przed dominacją czatów na portalach. Można powiedzieć, że tak zaczęła się moja kariera. Aktywnie korzystałem ze wszystkich dostępnych społecznościówek: od Grona, przez Epuls, po Fotkę. Profesjonalnie social media zająłem się w start-upie Qpony.pl, jednej z pierwszych firm działających na terenie Wrocławia komunikującej się za pomocą Facebooka. Doświadczenie, które zdobyłem podczas prowadzenia prywatnych stron społecznościowych okazało się przydatne. Zanim trafiłem do Mind Progress Group, w której pracuję jako Head of Social Media, doskonaliłem swoje umiejętności w kilku firmach, na różnych stanowiskach związanych z mediami społecznościowymi. Zarówno po moim przykładzie, jak i znajomych po fachu, twierdzę, że aby piąć się w górę, można korzystać ze szczebli należących do różnych drabin. Nie trzeba zaczynać od Junior Community Managera, jeśli rozumie się specyfikę mediów społecznościowych i potrafi się sprawnie poruszać w tej stale zmieniającej się mediasferze.
Co należy do obowiązków Social Media Managera?
Do obowiązków Social Media Managera należy dosłownie wszystko co związane z mediami społecznościowymi. Zadania obejmują zarówno budowanie strategii komunikacji, ich egzekucję i ewaluację, monitoring, tworzenie planów reklamowych i nadzór nad nimi, obsługę klienta, zapobieganie kryzysom, jak i bezpośredni kontakt z klientem czy rozliczenia. Kontakt i planowanie współpracy z influencerami również należą do zakresu obowiązków SMM. Jak widać przekrój obowiązków zahacza o kilka bardzo różnych względem siebie dziedzin, dlatego sama znajomość portali i umiejętność tworzenia treści nie jest wystarczająca, aby zostać dobrym Social Media Managerem.
Kogo poszukuje się na stanowisko Social Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Podstawowym kryterium jest na pewno komunikatywność. Zaangażowanie oraz pasja do społecznościówek są równie ważne. Pomysłowość czy szeroki wachlarz zainteresowań z kolei znacznie ułatwiają pracę na poziomie wykonawczym. Jednak aby bardzo dobrze radzić sobie w social mediach potrzebny jest prawdziwy mix przebojowości, umiejętności zimnej kalkulacji, bezkonfliktowości oraz lekkiego pióra. Warto również pamiętać, że praca na tym stanowisku nigdy nie trwa od 9.00 do 17.00. SMM musi być dostępny przez większość dnia i nawet nocy, jeśli zajdzie taka potrzeba oraz nierzadko w weekendy. Oczywiście poprawna organizacja pracy potrafi to mocno ograniczyć. Jeśli jednak powierzchownie podchodzi się do obsługiwanych klientów, bez zaangażowania w optymalizację bądź chociaż w pełne zrozumienie mechanizmów prowadzonych biznesów, znacznie utrudni to – a może wręcz uniemożliwi – dalszy rozwój kariery w social mediach.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Social Media Managera?
Dla mnie najważniejsza jest praca z ludźmi i „na ludziach”. Jako urodzony obserwator, w social mediach czuję się jak ryba w wodzie. Codziennie uczę się tu czegoś nowego. Praca w „socialu” daje również możliwość poznawania coraz to nowych firm od podszewki oraz mierzenia się z ich strategiami. Social media to jeden z tych obszarów, które mają w naszych czasach największy wpływ na postrzeganie marek przez ich klientów. Ciekawe jest również testowanie różnych metod promocji oraz ich adaptacja do danych społeczności. Głównie dlatego, iż w mediach społecznościowych nie ma rozwiązań uniwersalnie idealnych pod tym kątem.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Praca w mediach społecznościowych ma same plusy. 😉 Zacznę więc od wymieniania minusów, a są nimi niewątpliwie: praca w trybie 24/7, ciągłe zmiany w narzędziach pracy, momentami bardzo trudna obsługa klienta. Ogromnym minusem jest też powszechna „eksperckość” w tym obszarze. Czasem można odnieść wrażenie, że każdy zna się na mediach społecznościowych, każdy jest w stanie ocenić kampanię przed jej startem oraz każdy ma lepszy gust dotyczący treści graficznych. Czasami więcej czasu poświęca się na bronieniu danych rozwiązań i wnikliwym ich tłumaczeniu, niż na samą pracę koncepcyjną. Niemniej plusów jest jednak więcej. O wielu z nich wspomniałem powyżej i skutecznie bilansują się one z minusami. Do głównych z nich zaliczyłbym: brak monotonności w pracy, wysoką elastyczność w działaniu, ciągłą pracę kreatywną oraz możliwość angażowania się we wciągające projekty z ciekawymi ludźmi.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Widełki są naprawdę szerokie. W polskich realiach, przy dużym zróżnicowaniu oferowanych usług, będą to kwoty od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych netto.
Gdzie szukać pracy jako Social Media Manager?
Standardowe oferty pracy na portalach rekrutacyjnych to jedna sprawa. Niemniej bardzo często to my jesteśmy poszukiwani i musimy dać się znaleźć.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Social Media Managerami?
Założenie FanPage’a, konta na Twitterze, Instagramie czy Snapchatcie, w interesującej tematyce i pracowanie nad zbudowaniem zaangażowanej społeczności poprzez samą komunikację. Jeżeli czas poświęcany na tego rodzaju działania nie pójdzie na marne, sama mechanika działania się sprawdzi, a do tego uczucie satysfakcji nie zmaleje, to dana osoba ma poważne zadatki na pracownika działu SM. Do tego dorzuciłbym miłość do danych a cała reszta umiejętności pojawi się w trakcie rozwijania pasji do mediów społecznościowych.
———————————————————–
Agnieszka Sochal
Social Media Junior Account Manager w WebTalk, gdzie jest odpowiedzialna za marketing społecznościowy Kazar oraz Exim Tours.
Jak zostałaś Social Media Junior Account Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Trochę przez przypadek, ale nie do końca. Dość długo szukałam swojej drogi. Najpierw studiowałam, podróżowałam, potem zaczęłam szukać pracy i dostałam się na staż do agencji, gdzie pracowała moja znajoma. Nie do końca był to przypadek, bo media społecznościowe zawsze były moją małą zajawką, ale przed stażem widziałam się raczej gdzie indziej. Teraz nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej 😉 Szczeble kariery wyglądają różnie, w zależności od struktury agencji, która w każdym miejscu pracy może być nieco inna.
Co należy do obowiązków na tym stanowisku?
Przede wszystkim kontakt z klientem i współpraca z grafikami, copywriterami i programistami w celu realizacji przyjętej strategii. W zależności od struktury, account może robić również inne rzeczy, np. brać udział w tworzeniu strategii działań dla nowych i obecnych klientów.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim cierpliwość 😉 komunikatywność, uprzejmość, umiejętność rozwiązywania problemów i praca pod presją czasu. Choć właściwie wszystkiego można się nauczyć lub wykorzystując swoje najlepsze atuty. Jeśli nie potrafi się utrzymać porządku w notatkach, co na tym stanowisku jest bardzo potrzebne, ale ma się dobrą pamięć, to w dalszym ciągu jest szansa na bycie dobrym accountem 😉
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Jest to ciągła nauka. Po pierwsze to praca z różnymi ludźmi, często bardzo ciekawymi i pełnymi pasji. Po drugie to rozmaite branże, w które trzeba się wgryźć, poznać jak funkcjonują. A po trzecie account cały czas robi nowe rzeczy.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Zaczynając od minusów, to czasem jest trochę stresu. Account ponosi odpowiedzialność za wszystko, co zleca agencji klient i co pojawia się w mediach społecznościowych. Ale jeśli lubi się odpowiedzialność i trochę adrenaliny, to właściwie jest to zaleta. Plusem tej pracy jest również brak nudy, możliwość kreatywnego działania, kontakt z ludźmi oraz poznawanie nowych rzeczy.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na tym stanowisku zależą przede wszystkim od doświadczenia, ale również od miejsca pracy i struktury firmy.
Gdzie szukać pracy jako account?
Przede wszystkim w mediach społecznościowych. Na profilach poszczególnych agencji oraz grupach związanych z pracą w mediach. Warto też popytać znajomych 🙂
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Śledzenie trendów, zaglądanie na portale branżowe, ale także aktywne korzystanie z mediów społecznościowych. Nie tylko z Facebooka. Można też spróbować znaleźć sobie dziedzinę czy kanał, który po pewnym czasie stanie się naszym konikiem.
———————————————————–
Magdalena Subdys
Group Account Manager, Pozytywnie.pl
Jak zostałaś social media managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Swoją przygodę z marketingiem zaczynałam w studenckiej firmie konsultingowej na 3. roku studiów. Mieliśmy dosyć duży budżet (jak na tak młody team), duże ambicje i zapał. Metodą prób i błędów naprawdę udawało nam się generować leady. Jako team marketingu tworzyliśmy dużo merytorycznego contentu, stąd też pewnie moje zamiłowanie do content marketingu. Mieliśmy adwordsy, publikacje, bloga, newslettery i oczywiście fanpage. To był pierwszy krok, który przekonał mnie, że faktycznie chcę pracować w marketingu. Potem już wszystko potoczyło się szybko. Po roku zaczęłam pracować w małej agencji marketingowej, w której już pierwszego dnia dostałam do prowadzenia fanpage ze 100 000 fanów. To był dla mnie skok na głęboką wodę, ale grupą docelową były dzieciaki 13-15, bardzo zaangażowane, dlatego łatwo było wyczuć temat. Dochodziły kolejne fanpage. Po półtora roku w poprzedniej agencji zaczęłam pracę w Pozytywnie.pl, gdzie obecnie jestem group account managerem. Moja praca polega głównie na zarządzaniu profilami na Facebooku i Instagramie dla kilku dużych, sieciowych klientów, jednak oprócz tego zarządzam też pracą zespołu, w którym każdy ma od jednego do trzech fanpage’y również dużych marek.
Social media to obszar, w którym zatrudnia się młodych ludzi, dlatego można zostać social media managerem nawet przed 25. rokiem życia, jeżeli tylko można pochwalić się sukcesami na prowadzonych fanpage’ach.
Co należy do obowiązków social media managera?
Oczywiście podstawa to tworzenie angażujących treści – tworzenie contentu, współpraca z grafikiem, zarządzanie reklamami. Kluczem jest wyczucie potrzeb klienta, potrzeb jego grupy docelowej i zaproponowanie treści, które zaangażują, a jednocześnie będą spójne z wizerunkiem marki. Moim zadaniem jest też dopilnowanie tego na zarządzanych przeze mnie fanpage’ach, a oprócz tego wsparcie wszystkich członków zespołu, którzy również zarządzają dużymi fanpage’ami. Nie jest jednak nigdy tak, że to jedna osoba zajmuje się fanpage’m. Zwłaszcza w branży HoReCa, do której należy wielu naszych klientów, mamy do czynienia z reklamacjami i pytaniami od klientów. Czasem jedna osoba nie wystarcza, żeby ogarnąć wszystko. Poza tym, pomysły na posty też kiedyś się kończą, a co dwie głowy to nie jedna.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Często na tym stanowisku zatrudnia się osoby np. po dziennikarstwie. Ma to mnóstwo dobrych stron – lekkie pióro, oczytanie, zmysł estetyczny humanistycznego umysłu. Jeżeli jednak mówimy o stanowisku „manager”, powinno się to wiązać również z umiejętnościami analitycznymi. Dobry manager, również social media manager musi wiedzieć, jak zbierać dane i jak je analizować, żeby wyciągać dobre wnioski. W Pozytywnie.pl co miesiąc w raportach tworzymy nowe rekomendacje dla każdego z fanpage’y. Uważam, że to najważniejsza część mojej pracy – analityka danych i wyciąganie wniosków. Jeżeli pokazujemy klientowi faktyczny wzrost interakcji o 300%, taki wynik mówi sam za siebie. Robimy linki śledzące w postach kierujących do zamówień online – możemy pokazać klientowi wzrost zamówień o 100%. Klient musi widzieć bezpośredni wzrost z inwestycji. A ja muszę mu to pokazać.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy social media managera?
Najciekawsza jest różnorodność. Gdybym była np. brand managerem jakiegoś konkretnego produktu, nie miałabym tylu możliwości. Czasem w firmie śmiejemy się, że „jak nie sushi, to pizza”, ale tak naprawdę oprócz HoReCi mamy też innych klientów, np. centrum handlowe, które jest w ogóle odrębnym i bardzo wymagającym przypadkiem (wyobraźcie sobie ogarnięcie informacji od np. 300 najemców i poukładanie tego tak, żeby każdy był zadowolony i żeby nie było 6 postów dziennie na fanpage’u). W mojej pracy łączę jednak stanowisko social media managera z innymi projektami – tworzymy też strony internetowe, aplikacje na Facebooka. Tworzę oferty dla nowych klientów, piszę artykuły, a oprócz tego zarządzam pracą zespołu. Czasem jest to jazda bez trzymanki, ale na szczęście mamy świetny team zdolnych ludzi, którzy wzajemnie się wspierają. I właśnie to jest ważne – najciekawsze w mojej pracy jest to, że każdy w naszym zespole ma jakiś inny talent i każdy mnie inspiruje. Bardzo dużo uczę się od zarządu (prezesem Pozytywnie jest Artur Racicki, znany w branży twórca Social WiFi).
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największą trudnością dla mnie jest cały czas edukowanie na temat Facebooka. Nasi klienci z Pozytywnie wiedzą już i rozumieją działanie algorytmów Facebooka. Wiedzą, że bez budżetu reklamowego nie da się osiągnąć zasięgów. Wiedzą też, po co są posty, które „nie sprzedają” i na czym polega zasada 80% rozrywki i 20% sprzedaży w social media. Niestety, nie wszyscy jeszcze mają taką świadomość.
Niestety praca w social media to praca 24/7. Można czasem wyjść z biura o 16, ale i tak trzeba będzie odpisać na wiadomości na fanpage’ach. W święta trzeba wstawić posty i monitorować, co się dzieje. Na imprezę nie biorę torebki, do której nie zmieści się smartfon (na szczęście nie zawsze muszę nosić ze sobą laptopa).
Plusy są takie, że każdy mały sukces cieszy – reklama z niskim CPC, większa konwersja w sklepie internetowym klienta, ogromna liczba interakcji pod postem, publikacja. I plus jest taki, że naprawdę dużo się uczę – o różnych branżach, o nowych rodzajach reklam digital, rozwijam kompetencje miękkie.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Według statystyk i raportów social media managerowie zarabiają od 3 do nawet 8k, w zależności od doświadczenia i zakresu obowiązków.
Gdzie szukać pracy jako social media manager?
Najlepiej w agencji marketingowej – można się najwięcej nauczyć. Dodatkowo, im mniejsza firma, tym lepiej na początek, bo wszyscy się nawzajem wspierają i można zbierać różne kompetencje. Ludzie z małych agencji są bardzo wszechstronni – tak jak ludzie w start-upach, którzy biorą na swoje barki dużo obowiązków i 100% czasu i kompetencji wkładają w biznes.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać social media managerami?
Nauczyć się Excela i dużo czytać. I to nie tylko książki marketingowe, ale również zwykłą beletrystykę – dzięki temu uczymy się pisać, łapiemy „flow”. Nie zaszkodzi też nauczyć się Photoshopa, bo grafik na etacie pracuje od 9 do 17, a czasem trzeba poprawić coś na szybko o 22. I co najważniejsze – zacząć jak najwcześniej, już w trakcie studiów. I nieważne, czy faktycznie znajdzie się praktyki w agencji marketingowej, czy będzie się prowadzić fanpage biznesu rodziców albo organizacji studenckiej. Przede mną jeszcze wiele wyzwań i długa droga do bycia uznaną za eksperta social media, jednak wiem, że jestem w dobrym miejscu, a 3,5 roku pracy w social media było spożytkowane właściwie.
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>