Jak zrobić konkurs dla Klientów cz. II: pomysł, promocja, kwestie prawne

E-mail Marketing

partnerem merytorycznym działu jest GetResponse

Jak zrobić konkurs dla Klientów cz. II: pomysł, promocja, kwestie prawne

Nabierz rozpędu w swoich działaniach e-mail marketingowych. Zrób konkurs i odkryj morze inspiracji, które spłynie do Ciebie prosto od Twoich Klientów. Zwiększając ich zaangażowanie, nie tylko poznasz lepiej swoją grupę docelową, ale również swój produkt/usługę. Brzmi obiecująco? Znajdź swój powód...

...dla którego chcesz zrobić konkurs i zaczynamy!

Pierwszą część artykułu przeczytasz tu >

Skąd wziąć pomysł na konkurs? Zacznij od znalezienia dobrego pretekstu. Wokół Ciebie jest ich naprawdę wiele, a oto niektóre z nich:

Zainteresowania Klientów

Przykładowo: prowadząc sklep sportowy możesz być pewien, że Twoi Klienci lubią spędzać czas aktywnie, ale jesienią trudniej jest wychodzić na świeże powietrze. Zapytaj ich, jaki mają sposób na bycie w formie, gdy mija lato, a zwycięzcy podaruj coś, co sprawi, że będzie mógł dbać o formę jesienią. Może to być produkt z Twojego sklepu, karnet na siłownię w jego mieście lub termoaktywna czapka. Czy wiesz czym interesują się Twoi Klienci?

Zmieniające się pory roku

Jesienią przygotowujemy się do zimy, zimą czekamy na wiosnę i robimy wielkie porządki, a wiosną planujemy letnie wakacje. Każdy z tych powodów jest dobry do zorganizowania konkursu. Wkomponuj konkurs w szerszy kontekst, pomyśl co jest prawdziwe i uniwersalne dla wszystkich ludzi w danym czasie, zwiększysz wtedy jego zasięg.

Święta

Wielkanoc i Boże Narodzenie to nie jedyne święta w kalendarzu. Dobrą okazją do zorganizowania konkursu jest Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Babci, ale również Dzień Uśmiechu, a nawet Dzień Czekolady, w którym do zakupów możesz dorzucać swoim Klientom czekoladki.

Sprawdź jakie święta pasują do Twojej marki i podziel się z Klientami pomysłem na świętowanie! Wybierając mniejsze święta omijasz clutter komunikacyjny, czyli szum wynikający ze zbyt dużej emisji komunikatów od konkurencyjnych marek. Jeśli koniecznie chcesz świętować Boże Narodzenie, spróbuj zrobić to w niestandardowy sposób.

Szczególne momenty w życiu marki

Zaproś Klientów do wspólnego świętowania ważnych dla Ciebie wydarzeń z życia marki. Może to być Twój jubileusz, wprowadzenie nowego produktu lub fakt, że już 10 000 użytkowników zrobiło u Ciebie zakupy.

Szczególne chwile dla Twoich odbiorców

Kto nie lubi miłych niespodzianek? Świętowanie szczególnych okazji, to kolejny sposób na zaskoczenie Klienta. Jego urodziny, rocznica pierwszych zakupów albo jubileusz korzystania ze sklepu (“jesteś z nami nie od dziś, mamy dla Ciebie konkurs z nagrodami”).

Potrzeby Twojej firmy

W każdym biznesie bywają słabsze miesiące. W takich momentach warto rozkręcić sprzedaż konkursem, który w naturalny sposób zachęci odbiorców do zapoznania się z Twoją ofertą. Dodatkowe działania marketingowe, takie jak konkurs mogą być również Twoim wsparciem w okresie wyprzedaży.

Wydarzenie offline, w którym bierzesz udział

 Brałeś udział w targach lub konferencji? A może prowadzisz stoisko lub sklep stacjonarny? Zbieraj e-maile Klientów przy każdej okazji np. przy pomocy aplikacji Freshform zainstalowanej na tablecie. Wykorzystaj moment tuż po evencie - wyślij nowym potencjalnym Klientom e-mail nawiązujący do wydarzenia („Dobrze, że byłeś z nami”), a potem zaproponuj im udział w konkursie, aby podtrzymać relację.

Masowe wydarzenia

Trwają igrzyska olimpijskie? Tego typu masowe wydarzenia angażują mnóstwo odbiorców, którzy dokładnie śledzą ich przebieg. To również dobra okazja, aby uczestniczyć w nim razem z nimi, organizując konkurs powiązany z akcją real time marketingową.

Jak wyróżnić się z tłumu?

W okresie świątecznym internet przypomina zatłoczony bazar. Każda marka głośno krzyczy o swoich promocjach, wywołując odwrotny od zamierzonego efekt - odbiorca czuje przesyt. Jak wyróżnić się w gąszczu komunikatów w najbardziej „tłocznych” momentach w roku? Spróbuj podejść do komunikacji w sposób niestandardowy.

Wyprzedź innych. Rozplanuj działania taktyczne tak, aby zaangażować odbiorców jeszcze przed boomem komunikacyjnym. Wtedy to właśnie Twój komunikat będzie miał większe szanse przebicia, np. w skrzynkach mailowych odbiorców. Nie rezygnuj z działań w samym okresie świąt. Po prostu zaangażuj odbiorców wcześniej. Jeśli z kolei nie wyrobisz się z konkursem na święta, to nic straconego! Zrób konkurs dla spóźnialskich.

Bądź kreatywny. Nie twórz kolejnego świątecznego quizu o reniferach i Mikołaju. Zamiast pytać Klientów, czy byli grzeczni przez cały rok, zapytaj ich o najmniej trafiony prezent, jaki dostali w życiu. Jako nagrodę zaproponuj im prezent z Twojego sklepu, który sami sobie wybiorą. Zaskocz swoich odbiorców - staraj się działać odwrotnie niż konkurencja.

Jeśli szukasz pomysłu na nazwę własnego wydarzenia, angażującego pomysłu na zadanie konkursowe lub nie masz pomysłu na nagrody, zainspiruj się działaniami innych marek. Nazwa powinna być prosta i chwytliwa. Może nawiązywać do zadania konkursowego, nagrody albo okazji, z której robisz konkurs.

Jak promować konkurs przed i po wydarzeniu?

Mogłoby się wydawać, że zorganizowanie konkursu z nagrodami jest możliwe tylko przy zaangażowaniu profesjonalnej agencji reklamowej, sztabu programistów i zawsze wymaga dużych nakładów finansowych, ale przy odpowiednim wykorzystaniu zasobów, które posiadasz wystarczy dobry pomysł i odpowiednia ilość czasu na jego realizację.

Skorzystaj z platformy do email marketingu, którą posługujesz się na co dzień lub profilu marki w mediach społecznościowych. Oba te kanały komunikacji nie wymagają dodatkowych inwestycji z Twojej strony i najczęściej dobrze znasz oferowane przez nie funkcjonalności, a dają one szerokie możliwości dystrybucji treści do uczestników i prowadzenia za ich pośrednictwem dwustronnej komunikacji.

Przed samym konkursem musisz zaplanować, w jaki sposób będziesz pozyskiwać zainteresowanie odbiorców, czyli jak poinformujesz ich o wydarzeniu. Możesz w tym celu skorzystać z:

  • wysyłki maila do Twoich subskrybentów,
  • zasięgu postów w mediach społecznościowych,
  • naturalnego ruchu na Twojej stronie www lub blogu.

Jeśli chcesz zainwestować w promocję i zaangażować osoby niezwiązane jeszcze z Twoją marką, skorzystaj z płatnych narzędzi promocyjnych, jak reklama w Adwords czy reklama na Facebooku.

Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło „konkurs”, aby sprawdzić, jak wiele firm korzysta z takich form promocji.

Dla uczestników konkursu warto przygotować odpowiednie działania lead nurturingowe, (osobno dla zwycięzców i pozostałych osób, które wzięły w nim udział). Co sprawi, że uczestnicy konkursu zostaną z Tobą na dłużej?

  • dedykowana zniżka „na pocieszenie” dla tych uczestników, którym nie udało się zdobyć nagrody,
  • zaangażowanie zwycięzców w testowanie produktów marki, w zamian za relacjonowanie jego wyników na swoim profilu w mediach społecznościowych.

Tak nawiązaną relację dużo łatwiej będzie przekuć w regularną komunikację newsletterową i pozyskanie nowych, lojalnych klientów marki.

Czego potrzebujesz, żeby zorganizować konkurs?

Na tym etapie planowania swojego konkursu zapewne wiesz już, jakie cele chcesz osiągnąć za jego pomocą, znalazłeś pomysł i wiesz jak zaangażować uczestników. Czas określić termin wydarzenia i sprawdzić, czy dysponujesz wszystkimi niezbędnymi narzędziami.

Terminarz

Doprecyzowanie ram czasowych konkursu da Ci większą kontrolę nad jego przebiegiem i pomoże uniknąć wielu problemów podczas jego realizacji.

Przede wszystkim szczegółowy terminarz pomoże Ci śledzić, czy w odpowiednim czasie w Twoim konkursie wzięła udział wystarczająco duża liczba uczestników. W przypadku, gdy masz do rozdania wiele nagród, a zgłosi się zaledwie garstka uczestników, będziesz wiedzieć, że np. musisz zintensyfikować promocję lub zmienić kanał, za pośrednictwem którego pozyskujesz uczestników.

W ramach czasowych konkursu musisz również uwzględnić:

  • czas na promocję przed wydarzeniem,
  • czas jaki dajesz na wykonanie zadania (jeśli będzie zbyt krótki, bardzo możliwe, że nie zgłosi się do niego wystarczająco duża liczba uczestników),
  • czas na obrady jury/wybór zwycięzcy (jeśli wybierzesz pierwszego lepszego zwycięzcę zmarnujesz potencjał treści, które wygenerowali inni czasami bardziej zaangażowani uczestnicy. Ryzykujesz też, że informacja o tym fakcie przedostanie się do mediów. Może to niekorzystnie wpłynąć na wizerunek Twojej marki),
  • czas na wysyłkę nagród (wysyłka musi się odbyć zgodnie z komunikowanym terminem, uwzględnij więc ew. opóźnienia czasowe związane z obciążeniem poczty i firm kurierskich, jeśli planujesz konkurs w okresie świątecznym),
  • działania, które podejmiesz, aby kontynuować komunikację z uczestnikami (np. wykorzystanie wygenerowanych przez nich treści w promocji marki, przeprowadzenie wywiadów, płynną kontynuację komunikacji newsletterowej).

Niezbędne narzędzia

Zanim zaczniesz promować swój konkurs sprawdź czy dysponujesz narzędziami niezbędnymi do jego przeprowadzenia i kontynuowania komunikacji z odbiorcami po jego rozstrzygnięciu. Jeśli Twoje wydarzenie przyciągnie uwagę mediów oraz spotka się z dużym odzewem ze strony uczestników, każde potknięcie podczas jego realizacji może zostać szybko nagłośnione.

Nagrody

Organizując konkurs z dużym wyprzedzeniem, przygotuj nagrody, które będzie można w nim wygrać. Jeśli z jakiś nawet niezależnych od Ciebie przyczyn nie uda Ci się ich zakupić już w trakcie trwania konkursu i zwycięzcy ich nie otrzymają, ryzykujesz czymś więcej niż tylko pogorszeniem medialnego wizerunku. Może to również wyglądać na próbę wyłudzenia danych od uczestników czy oszustwo. Nie ryzykuj więc konfliktu cywilno-prawnego z uczestnikami.

Pamiętaj, że nagrody w Twoim konkursie nie zawsze muszą być drogie. Lepiej jeśli będą w pomysłowy sposób nawiązywać do przeznaczenia reklamowanego produktu. Powinny być przydatne i wywoływać pozytywne skojarzenia podczas codziennego korzystania. Wówczas jest duża szansa, że zobaczą je też znajomi zwycięzcy, którym chętnie się nimi pochwali.

Przykładowe nagrody dopasowane do charakteru marki:

  • fartuchy z zabawnym nadrukiem, jak np. „Kuchnia jest moja”, Jestem dziś w sosie” (Lubella)
  • deska do krojenia w kształcie słoika Nutelli.

Formularz konkursowy

Formularz konkursowy jest wizytówką organizowanego przez Ciebie wydarzenia. Musi przede wszystkim budzić zaufanie i upewnić uczestników, że ich dane są bezpieczne, przetwarzane zgodnie z obowiązującym prawem. W komunikacji podkreśl, że nie będziesz zalewać ich skrzynek mailowych spamem, tylko zależy Ci na możliwości podtrzymania komunikacji z nimi i informowania ich o nowych wydarzeniach z życia marki.

Kluczowe elementy dobrze zaprojektowanego formularza zapisu to:

  • Profesjonalna grafika, kolorystyka pasująca do landing page i materiałów marketingowych konkursu. Jeśli wygląd formularza będzie budził zastrzeżenia odbiorców, nie zaufają Ci oni na tyle, aby zostawić swoje cenne dane osobowe.
  • Odpowiednia ilość pól formularza. Ogranicz ich ilość do minimum, tak aby zbierać tylko najpotrzebniejsze informacje, np. płeć odbiorcy system do email marketingu ustali za Ciebie na podstawie jego imienia. Zbyt duża ilość pól do wypełnienia może spowodować, że zainteresowani zrezygnują z udziału w konkursie.

Aby móc kontynuować komunikację ze swoimi odbiorcami po konkursie, musisz umieścić w formularzu niezbędne zgody prawne.

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ustawa o ochronie danych osobowych oraz Ustawa prawo telekomunikacyjne nakładają na Ciebie obowiązek pobrania od uczestników osobnych zgód na:

  • przetwarzanie danych osobowych,
  • wysyłkę informacji handlowej drogą elektroniczną,
  • wysyłkę informacji marketingowych.

Możesz to zrobić, np. za pomocą osobnych checkboxów, które umieścisz pod formularzem.

Regulamin

Żadna ustawa nie wymusza na Tobie stworzenia dedykowanego regulaminu na potrzeby konkursu. Jednak jego przygotowanie znacznie usprawni przebieg całego wydarzenia. Przede wszystkim ułatwi on udział samym zainteresowanym - będzie źródłem informacji o obowiązujących zasadach i np. dozwolonym wieku uczestników.

Weź to pod uwagę szczególnie w przypadku, gdy chcesz pozyskać uwagę konkretnej grupy docelowej lub charakter konkursu wyklucza udział, np. osób niepełnoletnich.

W regulaminie muszą się również znaleźć wszystkie informacje dotyczące sposobu wyłonienia zwycięzców, tak aby konkurs nie mógł być uznany za loterię i można go było łatwo rozstrzygnąć, nie wywołując jednocześnie niezadowolenia pokrzywdzonych uczestników.

W regulaminie umieść również szczegółowy terminarz przebiegu wydarzenia, tak aby był łatwo dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Nie zapomnij też dodać swoich danych kontaktowych, tak aby uczestnicy wiedzieli, do kogo kierować ewentualne pytania.

Kwestie prawne

Przede wszystkim należy zadbać o to, aby organizowany konkurs nie był w świetle polskiego prawa loterią, której przeprowadzenie wymaga zgody właściwego miejscowo dyrektora izby celnej.

W tej kwestii naprawdę nie warto ryzykować, ponieważ nawet nieumyślne przeprowadzenie loterii bez uzyskania pozwolenia jest przestępstwem, za które grożą dotkliwe sankcje prawne.

Jak odróżnić konkurs od loterii?

Organizator konkursu musi tak zaplanować jego przebieg oraz sposób wyłonienia zwycięzców, aby zachowane były odpowiednie warunki formalno-prawne wynikające z Kodeksu Cywilnego.

Oznacza to, że zwycięzcy konkursu nie mogą być wyłonieni losowo (czyli przypadkowo), np. poprzez losowanie przeprowadzone przez organizatora. Każdy z uczestników konkursu powinien mieć w nim potencjalnie identyczne szanse na wygraną, podejmując daną aktywność, wykazując się specyficzną wiedzą lub umiejętnościami.

Wskazówka dla Ciebie

Zwycięzców wszystkich etapów konkursu wybieraj na podstawie uzyskanych wyników. Zrób to samodzielnie, powołaj jury, które wybierze najlepszą ich zdaniem pracę plastyczną, zdjęcie, wiersz itd. lub poproś o wybór np. internautów lub odbiorców Twojego newslettera.

Dodatkowo, organizator musi zadbać o to, aby zadanie konkursowe było na tyle trudne, aby rzeczywiście różnicowało wyniki zwycięzców. W przypadku bardzo podstawowej wiedzy, jak np. wynik działania 2+2, szansa, że każdy z uczestników będzie znał odpowiedź wynosi praktycznie 100%. Oznacza to, że organizator celowo zadał takie pytanie, aby każdy z uczestników otrzymał nagrodę, wówczas nie są zachowane warunki formalno-prawne konkursu.

Wskazówka dla Ciebie

Unikaj banalnych zadań konkursowych, które nie różnicują wiedzy czy umiejętności uczestników - najlepiej poproś ich o narysowanie plakatu, zrobienie zdjęcia na dany temat, skomponowanie piosenki lub kreatywną odpowiedź na pytanie otwarte.

Zgodnie z ustawą nie musisz prosić o zgodę na organizację konkursu żadnego organu państwowego, a nawet tworzyć dedykowanego regulaminu konkursu. Pomoże Ci on jednak jasno określić warunki przeprowadzenia zabawy, o czym piszemy w dalszej części artykułu.

W kolejnej części artykułu znajdziesz przykładowy konkurs z wykorzystaniem kanału e-mail.

 

Autorzy:

Natalia Bałuk
Junior Copywriter /Opcom

Lubi wymyślać konkursy.

 

 

Joanna Wójcik
Content Manager /FreshMail

Zapalony PR-owiec ze znajomością wielu branż. Wielbicielka nowych mediów i społeczności internetowych, z którymi prowadzi komunikację w imieniu firmy.

Marek Gruber
Strategy Specialist /Freshmail

We FreshMailu odpowiedzialny za opracowywanie i implementację strategii działań email marketingowych dla kluczowych klientów. Oprócz analitycznego podejścia cechuje go głowa pełna nieszablonowych pomysłów oraz energiczność w działaniu.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij