Zadaniem artystów biorących udział w konkursie było stworzenie pracy graficznej, będącej interpretacją tego, co oznacza bycie oryginalnym. Jednocześnie artyści musieli nawiązać do jednej ze wskazanych dekad popkultury oraz nowego modelu buta adidas Rivalry.
Pierwsza nagroda w konkursie trafiła do Izabeli Manturo, z kolei dwa kolejne miejsca zajęły Karolina Margielewicz i Magdalena Iskra. Autorki najlepszych prac otrzymały nagrody pieniężne w wysokości 5 000 zł, 2 000 zł i 1 000 zł brutto oraz produkty adidas. Praca najlepszej z nich zawisła także w sklepie adidas Warszawa, który jest największym centrum marki w tej części Europy.
Zobacz również
Konkurs był objęty patronatem przez ASP w Warszawie, Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych (PJATK), Wyższą Szkołę Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie (WIT) oraz Radio Kampus. Prace uczestników oceniane były przez doświadczonych grafików i wykładowców: Mateusza Machalskiego, Olgę Wroniewicz i Mateusz Sudę, którzy od lat dzielą się swoją wiedzą z aspirującymi artystami. W jury zasiadła także Fanny Lanctot, Senior Director Brand Marketing w adidas.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Pewność siebie i uliczna nonszalancja
Zwyciężczyni Izabela Manturo to urodzona w 1995 r. absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest laureatką dwóch nagród za pracę dyplomową, „Graduation Projects – Międzynarodowy przegląd projektów dyplomowych” oraz „Font nie Czcionka – Zestawienie najlepszych projektów dyplomowych”. Na co dzień zajmuje się projektowaniem graficznym oraz malarstwem i kaligrafią. II miejsce w konkursie przypadło Studentce informatyki i ekonometrii na Politechnice Białostockiej, Karolinie Margielewicz, a III miejsce Magdalenie Iskrze, graficzce z Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– To pierwsza moja praca w tak dużym formacie, trochę to do mnie nie dociera i jestem pozytywnie zaskoczona. W projekcie chciałam w jak najbardziej widoczny sposób przedstawić profil butów, szukałam przed lustrem najlepszej pozycji dla postaci, a później połączyłam to ze swoim stylem rysunku – mówi Izabela Manturo, laureatka I miejsca.
Czym wyróżnia się wygrana praca? Jak mówi juror Mateusz Machalski, graficzka Izabela Manturo w dosyć przewrotny sposób odpowiedziała na zadanie konkursowe, a jej praca charakteryzuje się wypracowaną kreską oraz kontrastującymi płaskimi teksturami. Dodaje, że przedstawiona na grafice postać emanuje pewnością siebie i uliczną nonszalancją, która przywodzi na myśl lata 90-te. Zgadza się z nim Fanny Lanctot, przedstawicielka marki adidas w jury konkursu.
– Artyści zdawali się najczęściej nawiązywać do lat 90., choć wśród zgłoszeń pojawiały się też projekty nawiązujące do lat 80-tych. Pracę zwyciężczyni charakteryzuje wyjątkowe połączenie kształtów, kolorów i stylu, które sprawiło, że chciałam się w nią zagłębić, by odkryć jeszcze więcej. Wierzę, że przyciągnie uwagę klientów w sklepie adidas Warszawa – mówi Fanny Lanctot, Senior Director Brand Marketing w adidas.
Młodzi artyści przyszłością grafiki
Konkurs zorganizowany przez markę adidas był także szansą na przyjrzenie się temu, jakie cechy charakteryzują polskich artystów nowego pokolenia. Jak podkreślają jurorzy konkursu, autorzy i autorki zgodnie z briefem odwoływali się do lat 80’, 90’ oraz 00’, choć wśród zgłoszonych projektów nie brakowało także prac, które w innowacyjny sposób mieszały wszystkie te okresy.
Doświadczony grafik i juror konkursu Mateusz Suda przyznaje, że w pracach widać było, że artyści nowego pokolenia są świadomi otaczającego ich świata, autentyczni, ambitni na skalę międzynarodową i tym samym, wrażliwi na problematykę społeczną i mentalną. Nowe pokolenie od poprzednich różnią też nieograniczone możliwości kreacyjno-warsztatowe, o czym wspomina kolejny z jurorów, Mateusz Machalski. Jak podkreśla, na podstawie zgłoszonych do konkursu prac można śmiało wysunąć tezę, że scena projektowo-ilustracyjna jest bardzo zdywersyfikowana i dla każdego jest na niej miejsce.
Marka adidas już teraz zapowiada, że konkurs doczeka się kolejnych edycji. Przy każdej z nich zwycięskie prace zawisną na ścianie w adidas Brand Center w Warszawie, przy ul. Marszałkowskiej 104/122.
Zwycięskie prace znaleźć można na stronie: www.adidasartcontest.pl.
PS Inwestorzy pozwali adidas za ukrywanie antysemickich zachowań Kanyego Westa
Grupa inwestorów złożyła 28 kwietnia br. pozew zbiorowy przeciwko adidasowi, w którym oskarża markę o ukrywanie przed nimi wiedzy o antysemickich poglądach rapera Ye, znanego wcześniej jako Kanye West.