Pozycjonowanie lokalne – dlaczego jest opłacalne i czemu warto nad nim działać

Pozycjonowanie lokalne – dlaczego jest opłacalne i czemu warto nad nim działać

Dzisiejsze czasy zobowiązują każde nowo powstałe przedsiębiorstwo – zarówno małe, jak i duże – do posiadania strony internetowej. Średnio dwie trzecie Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z Internetu na urządzeniach stacjonarnych, ale także w coraz większym stopniu na urządzeniach mobilnych.

fot. pexels.com

Nieposiadanie strony internetowej znacznie zmniejsza szanse na trafienie potencjalnego klienta do Twojej firmy.

Sama strona nie daje nam pewności dotarcia do klientów. Konieczne jest podjęcie działań z zakresu jej promocji – tu z pomocą przychodzi nam usługa pozycjonowania lokalnego.

Pozycjonowanie lokalne polega na promocji strony internetowej na wyrażenia zawierające dodatkowo miasto lub region. Pod te działania podlega również wykonywanie zapytań z określonej dla urządzenia lokalizacji, która ustawiana jest automatycznie przez wyszukiwarkę Google. Od pewnego czasu nie ma łatwej możliwości wymuszenia innej lokalizacji w wyszukiwarce.

Usługa pozycjonowania lokalnego przeznaczona jest zwłaszcza dla firm usługowych działających tylko w danej lokalizacji, np. fryzjerów, serwisów samochodowych czy restauracji. W ich przypadku promocja ogólnopolska mija się z celem, ponieważ potencjalny klient z pewnością nie przyjedzie do nas z drugiego końca kraju, a sama wyszukiwarka w pierwszej kolejności i tak będzie przedstawiać wyniki znajdujące się w pobliżu miejscowości, w której znajduje się klient. Pozycjonowanie lokalne jest również korzystne dla nowo powstałych firm, które planują z czasem działalność ogólnopolską.

Mam stronę – co zrobić, aby była widoczna lokalnie w wyszukiwarce?

Aby Twoja strona pojawiała się w lokalnych wynikach wyszukiwania, konieczne jest podjęcie kilku kluczowych działań, zarówno on-page (na stronie), jak i off-page (poza nią). Poniżej kilka moich porad.

Dane kontaktowe

Umieść pełne dane kontaktowe swojej firmy (nazwę, adres, numer telefonu, adresy email oraz dane rejestrowe) najlepiej na każdej z podstron, w widocznym dla użytkownika miejscu. Podanie tych danych zwiększa zaufanie zarówno użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek do strony oraz firmy. Warto, aby dane zostały również umieszczone w specjalnych znacznikach ułatwiających ich rozpoznanie przez roboty – więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie schema.org.

Mapa dojazdu

Wdróż na swojej stronie kontaktowej mapę dojazdu, wykorzystując jedno z popularnych rozwiązań np. Google Maps lub OpenStreetMaps. Zastosuj rozwiązania ułatwiające szybkie wyznaczenie trasy dojazdowej do Twojej lokalizacji.

Google Moja Firma

Skorzystaj z potencjału serwisu Google Moja Firma, jaki oferuje lokalnym przedsiębiorcom. Szczegółowe uzupełnienie profilu w usłudze sprawi, że na dane zapytanie Twoja firma może zacząć wyświetlać się dodatkowo w mapach Google.

Wizytówka powinna być odpowiednio zoptymalizowana, dlatego szczególną uwagę zwróć na:

  • poprawność danych firmy,
  • wybór pomiędzy obszarem działania lokalnego a konkretną lokalizacją,
  • opis zawierający informacje o Twojej ofercie.

Atrakcyjna wizytówka – wirtualny spacer

Jeśli klienci nie znają jeszcze Twojej lokalizacji, warto przedstawić im atrakcyjne zdjęcia Twojego miejsca. Dużą popularnością cieszą się również wirtualne spacery, czyli specjalistyczne zdjęcia miejsca w technologii 360 stopni. Użytkownicy bez problemu będą mogli rozejrzeć się po Twoim lokalu czy firmie i sprawdzić, co ich czeka.

Zachęcaj klientów do zostawiania opinii

Firma rozpoczynająca swoją przygodę w sieci ma znacznie trudniejszą sytuację w kontekście procesu pozycjonowania. Ponieważ jej marka nie jest rozpoznawalna, warto rozpocząć jej budowę choćby od pozyskiwania opinii od klientów. Same opinie pozwolą nie tylko ją wzmocnić, ale także w dużym stopniu mogą wpłynąć na ostateczną decyzję potencjalnego klienta o skorzystaniu z oferty i realizacji transakcji.

Stwórz wizytówki w portalach społecznościowych

Media społecznościowe stały się już praktycznie naszą codziennością, grzechem byłoby, nie skorzystać z ich mocy. Choć samo posiadanie fanpage’a np. w portalu Facebook, konta na Instagramie czy Twitterze nie zapewni topowych pozycji na kluczowe dla Twojej branży wyrażenia, to z pewnością pośrednio wpłynie na sam proces. Tego typu konta również pozwalają wpłynąć na rozpoznawalność marki oraz dostarczyć Twojej stronie alternatywnego źródła ruchu.

Pozyskaj wpisy w lokalnych katalogach firm

Aby Twoja strona była rozpoznawalna oraz kojarzona przez roboty z Twoją lokalizacją, musisz zadbać o rozpowszechnianie swojego NAP-u (Name/Address/Phone). Dlatego tak ważne jest umieszczanie strony w lokalnych oraz ogólnopolskich katalogach i bazach firm typu YellowPages, np. Katalogu Interia, Ravelia czy Zumi. Niektóre z tych katalogów mogą jednak pobierać opłatę za wprowadzenie wpisu. Pamiętaj, aby być konsekwentnym i wszędzie podawać te same dane. Warto również podać dane rejestrowe firmy NIP oraz REGON.

Dodatkowo, jeśli jesteś autoryzowanym dystrybutorem innej marki lub współpracujesz z dostawcami, postaraj się o zdobycie linku wraz z danymi swojej firmy na stronach partnerów.

Udzielaj pomocy na lokalnych forach dyskusyjnych i odpowiadaj na najczęstsze pytania

Algorytmy Google bardzo cenią sobie specjalistyczną wiedzę oraz wartościową i pomocną dla użytkownika treść. Dlatego, jeśli w Twoim regionie istnieją fora powiązane z tematyką Twojej strony, staraj się udzielać i pomagać użytkownikom. Pamiętaj jednak, aby podpisywać się danymi, które znajdują się na Twojej stronie – tak, aby istniało powiązanie z nią.

Na najczęstsze pytania klientów warto również odpowiadać w swoim serwisie w formie poradników. Da Ci to możliwość umieszczenia odnośnika do artykułu na forum w formie zachęty do przejścia na Twoją stronę.

Dlaczego pozycjonowanie lokalne się opłaca i warto nad nim działać?

Szereg powyższych działań na pewno będzie wymagał od Ciebie sporo czasu i w niektórych przypadkach – poniesienia dodatkowych kosztów. Jednak opłacalność tych czynności jest wysoka, według danych z badań zaprezentowanych przez firmę Comscore, dotyczących zachowania użytkowników na zapytania lokalne, aż 78% procent osób skorzystało z usługi znalezionej w wyświetlonych wynikach lokalnych. Największą grupą użytkowników dokonujących zapytań lokalnych są użytkownicy smartfonów (88%) oraz użytkownicy tabletów (84%). Dlatego warto, zwłaszcza w obliczu ostatnio zapowiedzianych zmian dotyczących indeksu mobile-first, aby strona wyświetlała się w atrakcyjny sposób na urządzeniach mobilnych.

Pamiętaj również, że pozycjonowanie lokalne to dobra droga do znalezienia się w topowych wynikach na wyrażenia ogólnopolskie dzięki zbudowaniu silnego lokalnego brandu.

 

Autor:
Łukasz Frąckowiak - Ekspert ds. projektów SEO w Grupie TENSE

 

Źródła danych statystycznych:
http://searchengineland.com/study-78-percent-local-mobile-searches-result-offline-purchases-188660

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij