TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Koniec marki Yeezy. adidas zrywa współpracę z Kanye Westem

Koniec marki Yeezy. adidas zrywa współpracę z Kanye Westem
Po 13 latach kończy się współpraca jednej z najbardziej znanych sportowych marek z kontrowersyjnym raperem. Powodem są ostatnie wypowiedzi Westa, które zostały uznane za rasistowskie i antysemickie.
O autorze
1 min czytania 2022-10-26

fot. Unsplash

Wszystkim miłośnikom mody (a szczególnie kolekcjonerom sneakersów) nie trzeba tłumaczyć, czym jest Yeezy. Brand tworzony przez Kanye Westa i adidas od 2009 roku była gigantycznym sukcesem finansowym i wizerunkowym zarówno dla marki, jak i influencera, który podpisywał się pod wspólnymi projektami ubrań i butów.

Szczególnie sneakersy odbijały się szerokim echem w mediach – głównie ze względu na ich ceny, ale również za sprawą ciekawych projektów i kontrowersyjnych kampanii promocyjnych. Jak donosi agencja Reuters, sprzedaż marki Yeezy dawała adidasowi rocznie około 1,5 mld euro (1,47 mld dolarów), co stanowiło nieco ponad 7 proc. całkowitych przychodów firmy.

To się jednak skończyło – marka postanowiła zerwać współpracę z gwiazdą, która przynosiła im zyski i rozgłos. Dlaczego? Wszystko przez ostatnie antysemickie i rasistowskie wypowiedzi publiczne Kanyego Westa.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Adidas nie będzie tolerował antysemityzmu ani żadnego innego rodzaju mowy nienawiści – przekazała marka we wtorkowym oświadczeniu. – Ostatnie komentarze i działania Ye były nie do przyjęcia, są nienawistne i niebezpieczne, a także naruszają wartości firmy, takie jak różnorodność i integracja, wzajemny szacunek i sprawiedliwość – dodaje adidas.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

adidas jest jedynym właścicielem praw do marki Yeezy i wszystkich jej projektów. Przedstawiciele światowego brandu przyznali, że zakończyli wspólne działania z Westem zaraz po dokonaniu dokładnego przeglądu jego komentarzy, które regularnie pojawiają się w sieci. Zerwana współpraca oznacza dla marki stratę w ostatnim kwartale roku – szacuje się, że będzie to około 250 milionów euro. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jednak nie tylko adidas postanowił zerwać współpracę z Westem – na podobny krok zdecydowała się marka modowa GAP, Balenciaga czy bank JPMorgan Chase.

Przypominamy, że Kanye West od kilku tygodni szokuje opinię publiczną swoimi rasistowskimi i antysemickimi wypowiedziami. Raper w ostatnim czasie oświadczył m.in, że George Floyd sam jest winien swojej śmierci. Co więcej, raper podczas paryskiego tygodnia mody demonstracyjnie nosił koszulkę z napisem „White Lives Matter” (na ubraniu znalazł się również wizerunek Jana Pawła II). 

PS

W mediach społecznościowych Westa pojawiła się informacja o nadchodzącej współpracy z McDonald’s oraz japońskim projektantem przemysłowym. Czy sieć faktycznie chciała wprowadzić opakowania zaprojektowane przez rapera?

PS 2

Podoba sytuacja dotyczyła marki Reserved. Victor Stadnichenko, model, który m.in. został zatrudniony do promocji ubrań marki, obraźliwie wypowiedział się na temat kobiet w mediach społecznościowych. Polski brand natychmiast zareagował i zerwał współpracę z mężczyzną.