Marketing Business Partner, czyli czas podjąć wyzwanie

Marketing Business Partner, czyli czas podjąć wyzwanie

Nowoczesne działania w organizacji, wsparcie sprzedaży, budowanie wizerunku, zaangażowanie społeczne, wizerunek pracodawcy, marketing rekrutacyjny, kampanie efektywnościowe, dialog z klientami – to tylko kilka z bardzo długiej listy działań, jakimi dzisiaj zajmują się działy marketingu, promocji...

...czy komunikacji w polskich firmach. Łączy je jedno. Bardzo często na swoje wyzwania patrzą przez pryzmat najbliższego działania, czasem krótkoterminowych celów. Tak naprawdę powinno być całkowicie inaczej.

Wśród głównych problemów mikroprzedsiębiorstw i małych polskich firm zapytanych w tym roku przez Akademię Biznesu Piotra Michalaka pojawia się zbyt mała liczba klientów, nadmiar obowiązków czy brak pomysłu na dalsze rozwijanie swojego biznesu. Z kolei badanie PwC przeprowadzone w Polsce w tym roku potwierdza, że aż 60% wartości przychodów firmy tracą na odejściu klientów, z kolei tylko 6% zmian, jakie wdrożono w tych organizacjach, było efektem współpracy z klientem. Kupujący, partner, klient – to słowo, które odmienia się w każdej organizacji biznesowej przez wszystkie przypadki. Na nim często koncentruje się codzienność naszych organizacji. Jednak perspektywa rozwojowa firm wygląda bardzo różnorodnie. Poszukujemy nisz, patrzymy na rozwiązania stosowane w innych krajach, czytamy badania, pytamy doświadczonych ekspertów, czy konsultantów. Często sam proces budowania strategii w organizacji to okazja do zastanowienia się nad firmowymi priorytetami i wyzwaniami. Tak naprawdę całość tych działań powinniśmy w znaczącym stopniu opierać przede wszystkim na aktualnych i przyszłych potrzebach odbiorców naszych działań. Któż lepiej w firmie nie zna ich niż zespoły marketingowe i sprzedażowe? To bardzo ciekawe, ale często nie są one właściwie angażowane w proces budowania strategii. Zamiast być kluczowym interesariuszem tego procesu, często stają się ciałem konsultacyjnym. Będąc blisko naszych partnerów, znają ich potrzeby najlepiej, są w stanie przy odpowiednim wsparciu nie tylko właściwie zdiagnozować problemy, ale także właśnie dzięki firmie odszukać rozwiązania, które pomogą nie tylko spełniać oczekiwania, ale także monetyzować cały proces dla organizacji.

Duże wyzwania – małe zadania

Koncepcja Marketing Business Partnera w zarządzaniu organizacją nie jest absolutnie nowa. Na dobre wpisała się już chociażby w polskie realia w zespołach HR-owych, gdzie w czasach coraz mocniej odczuwającego wpływ rynku pracownika firmy musiały zmienić swój model funkcjonowania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Tak naprawdę tego typu zmiana na dobre od kilku lat ewoluuje w działaniach marketingowych. Z jednej strony bardzo silna presja związana z działaniami prosprzedażowymi, z drugiej chęć zbudowania wyróżniającego się pozycjonowania organizacji na rynku tak naprawdę mocno utrudniają codzienność kierownikom czy dyrektorom marketingu. Bardzo często koncept zdobycia partnera dla biznesu pojawia się w sytuacji problematycznej w organizacji. Gdy stare rozwiązania nie przynoszą już nowych rezultatów, wtedy sięga się do wyzwań organizacji i na ich podstawie w swoisty sposób odbudowuje potrzeby i oczekiwania firmy w tym obszarze. Często najzwyczajniej decydujemy się na bardziej radykalną zmianę, czasem popartą mniej dotkliwym okresem przejściowym. Tej zmiany na organizacji, co bardzo istotne, nie wymusza jednak ona sama, ale czynniki zewnętrzne. Dla zespołów odpowiedzialnych za marketing, komunikację i wsparcie sprzedaży może być to także okazja do redefiniowania swojej roli w organizacji. Zamiast koncentrować się na krótkookresowych wskaźnikach, szeroko definiowany marketing i komunikacja w firmie powinny nie tylko budować strategię, ale też aktywnie uczestniczyć w jej wdrażaniu, monitorowaniu i realizowaniu. Nie powinny wyłącznie wspierać komunikowania tych działań. Muszą jako równoprawny podmiot w firmie podjąć strategiczną rękawicę i najzwyczajniej w świecie, często pracując w wielospecjalistycznych zespołach (być może częściowo outsourcowanych spoza organizacji) wdrażać kolejne elementy strategii. Tu już nie chodzi tylko o wypromowanie określonej akcji czy o budowanie wizerunku firmy wśród klientów, czy w społeczności, w której funkcjonujemy. Chodzi o autentyczną zmianę, której marketing w sporej części będzie kreatorem i wykonawcą. Tak naprawdę będzie mieć swoje wyzwanie, które będzie realizować w wielu mniejszych i większych, krótszych i dłuższych projektach.

Nowy marketing?

Czy wdrażanie modelu Marketing Business Partnera wymaga redefiniowania wyzwań działu marketingu? Czy wpłynie na zmianę wykorzystywanych narzędzi? Czy zmieni on podejście organizacji do komunikacji? Z całą pewnością na każde z tych pytań odpowiemy twierdząco. Zmiana, jaka czeka organizację, będzie opierać się w większym stopniu na dostrzeganiu wyzwań całej firmy czy instytucji. Na marketing przestaniemy patrzeć z perspektywy zespołu, który niepotrzebnie wydaje pieniądze. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania ma on stać się równoprawnym i aktywnym graczem w organizacji, który nie tylko kreuje i tworzy, ale także pomaga osiągać wyzwania, jakie zaplanowała sobie firma. Co bardzo istotne, tutaj cele firmy w praktyce, a nie tylko pozornie, staną się rzeczywiście nadrzędne. Być może doprowadzą do zmiany spojrzenia na wykorzystywane narzędzia czy zakładane wskaźniki. Zmiana, która czeka zespół, powinna być jednak dobrze zakomunikowana. Nie chodzi tutaj tylko o sprowadzenie nowego szefa, który ma przekonać do całego procesu pracowników. Ludzie są dzisiaj największym kapitałem organizacji. Ich przekonanie, zrozumienie i wzajemne uczenie się przez organizację i pracowników powinny być również elementem całej procesu. Działaniu powinna towarzyszyć swoista synergia rozwiązań w różnych działach organizacji. Czasem do ich przeprowadzenia potrzeba będzie więcej czasu. Między innymi po to, aby każdy w firmie czy szeroko rozumianym zespole marketingowym nie tylko rozumiał znaczenie całego procesu, ale też zdawał sobie sprawę z tego, jak wykonywanie jego codziennych obowiązków pozwala dojść do celu.

Z perspektywy małych czy średnich firm czasem po prostu szkoda czasu na tworzenie odrębnej strategii marketingowej, PR-owej, CSR-owej, social mediowej itd. Tak naprawdę skutecznie opracowana strategia rozwoju firmy, do której w zależności od etapu zaangażowano lwią część zespołu, może przynieść podobny efekt. Dzięki codziennej pracy ze strategią rozwoju firmy każdy z działów nie tylko zacznie grać do wspólnej bramki. Spojrzy także na cele, wyzwania i wskaźniki z własnej perspektywy. W ten sposób uda się stworzyć autentyczną więź między pracownikami a firmą. Czy straci na tym marketing? Zdecydowanie nie. Dzięki takiemu podejściu może nie tylko zyskać swoje miejsce w organizacji, ale także jeszcze skuteczniej i efektywniej rozwijać się w kontekście potrzeb i wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorstwem. Bo przecież, jak mawiał Mark Fisher, najlepszy czas na działanie – jest właśnie teraz.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij