TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Zmiany w reklamie wyrobów medycznych. Za promowanie zabiegów z kwasem hialuronowym nawet 2 mln zł kary

Zmiany w reklamie wyrobów medycznych. Za promowanie zabiegów z kwasem hialuronowym nawet 2 mln zł kary
Z początkiem 2023 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące reklamowana wyrobów medycznych. Zabronione będzie promowanie wyrobów przeznaczonych do używania przez specjalistów – m.in. implantów czy wypełniaczy opartych na kwasie hialuronowym. Za złamanie przepisów grożą wysokie kary.
O autorze
1 min czytania 2022-10-18

fot. depositphotos.com

Reklamy w branży medycznej czeka wiele istotnych zmian. To efekt podpisania przez prezydenta ustawy o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 r., której część przepisów weszła w życie 26 maja br. Zapisy dotyczące prowadzenia reklamy i nadzoru nad nią, czyli art. 54–60, zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Co się zmieni?

Jedna z najistotniejszych zmian dotyczy wyrobów przeznaczonych do użytku przez profesjonalistów, co oznacza duży wpływ na reklamę na rynku medycyny estetycznej.

Zgodnie z nowymi przepisami, reklamy kierowane do publicznej wiadomości nie mogą dotyczyć wyrobów „przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy”. Pod tym pojęciem należy rozumieć osobę, która nie ma formalnego wykształcenia w odpowiedniej dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny. Oznacza to, że odtąd zabroniona będzie reklama implantów, dermofillerów, technik laserowych czy zabiegów z wykorzystaniem kwasu hialuronowego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nowe ograniczenia odnoszą się również do reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej z wykorzystaniem danego wyrobu, do promowania wyrobów w czasie spotkań z klientami, sponsorowania targów, pokazów, konferencji, kongresów naukowych itp., a także do kierowania do publicznej wiadomości opinii przez użytkowników, którzy otrzymują z tego tytułu korzyści. 

W przypadku pozostałych wyrobów medycznych, reklama musi być „sformułowana w sposób zrozumiały dla laika”. Ustawodawca wymaga także, aby reklama wyrobu nie wprowadzała w błąd co do zasad i warunków konserwacji, okresowej lub doraźnej obsługi serwisowej czy też regulacji i kalibracji, danego rodzaju wyrobów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ponadto reklamy powinny zawierać co najmniej nazwę lub nazwę handlową wyrobu oraz przewidziane zastosowanie wyrobu. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Podobnie jak w przypadku leków i suplementów diety – reklamy wyrobów medycznych nie będą mogły wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne, podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód.

Zgodnie z art. 103, za prowadzenie reklamy w sposób sprzecznym z obowiązującymi przepisami, grozi kara pieniężna w wysokości do 2 000 000 zł.

Dzięki tzw. okresowi przejściowemu, reklamodawcy, którzy rozpoczęli rozpowszechnianie reklam niespełniających wymogów ustawy przed 1 stycznia 2023 roku, będą mieli pół roku na ich dostosowanie do nowych przepisów (do 30 czerwca 2023).