fot. Shutterstock
Raper od 2009 roku współpracował z niemieckim gigantem odzieżowym. Swoim nazwiskiem promował znaną na całym świecie kolekcję Yeezy, na której koncern zarobił ogromne pieniądze. W październiku 2022 roku marka zerwała jednak współpracę z artystą, z uwagi na jego antysemickie poglądy oraz szerzenie mowy nienawiści. Zakończenie pracy z Ye, jedynie w pierwszym kwartale po zerwaniu umowy, kosztowało markę 250 mln euro, a całościowy zysk z 2022 roku zmniejszył się o 83 proc.
Zobacz również
adidas nie tylko miał problemy z zachowaniami Ye, ale także sam spowodował, że zaufanie do marki spadło, kiedy w marcu br. do Amerykańskiego Biura Znaków Towarowych trafił sprzeciw w związku z zapewnieniem ochrony prawnej znaku towarowego organizacji Black Lives Matter Global Network Foundation. Marka stwierdziła wówczas, że paski, które mieszczą się w logo są zbyt podobne do ich kultowych trzech pasków. Co ciekawe, adidas wycofał swoje pismo zaledwie dwa dni po jego złożeniu, nie podając żadnej przyczyny, ani nie komentując sytuacji.
Inwestorzy przeciwko adidasowi
Grupa akcjonaruszy złożyła pozew, w którym pozywa adidas o ukrywanie antysemickich poglądów rapera czy jego obraźliwych zachowań. Prawnicy są zgodni i uważają, że adidas był świadomy zagrożeń i strat, które może ponieść w związku ze współpracą z Ye.
Jednym z przedstawionych w sprawie dowodów jest kierowanie antysemickich komentarzy w kierunku pracowników adidasa oraz wypowiedź Ye z 2018 roku, w której raper stwierdził, że niewolnictwo było „wyborem”. Jednymi z osób wymienionych w pozwie, które były świadome poglądów Ye, są dyrektor generalny oraz dyrektor finansowy firmy.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Zdecydowanie odrzucamy te bezpodstawne roszczenia i podejmiemy wszelkie niezbędne środki, aby stanowczo się przed nimi bronić – podaje w oświadczeniu dla mediów Claudia Lange, rzeczniczka prasowa adidasa.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS Koniec marki Yeezy. adidas zrywa współpracę z Kanye Westem
Po 13 latach skończyła się współpraca jednej z najbardziej znanych sportowych marek z kontrowersyjnym raperem. Powodem były wypowiedzi Westa, które zostały uznane za rasistowskie i antysemickie.