Zmiana CMS’a a SEO – o czym należy pamiętać

Zmiana CMS’a a SEO – o czym należy pamiętać
Współpracując z wieloma Klientami zauważyłem, iż niestety często popełniają oni ten sam błąd. Mianowicie nie przykładają żadnej wagi do zagadnień SEO podczas zmiany silnika, na którym stoi ich serwis.
O autorze
3 min czytania 2013-08-13

grafika: fotolia.pl

Niestety, jeśli nie zainteresujemy się tym zagadnieniem jeszcze przed migracją, to potem może być już za późno. Istnieje prawdopodobieństwo, że ruch z wyników organicznych nie tylko spadnie, ale i utrzyma się na niższym poziomie przez długi czas.

Poniższa grafika przedstawia wykres z Google Analytics, na którym pokazany został spadek ruchu w jednym z serwisów, gdzie zmiana CMS’a nie wiązała się z pracami SEO.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Poniżej znajdziecie kilka najistotniejszych zagadnień, o których powinniście pamiętać, podczas przenoszenia swojego sklepu lub portalu na nowy CMS.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

1. Przekierowania 301

Dlaczego umieszczam ten punkt na początku?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ponieważ w momencie kiedy w nowej wersji serwisu zmianie ulegają adresy URL, przekierowania stają się najistotniejszym elementem całej migracji. Aby nie pogubić się przy tworzeniu przekierowań, konieczne staje się utworzenie site mapy starej wersji serwisu. Posiadając mapę strony możemy na spokojnie przypisywać adresy, które będziemy przekierowywać. Osobiście, gdy muszę utworzyć taką listę, korzystam z Excela.

Problem przekierowań 301 znika w momencie, gdy adresy URL w nowym CMS’ie pozostają takie same, co zdarza się jednak bardzo rzadko. Przeważnie każdy silnik posiada inną strukturę tworzenia adresów URL.

2. Błędy 404

Czasem, pomimo skrupulatnego przygotowania listy przekierowań 301, zdarzają się przeoczenia i w nowej wersji serwisu powstają strony błędu 404. W przypadku dużych serwisów, które posiadają wiele linków zwrotnych, może zajść sytuacja, w której odnośniki kierują właśnie do takich stron. Bez podjęcia działań z naszej strony tracimy w takim przypadku część linków, a tym samym możemy notować niższe pozycje w wyszukiwarce dla niektórych słów kluczowych. Wtedy istotne staje się śledzenie błędów, jakie napotykają roboty Google odwiedzając nasz serwis. W tym celu należy skorzystać z Narzędzi Google dla Webmasterów ( Indeksacja -> Błędy indeksowania -> Nie znaleziono), o których pisałem jakiś czas temu na blogu.

3. Aktualizacja odnośników wewnętrznych

Jest to kolejna rzecz, o której nie wszyscy pamiętają. Aby uniknąć kolejnych błędów w momencie kiedy zmianie ulegają adresy URL, dobrze jest dokonać aktualizacji wszystkich linków wewnętrznych, np. tych występujących w artykułach na blogu czy w menu serwisu. Niektórzy pewnie stwierdzą, że wystarczy utworzenie samych przekierowań 301, bo i tak użytkownik trafi na nowy adres. Osobiście jednak wychodzę z założenia, iż występowanie starych adresów URL w serwisie może wprowadzić użytkownika w błąd, a w niektórych przypadkach przyczyni nić się do indeksowania niechcianych podstron i powstawania duplikacji treści.

4. Nowa site mapa

Pozornie zagadnienie jest oczywiste, a jednak wielu o nim zapomina. Zanim roboty Google podążą za przekierowaniami i zaindeksują nowe adresy URL, może minąć trochę czasu. Ważne jest, aby w jak największym stopniu ułatwić im dotarcie do wszystkich podstron. W tym celu istotne staje się utworzenie mapy strony, a następnie dodanie jej do GWT.

W przypadku dużych serwisów, składających się z kilku lub nawet kilkudziesięciu tysięcy podstron, sugeruję dokonać podziału pliku sitemap na kilka mniejszych. Pozwoli to na lepszą indeksację serwisu.

5. Czy wszystkie strony zostały przeniesione?

W przypadku dużych serwisów czy sklepów internetowych, brak przeniesienia niektórych podstron lub grup stron (opartych np. na tym samym szablonie), może przyczynić się do znaczącego spadku ruchu. Dlatego też już na etapie wersji testowej postawionej na nowym CMS’ie trzeba zadbać o to aby żadna z istotnych stron nie została pominięta.

Na koniec proponujemy porównanie wykresu, który został przedstawiony na początku tego tekstu, z poniższym. Pod akapitem zobaczyć możecie wykres prezentujący liczbę wizyt pochodzących z wyników organicznych w serwisie, w którym na początku lutego zmieniony został CMS. Jednak podczas tej migracji pamiętano o powyższych rekomendacjach z zakresu SEO.

Często nowy silnik na jakim stoi nasza strona wiąże się z wieloma usprawnieniami. Dlatego też nie należy obawiać się zmian, które mogą przynieść nam jeszcze lepsze efekty niż osiągamy obecnie. Trzeba jedynie prawidłowo przeprowadzić migrację. Powyższe porady prezentują kilka podstawowych elementów, na które należy zwrócić uwagę przy przenoszeniu serwisu na nowy CMS.

Autor: Mateusz Rzetecki, SEO Specialist w Bluerank

SEO Specialist w Bluerank. Realizuje kampanie search engine optimization, m.in. dla firm z branży budowlanej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej, jak również marek z sektora e-commerce. Absolwent Politechniki Poznańskiej. Autor artykułów na blogu bluerank.blogspot.com.