Zdjęcie royalty free z Fotolia
1. Michał Gonera, Strategic & Digital Planner, DDB&tribal
2. Rafał Wachnik, Head of Strategy w SMG Polska
3. Piotr Pal, Head Of Strategy, Opcom
4. Marcin Ejsmont, Senior Strategic Planner, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
5. Łukasz Zaleśny, Strategy Manager, ZenithOptimedia Group
6. Kamila Kownacka, Managing Director, OMD Digital
Zobacz również
Michał Gonera
Strategic & Digital Planner, DDB&tribal
Jak zostałeś strategiem?
Chciałem pracować w reklamie. Jestem psychologiem, zlepkiem analitycznego umysłu i kreatywnych ciągotek. Na studiach wygrałem konkurs, w którym nagrodą był staż w agencji reklamowej. Wybrałem DDB&tribal. Spodobało mi się, a firma uznała, że będą ze mnie ludzie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Po pierwsze trzeba znaleźć się w agencji. Najczęściej dzieje się to właśnie po stażu. Jeśli osoba rokuje, zostaje analitykiem (researcher) i pomaga strategom w pracy nad zleceniami klienta. Kiedy jest w stanie wziąć odpowiedzialność za mniejsze projekty, staje się młodszym strategiem (junior strategic planner). Z czasem, doskonaląc warsztat, odpowiada za coraz większe i poważniejsze budżety jako strateg, a później starszy strateg (strategic planner, senior strategic planner). Kolejne etapy kariery to już role menedżerskie, zarządzanie zespołem, działem, a niekiedy nawet częścią agencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków stratega?
Początek kariery w dziale strategii to analizy rynku, konsumenta, komunikacji reklamowej na świecie i w Polsce. Później dochodzi bardzo solidna szkoła prostego, zrozumiałego i odkrywczego myślenia oraz prezentowania tych myśli. Ważna jest współpraca z działami kreacji i obsługi klienta w agencji, no i oczywiście budowanie relacji z samym klientem. Po przejściu elementarza przychodzi czas brania odpowiedzialności za projekty i doradzania klientowi, jak prowadzić efektywne kampanie.
Kogo poszukuje się na stanowisko stratega? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Nieformalne słowa wytrychy to „bycie kumatym”. Trzeba umieć analizować duże ilości informacji, nazywać rzeczy po imieniu i nie bać się zabierać głosu przed dużym i małym audytorium. Bardzo pomaga bycie psychologiem, nawet jeśli nie dyplomowanym, to takim intuicyjnym, domorosłym. Naszą pracę można sprowadzić do tego, że potrafimy zrozumieć, czego chcą ludzie. Bardzo ważna jest też przebojowość. Agencje to małe lub średnie firmy, gdzie procedury nie są sztywne i gdzie trzeba umieć się pokazać.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy stratega?
Różnorodność – jednego dnia sprzedajesz lody, a drugiego kredyty na remont mieszkania. Ludzie, z którymi współpracuję – ciekawi świata, wygadani, twórczy, utalentowani (choć niekiedy aroganccy). Nieformalny styl – w agencji nikogo nie dziwią małe dziwactwa i ekscentryzmy.
Jakie są największe minusy, a jakie plusy tej pracy?
Pracuje się na półproduktach, nie widać bezpośrednich efektów pracy. Głównym narzędziem pracy stratega są brief i prezentacja. Właściwie tylko strateg wie, jaki jest wkład w to, co widzą ludzie w komputerze, telefonie, na ulicy czy w telewizorze. Duża zmienność klientów też bywa problematyczna – trudno wtedy o wyspecjalizowanie się. No i niekiedy trudno oderwać się od pracy – ciężko zmusić się do tego, żeby przestać myśleć 😉
Jak widzisz strategię w koncepcji całości marki?
W idealnym świecie strateg ma dostarczyć przełomowego sposobu myślenia o konsumencie, dzięki czemu klient agencji zarobi więcej niż dotychczas. W praktyce strateg ma zachować zdrowy rozsądek, myśleć z perspektywy zwykłego człowieka, starać się zrozumieć biznes klienta i wnosić realną wartość intelektualną w proces wymyślania. Przy tym wszystkim byłoby dobrze, gdyby pozostał miłym człowiekiem.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W miarę obiektywną odpowiedź daje Google po wpisaniu frazy „SAR zarobki w branży komunikacji marketingowej”. Subiektywna jest taka, że apetyt zawsze rośnie w miarę jedzenia.
Gdzie szukać pracy jako strateg?
Ktoś, kto chce pracować jako strateg, powinien sam umieć znaleźć odpowiedź na to pytanie 🙂 Na pewno dobrym pomysłem jest udział w „Grasz o staż”. W naszej agencji co roku kilka osób trafia na staż do działu strategii właśnie z tego konkursu. Ale radzę, by na rozmowę rekrutacyjną iść dopiero wtedy, kiedy wie się już, czym są: brief, Effie, Cannes Lions i KTR.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać strategami?
Jak mawiał najbardziej interesujący mężczyzna świata, „Stay thirsty my friends”.
———————————————————–
Rafał Wachnik
Head of Strategy w SMG Polska
Jak zostałeś strategiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W SMG zwykle prowadzimy rekrutacje wewnętrzną. Strategiem może zostać doświadczony mediowiec, który, przynajmniej w naszej agencji, powinien posiadać kompetencje strategiczne, jeśli chce być partnerem biznesowym dla klienta. To doświadczenie w dziale communications&business jest bardzo ważne i buduje się je wiele lat. Ścieżka kariery stratega jest dość krótka i ogranicza się do stratega, starszego stratega i szefa działu strategii. Ja jestem strategiem z takiej właśnie rekrutacji.
Co należy do obowiązków stratega?
Zacznę od tego, że „strateg” ma wiele twarzy. „Strategia” jest trochę inaczej umiejscowiona w strukturach organizacyjnych agencji kreatywnych, interaktywnych, consultingowych i w agencjach mediowych. Mam też wrażenie, że każda osoba pełniąca funkcje stratega ma odrobinę inną, własną definicje tego niezwykle pojemnego słowa.
Dlatego nie będę starał się generalizować , a raczej przedstawić jak to wygląda w SMG w której pracuje. Ma to o tyle znaczenie, że w SMG staramy się być niezbędnym partnerem biznesowym naszych klientów zatem i strategia ma mocno biznesowe zabarwienie.
Strateg to ekspert, który potrafi odpowiedzieć na trudne pytania, zwykle powstające na styku: marka-konsument-komunikacja. „Czym jest rebranding marki z perspektywy jej dotychczasowych konsumentów?” „Czym różni się proces decyzyjny wyboru kosmetyków mainstreamowych od premium?” „W jaki sposób zarządzić komunikacją portfolio produktowego marki” to tylko kilka przykładów. W tym ujęciu strateg stara się rozwiązać problem zidentyfikowany w trakcie przygotowywania rekomendacji. Dostarcza know-how, które nadaje kierunek i ułatwia pracę specjalistów w swoich dziedzinach.
Strateg jest też członkiem zespołu projektowego przygotowującego złożoną rekomendacje, jaką jest np. strategia roczna marki lub strategia konkretnej kampanii.
Odpowiada wtedy za analizę briefu i debriefing, czyli wypracowanie konsensusu z klientem, jakie cele stawia sobie marka, jak je priorytetyzuje oraz w jaki sposób będziemy mierzyć czy je zrealizowaliśmy (KPI’s).
Analizuje działania konkurencji, trendy na rynku, by zdefiniować jaki problem biznesowy klienta chcemy rozwiązać za pomocą komunikacji.
Definiuje kluczową grupę i segmenty konsumentów ze względu na cele biznesowe oraz co jest ważne dla tych ludzi w kontekście marki i kategorii.
Następnie definiuje wyzwania dla komunikacji, czyli co stoi na przeszkodzie, by zrealizować cele stawiane przed marką w konkretnym okresie rozliczeniowym.
Wszystko po to, żeby móc powiedzieć klientowi „żeby zrealizować Twoje cele musimy zrobić TE rzeczy a nie TAMTE z powodów X,Y,Z”. Bo strategia to podjęcie kluczowych decyzji i ich uzasadnienie.
Co jeszcze? Warsztaty, szkolenia, zgłoszenia do konkursów branżowych…. Jest tego dość dużo. 🙂
Kogo poszukuje się na stanowisko stratega? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Zwykle mamy do czynienia z dwiema sytuacjami. Brief, który dostajemy niesie za sobą niedosyt informacji albo wręcz przeciwnie ich nadmiar. Strateg musi poradzić sobie w obu sytuacjach. Musi umieć stawiać tezy i szybko je weryfikować by nadać kierunek swojej pracy. Sam definiować jakich materiałów i danych potrzebuje. Szybko przejść ad analizy do syntezy. Na koniec przekazać swoim współpracownikom wnioski, najważniejszą wiedzę w inspirującej formie. Musi być pewny decyzji, które rekomenduje i równocześnie pamiętać, że pewność dość często wynika z niewiedzy.
Chce przez to powiedzieć, że szukamy osób samodzielnych i mądrych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy stratega?
Poszukiwanie odpowiedzi na trudne pytania. Zawsze na końcu tego procesu jest jakiś człowiek, grupa ludzi w butach, których trzeba się znaleźć pomimo, że to ludzie, od których zasadniczo się różnisz. Szczęśliwie mamy coraz więcej danych zarówno dzięki własnej analityce jak i dostępowi do zasobów globalnych co powoduje, że coraz rzadziej musimy zgadywać. Czasem przypomina to śledztwo – dociekanie, kto zabił wystarczy podmienić na kto kupił i dlaczego . Albo dlaczego ten ktoś nie kupił. A ja lubię kryminały.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym plusem jest to, że bardzo wiele rzeczy robisz „ po raz pierwszy w życiu”, co zawsze jest ciekawe. Po stronie minusów jest praca projektowa, w której bardzo trudno zaplanować, co będziesz robił jutro. Często też z problemem klienta wracasz do domu, co domownicy widzą i różnie sobie interpretują.
Jak widzisz strategię w koncepcji całości marki?
Nie jestem pewien czy rozumiem pytanie. A jak nie rozumiem, to sobie zinterpretuje.
W ostatnich latach obserwujemy eksplozje marek, ofert, technologii, kanałów komunikacji… Więcej możliwości nie oznacza jednak lepszych decyzji konsumenckich i większej z nich satysfakcji. Klienci szukają sposobów, by drastycznie uprościć architekturę wyborów, odzyskać kontrolę nad procesem decyzyjnym („Paradox of choice”).
To jest rola marek. Marki mają im w tym pomóc. Być nawigatorami ( ang. „lighthouse brands” ) w świecie, w którym wszystkiego jest za dużo.
A marki, bez dobrze zdefiniowanej i konsekwentnie wdrażanej strategii komunikacji, nigdy nie będą wiarygodnymi partnerami dla swoich konsumentów. Najpierw sam musisz umieć w kilku zdaniach wytłumaczyć jak chcesz osiągnąć sukces. Dopiero potem opowiedzieć tę historię swoim konsumentom.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Tego typu dane publikuje, analizuje SKM SAR na podstawie corocznej ankiety. Według niej Strategic Director zarabia 19 tys PLN, Senior Strategic Planner 12 tys., a Strategic Planner 8 tys. PLN brutto.
Gdzie szukać pracy jako strateg?
Strateg to dość wąska specjalizacja. Wszyscy, których znam są na LinkedIn. Jeśli chodzi o poszukiwanie pracodawcy polecam SMG.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać strategami?
Warto pamiętać, że decyzja strategiczna to tylko taka, która ma swoją alternatywę. Podjęcie decyzji przeciwnej ma również sens i swoje biznesowe uzasadnienie. Jeśli takiej alternatywy nie ma to pierwszy znak, że brniemy w kierunku oczywistym. Dlatego warto inspirować się osiągnięciami ludzi, którzy takiego błędu nie popełnili. Czytać książki, oglądać prace, case’y biznesowe, kampanie ludzi mądrzejszych od siebie.
———————————————————–
Piotr Pal
Head Of Strategy, Opcom
Jak zostałeś strategiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
To była dość długa ścieżka. Byłem webmasterem, tworzyłem treści do serwisów internetowych, liznąłem tematyki SEO. Potem zostałem koderem. Pracę w agencji rozpocząłem od stażu, by później zająć się obsługą klienta, prowadzeniem projektów, w międzyczasie zgłębiając zagadnienia UX i ucząc się mediów społecznościowych (zarówno twardych umiejętności, stricte narzędziowych, jak i tych miękkich, związanych z moderacją kilkusettysięcznych społeczności). Nie przykładałem wagi do tytułów stanowisk, chociaż „strategy planner” w moim odczuciu najlepiej łączył większość kompetencji, które zdobyłem po drodze.
Jeśli chodzi o szczeble kariery na tym stanowisku, to podobnie jak w większości stanowisk agencyjnych można przejść drogę od juniora do dyrektora, jednak najważniejsze jest to, co człowiek ma w głowie, nie na wizytówce.
Co należy do obowiązków stratega?
Przede wszystkim zadawanie odpowiednich pytań i szukanie mniej lub bardziej oczywistych dróg do osiągnięcia celu. Ścisła współpraca z kreacją przy doborze odpowiednich słów i obrazów. Czasami stawanie okoniem – ale nie po to, żeby ubić koncepcję, ale znaleźć jej pozytywne strony i odpowiednio ukierunkować. To także praca z danymi, ich analiza, wyciąganie z nich wniosków i przedstawianie zespołowi i klientowi w sposób jak najbardziej dla nich przyswajalny.
Kogo poszukuje się na stanowisko stratega? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Odpowiadając ze swojego punktu widzenia, bo o nim mogę pisać, na stanowisko stratega szuka się głównie… partnerów do dyskusji. Ludzi, co do których będzie się miało zaufanie, że powierzone im projekty zrobią po prostu dobrze. Nierzadko rozmawia się po prostu z osobami z polecenia.
Ciężko jest określić precyzyjnie cechy, jakie powinien posiadać strateg oraz takie, których za żadne skarby nie powinien mieć. W Opcomie szukamy przede wszystkim ludzi, z którymi można się dogadać – a to, czy mają w sobie Bożą iskrę, czy wypracowany w pocie czoła warsztat jest kwestią wtórną.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy stratega?
Przy odpowiednim podejściu nawet pracując kolejny rok dla tego samego klienta czy obracając się w tej samej kategorii, w każdym briefie można znaleźć inne wyzwanie, zdefiniować ten sam cel na wiele różnych sposobów. Dzięki temu ta praca nigdy nie jest nudna.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Jak w całej branży – minusem jest pewna powtarzalność: praca dla tej samej lub pokrewnych branż, powtarzalne w niemal każdym briefie cele („zwiększenie sprzedaży” i „wzrost top of mind”), przy przetargach zawsze ten sam flow (briefing > burza mózgów > prezentacja).
Plusem natomiast jest absolutny brak rutyny. Mimo powtarzalności pewnych elementów, zawsze da się wycisnąć coś więcej.
Jak widzisz strategię w koncepcji całości marki?
Nie mogę odpowiedzieć na to pytanie inaczej niż: to najistotniejszy element w tworzeniu marki.
Nie umniejszając roli kreatywnych po stronie agencji czy działów sprzedaży klienta, przed wyruszeniem w drogę należy (poza zebraniem drużyny, oczywiście) ustalić, dokąd chcemy dotrzeć. Doprecyzowanie tego, kim jest marka, jaka jest, kto jest jej odbiorcą, to rola strategów (oraz managerów), bez konkretnego planu nawet najlepsza kreacja jest tylko zgrabnym hasłem albo ładnym obrazkiem, którym można się pochwalić na Adsach czy Behance, ale nie realizującym żadnego celu.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki stratega w agencji reklamowej są satysfakcjonujące bądź nie, zależnie od tego, kogo zapytacie. 😉
Gdzie szukać pracy jako strateg?
W agencjach reklamowych, digital, social media, domach mediowych, jako wolny strzelec, u chłopaków z melting pot, na Golden Line, LinkedIn a także na jednej z wielu grup facebookowych.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać strategami?
Rozwijanie zestawu umiejętności z różnych działek, od project managementu po performance marketing.
———————————————————–
Marcin Ejsmont
Senior Strategic Planner, Lemon Sky J. Walter Thompson Poland
Słysząc pytanie „Co właściwie w życiu robisz?” agencyjny strateg najczęściej wzdycha, próbuje coś tłumaczyć, a kończy ogólnym przyznaniem się „no tak, te reklamy piszę”. Dzieje się tak dlatego, że rolę stratega trudno wyjaśnić w dwóch słowach. Jest on zaangażowany na niemal wszystkich etapach pracy nad projektem, od momentu nawiązywania relacji z klientem, przez wypracowanie odpowiedzi na postawiony przed agencją brief, po mierzenie efektywności działań, czasami włączając w to wszystko copywriting i produkcję.
Tradycyjne rozumienie roli stratega agencyjnego to wypracowanie briefu kreatywnego i opracowanie logiki prezentacji pomysłu dla klienta. Narzędziem stratega jest dobre określenie problemu, wgląd w duszę człowieka i znalezienie ciekawego insightu, a następnie przypisanie komunikowanej marce roli w życiu ludzi.
Najważniejsza rola stratega reklamowego jest jednak bardziej ogólna. Chodzi o tworzenie dobrej przestrzeni do kreowania pomysłów. Dziś pomysły komunikacyjne nie powstają jako przebłysk geniuszu jednej osoby, wypracowywane są w wielu iteracjach poprzez rozmowy z różnymi ludźmi. Strateg potrafi przeprowadzić proces tak, by w trakcie pojawiło się coś ciekawego. Zauważa zalążki pomysłów i pomaga przekształcić je w pełnowymiarowe idee komunikacyjne.
Agencyjny strateg poszukuje najlepszego kompromisu pomiędzy biznesem, logiką i kreacją. Jest z jednej strony kreatywnym, z drugiej działa jak naukowiec. Porusza się na terytorium nauk społecznych, a nie matematyki, stąd musi być bardzo elastyczny w swoim myśleniu, posługiwać się sprawnie dedukcją i indukcją. Jest autorem „pierwszych złych pomysłów”, na bazie których budowane są te lepsze. Musi umieć w pewnym momencie odpuścić i pozwolić innym na przejęcie inicjatywy. Wyjść poza codzienność i wznieść się na poziom uogólnień, kontekstów kulturowych, zauważać obszary w których dana marka lub produkt może się odnaleźć i pokierować zespół w dobrą stronę. Musi dobrze rozumieć biznes klienta, wiedzieć, jak komunikacja może przyczynić się do rozwiązania jego problemów lub wykorzystania rysujących się przed nim szans. Na koniec – musi po prostu lubić ludzi.
Nie ma jednego źródła strategów reklamowych. Nie spotkałem się z uczelniami kształcącymi dokładnie w tej profesji. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że na rynku nie ma tak dużo miejsca na strategów – w dużej organizacji reklamowej zwykle jest ich nie więcej niż kilku. Świeża krew w branży to nabór zdolnych stażystów oraz przebranżowienie, najczęściej ludzi z działów obsługi klienta lub kreacji. Dobrzy ludzie nie zdarzają się często, stąd jeśli jakiś diament się w organizacji pojawi, jest szlifowany i pilnowany.
Niewiele innych profesji daje możliwość poznania tak wielu ludzi i biznesów, branż. Niesie satysfakcję też dlatego, że strateg musi wciąż być na bieżąco, dociekać, czytać, doświadczać i być głodnym wiedzy. Jeśli ktoś ma predyspozycje do bycia strategiem, jego praca nigdy nie stanie się nudna.
———————————————————–
Łukasz Zaleśny
Strategy Manager, ZenithOptimedia Group
Jak zostałeś strategiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W moim przypadku kluczowy był digital. Praca ze społecznością internetową nauczyła mnie rozumienia zachowania konsumenta w internecie. Bardzo przydatna okazała się również moja wiedza na temat projektowania stron www, reklamy internetowej, PPC/SEO, performance marketingu, e-mail marketingu.
Zaczynałem jako strateg internetowy. Rynek potrzebował wtedy osób z szeroką wiedzą o internecie, którzy jednocześnie dobrze rozumieją rynek offline.
Spotykam coraz więcej strategów wywodzących się z digitalu. Wynika to z tego, że mają oni pożądaną w dzisiejszych czasach cechę – potrafią szybko przystosować się do zmian. Internet jest zmienny, nie wiesz co będzie za 3 lata – zmianę musisz mieć w swoim DNA.
Szczeble kariery stratega są różne w zależności od rodzaju agencji, w jakiej przyjdzie Ci pracować. W domu mediowym jest podobnie jak w dziale marketingu – dyrektorem zostajesz awansując ze stanowiska managerskiego, managerem ze stanowiska specjalisty, a specjalistą – ze stanowiska asystenckiego.
Co należy do obowiązków stratega?
Początkowo wykonujesz pojedyncze zadania – części całego procesu powstawania strategii, czyli research, brainstorm, prezentacje. Poznajesz slang i tajniki pracy stratega. Stale się uczysz i rozwijasz: uczestniczysz w badaniach fokusowych, analizujesz badania ilościowe, spotykasz się z dostawcami, śledzisz trendy, uczestniczysz w branżowych konferencjach. Rozumiesz, co to jest insight, czym różni się strategia marki od strategii komunikacji, a ta z kolei – od strategii mediowej. Poznajesz szereg narzędzi strategicznych i uczysz się nimi efektywnie posługiwać.
Jako samodzielny strateg poznajesz sposób myślenia i postępowania różnych grup celowych. Nabierasz przy tym dystansu i przestajesz oceniać grupy celowe – pozbywasz się uprzedzeń i nie mierzysz ich własną miarą. Wciąga Cię świat komunikacji marek – śledzisz, co komunikują poszczególne marki, konstruktywnie oceniasz ulubione, jak i te, których nie lubisz. Uważnie obserwujesz konkurencję marek, dla których pracujesz. Rozpoznajesz insighty stojące za poszczególnymi komunikatami reklamowymi marek. Obserwując działania danej marki, zaczynasz rozumieć ich strategię. Potrafisz chłodno spojrzeć na emocjonalne komentarze branży dotyczące działania marki X bo wiesz, że sukces kampanii mierzy się wynikami sprzedażowymi, a nie setkami komentarzy w mediach branżowych. Zaczynasz myśleć o biznesie, a nie o zrobieniu fajnej komunikacji dla samego robienia fajnej komunikacji, czy nagród. Stopniowo zaczynasz dostrzegać sens większej całości, realizujesz całe procesy strategiczne dla mniejszych marek. Uczestniczysz w projektach przetargowych, gdzie najszybciej zdobywasz wiedzę, bo poznajesz nowego klienta, nową branżę, nowe oczekiwania, a do tego pracujesz z najlepszymi ludźmi z agencji.
Kogo poszukuje się na stanowisko stratega? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Musisz interesować się marketingiem, komunikacją i reklamą. Śledzenie trendów i ciągła nauka musi być Twoim chlebem powszednim. Na pewno łatwiej mają osoby obeznane z internetem. W domu mediowym w cenie są osoby, które myślą o komunikacji w nowoczesny sposób – myślenie touchpointami, a nie spotem telewizyjnym jest wartością dodaną. Marki wymagają nowoczesnej komunikacji – zmieniając produkty w usługi, a reklamę w zintegrowaną komunikację marki, stawiają na projektowanie customer experience. Doświadczenia konsumenta z marką to przyszłość marketingu.
W ZenithOptimedia stawiamy na: skrupulatność w researchu, dokładność, zaangażowanie, umiejętność obserwacji, empatii, wejrzenia w innych ludzi, a także umiejętność myślenia analitycznego, syntezy i wnioskowania. Cenimy kreatywne myślenie i pracę zespołową oraz umiejętność sprzedawania swoich pomysłów w prezentacji i swobodę w wystąpieniach publicznych. Konieczna jest również dobra znajomość Worda, Excela, i PowerPointa.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy stratega?
Szukanie problemu i sposobu jego rozwiązania. Niemal codzienne zderzamy ze sobą wszystkie nasze kompetencje w poszukiwaniu najważniejszego wyzwania stojącego przed marką i szukamy sposobów, w jaki marka może sprostać temu wyzwaniu – konieczna jest tu integracja różnych umysłów i odmiennych osobowości. Nie bez znaczenia jest możliwość tworzenia czegoś nowego, obserwowanie jak pomysł przeradza się w działanie. Stały rozwój i podnoszenie kompetencji dodatkowo napędza.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Plusy
Brak nudy. Każdy dzień jest inny. Te projekty wciągają, szczególnie ludzi, którzy lubią łamigłówki i nie lubią się poddawać. Ponadto, praca stratega jest postrzegana jako prestiżowa – to również jeden z motorów napędowych.
Minusy
Tzw. challengowanie czasem powoduje napięcia w zespołach i na chwilę rozwiewa miłą atmosferę. Nie wszyscy bowiem rozumieją sposób działania stratega – to, że jego zadaniem jest wybić grupę ze strefy komfortu po to, aby wypracować jeszcze lepsze wnioski i rozwiązania.
Jak widzisz strategię w koncepcji całości marki?
Moim zdaniem kluczowy jest prawidłowo zdefiniowany problem marki w danym otoczeniu konkurencyjnym. Ten proces wymaga odpowiedniej ilości czasu, aby poznać grupę docelową, oraz użycia szeregu narzędzi badawczych i metod analitycznych. Dopiero wtedy można określić prawdziwe wyzwanie dla marki, które będzie swoistym drogowskazem do planowania strategicznego i kreatywnych rozwiązań.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Mogę udzielić subiektywnie prawdziwej odpowiedzi, statystycznie poprawnej dla znanej mi, reprezentatywnej grupy strategów w Polsce: starcza na życie. 🙂
Gdzie szukać pracy jako strateg?
Jeśli pracujesz już w obszarze strategii, praca sama Cię znajdzie – ten zawód jest coraz bardziej popularny.
Jeśli chcesz zacząć przygodę ze strategią – aplikuj na stanowiska strategiczne w agencjach badawczych, interaktywnych, reklamowych. Zachęcam szczególnie do zwrócenia uwagi na domy mediowe – właśnie prowadzimy rekrutację na stanowisko Strategy Assistant.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać strategami?
Jeśli nie interesujesz się komunikacją – nie idź tą drogą. W komunikacji nie wyłączysz zmysłu obserwacji tuż po 17.00 – cały czas obserwujesz, rozpoznajesz insighty, określasz strategię, układasz na nowo świat;)
Jeśli interesujesz się komunikacją – zostań strategiem, a nie pożałujesz. Praca będzie dla ciebie przygodą i przyjemnością, dla której będziesz chętnie wstawać co rano. Poznasz mnóstwo inteligentnych i ciekawych ludzi, zdobędziesz wiedzę z wielu branż, a wreszcie staniesz się współtwórcą sukcesu powszechnie znanych marek.
———————————————————–
Kamila Kownacka
Managing Director OMD Digital
Jak zostałeś strategiem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Ścieżka kariery zwykle wyodrębnia się na poziomie specjalisty planera mediowego lub badacza, wtedy ujawniają się predyspozycje danej osoby do pracy strategicznej.
W przypadku naszej agencji ścieżka zaczyna się od poznania specyfiki pracy w domu mediowym, na najniższym szczeblu. Bottom up, od analityki i raportowania, poprzez kolejne etapy zdobywania wiedzy mediowej – kupowania i planowania mediów. Uczestniczenie we wszystkich procesach pracy nad opracowywaniem, a potem wdrażaniem i ewaluacją strategii, pozwala dogłębnie zrozumieć proces planowania strategicznego. Należy przejść tę drogę po kolei, aby za pomocą narzędzi mediowych w przyszłości tworzyć aplikowalne strategie.
Co należy do obowiązków stratega?
Tworzenie strategii od a do z – analiza konkurencji, analiza zachowań konsumenta, zbieranie i ewaluacja insightów konsumenckich, zdefiniowanie KPI, stworzenie strategii wraz z planem implementacji. Od osoby na tym stanowisku oczekuje się również prezentacji strategii przed Klientem oraz obronę rekomendacji w niej zawartych.
Stworzenie strategii nie oznacza tworzenia szczegółowego media planu na poszczególne obszary, ich przygotowaniem zajmują się wyspecjalizowane komórki; chodzi o stworzenie jednej wizji oraz koordynację przełożenia jej na konkretne działania.
Strategia powstaje na bazie wiedzy zgromadzonej w agencji, pochodzącej z narzędzi planerskich i analitycznych, badań rynkowych, badań dedykowanych, wiedzy płynącej od Klienta oraz poprzednich kampanii.
Strateg współpracuje z szeregiem osób wspomagających go w procesie powstawania strategii, m.in. np. wyspecjalizowanymi komórkami digitalowymi czy komórkami działań niestandardowych.
W przypadku mojego zespołu, praca stratega w dużym stopniu opiera się na aplikacji rozwiązań technologicznych do potrzeb klientów oraz wsparciu teamów klienckich w zakresie w wykorzystania wyspecjalizowanych narzędzi digitalowych.
Kogo poszukuje się na stanowisko stratega? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osoby posiadające predyspozycje do wykonywania pracy stratega digitalowego, powinny posiadać rozległą wiedzę z zakresu narzędzi digitalowych, interesować się nowymi trendami i potrafić je zaadresować w strategii. Jedną z głównych cech jest również umiejętność przekładania idei na rekomendacje. Ideałem jest osoba posiadająca umysł analityczny, która opiera rekomendacje na faktach i cyfrach. Bardzo ważne jest wyczucie potrzeb Klienta i kompetencje prezentacyjne.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy stratega?
Zakładam, że tworzenie swoistego nowego bytu na bazie przesłanek; strategia jest pewnym konstruktem myślowym, którego powstanie wymaga biegłości w łączeniu faktów, wyciąganiu wniosków oraz pewnej kreatywności. Każda strategia jest inna, swoista dla danego produktu, sytuacji rynkowej, Klienta.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Trudność może sprawiać ograniczony czas na poznanie danego rynku/Klienta/kategorii produktowej, co przekłada się na nietrafione rekomendacje i frustrację stratega, mającego świadomość niskiej jakość produktu, który wypuszcza. W czasie kilku tygodniu trudno zostać ekspertem konkurującym wiedzą z osobami latami pracującymi w danej branży, stąd niezbędna jest pomoc Klienta i wprowadzenie w świat marki-to zwiększa efektywność procesu, ale i przekłada się na lepsze rozwiązania.
Pozytywnym motywatorem na pewno jest ciagle poszerzająca się wiedza, poczucie tworzenia czegoś, co przełoży się być może na poważne decyzje biznesowe i będzie widoczne potem w działaniach marki.
Jak widzisz strategię w koncepcji całości marki?
Bardzo istotne jest zdefiniowanie strategii w taki sposób, aby dało ją się wprowadzić w życie. Sprawna egzekucja daje efekt w postaci realizacji celów biznesowych.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Od 8 tys brutto. w zależności od doświadczenia i sukcesów w pracy.
Gdzie szukać pracy jako strateg?
Oczywiście w firmach doradztwa strategicznego, consultingowych, w domach mediowych i agencjach kreatywnych. Na pewno jest potencjał w agencjach interaktywnych, które potrzebują wyjścia poza swoje bazowe zakupowe kompetencje, aby odpowiadać na rzeczywiste zapotrzebowanie Klientów (czyli realizować KPI biznesowe w długiej perspektywie).
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać strategami?
Osadzenie rekomendacji w środowisku mediowym, tak aby były one realizowalne. Refleksje nad adekwatnością rozwiązań do celów. Umocowanie w liczbach.