Sujan Patel (WebProfits): Growth hacking to nie magia

Sujan Patel (WebProfits): Growth hacking to nie magia

Czym growth hacking różni się od tradycyjnego marketingu, jakie przynosi korzyści, na czym polega praca growth hackera i o czym będzie mowa na infoShare 2017, opowiada Sujan Patel, Co-founder w WebProfits.

Czym growth hacking różni się od tradycyjnego marketingu?

Growth hacking wykorzystuje dane i umożliwia bardzo skuteczne działania. To więcej niż tylko marketing. Wywiera wpływ na wszystkie części organizacji, takie jak Produkcja, IT, Marketing, Sprzedaż czy Wsparcie Klienta.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Jakie korzyści daje growth hacking początkującej firmie?

Growth hacking to tak naprawdę sposób myślenia. Z odpowiednim nastawieniem skoncentrowanym na działaniach, które rzeczywiście prowadzą do zmiany. Można zająć się tym, co faktycznie pomaga się rozwijać, a nie szerokim wachlarzem zadań marketingowych. Growth hacking pozwala wykorzystać czas bardziej efektywnie.

A jakie korzyści daje firmie, która już kilka lat działa na rynku?

Takie same. Ze względu na to, że growth hacking jest bardziej mierzalny, można bezpośrednio sprawdzać wyniki swoich działań.

Co o growth hackingu powinien wiedzieć klient zlecający tę usługę firmie zewnętrznej?

To dość trudna sytuacja, bo zazwyczaj firmy zewnętrzne nie mają tak szczegółowej wiedzy na temat działalności zamawiającego, jak jego własny pracownik. Trzeba więc dokładnie poznać tę firmę, jej strukturę i poprosić o konkretne przykłady sukcesów, jakie osiągnęli. Jeśli ktoś nie potrafi podać z pamięci takich case’ów, to albo nie wie co to growth hacking, albo nie ma potrzebnego doświadczenia.

Mówi się, że metoda ta nie wymaga wkładu finansowego i jest szybkim gwarantem wzrostu konwersji. Czy to prawda? Niepotrzebne nam duże środki?

To prawda. Growth hacking to nie magia.

Growth hacking to marketing dla dosłownie “każdego”?

Odpowiednie nastawienie dotyczy wszystkich. Każdy powinien jak najsprytniej wykorzystywać swój czas i opierać się na danych. Dzięki temu będzie tracił mniej czasu na działania, które niczego nie wnoszą.

Prowadzisz firmę, która zajmuje się tą techniką. Czy doświadczenie z zakresu SEO i content marketingu przydaje Ci się w tej dziedzinie?

Zdecydowanie. Ruch organiczny (SEO i content marketing) to jeden z najbardziej znaczących kanałów marketingowych i może przynieść dużo dobrego praktycznie każdej firmie.

Na czym polega praca growth hackera?

Tu nie chodzi o to, co growth hacker robi, tylko o to jak myśli. Zazwyczaj opiera się bardziej na analityce, współpracuje z zespołami produktowymi i ciągle próbuje lepiej zrozumieć klientów.

Czego oczekujesz od klienta? Co musi dla Ciebie przygotować, byś mógł dobrze zrealizować założenia projektu?

W Web Profits szukamy klientów, którym nie zależy na krótkofalowych i szybkich efektach, tylko raczej na działach prowadzących do długoterminowego wzrostu. To klienci gotowi do tego, aby testować, mierzyć i powtarzać. Zazwyczaj współpracujemy z firmami, których ARR przekroczył poziom 1 miliona USD. 

Jak wygląda proces związany z przygotowaniem strategii growth marketingowej dla firmy X?

Najpierw musisz zidentyfikować kanały, w których zdobywasz swoich klientów, a potem przyjrzeć się działalności swojej konkurencji w trzech płaszczyznach. Po pierwsze sprawdź w co inwestują (Adwords, Facebook Ads, LinkedIn, content marketing, outbound sales?). Po drugie szukaj nisz, obszarów, w których nie ma dużo konkurencji. Po trzecie zastanów się w czym jesteś lepszy lub inny.

Ta strategia będzie się zmieniać w zależności od tego, na jakim etapie jest twoja firma, ale te fundamenty pozwolą ci zrozumieć jak zacząć. Jak już będzie wiadomo gdzie jest ten punkt wyjścia, trzeba poświęcić czas na obliczenia i estymację rzeczywistych kosztów realizacji w każdym kanale oraz tego, jaki każdy z tych kanałów ma potencjał.

Najlepiej zacząć od jednego lub dwóch kanałów a z czasem zwiększyć skalę zaangażowania i zainwestować w następny kanał. W ten sposób twoje wysiłki będą skoncentrowane a jednocześnie zachowasz dywersyfikację.

Jak monitorujesz postępy i jak sprawdzasz wyniki?

Każdy Klient jest inny i używa innych narzędzi analitycznych, danych itd. Ale zazwyczaj są to dashboardy takie jak na przykład Profitwell czy Klipfolio. Często zaczynamy właśnie od uruchomienia takich rozwiązań lub przygotowania odpowiednich ustawień i trackingu w tych już stosowanych.

O czym będziesz mówił na konferencji infoShare 2017?

Zaprezentuję framework stosowany w Web Profits – framework, który wykorzystałem we współpracy z ponad 100 firmami. Podzielę się też wskazówkami na temat taktyk skutecznych w dzisiejszym biznesie.

Dlaczego warto przyjść na Twój wykład?

Jestem praktykiem i codziennie testuję nowe pomysły, implementuję sprawdzone strategie. Oprócz pomagania klientom w ramach działalności Web Profits rozwijam swoje własne biznesy SaaS. Mam też 5 firm działających w obszarze marketingu i sprzedaży (Mailshake, Narrow.io, Linktexting.com, Quuu.co & Pick.co). Lubię się uczyć na własnej skórze ☺ Moja prywatna misja to dzielić się wszystkim, co wiem!

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij